Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Hoka One One


j--l

Recommended Posts

tunti sitten, Ttomii123 kirjoitti:

Onko muilla ollut ongelmana että muutaman kilsan jälkeen alkaa pikkuhiljaa voimistuen päkiöitä ja varpaita poltella/kuumottaa aivan kivuksi asti? Kengät clifton 3.

Kevään heräteostos jäi kahden lenkin jälkeen hyllyyn kun tuntui että varpaat palaa. Nyt sitten kävin testaan että onko kengät todella niin huonot kun muistin ja edelleen n. 20min jälkeen alkoi varpaita poltella. Muuten ovat kyllä mieluisan pehmeät juosta. 

 

Sama ongelma kaikissa Hokissa milla olen juossut (Clifton, Arahi & Clayton). Ei niinkaan varpaiden kanssa, mutta pakiat ovat tunnin jalkeen aika tulessa. Oma teoriani oli, etta jalka paasee liikkumaan tossun sisalla kenkien pehmeydesta johtuen enemman kuin tavallisesti (varsinkin meikalaisen elopainolla).

 

Itse paasin ongelmasta melkein kokonaan eroon vaihtamalla pohjalliset vanhoihin ja siirtymalla ohuempiin juoksusukkiin.

Link to comment
Share on other sites

On 8.7.2017 at 22.30, Amerikan Serkku kirjoitti:

 

Sama ongelma kaikissa Hokissa milla olen juossut (Clifton, Arahi & Clayton). Ei niinkaan varpaiden kanssa, mutta pakiat ovat tunnin jalkeen aika tulessa. Oma teoriani oli, etta jalka paasee liikkumaan tossun sisalla kenkien pehmeydesta johtuen enemman kuin tavallisesti (varsinkin meikalaisen elopainolla).

 

Itse paasin ongelmasta melkein kokonaan eroon vaihtamalla pohjalliset vanhoihin ja siirtymalla ohuempiin juoksusukkiin.

 

Itse pidän pohjallista liian ohuena ja huonosti muotoiltuna. Olen sitä mieltä, että sukka pitää olla keskiohut. Ei ihan ohut, muttei paksukaan. Clayton 2:lla juossut 124,5km nyt erilaisia lenkkejä, joista pisin 26,5km ja ihan tuollaista ongelmaa ei ole, mutta vähän päkiän alla ollut ärtymystä. Aluksi tuli ja luulin, että tossut vaativat sisäänajoa. Sen jälkeen ei tullutkaan mitään, mutta pitkiksellä eilen päkiän alla sisäreunassa tuntui viimeisen 10 kilsan aikana. Eilinen voi toki johtua siitäkin, että juoksin pääasiassa hiekkateitä ja niillä Claytonin pohja pitää huonosti. Sutii kun taas asfaltilla pito on erinomainen. En kyllä mitään rakkoja ole saanut aikaiseksi, eikä ole sillai kunnolla polttanut, mutta vähän sellaista tunnetta, että voisi käydä jotakin pidemmällä matkalla kuten maratonilla tai miksei huonolla onnella muutenkin.

Link to comment
Share on other sites

Ostamani Clifton 3 istuu jalkaani todella hyvin. Ei purista, ei hölsky, ei heilu, ei paina tms. Enpä noilla silti voi juosta. Juurikin päkiä pottuvarpaan tienoilta menee kipeäksi ja lisäksi ton luun alta mikä on nilkassa tossa sisäsyrjällä. Aluksi oikeasta jalasta ekan 4km testilenkin aikana ja eilen myös vasemmasta jalasta saman mittaisella lenkillä. Olen päkiäaskeltaja.

 

Tuntuu juurikin siltä, että kengän pehmeyden vuoksi jalka liikkuu kengän sisällä vaikka onkin napakasti jalassa kiinni. Tämä on täysin päinvastoin mihin olen tottunut viimeiset pari kolme vuotta minimalistikengillä niin lenkeillä kuin vapaa-ajallaankin.

 

Lenkeille noilla en enää lähde, mutta kyllä noista tulee toivottavasti hyvät työkengät. Säästää ehkä hieman paikkoja jos aina välillä kävelee 8h töissä noilla eikä minimalistikengillä.

Link to comment
Share on other sites

Hölkkäilin Suomi-juoksun 60 km Clifton kakkosilla. Aikalailla tasajalkapohjalla olen koettanut näillä läpsytellä. En erityisemmin pidä niiden päälirakenteesta, kun olen tottunut Adidaksen pehmeämpiin sukkamaisiin päällyksiin. Ultrakengiksi nuo Cliftonit ostin ja puolinumeroa isommat normaalikokoa. Aika napakasti pitää olla nauhoitettuna ja käytän kaksia sukkia eli ohuet varvassukat ensin hyvin rasvattuihin jalkoihin ja siihen päälle aika paksut juoksusukat. Hyvin nuo toimivat, vaikka ovat aika raskaat perus treenikenkiin nähden. Ainoastaan oikean jalan akkavarpaan päähän tuli pieni rakko. Maratonin juoksin viime vuonna noilla kevyemmillä peruskengillä (Adidaksen Breeze) ja nekin toimivat hyvin.

Link to comment
Share on other sites

Nauhoitus on isossa roolissa monessa Hokan mallissa juuri tuon takia, että jalan liikkuminen ehkäistään. Itse vältän myös liian liukkaita sukkia. Olen myös huomannut, että ainakin maastomallit muokkautuvat jalkaan ekan sadan kilsan aikana aika paljon. @jklaukka, tuo Mesh-tyyppinen päällyskangas tekee nyt tuloaan myös Hokan malleihin. Speedgoat 2 on jo sellainen ja taitaapa olla sileän kenkiin myös tulossa.

 

EDIT: On jo tässä uudessa Clifton 4:ssa joka tulee kauppoihin nyt loppukesästä.

http://www.runningshoesguru.com/2017/06/hoka-one-one-clifton-4-review/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Joo, uuden nelosen päällinen on erilainen. Syynä muutokseen on kai lähinnä parempi kulutuskestävyys. En ymmärrä mitä puhut mesh-mallisesta. Mesh on yleisnimi ja se voi olla ihan minkämallinen vain. Vähän samalla tavalla kuin kenkä on yleisnimi ja kenkiä on erilaisia. Monet kenkämallit ovat siirtyneet konventionaalisista mesh-ratkaisuista, joissa on saattanut olla saumoja ja ompeleita siihen engineered mesh -tyyppiseen ratkaisuun, jossa on hyödynnettu 3D teknologiaa.

 

Muistaakseni minulla oli jo Lunarglide nelosissa kengät, jotka oli tuolla tavalla suunniteltu. Nikehan tuon EM:n esitteli 2012 ja muut ovat pikkuhiljaa seuranneet perässä. Etuna on se, että päällisestä voidaan saada halutessa paremmin hengittävä ja tiukemman, sukkamaisemman tuntuinen. Jos siis halutaan, Lunarglide ei niin tiukka ollut, vaan samankaltainen kuin aiemmat tilaltaan. Jonkinlainen haitta on se, että monella mallilla engineered mesh on nyt johtanut siihen, että varvastilasta on tullut matala. En tiedä vaatiiko se tossu silloin sisäänajoa, jolloin se mukautuu vai onko varpaiden nahka vaarassa. Puhutaan myös paremmasta joustavuudesta, mikä on siinä mielessä totta, sillä jos ei ole mitään vahvikkeita tai saumoja hannaamassa vastaan, niin kyllähän se joustaa, mutta joustaako se sitten jos se nafti jollain tavalla kuten liian matala. Epäilen.

 

Joka tapauksessa EM alkaa olla nykypäivää ja se tekee tossuista onnistuessaan parempia, mutta se tekee myös ostamisesta haastavampaa. Ei voi olla enää oikein ihan satavarma onko joku kenkämalli oikeankokoinen tai sopiiko se edes itselle.

 

Uskon kyllä tuon seikan liukkaasta sukasta. Ensimmäiset juoksusukkani olivat muuten Asicsin sukat, jotka äitini lähetti minulle vuonna 1999 UPS:llä ensimmäistä maratonia edeltävänä päivänä hotelliin, jossa olin kokouksessa. Niissä oli sellaiset "imukupit" pohjissa. Päkiän alla meni pitävä maalitaulu eli ? tyyppinen kehistä koostuva kuvio, joka oli pitävää kumia. Ehkä sellaisia sukkia pitäisi taas myydä.

Link to comment
Share on other sites

Tuo on hyvä parannus, hiukan taitaa taas tulla painoa lisää. Laitetaan harkintaan seuraaviksi, mutta nuo nykyiset taitaa meikäläisen kisatahdilla kestää vielä monta vuotta. Paksuilla sukilla tuo päällisen karheus ei juuri haittaa. Kunhan vielä muistaisi, ettei koeta ponnistaa liikaa varpailla, kun ei pikajuoksusta ole kysymys.

Link to comment
Share on other sites

4 tuntia sitten, Guest Baltsu kirjoitti:

Uskon kyllä tuon seikan liukkaasta sukasta. Ensimmäiset juoksusukkani olivat muuten Asicsin sukat, jotka äitini lähetti minulle vuonna 1999 UPS:llä ensimmäistä maratonia edeltävänä päivänä hotelliin, jossa olin kokouksessa. Niissä oli sellaiset "imukupit" pohjissa. Päkiän alla meni pitävä maalitaulu eli ? tyyppinen kehistä koostuva kuvio, joka oli pitävää kumia. Ehkä sellaisia sukkia pitäisi taas myydä.

 

Tuollaiset sukat oli minulla Cliftonien sisällä. Postimyynnistä ulkomailta tulleet muutama vuosi sitten. Nuo paksummat saattoi olla Saksasta kenkäkauppojen yhteydessä tilatut. Niissä on noita vahvikkeita tai liukuesteitä, mitä lie ompeluita, ei kumia kuitenkaan. Varvasukat saattaa on Kiinastakin.

 

Edit. Katsoin tarkemmin noita paksuja ja niissähän lukee Soc eli ovatkin Stadiumilta.

Minulla on laiha jalka, joten nuo Cliftonit ovat liian väljät lestiltään ilman tuplasukkia.

 

 

sukat.jpg.f80e4468431145ac7d37ad021607b50f.jpg.

 

Link to comment
Share on other sites

Pitänee ehkä sittenkin kokeilla vielä kerran noita Cliftoneita juoksemisessa. Huomasin, että jalkapöydän alueelta nauhat oli tosi löysällä. Ehkä ne päkiät kipeytyi siksi kun jalka pääsi liukumaan vaikka tuntuikin istuvan jalkaan tosi nätisti. Toisaalta, jos nauhat on tiukemmalla niin sitten kenkä puristaa jalkapöytää aavistuksen epämiellyttävähkösti.

 

Heitin myös normipohjalliset pois ja laitoin tilalle vanhoista Merrellin vaelluskengistä pohjalliset jotka on tukevammat. Kävellessäkin kenkä tuntuu nyt vähän jämäkämmältä sivusuunnassa.

Link to comment
Share on other sites

14 minuuttia sitten, parek kirjoitti:

 Toisaalta, jos nauhat on tiukemmalla niin sitten kenkä puristaa jalkapöytää aavistuksen epämiellyttävähkösti.

 

 

Tuon huomasin itsekin ja siihen on auttanut nuo sukkaratkaisut, kun voi vetää nauhat tiukemmalle ja päällinen ei enää paina niin pahasti jalkapöytää. Neutraali Adidas käy minun jalkaan suoraan  paremmin, kun on kapeampi lesti ja pehmeämpi päällinen. Eli käytän Cliftoneita vain ultraan ja viimevaiheen ultratreeniin.

Link to comment
Share on other sites

5 tuntia sitten, Guest Baltsu kirjoitti:

Monet kenkämallit ovat siirtyneet konventionaalisista mesh-ratkaisuista, joissa on saattanut olla saumoja ja ompeleita siihen engineered mesh -tyyppiseen ratkaisuun, jossa on hyödynnettu 3D teknologiaa.

 

No tätä lähinnä tarkotin, mutta terminologia oli epätarkkaa.

Link to comment
Share on other sites

Jotain perustavaa laatua olevaa yhteensopivuusongelmaa noissa Clifton 3 ja mun jaloissa on, sillä pari päivää työkenkinä käytettäessä vasen jalka alkoi antaa plantaarifaskiassa varoitusmerkkejä ja oikeassa jalassa puolestaan ulkosyrjä meni araksi. Ei ole tällaisia ongelmia ollut koskaan aikaisemmin millään muilla kengillä :P Yleensä jalat vaan väsyy ja sitä mukaa särkee tasaisesti joka paikasta, mutta en ole ennen kengillä saanut tollaisia kohdennettuja vaivoja aikaiseksi.

Link to comment
Share on other sites

Olis kyllä kiinnostavaa tietää miksi nämä Cliftonit tekee tavallaan päinvastaista mitä superpehmustettujen kenkien pitäis tehdä, eli olla rasittamatta jalkoja niin paljon. 

 

Eilen pidin töissä Cliftoneita jalassa n. 4 tuntia ja oikeastaan kaikki hierotut, venytellyt ja muuten vain kipeytyneet/rasittuneet lihakset polvista alaspäin aiheuttivat epämukavuutta ja jopa kipua. Lopulta en kestänyt enää ja kävin pukkarissa vaihtamassa tilalle Merrellin Bare Access 3 minimalistikengät joissa droppia on 0 mm ja pehmusteitakin vain muistaakseni viitisen milliä. Puolia tuntia noilla kävellessäni molemmat jalat olivat täysin kivuttomat. 

 

Mikä ihme ton aiheuttaa? Mä mietin sellaista, että jos jaloissa on jotain "vialla", eli väliakaisesti jumeja tms. joka laittaa jalkaa väärään asentoon tms. niin mahdollistaako noi isot pehmusteet sen, että jalka tosiaan pysyy sitten kokoajan siinä väärässä asennossa? Sitten kun laittaa noi ohuet kengät jalkaan niin jalalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä oikeaan asentoon, koko painolla lattiaa kohti. Tolta se mun mielestä vähän tuntuu noi Hokat jalassa, että kaikesta mukavuudestaan huolimatta jalalla on mahdollisuus pysyä kokoajan jotenkin väärin siellä kengässä ja jalka ei välttämättä painu lattiaa kohti optimaalisesti. Olenko ihan hakoteillä?

 

Hokat on mahtavat siinä mielessä, että säästää lonkkia yms. ylempää kropasta.

Link to comment
Share on other sites

23 minuuttia sitten, parek kirjoitti:

Olenko ihan hakoteillä?

 

Mielenkiintoinen verrokkitesti tässä tilanteessa olisi toki se, että sellainen ihminen joka seisoo koko päivän säännöllisesti Hokissa, seisoisikin yllättäen koko päivän minimalistikengissä. Veikkaan, että jotain tapahtuisi.

 

Itse en omista Hokia, enkä minimalistikenkiä, joten ihan puhtaasta mielenkiinnosta tätä pohdin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy