Jump to content
Juoksufoorumi.fi

HöyryCaravelle

Tukholman maraton 3.6.2017, Tukholma

Recommended Posts

Tänä vuonna 1588 suomalaista ilmoittautunut mukaan - joskus yli 4000 suomalaista matkustanut lahden yli juoksemaan, joten hieman on suosio hiipunut.

Itselläni 7. kerta ja valmistautuminen sujunut hyvin.

Ennusteiden mukaan tulossa oikein suosiollinen juoksusää about +15 - poutaa tai hieman sadetta - ei ainakaan viime viikonlopun +30 asteen paikallista hellettä.

• Like 1

9 tuntia sitten, Edwin kirjoitti:

Tänä vuonna 1588 suomalaista ilmoittautunut mukaan - joskus yli 4000 suomalaista matkustanut lahden yli juoksemaan, joten hieman on suosio hiipunut.

Tämä on kyllä hurja vähennys! Itse olen ollut mukana niinä vuosina, kun suomalaisia oli mukana tuhansittain. 

Kotimaassakin on paljon hyvää tapahtumatarjontaa. Varmaan myös moni muu on, kuten minä, innostunut kokeilemaan uusia kohteita maratonretkilleen.

Ensikertalaisella Tukholma on kyllä aivan mahtava kohde. On se hyvä muillekin. Rata ei ole ihan nopeimmasta päästä. Millainen lienee sitten ensi vuonna käyttöön otettava uusi reitti?

Asiaan liittyen:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=185&artikel=6709832

Itse kävin muutaman kerran Tukholman maratonin laivareissulla 90-luvun lopulla ja kokemus oli aina mahtava. Mutta Tukholman maramatkat alkoivat tässä vaiheessa nostamaan hintojaan aivan poskettomiksi ja siellä käyminen loppui sitten siihen. Moni tuttu puhui samaa kymmenisen vuotta sitten. Miksi maksaa tolkuttomat hinnat Tukholman reissusta, kun halvemmalla pääsee vaikkapa Berliiniin?

En tiedä mikä nykytilanne on, onko pudonneet osallistujamäärät vaikuttaneet suomalaisten matkanjärjestäjien hinnoitteluun, vai onko mararisteilyjen hinnat edelleen jotain poskettoman ja astronomisen välimaastosta?

Ihan hyvähän tuo tukholman kisa on. Varsinkin kun Springmaratonin aikaan olin jälleen kipeä niin tukholmaa ei tarvinnut hirveän kauan odottaa.  Metkasti kyllä suunto näyttää Tukholman pidemmäksi kuin vaikka vantaan tai HCM:n, tiedä häntä onko vika suunnossa vai juoksijan reitin valinnasta. AIka oli 3.21.05, vaikka keskinopeus oli 4.40. No tästä on hyvä lähteä kohti kesää ja ennätys on ennätys vaikka 3.20 jäi alittamatta. Tuli jopa ekaa kertaa kaaduttua maratonilla. Ekoilla juomapisteillä kanssa juoksijan jalka taisi kampata minut ja menin hienosti rähmälleni ja aurinkolasit lensi kaaressa. Lasit sain poimittua nopeasti ja joku nykäisi minut kainalosta ylös ja matka jatkui. Kisan tarjoilusta, pepsi oli hyvää, kahvi liian kuumaa ja urheilujuoman vahvuus vaihteli turhan paljon, mutta eipä tuo hirveästi haitannut. Ilma oli kyllä yllättävän lämmin vaikka säätiedotus lupasi viileää.

Nyt on mietinnässä josko lähtisi turkuun juoksemaan puolikkaan heinäkuun alussa

Selittäkääs tyhmälle tämä, miksi keskinopeus ja loppuaika eivät täsmää ristiin

Tapahtuma

Marathon
sijoitus 1139
Sijoitus (Ikä) 573
Kokonaisaika (Netto) 03:21:05
Kokonaisaika (Brutto) 03:21:42
Keskivauhti 04.41 min/km

20 minuuttia sitten, juhanahm kirjoitti:

Tapahtuma

Marathon
sijoitus 1139
Sijoitus (Ikä) 573
Kokonaisaika (Netto) 03:21:05
Kokonaisaika (Brutto) 03:21:42
Keskivauhti 04.41 min/km

Mistä tuo keskivauhti on saatu? Nettoajan ja maratonin virallisen pituuden perusteella tulisi vauhdiksi noin 4.46 min/km. Tuo nettoaika ja keskivauhti vastaisivat 42 km 934 m pitkää maratonia.

tunti sitten, juhanahm kirjoitti:

Ei sen kummempaa tuossa kuin ihmisen tekemä laskuri. Ja se laskee väärin. Minäkin olin aikanaan juossut Sevillan maralla < 4 min/km pätkiä kunnes fiksasivat vauhdit. Onko muilla vauhdit oikein? Ei ole voittajallakaan, sillä 3.04 min/km vauhti riittäisi 2.09 -alkuiseen loppuaikaan.

Guest Baltsu
On 31.5.2017 at 21.27, rinieme kirjoitti:

Tämä on kyllä hurja vähennys! Itse olen ollut mukana niinä vuosina, kun suomalaisia oli mukana tuhansittain. 

Se oli ennen the maratonmatka. Ennen ei ollut monellakaan kokemusta omatoimimatkailusta, eikä verkkokauppa ollut vielä voimissaan, vaan kansa kävi seuramatkalla Kanarialla ja Tukholman maratonilla. Nyt suomalaiset ovat kansainvälistyneet, lennot ovat halventuneet, eikä joku kaupunkiloma Euroopassa ole enää kellekään ns. Big deal. Ja kun nuorempia sukupolvia tulee mukaan, niin hyppäävät suoraan Tukholman yli. Toki hintakin vaikuttaa. Jos hinta on tolkuton, niin sitä ei makseta. 

Kohta alkaa olla 20 vuotta kun olen Stokiksessa maran juossut. Kyllä sekin tekisi mieli joku kerta kokea vielä.