Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Guest juoksija

800m juoksu!

Recommended Posts

Guest juoksija

Hei!

Onko 2.23 hyvä aika 800m juoksussa 19-vuotiaalle naisjuoksijalle kahden vuoden harjoittelun jälkeen? Siis sillä tavalla hyvä, että tästä olisi mahdollisuutta kehittyä vielä joku päivä ihan arvokilpailutasolle saakka.

Valmentajan kommenteista olen rivien välistä lukenut että uskoo mun mahdollisuuksiin ja suureen kehityspotentiaaliin, mutta suoraan en ole vielä uskaltanut kysyä kun niin vähän aikaa olen harjoitellut että tuntuu oudolta puhua näistä unelmista vielä ääneen.

On 9.2.2017 at 19.00, Guest juoksija kirjoitti:

Hei!

Onko 2.23 hyvä aika 800m juoksussa 19-vuotiaalle naisjuoksijalle kahden vuoden harjoittelun jälkeen? Siis sillä tavalla hyvä, että tästä olisi mahdollisuutta kehittyä vielä joku päivä ihan arvokilpailutasolle saakka.

http://live.time4results.com/yu/2016/sm1922/la/44-1-r.html

http://live.time4results.com/yu/2016/sm1922/la/44-1-sl.html

tuossa kaivoi ihan mielenkiinnosta vertailuksi nuorten 19v sm-kisoista viime kesältä tulokset (ylempi linkki) ja lähtölistan, jossa kauden parhaat ja ennätykset ennen ko. Kisaa. Näkee vähän mikä taso sm-tasolla on tuossa iässä. Kyllähän tuo Suomessa on siis hyvä tulos jo.

Arvokisatasosta en osaa sanoa mitään muuta, kuin että vauhtia toki tarvitsee lisää ja se tulee ajan kanssa.

Perusnopeus on sitä ratkaisevampaa mitä lyhempi matka. Sitä kannattaa kehittää etenkin nuoruudessa. 2min kasilla vaatii ainakin ~12,5-13s satasen nopeutta. Kestävyysjuoksijoilla telineistä lähdössä tulee tasoitusta ja tyyppien välillä myös eroja, nopea vs. kestävämpi kasin juoksija, että vähän riippuu. 

Onhan tuo kova aika ja kuten Spican linkeistä käy ilmi, niin yhtään ei tarvitsisi oman ikäluokan SM-kisoissa hävetä tuolla ajalla. Kalevan kisojen tulosraja naisilla on 2.13 ja kymmenen sekunnin parannus on tietysti iso, mutta noin nuorella ihan mahdollinen.

Joku tuolla puhui kahden minuutin rajasta ja se alkaa olla sitä tasoa, että pärjää myös kansainvälisillä kentillä. Rion olympialaisissa kasin finaaliin pääsi ajalla 1.59,59

8 tuntia sitten, U.N.O. kirjoitti:

Perusnopeus on sitä ratkaisevampaa mitä lyhempi matka. Sitä kannattaa kehittää etenkin nuoruudessa. 2min kasilla vaatii ainakin ~12,5-13s satasen nopeutta. Kestävyysjuoksijoilla telineistä lähdössä tulee tasoitusta ja tyyppien välillä myös eroja, nopea vs. kestävämpi kasin juoksija, että vähän riippuu. 

Nopeuden kautta suosittelisin minäkin. Itse juoksin kahden askeleen lentävällä lähdöllä 12.0 ja 800 m nippa nappa alle 2.00. 

" Nopeudesta " on tietty apuja 400- 1500m juoksuissa...nuorempana en tainnu jousta juuri koskaan alle 14 satasta.... silti 400m meni 57+ ja sitä rataa... Tosin kestävyys oli aivan toista luokkaa kuin näin vanhempana...  Nuorena kandee tosiaan reenaa sitä nopeuttakin ..ettei unohdu...harvoin nopeus kehittyy kun ikää tulee mittariin lisää....

Mie juoksin viikko sitten 41-vuotiaana (mies) 800m aikaan 2.28,09min hallissa. Suoraan peruskuntoharjoittelusta ilman minkäänlaista nopeuskestävyysharjoittelua. Liekö sitten hyvä aika, mutta itse olin suht tuytyväinen tuohon noinkin ”kylmiltään” juostuksi. Harjoittelu kun on ollut kuitenkin vahvasti maraton painotteista läpi koko juoksuharrastuksen (maraton ennätys 2.51,08 viime keväältä). Lisäksi juoksin tuon kasisatasen jälkeen noin 15min aikaikkunalla 200m aikaan 31,82s. Pari kilpailijaa sekä varmuuden vuoksi myös lähettäjä kysyi nähdessään minun astelevan telineitä kohti, että juoksetko myös 200m kisan? :) No, kivaa oli ja nuo kisavedot tuntuu avaavan hyvin talvijuoksun jumittavia jalkoja. On muuten aivan mahtava matka tää 800m!

• Like 6

On 10.2.2018 at 12.40, makez76 kirjoitti:

Mie juoksin viikko sitten 41-vuotiaana (mies) 800m aikaan 2.28,09min hallissa. Suoraan peruskuntoharjoittelusta ilman minkäänlaista nopeuskestävyysharjoittelua. Liekö sitten hyvä aika, mutta itse olin suht tuytyväinen tuohon noinkin ”kylmiltään” juostuksi. Harjoittelu kun on ollut kuitenkin vahvasti maraton painotteista läpi koko juoksuharrastuksen (maraton ennätys 2.51,08 viime keväältä). Lisäksi juoksin tuon kasisatasen jälkeen noin 15min aikaikkunalla 200m aikaan 31,82s. Pari kilpailijaa sekä varmuuden vuoksi myös lähettäjä kysyi nähdessään minun astelevan telineitä kohti, että juoksetko myös 200m kisan? :) No, kivaa oli ja nuo kisavedot tuntuu avaavan hyvin talvijuoksun jumittavia jalkoja. On muuten aivan mahtava matka tää 800m!

Onhan se, kerrankohan juoksin tän matkan, vai kahdesti? Koirataksissa Otaniemessä useita vuosia sitten... Aika brutaali matka juosta kovaa. Sun pitänee vaihtaa kyllä sun slogania tuon mukavuudenhaluisen osalta, vaikka olisitkin vielä vaahtokarkki. ei tuota matkaa mukavuudenhaluisena juosta saati pidetä mahtavana matkana :P

On 10.2.2018 at 12.40, makez76 kirjoitti:

Mä juoksin 46-vuotiaana ilman suurempaa keskittymistä noin lyhyelle matkalle 2:21 ja reilun puolen vuoden treeneillä 800m silmällä pitäen 2:18. Tosin mun aikaisemmissakin treeneissä oli jo aika paljon vetoja (yleensä 1k). 400m meni samassa kisassa, mutta edellisenä päivänä 61s ja 200m olin juossut vähän alle 30s.

• Like 2