Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sign in to follow this  
X66

19. Kaukopartiohiihto 17.-19.2.2017

Recommended Posts

Tasaista 48 tunnin hiihtovauhtia ilman unia ei kannattane juuri kenenkään tavoitella, vaikka varmaan niinkin voi onnistua. Ehkä tuurilla vauhdin saisikin pidettyä tasaisena unenpuutteesta huolimatta, mutta tällaisella taktiikalla en lähtisi liikkeelle. Viimeiselle 75 km lenkille olisi jätettävä hidastumisen varaa. Vaikka toisaalta aikaa nukkumistauolle jäisikin, en tiedä kuinka unenpäästä saisi otteen kehon käydessä ylikierroksilla.

 

Oletko käyttänyt samoja eväitä muissakin tapahtumissa vai yhdistyykö vastenmielisyys niitä kohtaan vain edellisistä partiohiihdoista? Onko ruoka sellaista mitä syöt muutenkin? Omalla retkelläni syömisongelmaa ei esiintynyt, mutta tuplamatka on tietysti kysymysmerkki. Suolan saantiin on kyllä kiinnitettävä huomiota.

 

Tällä kaudella en ollut hiihtänyt kertaakaan metsäsuksilla, ja jalkapohjat iskivät kivasti kipinää jo 120 km paikkeilla. Tietysti metsäsuksilla voisi harjoitella tykkilumellakin. Varsinaista hiihtomäärää en pystyne hirveästi lisäämään ensi kaudella, mutta rullasuksimista toivottavasti kyllä, ja jotain sauvojen kanssa tehtävää harjoittelua voisi ottaa ohjelmaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se mitä nyt olen muutaman kerran nähnyt, niin sopiihan se joillekin lähes 48h suhteellisen tasainen vauhti pahemmin nukkumatta. Omakohtaisesti kahden peräkkäisen yön valvominen on kyllä tuskaa, etenkin kun univelkaa tuppa kertymään jo ennen starttia paikalle pääsemiseen ja muissa kiireissä.

 

Laskeskelin että harjoitellessa on ollut eväitä mukana 6 kertaa partiohiihtojen välillä, ja muissa tapahtumissa en ole käynyt (ehkä polkujuoksua voisi kokeilla). Näissä alle 10 tunnin jutuissa ei ole ollut syömisongelmaa, yleensä se alkaa ensimmäisenä yönä. Olin tehnyt hiilihydraattipitoisia annoksia valmiiksi, ja makeat ovat perustuneet rusinoihin, kekseihin ja suklaaseen. Suolaisena on ollut alkuun leipää ja myöhemmin muuta. Rusinat saavat nyt riittää, ja leivän kanssa ei tällä kertaa jostain syystä piristynyt yhtään vaan pikemminkin tuntui entistä tyhjemmältä.

 

Oma hiihtoharjoittelu oli 98% kumpparihiihtoa, ja Utin tarjoamat suomupohjat tuntuivat tosi tutuilta. Sauvat olivat nyt 0.88 omaan pituuteen ja hyvin jaksoi takoa yli puolet matkasta tasatahtia tai potkullista tasuria. Luistelua ei päässyt tällä kertaa hyödyntämään, vaikka harjoitellessa olen saanut siilä kilometrivauhteja nostettua.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

tähän tuli mieleen vielä James:in blogi. Lainaus:

" Siirryin syömään. Ruoka oli jälleen sitä samaa ja ajatuskin syömisestä alkoi etoa. Siitäkin huolimatta pakotin itseni tunkemaan mahdollisimman paljon tavaraa suusta alas. Sama mantra kaikui korvissa, kova jätkä syö silloinkin kun oksettaa. "

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heitetääs nyt vielä pientä jälkikirjoitusta. Olen syönyt ylijäämäeväitä ja hyviähän ne ovat eikä niitä voikaan hylätä. Täytyy vaan lisätä vaihtelua.

 

Palautuminen vajaan 1.5 vrk hiihdosta tuntuu vievän viiskymppiseltä aikaa. Pientä parasympaattista oireilua on kun on normaalia väsyneempi ja vauhdit pysyvät rauhallisena (huonojen kelien edesauttamana) ja sykkeet tosi alhaalla. Polarin kuntotesti antoi isoimman arvon koskaan.

Pääasia on jatkuva harjoittelu ja nyt on mennyt 50 kk niin että joka viikko on ainakin vähän harjoiteltu. Loppukuusta tulee sitten taas muutaman pitemmän hiihtolenkin rypäs ja siitä tasaista laskua kohti hiihtäjän kesäkautta, aurinkoa ja hyttysiä...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy