Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Vienna

Raskassarjalainen & Puolimaraton

Recommended Posts

Hei, kysyisin että otanko suurtakin riskiä mikäli yrittäisin kehittää itseäni puolimaratonia varten. Nykyisin onnistuu siis 12km @ tunti eli 1h ja 45min olisi tuolla vauhdilla se puolimaraton. Bmi on 29 ja alustana sisätilat ja juoksumatto. Juoksumatto on kuitenkin alustana pehmeämpi kuin asfaltti joissa monet maratonit tehdään sekä tavoite on vain puolikkaassa. Ajattelin asiaa nivelten kannalta, mutta uskoisin riskin olevan minimaalinen kunhan keskittyy ja lopettaa tarvittaessa. Itselleni puolimaraton olisi merkittävä saavutus, sillä raskasrakenteisena maraton tuskin onnistuu, vai onko jotkut tehneet sen myös?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kai tuo BMI 29 mitenkään tavattoman korkea ole harrastelijajuoksijalle, edes maratonilla. Totta kai paino tuo lisärasitusta jaloille ja kevyempänä on kevyempää.

Puolikasta varten pitää tietysti vähitellen siirtyä uloskin juoksemaan ja myös vähän lisätä pituutta viikon pisimpään lenkkiin. Juoksumattotuloksia ei voi suoraan siirtää ulkona juostaville matkoille. Mattojen kalibroinnit ovat usein vähän sinne päin. Ennen kaikkea kuitenkin matolla juokseminen on kevyempää, koska ilmanvastus puuttuu eikä alustassa ole vaihtelua. Monet laittavat mattoon pienen kallistuksen, jotta tuntuma vastaisi paremmin oikeaa juoksua.

Siitä vaan treenaamaan puolikkaalle. Treeni voi korjata tuota painoindeksiäkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole tuollainen paino mikään ongelma, alkuun vain vaimennetut kengät (esim Asics Nimbukset) saattaa olla miellyttävämmät, mutta jahka paino laskee ja juoksuaskel paranee ei niille enää ole tarvetta.

Onko sulla ikää kuinka paljon kun nivelet jännittävät? Onko niissä ihan kipuja kovan alusta juoksusta vai haluatko vain olla varovainen?

 

Talvisin Suomessa ei ole hirveästi vaihtoehtoja ulkona kun vaihtoehdot ovat: asfaltti, hanki tai jäinen hiekka. Kesäisin on kuitenkin helpompi löytää reittejä joista vain osa on asfalttia ja loput pehmeämpää.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa rauhallisesti edetä ja jättää se puolikkaan aika tavotekki vaikka vähä höllemmälle, niitä voi sit juosta ja aikaa parannella ajan saatossa. Se saattaa alkuu tuntua helpolta jos pystyy kympin juoksemaa vauhdilla X, mutta se puolikas on kuitekii +toine kymppi ja rapiat lisää siihe jo juostuu kymppii. 

 

(täysin oma näkemys asiaan, sekä omalta osaltani olen edennyt pitkälti noin ja aika varovasti noitten juoksujen ja tavoitteiden suhteen. En itekkään omaa mitään juoksijan ruhoa 177/84 mitoilla mennää.)

 

Itellä ois tavotteena eka maratoni saaha 2017 vuoden aikana juostua, toistaseks iha lupaavalta vaikuttaa et ehkä se päästää juosten maaliin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mä näkisi, että BMI 29 olisi minkäänlainen ongelma, jos treeni vaan on säännöllistä ja jalat ovat tottuneet iskutukseen. Itsekin olen juossut maratoneja BMI 30:senä. Mutta toki reilumpi elopaino aiheuttaa sen, että iskutuksen määrää pitää treeneissä kasvattaa hyvinkin maltillisesti ja pitkän ajan kuluessa.

 

Juoksumatto on ihan hyvä paikka aloittaa iskutukseen opettelu, kun se on niin paljon armollisempi juoksualusta kuin vaikkapa jäinen asvaltti. Mutta myös se kannattaa muistaa, että juoksumattojen juoksunopeuksia ei kannata alitajunnassa siirtää ulkomaailmaan, koska maton nopeus voi olla kalibroitu ihan miten vain. Ja ei mattojuoksu muutenkaan ihan täysin samaa hommaa ole kuin ulkona juokseminen.

 

Mutta kuten tällä foorumilla on monta kertaa todettu, niin nämä puolimaratoni & maratonihaaveet on helpointa tuhota liian nopealla juoksumäärien kasvattamisella. Jos on 18-vuotias ja normipainoinen, niin kroppa ottaa treeniä vastaan ilolla ja avosylin, mutta jos on vaikkapa 30vee ja vähän tukeva, niin tilanne on jo aivan toinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma bmi oli silloin 6-vuotta sitten about tuon 29 ja voin kyllä ihan sanoa ettei se juoksu silloin jaloissa parhaalta tuntunut. Tälläkin hetkellä oma bmi on 26-27 mut kroppa lienee jo jonkin verran tottunut  juoksuun. Aina välillä yhäkin näitä jalkavaivoja on, mut on sitä ikääkin 41v. Nyt vasta oikeastaan on oppinut sen että siihen kivuttomaan juoksuun on aika hankala päästä näillä painoilla.  Seuraava etappi on itselläni kesällä maratoni jonka uskoisin onnistuvan ihan hyvin kunhan vaan jalat pysyy ehjänä.. eli malttia siihen treeniin. (Sen maltin kun muistais itsekkin välillä) 

Tsemppiä treenailuun @Vienna 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 15. maaliskuuta 2017 at 00.54, renska kirjoitti:

Onko sulla ikää kuinka paljon kun nivelet jännittävät? Onko niissä ihan kipuja kovan alusta juoksusta vai haluatko vain olla varovainen?

 

Talvisin Suomessa ei ole hirveästi vaihtoehtoja ulkona kun vaihtoehdot ovat: asfaltti, hanki tai jäinen hiekka. Kesäisin on kuitenkin helpompi löytää reittejä joista vain osa on asfalttia ja loput pehmeämpää.

 

Nivelet eivät jännitä, eivätkä ole valittaneet 10km juoksuista matolla. Ajattelin vain, että ylipainoisena on ne otettava erityisesti huomioon ja yksi pehmentävä tekijä on juoksumatto, sen alusta ei ole armoton kuin asfaltti. Talvisin en juoksekaan kuin vain sisällä, ja ulkona vain, jos ei ole loskaista tai jäistä. Syy erityismainintaan nivelistä johtuu myös siitä, että eräs työterveyslääkäri totesi että rotevammilla juoksussa pitää olla erityisesti katse oikeaan juoksutyyliin, sillä virheasento voi kuluttaa polvia. Ja koska isoäidillä oli nivelrikko ja äidilläkin 52-vuotiaana niin siksi asia on mulle tärkeä.

 

Olen siis harrastanut välillä tiheämmin, välillä harvemmalla viikkokerroilla 18-vuotiaasta asti juoksemista. Eli viitisen vuotta tulee nyt täyteen. Uskoisin että keho onkin jo tottunut jytyyn jaloissa sekä sydän vahvistunut viikottaisesta juoksuista. 

 

Ajattelin puolimaratonia juurikin siksi, että se voisi olla kohtuullinen tavoite raskassarjalaiselle. Hyväksyn sen, että ylipainoisena polveni ja keuhkoni tekevät enemmän työtä juoksussa kuin muilla (oli HS:ssä juttu, kuinka lihavat tekevät työtä hengityksen eteen levossakin enemmän, saati urheillessa). Ja kyllä, juoksumatto on helpompi kun se on tasaista, pehmeämpää, ei ilmanvastusta, kosteus matala ja tuuletustakin saa viereen. Uskoisin kuitenkin sen olevan riittävän lähellä oikeaa suoritusta ja kysynkin teiltä, olisiko se "hullua" juosta puolimaraton matolla? Matonhan pitäisi kestää se n. 2h juoksu, mietin ettei se vain ylikuumene tuollaisesta :D Matto on siis Tunturin Go Pro 70, eli pitäisi olla riittävän vahva moottori laitteessa.

 

Aattelin edetä asiassa niin, että olen kerran jo vetänyt 12km, niin seuraavaksi 15km ja sitten taas tauon jälkeen nostaa sitä 18km luokkaan ja kun se saavutetaan niin repäistä se 21,1.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varovaisuus on varmasti hyvästä, mutta älä tee tuosta bmi:stä mitään liian suurta juttua. Itse juoksin vuoden hölkkäilyillä ensimmäisen maratonin 28 bmi oli silloin. Ja kevyesti mentiin alle 4 tunnin. Puolen vuoden hölkkäilyjen jälkeen meni puolikas ihan kevyesti. 

Juoksutekniikka on toki tärkeä juttu. Sitä varten kävin itse juoksukoulun josta sai sitten "ammattilaisen" opastuksen tekniikkaan. 

Matto kestää kyllä 2 tunnin lenkin, tosin jotkut matot ovat varustettu aikarajoittimella, että meno loppuu 2.5 tunnin kohdalla. Kerran olen mattopitkiksellä törmännyt tämmöiseen mattoon, meinasi mennä hermo kunnolla, kun kesken loppunoston matto ilmoitti, että hieno treeni painu hiiteen siitä muutkin haluaa treenata :D 

Ei kai se mitenkään erityisen hullua ole juosta puolikasta matolla. Itse juoksen talvella, kun on lunta useinkin yli puolikkaan pitkiksiä matolla. Hemmetin tylsää se vain on. Tylsää vaikka katsoisi telkkaria tai kuuntelisi äänikirjaa. Joten jos vaan ei ole liian liukasta tai märkää, niin talvisinkin hakeudun mieluusti varsinkin pitkiksille ulos. 

 

Hyviä treenejä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ollut kanssa ekalla puolimaratonilla bmi tuolla samoissa havinoissa, ehkä jopa vähän korkeampi. Kuhan ei liian kovaa lähde tykittämään, niin hyvä tulee. Pisin lenkki mikä itsellä oli juostuna ennen puolimaratonia oli n 14km ja harjoittelua takana noin 8kk, jolloin painoa olin tiputtanut semmosen parikyt kiloa ja lähtötaso oli ollut 2min juosten :D. Tsempit treeneihin, koukkuuhan tähän jää ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ite juoksen 106 kilon painolla tällä hetkellä omaksi huviksi (BMI 27 ja risat). Viime vuoden puolella 103 kilon painolla (BMI 26 ja risat) juoksin puolikkaan vajaa puolitoista tuntia. Vähän painavampikin pystyy juoksemaan, jos haluaa, mutta järkevät pohjat ja asteittain pidempiin lenkkeihin totuttelu on tärkeä juttu. Sulla ilmeisesti kuitenkin juoksua takana, eli kroppa (lihakset, luusto jne.) on jo tottunut.

 

Olennaista on löytää omille jaloille sopivat (parit kappaleet vähintään) lenkkarit, jotka tukevat riittävästi, sopivasti iloa ja näkyä treeniin ja... pitäisi kai sanoa malttia lenkkeihin, mutta se ei ole koskaan ollut oma vahvuus lenkeissä, siispä sanon malttia mahdollisten kolotusten kanssa. Niitä kolotuksia tulee kaikille, niin myös itelle, ja usein pikku tauko auttaa. Mulla ei paino ole ollut ongelmana koskaan nivelten kanssa (juoksin ekan maratonin 2003), mutta useamman kuukauden tai jopa vuoden kestäneiden juoksutaukojen jälkeen liian nopeasti "normivauhteihin" palaamiset ovat tuoneet ohimenneitä vaivoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on painoindeksi 33 (183cm ja 112kg). Olen juossut kerran puolikkaan 2h27min, ilman mitään sen kummempia treenaamisia.

 

Nyt ensiviikolla olisi tarkoitus juosta uusi puolikas Jyväskylässä (6.5.)  Olen hieman treenannut juoksua joka onkin yllättävän mukavaa kun pääsee alkuun. Polvi ongelmia tai muitakaan kipuja ei liiemmin ole ollut. Urheilutaustaa löytyy tatamilta, salilta ja viheriöiltä. Sen olen huomannut että kengät pitää olla hyvät ja hyvät juoksuhousut. Urheilukello on auttanut minua todella paljon koska menin alkuun aivan liian kovaa.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy