Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mihin kunto katoo ???


werneri
 Share

Recommended Posts

useita vuosia kuntoilleena ja kestävyys urheilua seuraavana ihmettelen

sitä mihin urheilijoiden kunto katoo kun puhutaan, että syksyllä aletaan tekeen

pohjakuntoa eli pk seuraavaa kesää varten.

Puhutaan PK I :stä. Pitkä kestoisista harjoitteita matalilla sykkeillä.

Kun pohjat on tehty useipana hölkkä vuosina niin miksei harjoitella läpi vuoden samalla tavalla.

Link to comment
Share on other sites

Ei pohjakunto kisakaudella kokonaan katoa, mutta pientä peruskunnon taantumaa voi tulla, jos kilpailee paljon ja harjoittelee määrällisesti vähemmän. Etenkin määrät vähenee, kun keventelee kisoihin ja palauttelee niistä. Toinen syy pk-kauteen on henkinen. Jos painaa 12 kk vuodessa kovilla tehoilla, niin se syö liikaa päätäkin. Kisakauden lopussa ja kisakauteen valmistautuessakin helpottaa tieto siitä, että syksyllä ei enää tarvitse painaa tehollisesti kovaa. Kolmas hyvä syy on siinä, että jos haluaa vuoden päästä olla parempi kun tänä kesänä, niin on harjoiteltava entistä kovempaa ja jotta pystyisi harjoittelemaan entistä kovempaa pitää olla entistä parempi määräpohja.

Sinäänsä olen kanssasi samaa mieltä, että ei peruskunnon harjoittelun varaan kannata kovin paljoa laskea seuraavan kauden tulosparannusta, mikäli ei myöhemmin haeta myös tehoja. Ja toisaalta joillain on jo niin hyvä peruskunto pk-kauden alussa verrattuna muihin kunto-ominaisuuksiin, että voisi ajatella pk-kauden kokonaan poisjättämistä. Mutta ehkä se syksyllä täysillä painaminen voisi näkyä viimeistään kevällä totaalisena motivaation puutteena.

PK harjoittelu on myös tärkeää vammojen ennaltaehkäisyä. Luut, lihakset ja jänteet totutetaan rasitukseen pienemmällä iskulla ja pitemmällä ajalla, jotta ne kestäisivät myöhemmin suurempia kuormia. Nimimerkki; polvet paskana jo peruskuntokaudella.

Link to comment
Share on other sites

Jos aina haluaa juosta samaa vauhtia tai hitaampaa niin sittenhän voikin harjotella aina samalla tavalla. Peruskestävyys on kuitenkin semmoinen ominaisuus joka vaan paranee vuosien saatossa kun voi/kestää tehdä kovempia ja pitempiä harjotuksia. Kun se kestävyys ja taloudellisuus paranee niin samalla sitten paranee myös se vauhtikestävyys.

Vauhtikestävyys paranee siis harjottelun ja levon kautta. Se kesän kunto on aikaisempien kuukausien työn tulosta eikä vaan hetkellinen päähänpisto. Vaikka haluaiskin niin sitä huippukuntoa ei voi pitää maaliskuusta syyskuuhun ilman tulostason laskua. Siksi pitää olla selvä harjottelukausi jonka aikana kehitetään peruskestävyyttä ja toki myös vauhtikestävyyttä. Harjottelu kovenee kuukausien ajan ja sitten herjottelua keventämällä saadaan se kauden paras kunto esiin. Ja sitten mennään kovaa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy