Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Sign in to follow this  
RistoT

Tahkon portaat

Recommended Posts

Rahoitus on varmistunut( n. 200 000 e ) ja Tahkon matkailukeskukseen  yhden hissilinjan viereen rakennetaan suomen pisimmät puiset portaat. Mahdollisesti valmistuvat tämän vuoden aikana. Malminkartanolla monet ovat käyneet kellottamassa aikoja ilmeisesti puolta lyhemmällä matkalla.

Esitän kaksi kysymystä.

1. Ovatko samat kaverit kärjessä ajanperusteella, kuin malminkartanolla

 

2. Arvio huippuajasta kyseisissä portaissa.

 

Myöhemmin voi arvioida, kuinka oikeassa itsekukin oli!

Unohtui mainita, että portaat ovat hieman yli 1000 m pitkät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Malminkartano on n. 400 m ratajuoksu (pituus n. 150 m). Nuo 1000 m pitkät? Paljonko on korkeusero? Se on ylivoimaisesti se tärkein tieto.

 

Puijon Red Bull 400 -kisan korkeusero on 125 m. Malminkartanossa n. 57 m. Puijon ennätys on 3.23 ja Malminkartanossa 49 s. Ei noissa voi sama henkilö voi olla ykkönen.

 

Googlasin Tahkon korkeuseron. 200 m. 200/1000x100=20%. Tosi loivat ovat, jos speksit on nuo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietin tämän hankkeen järkevyyttä, tai sen järkevyyttä siis että siihen kaupungin rahoja (90 000 €) laitetaan. Ehkäpä esim. urheilijan näkökulmasta on.. kaikkea mielenkiintoista suunnittelilla. Mutta valetta tuon pöytäkirjan juttu etteikö tavallinen ihminen voisi tuota rinnettä suorilta ilman portaita kivuta. 

 

Mihinkähän kohtaa nämä nyt tulevat?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuuttia sitten, TeTi kirjoitti:

Mietin tämän hankkeen järkevyyttä, tai sen järkevyyttä siis että siihen kaupungin rahoja (90 000 €) laitetaan.

 

Minun mielestä ei järkevämpää (kustannustehokkaampaa) kuntoilupaikkahanketta voi olla. Kustannukset ovat kaikki rakennuskustannuksia. Huolto- ja käyttökustannuksia ei tule juuri lainkaan.

 

Portaat ovat juurikin sellainen koko kansan kuntoilupaikka. Keravalla ja Malminkartanossa vähintään 90 % käyttäjistä ovat ihan ns. tavan tallaajia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Monestihan kuntoiluhankkeet on juuri niitä kannattavia sijoituksia, vaikka sitä ei leikkauslistoista uskoisikaan. Tässäkin portaat saattaa olla se mikä saa monen kipuamaan, vaikka suoraa rinnettäkin toki voisi. Riippuu tietysti vähän käyttöasteesta tuo sijoituksen järkevyys. Jos ne tuo porukkaa yrityksen maksullisiin ja voittoa tuottaviin palveluihin niin voi toki kysyä tulisiko firman kustantaa raput itse kokonaan tai osittain. Kyllä sitä rahaa silti aika paljon hölmömpään hukataan, mikä nyt ei toki ole varsinainen peruste uusille tuille..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän Kuopion päättäjät sekä ihmiset lehdissä kirjoittelivat hankkeen järkevyydestä. Se kai on sitä arvokeskustelua mihin niukat rahat tulisi käyttää ja siitä meillä itsekullakin on omat mielipiteet.. myös minulla. Ja minusta rahoja varmasti täälläkin käytetään huonompiinkin kohteisiin. Rahoitukseen tosiaan osallistuu n. 50 % kaupunki ja loput alueen yrittäjät. Pääkohde suunnitelmassa ovat tahkolla kävijät, mutta varmasti kuntoilijat ja urheilijat tulevat niitä myös käyttämään. Portaita pitkin on varmasti helpompi saavuttaa Tahkon päällä olevat polut yms. reitit ja voi kuntoilla avarissa maisemissa. TeTi kysyi tulevaa paikkaa, niin ne tulevat Tahkolahden yli menevän sillan kohdalla olevan hissilinjan viereen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä on noin puolet kaupungin rahoitusosuus. Rahoitus tulee yhdyskuntatekniikan investointien määrärahasta eli korvamerkittyjä rahoja joka tapauksessa. Ja totta turisette varmaan on turhempaankin käytetty. Niin tosiaan, matkailijoille ennen kaikkea, vaikka varmasti paikallisia kuntoilijoita/urheilijoita tulee käyttämään. Kanta-kuopiolaisen näkökulmasta nuo ovat turhan kaukana.

 

Tuo mäki on tullutkin noustua, sillalta kohtisuoraan ylös. Ja tyypillisesti välillä jyrkempää ja välillä loivempaa..Sen muistan, että alaspääseminen oli paljon hankalampaa (tulin eri kohdasta).

 

Mutta selvästi vaikeampaa olisi tulla ylös siis suoraan mäkeä ylös, sillä mäen pituus kohtisuoraan ylös kansalaisen karttapaikasta mitattuna on n. 765 m. Portaissa siis 235 m 'ylimääräistä'.

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 tuntia sitten, Reenaaja kirjoitti:

kuopio Puijon mäki- mistä autotkin ajaa ,,,onko kukaan kokeillu ajan kanssa....Kova veto ...vedetty on joskus..en muista enää aikaa,,,

En tiedä, että onko kyseiselle pätkälle " virallisia" aikoja. Puijolla juostaan syksyisin Puijon puserrus, jossa juostaan mäen juurella alkuun loivaan alamäkeen ja sitten nousu Puijon tornin juurelle. Matkaa kertyy 2550 m, korkeusero 127 m ja kokonaisnousu 166 m. v. 2012 oli Kimmo Randelin juossut ajan 8.50 min ja viime vuoden voittaja 9,34 min.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy