Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Seppo

Suunto Spartan Sport HR -rannesykemittari

Recommended Posts

9 tuntia sitten, Seppo kirjoitti:

En ollu aktivoinu tuota ominaisuutta. Ilmankos siitä ei ollu muistikuvia.

Aktivoitko nyt? Saitko aktivoitua? Ohjekirjan mukaan sen saa päälle Asetukset -valikon kohdasta Aktiviteetti. Mulla siellä näkyy kuitenkin vaan askelmäärät ja kalorit, ei päivittäissykettä ollenkaan niinkuin ohjekirjan mukaan pitäisi näkyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 30.4.2017 at 01.49, Marny kirjoitti:

Aktivoitko nyt? Saitko aktivoitua? Ohjekirjan mukaan sen saa päälle Asetukset -valikon kohdasta Aktiviteetti. Mulla siellä näkyy kuitenkin vaan askelmäärät ja kalorit, ei päivittäissykettä ollenkaan niinkuin ohjekirjan mukaan pitäisi näkyä.

Mun piti jo palauttaa mittari takasin Suunnolle niin ei pysty enää testaamaan. Ihan sama onko mittari Suunnon vai Garminin, mutta oon rehellisesti sitä mieltä ettei tuosta ominaisuudesta ole mitään käytännön hyötyä. Sama kuin ottais mittarilla selfien ja sen vois laittaa kellotauluksi. Jos joku on eri mieltä niin ilmotelkaa. Miten se viimesen 4h, 12h tai 24h tunnin syke voi ilmoittaa mitään rasituksesta? Töissä voi olla stressiä tai pitää liikkua enemmän. Samoin arjessa pitää käydä kaupassa tai istuttaa joku pensas kotipihalle. Ei se vaan kerro mitään rasituksesta. Ei rasituksesta kerro edes 7vrk syke per vuorokausi tilasto. Tuo on mun mielestä lähinnä ominaisuus josta on hyötyä 2-3 vuoden sisällä, mutta juuri nyt se on pelkkä kuva josta ei sinällään kannata maksaa euroakaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

On vasta pari kuukautta ollut jatkuva sykeseuranta käytössä (Garmin Fenix 3). Mutta olen kokenut ominaisuuden hyödylliseksi. Kyllä siitä suuntaa antavasti näkee, jos rasitus alkaa liiaksi kasaantumaan ja leposyke hiipii vähitellen ylös. Näkee myös muun kuin varsinaisten treenien tuoman rasituksen, liian valvomisen jne. Tietysti tällaiset voi ottaa huomioon muutenkin ilman sykeseurantaa. Mutta kun näkee sykekäyrän, niin on siitä se hyöty, että se hieman väkisin herättelee sillä kohdin, kun ei haluaisi myöntää olevansa levon tarpeessa. Ainakin omalla kohdalla on ollut huono tapa puskea treeniä väkisin silloinkin, kun muun arkielämän rasitus on kova.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jep
6 tuntia sitten, Jokke kirjoitti:

On vasta pari kuukautta ollut jatkuva sykeseuranta käytössä (Garmin Fenix 3). Mutta olen kokenut ominaisuuden hyödylliseksi. Kyllä siitä suuntaa antavasti näkee, jos rasitus alkaa liiaksi kasaantumaan ja leposyke hiipii vähitellen ylös. Näkee myös muun kuin varsinaisten treenien tuoman rasituksen, liian valvomisen jne. Tietysti tällaiset voi ottaa huomioon muutenkin ilman sykeseurantaa. Mutta kun näkee sykekäyrän, niin on siitä se hyöty, että se hieman väkisin herättelee sillä kohdin, kun ei haluaisi myöntää olevansa levon tarpeessa. Ainakin omalla kohdalla on ollut huono tapa puskea treeniä väkisin silloinkin, kun muun arkielämän rasitus on kova.

 

Samaa mieltä, on hyödyllinen ominaisuus. Itsellänikin on taipumus ajautua ylikuntoon, kun ei ikinä osaa huomioida normaalielämän rasituksia. Nyt pysyy paremmin kartalla, että missä mennään.

 

Esimerkiksi raskas 4 tunnin reeni näkyy keskisykkeen koholla olona useita päiviä, ja tuolloin voi hyvällä omallatunnolla levätä.

 

Työressi myös kohottaa syketasoja ja silloin ei paljoa tartte tehdä, jotta tulee ikäänkuin vahingossa matalan sykealueen reeni vaikka kaupassa käydessä. Garmin huomioi tämän antamalla "Tehominuutteja" yli 10 minuutin yhtämittaisesta sykkeen koholla olosta, jotka olen tulkinnut kevyeksi reeniksi. Ja taas tulee lepopäiviä hyvällä omallatunnolla. Tällä hetkellä olen asettanut tavoitteeksi 240 Tehominuuttia viikossa, joka kertyy esim. 120 min mittaisella oikealla keskisyke reenillä, eli matalaa aluetta kovemmalla tasolla mennessä 1 min vastaa kahta minuuttia. 

 

En toki ole mikään kilpaharrastaja, vaan ihan omaksi iloksi yritän kondista hoitaa. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jep

Lisättäköön vielä, että Tehominuutteja tulee viikossa yleensä 2-3 kertaa tuo 240 minuutin tavoitemäärä, koska reenit tulevat noiden satunnaisten Tehominuuttien päälle. En halua nostaa tavoitetta, kun lepoviikkojakin on oltava ja ylimitoitettu tavoite loisi turhaa ressiä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Baltsu
On 29.4.2017 at 14.49, Marny kirjoitti:

 

- sykkeenmittauksessa outo havainto molemmilla kerroilla: ekan kilometrin ajan näyttää huikeita sykkeitä, jotka ei pidä paikkaansa. Tyyliin 170-180. Sitten asettuu aloilleen ja näytää mielestäni ihan oikein. Mistähän tämä johtuu? 

Sensoreita takana on liian vähän. Polar M430:ssa on 6, noissa aiemmissa mittareissa vain 3. Mitä enemmän mittauskohtia, sitä parempi tulos. 

 

Nuo uudet värit eivät säväytä kyllä yhtään.  Niistä puuttuu vau-efekti kokonaan. Tummanvihreä olisi toiminut 70-luvulla, ei sen jälkeen. Kuvaamataidon opettajien hehkuttamat murretut värit ovat hanurista. Gold ei minun silmissäni näytä kullanväriseltä ja vaikka olisikin, niin rannekkeen pitäisi olla valkoinen ja rannemittauksella eli väri olisi ollut väärässä tuotteessa. Copper on joillekin varmaan ihan jees. Itseäni ei sekään kyllä kiinnosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkälaisia kokemuksia Spartan Sportin (hr) akun kestosta. Onkohan tässä akun optimointi menossa vai mikä on homma kun tapahtui se pahin mahdollinen tänään, akku hyytyi kesken lenkin. 

Kyseessä siis viikon vanha laite, kertaalleen uutena ladattu täyteen ja muutamia kertoja pientä täydennystä. Lähtiessäni kellossa 40% akkua, kilsan jälkeen latausjohdon kuva näytössä...

 

GPS - paras , taustaväri vaalea treenitilassa, sykevyö mittaa sykkeen , golnass- ei käytössä yms. Ihmettelen suuresti tuota hommaa ja näin alkuun tuo epäluottamusta laitetta kohtaan. 

Kotona laitoin kellon samantien lataukseen ja akun varaustaso 38% kun lähti päälle. WTF Fiilis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin emännälle tuollaisen Spartan Wrist HR:n. Emäntä on sillä käynyt pari kertaa lenkillä, ja meillä sama havainto kuin yhdellä aiemmalla kirjoittajalla, että sykkeet ovat alkumatkasta ihan övereitä (jopa 220). Sitten tasaantuu, mutta väittäisin että näyttää kymmentä lyöntiä yli sykevyöllä mitattuun (en ole tätä mittausta kylläkään ihan virallisesti tehnyt, katsonut vain samantyyppisten lenkkien käppyröitä Spartanilla ja Ambit 2 + sykevyöllä). Edistäisikö mittausta ranteen kastelu tms.? Eihän senkään pitäisi vaikuttaa juuri mitenkään led-pohjaiseen analysointitekniikkaan. Akun kesto jättää samoin toivomisen varaa. Arkikäytössä pitäisi ladata aikas usein. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa ongelmaa itse havainnut. Lenkin alussa syke ihan jotain hurjaa.
Siihen on ehkä vähän tepsinyt rannekkeen kiristäminen ihan äärimmilleen, mutta ei se mukavaa
ole kun veri ei kohta enää kierrä kädessä.

 

Tuohon akun simahtamisongelmaan olen törmännyt jo monta kertaa.
Lähes 40% varausta jäljellä ja kello hyytyy. Luulisin että liittyy jotenkin siihen
että kello ei anna vetää akkua kokonaan tyhjäksi, mutta että 40% jää varausta!

Tyhmää kun ei voi näyttönäkymää vaihtaa tämän jälkeen. Esim. Ambit3:sessa
pystyi vaihtamaan näyttönäkymää(katsoa KELLONAIKAA) vaikka akku oli loppu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minuuttia sitten, msikkila kirjoitti:

Tuohon akun simahtamisongelmaan olen törmännyt jo monta kertaa.
Lähes 40% varausta jäljellä ja kello hyytyy. Luulisin että liittyy jotenkin siihen
että kello ei anna vetää akkua kokonaan tyhjäksi, mutta että 40% jää varausta!

Tyhmää kun ei voi näyttönäkymää vaihtaa tämän jälkeen. Esim. Ambit3:sessa
pystyi vaihtamaan näyttönäkymää(katsoa KELLONAIKAA) vaikka akku oli loppu.

 

Tuossa voi myös olla kyse ihan siitä että kellon softa sekoilee ja tuo varausnäkymä kertoo puuta heinää. Joidenkin kellojen kanssa on auttanut että lataa akun täyteen niin ettei kello ole päällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Hr735

Pahoittelut vähän off topic, mutta mulla on Garminin kanssa saman tyyppisiä ongelmia varsinkin hiihtäessä ja pyöräilyssä, mutta myös esim kävelyssä. Aluksi syke saattaa olla pitkään jossain 90 kieppeillä vaikka pitäisi olla 120-130 ja sitten vartin päästä yhtäkkiä hyppää n oikealle tasolle. Tai toisin päin, kerran pyöräillessä pysyi itsepintaisesti 130-140 paikkeilla vaikka ei ollut kuin sadan kieppeillä.

Olen ajatellut, että tämä saattaa liittyä siihen miten nuo ledit "näkevät" veren liikkeen verisuonissa. Olen tähän saakka pitänyt kelloa kämmenselän puolella, mutta täytyy kokeilla olisiko tarkkuus parempi ja johdonmukaisempi jos pitäisikin kelloa "naisten tapaan" ranteen sisäpuolella, siellä ainakin minulla verisuonet näkyvät silmällä katsottuna paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 tuntia sitten, taikina kirjoitti:

 

Tuossa voi myös olla kyse ihan siitä että kellon softa sekoilee ja tuo varausnäkymä kertoo puuta heinää. Joidenkin kellojen kanssa on auttanut että lataa akun täyteen niin ettei kello ole päällä.


Katohan pitää testata!

 

Mikä muuten on nyt markkinoiden paras sykevyö Spartanin kaveriksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy