Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Millainen vaihe menossa tri-jaostossa?


jiivee
 Share

Recommended Posts

Moro kaikille!

Täytyy pistää pientä raporttia, ja olisi kiva kuulla missä muu porukka menee.

Eli mulla ajottuu aina kova työruuhka marras-joulukuulle, ja siitä johtuen ollut tullut pientä radiohiljaisuutta. (Eikä ole kyllä ollut paljon raportoitavaakaan...:hali_hehe: )

Marraskuu meni lomaillessa ja uintitekniikkakurssilla.

Joulukuussa aloittelin sitten siten, että olen alkanut totutella kroppaa taas vähän treenailuun ja etenkin juoksuun.

Kolmas viikko on nyt menossa siten että viikon ohjelma on ollut:

2 uintitreeniä, joista toinen tekniikkakurssi. (Ei vauhteja, pk:ta ja tekniikkaa)

Työmatkoja pyörällä, sekä pari kuntopyörätreeniä. (45min-60min, pk:ta ja pyöritysvoimaa)

2-3 juoksulenkkiä, yht. 30-40km pk:ta.

Toki työt ja siviilielämä (pikkujoulua, synttäriä ym. piisaa) vähän on rajoittaneet tuota treenipuolta, mutta nythän se on hyvä sopivasti rötväillä että jaksaa painaa sitten ensi vuoden.

Uinti tuntuu siltä, että jotain on jäänyt kurssilta takataskuun. Tärkeimpänä varmaan molemmilta puolilta hengittämisen oppiminen. Vuoden vaihteeseen mennään näillä eväillä ja sitten pökköä pesään.

Saukon kanssa olen päässyt turisemaan aina tuon uintikurssin yhteydessä, ja viime kesän näyttöjen ja tämän hetkisen innon perusteella olisi varmaan viisainta perua tuo vedätys Joroisilla.... Koitin miestä yrittää loikkariksi seuranvaihtoonkin, mutta vielä ei onnistanut:hali_hehe:

Intoa vaan treeneihin kaikille ja pistäkäähän väliaikakuulumisia!

Link to comment
Share on other sites

Aika rauhallista on.

Oon nyt uinut n. 2krt vko ihan PKta ja ajellut maasturilla 1-2 krt viikko lenkkiä. Lisäksi kuntopiiriä kotona pari kertaa viikossa.

Juoksussa on kokonaan tauko menossa vielä hieman vihoittelevien jalkapohjien takia. Jospa tuossa joulun jälkeen voisi alkaa taas hiljakseen kilsoja keräilemään.

Tammikuussa uinnin jatkotekniikkakurssille (mikäli mahtuu, vahvistusta ei ole vielä tullut) ja toivottavasti pääsee myös kohta hiihtämään & luistelemaan.

Link to comment
Share on other sites

Hyvin rauhallista ollut täälläkin. "Siviilielämän" rasitukset (56-vuotiaan isäni yhtäkkinen kuolema vajaa kk sitten..) jättivät alleen virinneen tri-innon ja samalla treeni-innon. Aluksi en jaksanut tehdä mitään, nyt on lähinnä uintia ollut ohjelmassa, tekniikkakurssin merkeissä ja itsenäisesti, yht noin 2x viikossa. Lisäksi hieman kevyttä sauvakävelyä yms. Juoksu ei kulje ja sykkeet on pilvissä, ja kun motivaatio ja intokin on toistaiseksi kateissa niin lopputulos on heikonpuoleinen..Hyvin alkanut salitreenikausikin päättyi kuin seinään.

Hiihtoa pitäisi kai alkaa harrastamaan jos tänne etelään joskus vielä saadaan lunta. Uinnin aion pitää ohjelmassa ainakin 2x ja siitä olenkin jopa nauttinut viime aikoina. Kunhan tässä vähän piristytään niin lenkillekin pitäisi itsensä saada, jotta ei pohjat aivan pääse katoamaan, joskaan ei ne nyt niin kovat ennestäänkään ole..Täytyy vaan pitää selkeänä mielessä että kyllä mä ensi kesänä tri-debyyttini teen vaikka kaikenlaista on mielessä senkin suhteen pyörinyt..

Link to comment
Share on other sites

Tällä viikolla olen vasta enempi tosissani päässyt treenaamaan, joskin vieläkin on parantamisen varaa. Viikon saldo löytyy vko 50 harjoituspäiväkirjasta. Tähän saakka loka-marraskuun tekeminen on painottunut uintitekniikkaan ja satunnaisiin lenkkeihin.. Kyllä sen nyt huomaa että kunto ei ole kehuttava (etenkään pyöräillessä ja matkauinnissa), mutta eiköhän tästä pääse taas vauhtiin. Aika paljon on ollut muuta stressiä joten ihan fiksuakin on ollut ottaa vähän kevyemmin tuo syksy.

Link to comment
Share on other sites

Joo, samat sanat! Ja eiköhän se juoksukin ala hiljalleen kulkemaan, kun aloittaa rauhallisesti. Tauon jälkeen alkuun pääseminen tässä liikkumisessa on aina vaikeinta. Varsinkin kun on näin synkkä ja pimeetä, tai jos on vielä muitakin murheita kuten edellä. Kitenkin kun saa kunnon viikon alle niin into taas kummasti palautuu. Itselle tuli taas ainakin sellainen hyvä fiilis taas viime viikon jälkeen. Tänään sitten taas yhteislenkille.

Link to comment
Share on other sites

Jonkinmoista peekoo kautta tässä vietetään,nimenomaan "jonkinmoista" = seitsemän tunnin viikkoja.

Uimassa oon käynyt heinäkuun jälkeen kolme kertaa,sisältäen 2x2h:n tekniikka kurssin.Hyviä vinkkejä sieltä sai,mutta ei vaan jaksa...

Uutena lajina mukaan on tullut sauvakävely.Siinä saa hyvin pururadallakin sykkeet pidettyä siellä kuuluisalla "matalalla tasolla",130 tuntumassa vaikka meno tuntuu reippaammalta.Tuun varmaan käyttämään tuota lajia kevyenä/palauttavana treeninä rospuutto kauden ulkopuolellakin.

Viikkon yks parintunnin pk juoksu ja muutama vitosen hölkkä.Rimpuilua Total gym1000:lla (Tuttu tv:stä,onko tuttu laite?) 2xpuolituntia viikossa.

Ps.Tsemppiä Romulle,elämä jatkuu.Statin triahtloniin sitte:)

Link to comment
Share on other sites

Samoin täältä, paljon tsemppiä & jaksamista Romulle!

Mä oon taas huomenna menossa ihmettelemään Urheilulääkärille rasitusvamman kehittymistä jalassa. Lepo, tulehduskipulääkkeet ja jäähieronta ei vaan tunnu auttavan. Säären kipuilun lisäksi kuvaan on tullut omituista nilkan ja akillesjänteiden alueen turpoamista. Pari kertaa olen käynyt spinningissä ja uimassa, mutta heti jalka rankaisee kipuilulla, juoksua ei voi ajatellakkaan.

Sitten piti tietysti "urheilla" viimeviikolla Pikkujouluissa korkokengissä kipeästä jalasta huolimatta, joten arvaatte varmaan mitä siitä seuras... Niimpä niin, tyhmästä päästä kärsii koko ruumis - vai miten se menikään... Mutta toivon kovasti että se lääkäri keksis huomenna jonkun uuden kikka kuutosen - noi korvaavat harjotteet (esim. vesijuoksu) kun ei yhtään nappaa ja on vaikea motivoitua kun mieli tekis vaan raikkaaseen ulkoilmaan metsään juoksemaan.

Että tällänen peruskuntokausi sitten täällä päässä...

Link to comment
Share on other sites

No voi voi sentään. Jaksamista Sinulle Romu!

Koita vaan lähteä lenkille vaikka se ei helppoa nyt varmasti olekaan, saat purettua pahaa oloa lenkkipolulle ja kenties hetkeksi ajatukset johonkin muualle.

Omat treenit on ollut tasaisesti kaikkia lajeja. Pyöräilyä olen koittanut harrastaa aina viime viikkoon saakka mahdollisimman paljon jotta saisin sitä kuuluisaa pitkäkestoista pk treeniä mahdollisimman paljon. pp ergometria testin mukaan nimittäin kuntoni painottuu hieman liikaa vk:n puolelle. Harvinaista kyllä vuodenaikaan nähden, toissa viikolla sain 140km kasaan fillarilla, mutta nyt taitaa jäädä vähemmälle kun ei ole noita nastarenkaita pyörässä. Sitten uintia kerta viikkoon ja juoksua ehkä kaksi kertaa. Toivottavasti kohta pääsee taas ladulle kun joutuu tuon pyöräilyn lopettamaan hetkeksi, sillä kuntopyöräily ei kyllä enemmässä määrin paljon kiinnosta. Treenikerrat on ollut yleensä 4-6 per viikko.

Toivottavasti vaan jaksan tasaisesti puurtaa läpi talven ja sitten myöhemmin voidaan hieman rajumpaa reeniä ottaa ohjelmaan.

Rookie

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kevyellä painellaan menemään. Painotusta pidetään juoksussa jota pari kertaa viikko ja siinäkin painotus voiman kehittämisessä. Uimassa tulee käytyä yhdestä kahteen kertaan viikossa, pyöräilemässä kerta (pitää lähinnä pyöritystä lihasmuistissa). Pitkiä mitä tekee niin kerta viikkoon sauvakävelylenkki maastossa. Harjoittelutunnit tuolla 7 - 8 h luokkaa.

Voimia Romulle..

Link to comment
Share on other sites

Jahas, jospa tämäkin jaoston jäsen ilmoittautuisi.

Syksy meni niin tiiviisti tuon ensimmäisen maratonin kimpussa ja työ vei sen kaiken muun energian, että millekään muulle ei kyllä ole ollut aikaa.

3,5 viikon loma Kaliforniassa oli aivan ihana ja maratonkin tuli siis juostua (raporttia tuolla toisaalla) ja nyt on kyllä hirvee into tehdä kaikenlaista. Syksy meni niin juoksun merkeissä, että vaikka mä siitä tykkäänkin kovasti, monipuolisuus ja vaihtelu ja ei mitään tiukkoja harjoissuunnitelmia tuntuu tällä hetkellä kovasti kiinnostavalta. En muuten saanut sitten tuolla reissussa itsestäni niin paljoa irti, että olisin käynyt katselemassa urheilukampealennusmyyntejä. Niitäkin oli. Mutta kun aika oli kortilla...

Jetlag vähän vaivaa (unirytmi on peffasta), mutta jospa tässä pääsisi normaaliin pian. Minulla on suunnitelmissa, siis haluan käydä uimassa, kohentaa lihaskuntoani, juosta viikonloppuisin päivänvalon aikaan, käydä spinning-tunneilla ja ehkä jos tanssia (afro) saisi tuonne väliin ja jotain venyttelyhommaa kanssa. Tavoite on liikkua 5 päivänä viikossa ja monipuolisesti ilman sen suurempia suunnitelmia ainakin jonkin aikaa. Henkinen loma suunnitelmallisuudesta.

Edelleenkin haaveissa on se perusmatkan kisa kesäkuussa ja Kuopio heinäkuussa. Pyöräasia on edelleen yhtä auki ja rahavarat vähissä loman jäljiltä ja märkäpukua ei ole. Mutta muuten :)

Romulle haluan toivottaa jaksamista vaikeana aikana. Itselläni liikunta todellakin auttaa jaksamaan henkisesti. Ei tarvitse mennä kovaa tai suunnitelmien mukaan, mutta jos vaan mitenkään jaksaa edes vähän liikkua, se auttaa jaksamaan.

Riina

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy