Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
T.A.

Välinpitämättömät koiranomistajat

Recommended Posts

Samoja kokemuksia kun paisteella, kahdesti on koira käynyt vuosien varrella kiinni. Ensimmäinen kerta kesäkelillä lyhkäsissä housuissa, reisi veressä sitten kotiin jäykkäkouristusrokotuksen aikaleimaa tutkimaan.

Toisella kerralla oli talvikeli, iso koira loksautti pakaraan, vaatteet suojasivat, iho ei mennyt rikki, mutta hampaanjäljet näkyivät mustelmina. Vedin juuri silloin vauhdikkaampaan harjoitusta n. 3km kierroksella ja huusin pihassa lunta lapioivalle omistajalle, että sun koiras puri, pistä se kiinni, mä tuun tästä ohi kerran vielä.

Kyllä mua oikeesti puremista enemmän pelottaa noihin talutusnaruihin kompuroiminen, jos esim. kävelytiellä tulee koiranulkoiluttaja vastaan ja näkee, että naru on löysällä, niin ihan vierestä en uskalla ohi mennä.

Minä olen kerran uhannut ampua yhden koiran, vaikka minulla ei asetta olekaan. Mutta omistajaa säikäytti sen verran, että alkoi koiraa ulkoiluttaa muualla.

No jaa, aikoinaan sitten tämäkin ongelma ratkesi kissalla. Juuri niin, kissalla.

Kun lapset olivat pieniä, meillä oli tosi iso kollikissa, joka omasi erittäin suuren suojeluvaiston lapsia kohtaan. Ei passannut irtokoiran juosta lapsia kohti kun katti veti niskakarvat pystyyn ja kävi päälle, että pölinä kävi. Siinä vaiheessa isompi koirakin lähti lipettiin.

Erikoinen kissa muutenkin. Aina kun uusi vauva syntyi taloon, katti ajatteli tietenkin lapselle tuoda parasta, mitä tietää. Näin sitten aina vaunujen viereen kasattiin iso läjä hiiriä ja kissa mouruamassa, että miksi en nyt tajua vauvalle antaa parasta ravintoa, mitä maailmassa olisi.

Mutta asiaan, pari kertaa on kyllä tullut aika pahasuinen oltua kun ei oikein isäntäväki ole koiriaan osannut hallita. Mutta onneksi on noita hyviäkin koirien ulkoiluttajia ettei ihan kamala kammo ole tullut.

Nyt on vakavassa harkinnassa, josko virittäisi puukon jollain tapaa kiinni rattaisiin, kun menee juoksemaan. Mielummin tapan koiran ja menen ehkä oikeuteen, kun annan tappajakoirien raadella meidän lapsen.

Toinen mieleen tullut vaihtoehto on jäähakku.

Mitä jos laittaisit juoksurattaiden ympärille...varsinkin missä lapsi on niin paimenpoikaaidan, sitten kun koira tulee lähelle, niin naps (silleen että sinä etkä lapsi saa sätkyjä)

....olisikohan toi laiton :)

Oon kerran nähnyt kuinka vasikka/mulli lähtee, kun ekan sätkyn saa. Siinä olisi omistaja pikkasen ihmeissään, että mitä koiralle tapahtui.

Niin....kannattaa kuitenkin laittaa se väkivalta sitä koiraa kohti eikä omistajaa koska siitä saa pienemmän kakun....vaikka vikahan on omistajan.

Minä kävin eräällä koirafoorumilla kertaamassa, kuinka näppärästi sylkäisin aivolimat vierelläni leikkisästi näykkelehtivän ja hyppelehtivän pystykorvan päin näköä. Hieman muuten hölmistyi. Eli: mitä me täällä keskenämme yksimielisesti pauhaamme siitä, kuinka koirat eivät saa olla irti ja kuinka ne eivät saa purra juoksijaa. Menkää tekin koirasivuille kertomaan tätä ilosanomaa.

Tätä ketjua kun lukee, niin tulee aika surullinen olo. Varmaan jokaisella on ollut ikäviä kokemuksia irrallaan juoksevien koirien kanssa. Inhottavaahan se on kun on keskittynyt lenkkiin ja jostain säntää eteen vapaana oleva koira.

Vähän kyllä nyt jää sitä makua että VAIN ME JUOKSIJAT olemme kaikessa ihan oikeassa. Kyllä sitä juostessa kannattaa säilyttää tilannetaju ja rehti itsesuojeluvaisto. Se pätee niin vapaalla juokseviin koiriin, suojateilla kaahaileviin pyöräilijöihin (pimeällä valotta ajavat ovat todellisia itsemurhakandidaatteja), kevyttä liikennettä halveksiviin autoilijoihin, rinnakkain käveleviin muita väistämättömiin sauvakävelijöihin, keskellä kävelyrataa kulkeviin lastenvaunupariskuntiin, tupakalla saastuttaviin lyllertäjiin.. onhan näitä.:angry:

Lisäys: niin, olen koiranomistaja.

Ei ole kyse suhtautumisesta vaan siitä, että koirat on pidettävä KYTKETTYINÄ helsingissä ainakin.

Eräs koiranomistaja selitti aikoinaan asiaa sillä minulle että hän hallitsee muka koiransa eikä siksi pidä koiraa kytkettynä.Totesin että kas kummaa?? siis tunnet koirasi ajatukset?

Koira saattaa saada ukopuolisen ärsykkeen tai innostua vaan leikkisästi juoksemaan juoksijan jalkoihin ja koiranomistaja muka tietäisi t'ämän ennakolta? Koirat ovat mukavia ei siinä mitään mutta omistajilla pitäs olla tolkkua....:039:

Itse en koiranomistajana koskaan pitäisi irti ihmisten ilmoilla koska vaikka koira onkin kiltti ja ns. normaali, saattaa se silti käyttäytyä arvaamattomasti joissakin tilanteissa. Jos koiraa pelottaa se puree, ja jotkin ihmiset käyttäytyvät koiran näkökulmasta niin omituisesti että joskus kilteinkin koira saattaa purra. Kun vielä ottaa huomioon monien ihmisten aggressiivisuuden koiria kohtaan, ei kannata pitää vapaana vaikka koira ei huomioisi ihmisiä lainkaan. Yleensä ottaen koirat käyttäytyvät paremmin kuin ihmiset, mutta niiden ilmaisu on vähän rajoittuneempaa ;-)

Viime talvena hyppäsi iso bulterrieri syliin kun olin lenkillä. Meinasi sydän pysähtyä. Ilmaisin kohtelisaasti omistajalle että ei tän homman ihan näin pitäisi mennä. Eukkopa rupesi sottamaan poskea. Ei autanut muuta kun näyttää sormea.

Juostessa koiriin ehtii kuitenkin yleensä varutua. Enemmän mua pelottaa rullaluistellessa kun vauhdit on kovempia. Kovassa vauhdissa vammat voi olla pahoja. Kyllä hyppää sydän kurkuun kun on juuri ohittamassa isoa susikoraa, ja se yht äkkiä hyökkää kohti.

Kyllä noi koirat välillä vituttaa, etenkin silloin kun huomaa ettei omistaja noteeraa että juoksija tulee kohti. Vikahan ei yleensä ole koirassa, vaan siellä remmin toisessa päässä. :censored:

Viime talvena hyppäsi iso bulterrieri syliin kun olin lenkillä. Meinasi sydän pysähtyä. Ilmaisin kohtelisaasti omistajalle että ei tän homman ihan näin pitäisi mennä. Eukkopa rupesi sottamaan poskea. Ei autanut muuta kun näyttää sormea.

Juostessa koiriin ehtii kuitenkin yleensä varutua. Enemmän mua pelottaa rullaluistellessa kun vauhdit on kovempia. Kovassa vauhdissa vammat voi olla pahoja. Kyllä hyppää sydän kurkuun kun on juuri ohittamassa isoa susikoraa, ja se yht äkkiä hyökkää kohti.

Kyllä noi koirat välillä vituttaa aika paljon, etenkin silloin kun huomma ettei omistaja noteeraa että juoksija tulee kohti. :censored:

Joskus kun oli nuori ja "kaunis", niin hiihdin rullilla isolla tiellä. No sieltä hyökkäsi puudeli päälle ja ajauduin ajoradalle. Siellä tuli auto lukkojarrutuksella kohti. Ei onneksi tapahtunut mitään muuta kuin helvetinmoinen järkytys.

(En muuten ollut ainoa, jota koira oli ahdistellut.)

Soitin poliisille, niin ne totesi, että koira saa olla vapaa tänä aikana.

Seuraavalla lenkillä suuntasin samaan paikaan ja olin niin täynnä adrenaliiniä ja päätin että jos se tulee uudestaan, niin työnnän sauvalla sen kropan läpi (ei sompia rullapiikissä). Turhaan oli adrenaliinit tapissa.... ei tullut piskiä vastaan.

Olisikohan syyllistynyt murhaan, tappoon vai surmaan....vai olisiko tämä todettu olevan vain yleinen sotatila :)....vai kenties ollut vain itsesuojelua (jos ei olisi kertonut mitä pään sisällä ajatteli)

Kyllä noi koirat välillä vituttaa aika paljon, etenkin silloin kun huomma ettei omistaja noteeraa että juoksija tulee kohti. :censored:

Ärsyttävintä on nimenomaan se, että jotkut koiran ulkoiluttajat eivät tee elettäkään silloin kun vastaan tulee muita lenkkeilijöitä. Katsoo vain pitkään ja antaa koiran pyöriä koko tien leveydeltä.

Tänään oli lähellä, että ei käynyt puudelille pahasti kun juuri minut ohittanut kilpapyöräilijä veti aivan surutta lähes koiran päältä, joka oli pitkässä hihnassa omistajan mitenkään pyöräilijää huomioimatta. Pyöräilijältä se oli kyllä selvä äänetön protesti. Näyttää nuo koirat olevan siis päänsärky myös muille kuin juoksijoille.

Joo eikä nuo isännätkään yleensä koiriaan parempia ole. Alkusyksystä oltiin yhteislenkillä Turun ruissalossa kun eräästä pihasta ryntäsi iloinen turre meitä vastaan hyppien ja meinasi tervehtiä koko porukan kumoon. No hädissään isäntä huutaen pihalta koiran kimppuun, mutta kun ei saanut koiraan otetta, nappasi juoksijakolleegan jalkaan kiinni kampaten maahan jolloin trikoot repeytyivät. Olisi pitänyt pyytää uusia trikoita korvaukseksi koko porukalle.

Mitä Jogger tarkoittaa tuolla itsesuojeluvaistolla? Mitä sinusta pitäisi tehdä kun koira tulee vastaan ja olet vetämässä tasaista VK-kovaa lenkkiä?

No ehkä mä tossa tilanteessa vähän hiljentäisin vauhtia ja tarkkailisin tilannetta. Kyllähän se vaan niin on, että nuo juoksureittimme taitavat kaikilla olla ns. julkisia kulkuteitä, joten siellä on vaan pakko varautua siihen, että joku päivä jonkun koira on irti, toisena päivänä kaahaavt mopot ja fillaristit, seuraavassa hetkessä peheen natiaiset säntäävät suin päin minne haluavat eivätkä autotkaan kevyttä liikennettä väistele. Ideaalimaailmassa tietysti kaikki kulkuväylät olis varattu vain seriöösejä juoksunharrastajia varten.:kumarrus:

Lisää tuohon vielä punaiset juoksurattaat, niin koirat ovat aivan vauhkoina.

Tänään olin pitkiksellä uusilla Karhun M1:llä, punaisilla. Vastaan tuli setä ja hihnan päässä kytkettynä hänen jälkeensä tuli sukkamainoksista tuttu matala koira. No, kun olin ihan siinä koiran kohdalla, niin se koira vasta siinä huomasi, että minulla on punaiset tossut ja yritti hyökätä jalkoihini hirvittävän audiokonsertin kera. Olen melko vakuuttunut, että koiran reaktio johtui nimenomaan tossujen väristä. Koiralle ei aiheutunut mitään fyysistä vahinkoa välikohtauksesta.