Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
T.A.

Välinpitämättömät koiranomistajat

Recommended Posts

Onko muilla mennyt hermot vapaana juokseviin isoihin koiriin? Itse pidän todella paljon koirista:gromit:, mutta en todellakaan niiden ulkoiluttajista, jotka ei huomioi muita lenkkeilijöitä.:076: Nyt on mennyt hermot siihen, että pimeillä lenkkipoluilla vastaan tulee isoja koiria, jotka selvästi pimeässä on varuillaan kun juoksija tulee vastaan mutkan takaa. Sitten omistajat tulevat parisataa metria perässä ja kauhealla kiireellä huutelevat koiraansa. Itselläni on tuttuja, jotka todella pelkäävät koiria ja tuonne pimeään metsään ei koirapelkoinen voi mennä. Monesti on käynyt, että koira lähtee juoksemaan tai hyppimään kohti, ja minun mielestäni jokaisen koiranomistajan pitäisi huolehtia yleisillä teillä, että niiden koirat ei pääse niin tekemään.

Tuli nyt avauduttua, mutta pakkohan sitä jossain on saada purkaa tuntojaan.

ps. en missään nimessä halua mollata asiallisia koiranulkoiluttajia, joihin olen itsekin kuulunut, mutta en myöskään halua juosta koiria peläten niiden ihmisten takia, jotka ei osaa karvaturreistaan huolehtia.

Hear hear.

Asioita voi tehdä muut huomioon ottaen tai huomioon ottamatta.

Koiraosastolta pitää esiin nostaa myös loputtomat koiranpaskat (eikö sitä koiraa voi edes kyykyttää metrin sivummalla, pitääkö tähdätä keskelle jalkakäytävää) ja omistajan ja koiran välissä oleva vaijeri. Kumpiaakaan on hankala hajaita sysipimeässä.

Pidän koirista, mutta en niiden idiooteista omistajista. Viimeksi eilen oli lähellä, etten kompastunut irralla olevaan koiraan pururadalla. Koira vain yksinkertaisesti hyökkäsi jalkoihini. Onkohan noille omistajille tullut koskaan mieleen, että siinä voi käydä pahasti? Huomautin asiasta ystävällisesti, että koirat pitäisi pitää kytkettynä. Saa kuulemma pitää irti. Vai niin.

Irti olevat koirat on kyllä melkein joka kerta semmoinen jännitysnäytelmä, että odotan sitä päivää kun saan irroitella jotakuta turrea nilkastani. 99 prosentissa tapauksista koira tulee mutkan takaa irti, jää tuijottamaan vastaantulevaa lenkkeilijää (pohtii seuraavaa siirtoa) ja vähän ajan päästä perässä laahustaa omissa maailmoissaan kys. koiran omistaja, joka sitten huomaa vastaantulevan juoksijan ja alkaa houkutella turrea takaisin. Ehtii ottaa pannasta kiinni onneksi. Sitten katsoo siinä ihmeissään, että "kylläpä tuli vastaantulija yllättäen, enkö minä ollutkaan ainoa lenkkeilijä täällä".

Siis Tampereen keskustassa. No et.

Tympeintä on, että nämä tapaukset on enemmän sääntö kuin poikkeus. Mitä isompi koira ja mitä heiveröisempi ulkoiluttaja, niin sitä varmemmin koira on irti. Koirat sinänsä ei tympäise, niitä on vain mukava nähdä lenkkeilessä, mutta ne daijut omistajat saa kiskaisemaan palkokasvin hengityselimiin.

Mulla on vasemmassa pohkeessa arvet koiranpuremasta. Rekku oli aina irti kotitalonsa edustalla Kotkan maaseudulla, mutta pysyi etäämmällä kun murisin sille ja esiinnyin agressiivisesti talon ohittaessani. Huomasin ettei siitä ollut vaaraksi ja jätin kerran ärisemättä. Rekku kai ajatteli että on tällä kertaa niskan päällä ja tokaisi pohkeeseen. Käännähdin ja potkaisin, mutta en osunut. Jatkoin lenkkiä ja huomasin myöhemmin että pohjetta ja nilkkaa kutkuttaa. Luulin että rekku otti vain verkkarin lahkeeseen, mutta kun nostin punttia ja katsoin mikä kutkuttaa niin valuva verihän se. Täällä Helsingissä asiat tuntuu olevan paremmin ja jalkakäytävät hyvin valaistuja, hankalaa tilannetta ei ole tullut eteen. Kop kop.

Itsellä viime syksyinen juoksulenkki sai ikävän käänteen, kun erään naisen ISO koira pitkässä hihnassa hyökkäsi reiteeni kiinni. Tiiä tätä, mikä koiran päässä vinksahti, mutta jostain syystä se ei tykännyt ohi juostessa, vaan iski tulisesti hampaat jalkaani. Tuloksena oli sitten sairaala reissu ja sitä kautta poliisilaitokselle. Onneksi asiat tuli sovittua koiran omistajan kanssa ja sain poliisin arvioiman summan korvauksia, tosin reiteeni jäi pysyvä 4cm arpi. (puremajälki ''tuoreena'' ei muuten ollut mikään kaikkein kaunein näky...)

On se vaan niin, että mikään rahamäärä ei multa ikinä tule enää poistamaan vieraitten koirien kammoa ja kyllä on monta kertaa ollut sydän kurkussa, kun lenkkipolulla kohtaan koiran... Toivottavasti pelko vuosien saatossa hälvenis, onneksi omaan koiraani luotto on säilynyt!

Minä lenkkeilen itse koiran kanssa, joka on kytkettynä, mutta pari kertaa on pitänyt tapella irtokoirien kanssa verissä päin. Onneksi oma koirani on iso ja vahva ja näyttänyt taivaan merkit näille hyökkäilijöille. Toinen näistä irtokoirista lopetettiin sen jälkeen, kun oli minun koirani kanssa tapellut.

No nyt ollaana asian ytimessä. Idioottimaiset koiranulkoiluttajat ja laduntallaajat on kyllä sapettanut liian usein. Täällä paikallisella pururadalla on kesäisin sallittu koirien ulkoilutus vain kiinni kytkettynä ja hiihtokaudella ei lainkaan. Kaupungin liikuntatoimi tiedottaa asiasta vuosittain lehdessä, pururadan varsilla on selväsanaisia kylttejä ja kuntoilijat valittaa lehtien yleisönosastoilla säännöllisesti asiasta. SILTI ei eräät koiranulkoiluttajat ymmärrä. Jopa hiihtokaudella säntäilevät koiriensa perässä latusilla!

Juokseva ihminen herättää koirissa jonkun saalistusvaiston.

Lisää tuohon vielä punaiset juoksurattaat, niin koirat ovat aivan vauhkoina. Tällä viikolla joku täti ulkoilutti yhtä täysikasvuista tappajakoiraa (näitä typistetyllä hännällä varustettuja tappajia) ja kyseinen täysikasvuinen opasti siinä kahta isohkoa pentua kuinka puistossa juostaan saaliiden perässä.

Emo bongasi minut ja lähti juoksemaan kohti niin pirun kovaa. Pennut perässä. Täti kiljui takavasemmalla jotain epämääräistä. Emo katseli meidän muksua kuola valuen ja minä mietin, että en taida noille kolmelle pärjätä.

Täti tuli ja sai tappajansa hihnoihin. Sanoi, että ne vain leikkivät. Sanoin hänelle, että leikkivätkö ne samalla tavalla kuin se samanalainen tappajakoira leikki sen kuusivuotiaan kanssa joka kuoli vajaa vuosi sitten. Täti alkoi vittuilemaan. Vittuilin takaisin. Ja kunnolla.

Paikka missä käyn juoksemassa rattaiden kanssa on suosittu myös koirien ulkoiluttamiseen ja luonnollisesti lähes kaikki koirat ovat ilman hihnaa. Eihän ne mitään tee, kunhan leikkivät. Yhdelle normaalille koiralle luultavasti pärjään adrenaliinin avulla paljain käsin, mutta nuo kolme tappajakoiraa laittoivat minut miettimään, että mitä jos ne olisivat oikeasti laumana alkaneet leikkimään meidän lapsen kanssa ja tappaneet hänet.

Nyt on vakavassa harkinnassa, josko virittäisi puukon jollain tapaa kiinni rattaisiin, kun menee juoksemaan. Mielummin tapan koiran ja menen ehkä oikeuteen, kun annan tappajakoirien raadella meidän lapsen.

Puukko tupesta aina esiin kun irrallaan olevat koirat tulevat lähelle, niin koiran omistajakin ehkä tajuaa miten minä suhtaudun asiaan.

Toinen mieleen tullut vaihtoehto on jäähakku. Tällainen: http://tinyurl.com/ympbuv Tuo näkyisi visuaalisesti omistajallekin hyvin ja kyllä sillä varmaan lasta puolustaisi. Sille pitäisi vaan tehdä joku kotelo rattaiden kylkeen, vähän kuin villissä lännessä pidettiin kivääriä satulan laidassa :sad:

Selvennyksenä vielä, että siellä missä minä käyn juoksemassa rattaiden kanssa, on koirien irrallaan pitäminen ehdottomasti kielletty ja se on lukuisilla tauluilla ja teksteillä kerrottu.

Ikävintä tässä olisi tietty se, että täysin viaton koira kärsisi idiootin omistajan takia. Mutta jos pitäisi valita, että koita vai meidän lapsi, niin kyllä siinä puukko aika äkkiä heilahtaisi.