Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ehyo

Monipuolisella harjoittelulla ensimmäiselle puolikkaalle

Recommended Posts

tunti sitten, Ehyo kirjoitti:

Lähinnä tarkotin sitä, että en halua osallistua maraton-tapahtumaan vain juostakseni sen läpi. Voin pururadallakin käydä hölkkäilemässä sen 21km. Jos osallistun juoksutapahtumaan, haluan myös harjoitella ja sitä varten on ainakin omalla kohdallani hyvä olla tavoiteaikakin :). 

Niin mutta mikä sinulle olisi nyt hyvä aika puolimaratonilla? Meinaan että 1.35 voi vaatia vielä jonkin verran treeniä, mutta 1.40 saattaa olla jo hyvinkin haarukassa jo nyt.

20 tuntia sitten, tuomasnu kirjoitti:

Niin mutta mikä sinulle olisi nyt hyvä aika puolimaratonilla? Meinaan että 1.35 voi vaatia vielä jonkin verran treeniä, mutta 1.40 saattaa olla jo hyvinkin haarukassa jo nyt.

Itse olin juuri ajatellut tuota 1.40 ajatellut ensimmäiseen kisaan tavoteajaksi. Se voisi olla minun taustalla sellanen tavoiteltava aika. Aikaanhan toki vaikuttaa myös itse kisan reitti.

No joo ymmärrän tuonkin että aika voi olla myös " tärkeä " ainakin jossain määrin ... Mä olen hölkkäillyt kun tää on elämän tapa...tai tapa elää... olen mä kokeillut joogaa ja thai chi tä...mut tää fyysisyys täs kiehtoo... mut en en olis uskonut et 47v viel vedän lenkkii... kun joskus olin 1v et en paljoo tehny mitään ..no pyöräilin ehkä kylille ....Eikä kaikista tule ..tartte tullakkaan sm , em , mm ,,tai olympia voittajia...  Me ollaan sankareita kaikki kun oikein silmin katsotaan...Me ollaan sankareita elämän - ihan jokainen ...J karjalaisen biisin sanoja lainatakseni ... :running:

• Like 1

Heippa!

Loppusyksystä 2016 innostuin taasen juoksemaan riehakkaammin. Sitä ennen liikunnan saralla olin keskittynyt enemmän salilla punttien kanssa hikoilemiseen ja vähemmissä määrin juoksun harrasteluun. Huomasin viime syksyn lopulla, etten oikein tiennyt, mikä päämäärä itselläni oli noiden punttien nosteluun (muuten kuin lihaskunnon jonkinlaisessa kondiksessa pitäminen, mikä tosin mielestäni on riittävän hyvä syy takertua raudan varteen) ja alkoi kyllästyttää. Tähän vaikutti myös käteen iskenyt erittäin kivulias rasitusvamma, joka melko pitkäksi aikaa vaikutti salitreenaamisen yksipuolisuuteen. Sitten astelin juoksumatolle ensimmäisenä tavoitteena saada 5 kilsaa menemään alle 30 minuutin. Tavoite tuli melko nopsaan ja innostus juoksuun kasvoi sitä mukaa mitä enemmän jalkojen antoi kuljettaa. 

Ennen viime vuoden 2016 loppua juoksin lähinnä 6-8 kilsan matkoja useamman viikossa ja punttailin lisäksi salilla. Tämän vuoden ensimmäinen lenkki oli 10 kilometriä, jonka piti olla 8 kilometriä, mutta tuntui erittäin hyvältä juosta, joten parin kilsan lisäys tuli suhteellisen vaivatta. 

Nyt olen juossut kolme kertaa viikossa lenkkipituutta venyttäen ja pitänyt salipuhkumispäiviä pari viikossa (joiden lämmittelynä toiminut lähes aina pyöräily).
Tänään pärähti 18 kilometrin lenkki aikaan 1h 48min ja sekuntit päälle. En voi täysin kritiikittömästi suhtautua tulokseeni, sillä juoksumaton lukemat eivät välttämättä ole luotettavimmat enkä myöskään ole itselleni asettanut ajallisesti vankkumatonta tavoitetta puolikkaalle. Eikä mulla oo ees sykekelloa tai mitään muutakaan mittaria! Jotenkin toisaalta ahdistaa nuo mittaushommat, mutta silti näkisin sellaisen pelin hyödyllisenä juoksuharrastusinnokkuuden kasvaessa ja luultavasit myös kehittymishalukkuuden.

No mutta, siis, nyt kutkuttaa ja jännittää puolikkaalle ilmoittautuminen: ajattelin Helsingin puolimaratonia, joka on kesäkuussa. Onko teillä kokemuksia tuossa tapahtumassa juoksemisesta?

Minulta puuttuu ihan tuo luonnossa juoksemisen kokemus näiden pidempien matkojen osalta, mutta ne ovat kyllä edessä päin. Uskaltautuuko tämmönen tapaus puolikkaalle ilmottautumaan? Taidan tunnistaa tuen ja kannustuksen tarpeen :D

-Anna

• Like 4

23 tuntia sitten, apenttilae kirjoitti:

Tänään pärähti 18 kilometrin lenkki aikaan 1h 48min ja sekuntit päälle.

Tuolla pohjalla voi täysin luottavaisin mielin lähteä juoksemaan puolikasta! Ei haittaa, vaikka maton tiedot olisivat vähän sinnepäin. Treenailet vain rauhassa kohti kevättä ja juokset kerran viikossa tai parissa pitemmän juoksutreenin rauhallisella vauhdilla. Mittareitakaan siihen ei tarvita mutta monelle meistä numeroiden ihmettely tuottaa suurta nautintoa.

• Like 1

On 24.1.2017 at 12.00, Pexrun kirjoitti:

Johan nuo siun mattolenkit on sitä luokkaa, että eiku ilmoa sisään ja puokille vaan kesällä. ja ulos luontoon nauttimaan juoksusta kun vaan kelit sallivat. Se on ihan parhautta :thumbsup:

On 25.1.2017 at 10.50, rinieme kirjoitti:

Tuolla pohjalla voi täysin luottavaisin mielin lähteä juoksemaan puolikasta! Ei haittaa, vaikka maton tiedot olisivat vähän sinnepäin. Treenailet vain rauhassa kohti kevättä ja juokset kerran viikossa tai parissa pitemmän juoksutreenin rauhallisella vauhdilla. Mittareitakaan siihen ei tarvita mutta monelle meistä numeroiden ihmettely tuottaa suurta nautintoa.

Kiitos rohkaisumieltä tuoneista viesteistä! Ilmoittautuminen suoritettu. :-)

• Like 1