Jump to content
Juoksufoorumi.fi


suvi k.

Maraton läpi - mitä se vaatii?

Recommended Posts

Moi!

 

Täällä ei ole vielä yhtään "mataron läpi (vaikka kontaten)" -ketjua, niin ajattelin perustaa sellaisen. Aloitin juoksemisen tämän vuoden keväällä ja nyt koko ajan enemmän mielessä kummittelee ajatus maratonin juoksemisesta. Millaisilla treenipohjilla jengi on lähtenyt ekalle maralle? Paljonko ja kuinka systemaattista treeniä vaaditaan? Milloin voisi olla realistinen ajankohta yrittää maratonia, mielellään niin että ei olisi aivan kuollut maalissa, mutta ajalla ei väliä?

 

Omasta taustastani sen verran, että aloitin n. 5-7km juoksu-kävelylenkeillä, nyt peruslenkki on 7-9km hölkkää (siis sellainen kun mennään kaverin kanssa huvikseen lenkille). Tapahtumisissa oon juossut Vaarojen maratonin 14km aikaan 2:30 (monet sanoo, että se vastaa puolikasta tasamaalla) ja 12 tunnin joukkuekilpailussa yhteensä reilu 21km (yht. laskettu aika n. 2:25 mutta useassa lyhyessä pätkässä). Eli kuvitellaan, että pääsisin tällä hetkellä ainakin kontaten puolimaratonin maaliin. :D

 

Sana vapaa kaikenlaisille vinkeille, vertaistuelle ja yleiselle keskustelulle. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ite läksin maratonille noin puolentoista vuoden päästä aloitettuani nollasta. Mielestäni voit lähteä, kun pystyt viemään läpi jonkun valmiin maratonohjelman ja juoksemaan sen mukaisia pitkiksiä.

 

http://www.juoksufoorumi.fi/harjoitusohjelmia/maraton-lapi/

 

Tavoitteita kun ottaa, niin on mielekkäämpi treenata. Askel kerrallaan eteenpäin ja nälkä kasvaa syödessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kertyi 1v ja 3kk juoksua ennen ekaa maratonia, tätä ennen ei mitään urheilutaustaa.

Tuolta foorumin etusivulta löytyy Sepon ohjelmat, joissa myös maraton läpi ohjelma.

Hyviä ohjelmia nuo Sepon ohjelmat, itse vedin läpi tuon maraton alle 4:00 ohjelman ja se eka mara meni alle 4h

Kyllä sua on ihan selvästi juoksukärpänen puraissut, ja tuohon maratonajatukseen ei ole muuta lääkettä kuin juosta se läpi.

Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka Suvi, mulla on samat taustat ja samat haaveet, kuin sinullakin. Eli juoksun aloitin viime keväänä nollasta, mitä nyt jotain ryhmäliikuntoja olen harrastellut. Loppukesällä juoksin kaksi puolimaratonia, eka aikaan 2:29 ja toinen 2:22. Molemmat oli kyllä aikamoista rääkkiä, mutta jostain kumman syystä silti vaan lisäsivät maratonhaaveilua.  Tähtään jo ensi kesänä maralle, jos kaikki menee hyvin.

 

Mun peruslenkit on pituudeltaan samaa luokkaa kuin sinullakin, "pitkis" noin 15 km. Peruskunnon kasvattamiseen pitää kyllä kiinnittää vielä runsaasti huomiota, sillä sykkeet tuppaavat edelleenkin nousemaan tosi herkästi. Mutta jos koko talven treenaa, niin miksei se maraton olisi kesällä jo mahdollinen?  Varsinkin, kun mullakaan ei ole mitään varsinaista aikatavoitetta.  Tosin ajatus jostain kuuden tunnin taivalluksesta tuntuu kyllä aika lohduttomalta, joten kyllä se nyt käytännössä pitäisi johonkin viiteen tuntiin saada puristettua. :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin sitä piti vielä kysyä, että onko toivoakaan yhdistää maratonille harjoittelu muihin lajeihin?

Monet valmiit ohjelmat tuntuu olettavan, että tyypit ainoastaan juoksee, mutta itse haluaisin harrastaa muutakin, vaikka toki kisaan valmistautuessa ko. laji menee edelle. Tällä hetkellä käyn em. hupilenkkien lisäksi crossfitissa pari kertaa viikossa, kerran viikkoon uimassa ja joogailen kerran-pari viikkoon. Viimeksi mainittu nyt ainakin käy palauttavasta liikunnasta, ja lajien keskinäistä painotusta voi toki muuttaa aina tilanteen mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liityn "Puolitoista vuotta nollasta maratonille" -kuoroon :)

 

Aloitin lenkkeilyn ilman kummempaa taustaa (jumppaa lähinnä) kevättalvella 2013. Ensimmäinen lenkki oli n. 5 kilometriä ja olin ihan hemmetin ylpeä, kun pystyin hölkkäämään koko matkan. Olin kylläkin aika romuna seuraavat päivät ?.

 

Sinä syksynä meni ensimmäinen puolimaraton (n.2:15) ja rupesin haaveilemaan kokonaisesta. Talvella tuli rasitusvammoja, ja kunnolla pääsin treenaamaan taas toukokuussa 2014.  Noudatin varsin kiltisti foorumilta löytyvää Sepon maraton läpi ohjelmaa. Jos sitä pystyy noudattamaan, maratonin pääsee läpi :) Testattu on. Mulla se realisoitui Vantaan maratonilla 2014.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 tuntia sitten, suvi k. kirjoitti:

Niin sitä piti vielä kysyä, että onko toivoakaan yhdistää maratonille harjoittelu muihin lajeihin?

Monet valmiit ohjelmat tuntuu olettavan, että tyypit ainoastaan juoksee, mutta itse haluaisin harrastaa muutakin, vaikka toki kisaan valmistautuessa ko. laji menee edelle. Tällä hetkellä käyn em. hupilenkkien lisäksi crossfitissa pari kertaa viikossa, kerran viikkoon uimassa ja joogailen kerran-pari viikkoon. Viimeksi mainittu nyt ainakin käy palauttavasta liikunnasta, ja lajien keskinäistä painotusta voi toki muuttaa aina tilanteen mukaan.

 

Muita lajeja kannattaakin pitää mahdollisimman paljon mukana, jos kokonaisrasitus ei nouse liikaa. Pelkällä juoksulla saa paikat äkkiä jumiin ja tulee vaivoja. Maratonohjelman aikana sitten keskitytään tuohon juoksuun enemmän.

 

Sepon ohje:

"Jos harrastat muita lajeja ja juokset n. 20km viikossa niin voit aloittaa suoraan tällä ohjelmalla. Huolehdi silloin ettei kokonaisrasitus nouse liian suureksi jos et vähennä muiden lajien osuutta harjoittelun ajaksi. "

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekaa kertaa treenasin oikeasti jonkinlaisella kunnollisella säännöllisenä pysyneellä frekvenssillä kevään 2015 (sitä ennen satunnaisia hölkkäkausia, mutta aika nollasta lähdettiin) ja sillon juoksin toukokuussa puolikkaan aikaan 2:18. Sen jälkeen kesä vähän epäsäännölisempää meininkiä (n. 2 lenkkiä/vk) ja syksy vielä epäsäännöllisempaa (1 lenkki / vk varmaan keskimäärin). Joulukuussa 2015 päätin että enskesänä juoksen maran. Joulu-tammikuun vaihteessa aloin treenaan. Kevään juoksin 3-4 lenkkiä viikossa (alkuun  n. 25km/viikko, lopussa n. 40km/viikko), lukuunottamatta telakkavaiheita (1 noin kuukauden tauko koska penikat, tällöin pyöräilin korvaavana ja yks oliko 2,5-3 viikkoa kestänyt tosi sitkeä flunssa, liikuntana vain kevyt kävely). Vielä viikkoa ennen maraa sairastin taas flunssan. Ja silti meni läpi (heinäkuu 2016). Huonosti, mutta meni. Ilman telakoita ja flunssia epäilen hyvinkin, että n. 5-5:10 aika olisi voinut olla ihan realismia. 

Eli sinne vaan enskesänä jos siltä tuntuu. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 tuntia sitten, suvi k. kirjoitti:

Niin sitä piti vielä kysyä, että onko toivoakaan yhdistää maratonille harjoittelu muihin lajeihin?

 

Tottakai. Pysyt paremmin pois telakaltakin. Hiihto, uinti, pyöräily tms. oman mielenkiinnon mukaan toimii erittäin hyvin peruskuntoiluna. Maratonin lähestyessä juoksun osuutta isommaksi. Sehän menee jo ensi vuonna, jos niin haluat.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni on tulossa toinen maraton keväällä Roomassa. Ensimmäiseen aikaa meni lähemmäs kuusi tuntia ja nyt on tavoitteena suoriutua selkeästi paremmin, vaikkakaan en mikään atleetti ole edelleenkään. Omia tunnelmiani harjoittelusta ja ajatuksia harjoittelumääristä olen listannut blogiini joka löytyy osoitteesta: https://tennaritliikkuu.wordpress.com/.

 

Olen syyskuusta asti treenannut 3-4 kertaa viikossa ja pitkät lenkit ovat olleet pituuksiltaan 18-22km.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse aloitin juokseminen viime vuoden syyskuussa lähes sohvaperuna kunnosta eli oli ylipainoa, eikä liikunnan harrastamista oikeastaan vuoteen vaan lasten kanssa kotona olemista ja puolen vuoden poskiontelotulehduskierre pohjalla.  Kesälomalla toki jo aloitin kävelylenkit. 9 kk tuli treeniä ennen ensimmäistä maratonia ja tuohon mahtui joitakin sairastaukoja. Toukokuussa juoksin puolikkaan aikaan 2:01:51. Voisi olla viisasta kokeilla ensin puolikkaan juoksemista ja siinä katsastaa, miten kuntopohja riittää. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Baltsu
On 22.11.2016 at 18.48, suvi k. kirjoitti:

Millaisilla treenipohjilla jengi on lähtenyt ekalle maralle? Paljonko ja kuinka systemaattista treeniä vaaditaan? 

 

Tähän otsikon kysymykseen voi vastata: vaatii sen että vaivautuu laittamaan ilmon sisään. 

 

Itse lähdin niin että pisin lenkki mitä ikinä olin juossut oli 10km. Yhteensä sinä keväänä juoksua takana 40km, enkä harrastanut mitään muutakaan liikuntaa. Nettoaika n. 4 tuntia. 

 

Maraton on lyhyempi matka kuin luullaan jos tavoite on vain läpi. Eka kymppi ruuhkassa rauhallisesti niin sitten se kisa tavallaan lyhenee jo kympillä.  Se on päästä kiinni silloin kun jalat ovat loppu ja tekee mieli kävellä. Silloin pitää päättää ettei kävele. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 tuntia sitten, Guest Baltsu kirjoitti:

 

Tähän otsikon kysymykseen voi vastata: vaatii sen että vaivautuu laittamaan ilmon sisään. 

 

Itse lähdin niin että pisin lenkki mitä ikinä olin juossut oli 10km. Yhteensä sinä keväänä juoksua takana 40km, enkä harrastanut mitään muutakaan liikuntaa. Nettoaika n. 4 tuntia. 

 

Ihan näin helposi se ei mene kaikilla. Ihmisillä on eroa fyysisesti sekä osa on tehnyt enemmän hyötyliikuntaa, vaikka ei ole sitä noteerannut. Tiedän ihmisiä, jotka ovat treenanneet puolikkaalle puoli vuotta ja päässeet aikaan 2.40. Näillä olisi varmaankin koko maraton mennyt pääosin kävellen ja aika paljon isompi kuin 2 * 2.40 eli 5.20. Ehkä 6-7 tunnin välissä. Lähes ilman treeniä olisi varmaankin mennyt paljonkin pidempään. Minulla meni eka mara 1.5 vuoden treenillä 3.48 ja olin ihan tyytyväinen

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy