Jump to content
Juoksufoorumi.fi

suvi k.

Maraton läpi - mitä se vaatii?

Recommended Posts

13 tuntia sitten, suvi k. kirjoitti:

Nythän tässä kävi niin, että ilmottauduin Nuuksio Classicille

Siellä myös minäkin. Tästä tulee ensimmäinen maraton mittainein polkujuoksu itselleni. Tuota ennen tavoitteena on vetästä vielä ihan normaalikin mara jossain. HCR on toukokuussa joka on ihan hyvää valmistatutumista kesää kohden.  Mielenkiinnolla odotan miten tässä käy kun on niin monta rautaa tälläkin kertaa tulessa yhtäaikaa. :D 

• Like 1

Eka puolimaraton juostu lauantaina Sipoonkorvessa aikaan 3:31. Reitti oli osin teknistä polkua ja jonkin verran pieniä mäkiä, muttei mahdottoman vaativa.

Aloitin vähän turhan reippaasti, vaikka nimenomaan olin päättänyt etukäteen säästä voimia loppumatkalle, ja sitten vähän hyydyin puolenvälin jälkeen (=jouduin kävelemään pieniä pätkiä, vaikka maaston puolesta olisi voinut juosta. Ylämäet kävelin joka tapauksessa koko matkan.) Tai sitten toi "hyytyminen" oli vaan noin pitkään matkaan tottumattoman kropan normaalia väsymistä, mistäpä minä tiedän. :D

Joka tapauksessa hyvä fiilis jäi ja jalat kesti yllättävänkin hyvin. Aikaisemminkin vaivanneet polvi ja päkiä ilmotteli itsestään hetkittäin, muttei niin paljon, että niiden takia olisi pitänyt hidastella.

Uskotteko, että oon maratonkunnossa Nuuksioon syyskuun alussa?

• Like 2

4 tuntia sitten, suvi k. kirjoitti:

Eka puolimaraton juostu lauantaina Sipoonkorvessa aikaan 3:31. Reitti oli osin teknistä polkua ja jonkin verran pieniä mäkiä, muttei mahdottoman vaativa.

Uskotteko, että oon maratonkunnossa Nuuksioon syyskuun alussa?

Jos riittävän maltilla menee alusta saakka niin kyllä sen nuuksion läpäisee. Maasto siellä on aika vaativaa ja nousuja paljon että ei kannata lähteä rynnimään, niinkuin itse tein muutama vuosi sitten. Puoliväliin meni hyvin mutta sitten jalat ei olleet enää yhteistyökykyiset mielen kanssa joten kävelyksi meni. Aika oli muistaakseni reilu 5,5 tuntia. Tuosta muutaman viikon päästä vantaan maraton noin 3,5h.

• Like 1

Toisen kerran mietin tätä otsikon kysymystä. Vuosi sitten kesällä kuvittelin että voisin siirtyä tänä keväänä hengailemaan 4:30 alituksen ketjuun, mutta ei toivoakaan. Tavote alentunut tasolle "juosten maaliin / alle 5h". Jälkimmäisen pitäisi varmaan onnistua jos ensimmäinen onnistuu, ekalla maratonillahan meni kävelyksi ja sen takia aika painui reilusti yli 5 tunnin.

Muita lyllertäjiä, joilla kesällä maraton taas kiikarissa?

Olisi hienoa jos uskaltaisi maratonia!

Mutta ... itselläni toisesta polvesta puuttuu eturistiside (jo 20 vuotta), se  on aika löysä eikä taida uskaltaa kuin puolikasta. Lääkäri on pelotellut että jos/kun lihasten tuki pettää maratonin lopulla, voi tulla pienessä ajassa iso vahinko.

Toukokuussa ehkä HCR, jos saisin väännettyä alle 1:50 olisin tyytyväinen, mutta nykyisillä vauhdeilla ei kyllä taida mennä. Ja taitaa vaan hidastua vuosi vuodelta ...