Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Syöminen ultran aikana


Recommended Posts

Juoksin perjantaina omatoimisen ultran, ensimaista kertaa alpeilla. Matkaa 51km, verttia ainoastaan 2100m, mika ei alpeilla ole paljon mitaan. Ihan tarpeeksi minulle kuitenkin.

 

Ensimaista kertaa tuli sellainen vaikeus eteen, etta matkan loppupaassa ei Geelit todellakaan enaa maistunut. Yleensa ei tollaista ongelmaa ole ollut, GU:n geelit on aina uponneet hyvin.

Olisikohan ollut siita syysta, etta oli aika kuuma (n. 25 astetta), ja geelin tahmeus ja makeus suussa tympasi tosi paljon. Onneksi suoritus ei siihen kaatunut.

 

Nyt sitten mietin, etta miten pitaisi seuraavalla kerralla moiseen varautua. Repussa oli kylla myos mukana suklaata, pahkinoita ja blockseja. Mutta: niita ei varsinaisesti tehnyt mieli, ja ne olivat repussa eika helposti saatavilla kuten geelit joita olin ladannut sivutaskuihin. Lampimalla kelilla puoliksi sulanut suklaa (vaikka maistuu yleensa tosi hyvin !) ei ollenkaan kutsunut puoleensa.

 

Pitanee varmaan kokeilla vauva-ruokaa ottaa tuubi tai pari mukaan (esim. omenahilloa, tai jotain sitrus-makua) seuraavalla kerralla. Ne saa helposti asetettua juoksuliiviin (kuten geelit), ja ehka niitten erilainen makumaailma uppoaa paremmin. Taatelit yms olisivat myos vaihtoehto, mutta niiten tahmeus vahan haittaa, kun niita kaivaa pussista - sitten on sormet kiinni toisissaan loppujuoksun ajan.

 

Mutta ihme juttu, miten maut voi vaihtua ihan noin vaan, vaikka ei tama minun ensimainen ultrani ollutkaan.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kannattaa huomioida, että vaikka varsinkin pitkän suorituksen alkuvaiheessa alas tuntuu menevän vaikka kuinka paljon energiaa niin useimmilla ihmisillä elimistö pystyy rasituksen aikana imeyttämään ma

Yllä olevaa kaavaiin ruokasuunnitelmaksi, toteutuma oli tämän suuntainen, mutta ihan noin paljon ei uponnut. Nallekarkkeja pakkasin mukaan vielä ihan liikaa, yhteensä 500 grammaa + 75g pakolliseksi va

Mulla ei pakki kestä mitään keinotekoista pitkän aikaa. 24:lla syön ihan puhdasta safkaa ja hedelmiä. Arenalla niitä on helppo testailla kun ei tartte kantaa mukana. Esim. piirakoita, mustikkakeittoa,

Muutamankin kerran olen jo varmaan tälläkin palstalla kirjoittanut aiheeseen liittyen. Itselläni ainakin tulee jossain kohtaa ultraa yleensä sellainen vaihe, että yksinkertaisesti mikään makea ei enää putoa alas. Tästä syystä käyttämääni urheilujuomaakin pakkaan mukaan myös maustamattomana versiona. Mutta rehellisesti täytyy sanoa, että mieli tekee leipää, karjalanpiirakkaa tai jotain muuta suolaista. Yleensä tuon suolaisen nauttimisen jälkeen aika nopeasti alkaa taas makeatkin putoamaan alas. 

Link to post
Share on other sites

Mulle ei maistu makea ilman ultraakaan ja geelit alkaa kyllä nopeasti tökkiä. Olen vetänyt lakua tai turkinpippurilakupötköjä jotka uppoaa vähän paremmin. 20g painoa ja 70kcal energiaa. Noita pari tunnissa ja jotain sitruunaista urkkajuomaa päälle. 

 

Joskus jollakin merkillä oli tomaattikeiton makuisia geelejä. Jos olisi hullu voisi kokeilla virginbloodymarya lötköpullossa. Suolainen tomaattikeitto ja vähän chiliä. What could go wrong. 

Link to post
Share on other sites
26 minuuttia sitten, epäurheilija kirjoitti:

Mutta rehellisesti täytyy sanoa, että mieli tekee leipää, karjalanpiirakkaa tai jotain muuta suolaista. Yleensä tuon suolaisen nauttimisen jälkeen aika nopeasti alkaa taas makeatkin putoamaan alas. 

 

Joo, ymmarran hyvin. Mulla on tassa se ongelma, etta omatoimisesti kun kuljee, joidenkin ruokien pakkaaminen tuottaa ongelmia. Leipa / piirakka ei oikein sovellu helposti tiukan juoksurepun lastiksi, ettei tule ihan mossoa. Pahkinat toimii ihan hyvin, mutta esim suolakurkutkin pitaisi saada jotenkin jarkevasti pakattua, ettei reppussa tapahtuisi mitaan katastrofaalista kun ne siela holskyy ja puristuu...

 

EDIT: Ehka toinen vaihtoehto olisi maustaa toinen vesipulloista jollain pore-tabletilla, etta ainakin se makea maku suussa huuhtoutuisi  hetkeksi pois. Vesi ei oikein siina oikein toimi, kun geeli jotenkin aina liimautuu suuhun, ja maku jaa siihen pitkaksi aikaa vellomaan.

Link to post
Share on other sites

Samaa ongelmaa on täälläkin päässä näppistä. Alkumatkasta menee geelit melko hyvin, kunhan eivät ole Dexaleita. Mutta kaikki äklömakeat alkavat tökkimään jossain 10 tunnin kohdalla. High5:n Mojito menee varsin pitkään melko sujuvasti kurkusta alas. Se ei ole niin äklön makuinen, joten uppoaa paljon paremmin pitkissä suorituksissa. GU:t on tosi hyviä alkumatkasta, mutta ne ovat varsin tönkköä tavaraa, joten se lienee syynä siihen, että loppumatkasta ei enää maistu.

 

Geelien oheen mä olen ottanut aina kaloritonta urkkajuomaa, eli poretabletti pulloon ja pullo täyteen vettä. Näitä on mukava juoda, kun ei jää sellaista kalvoa kitalakeen. Yleensä ollut makuina joku sitrus tai Mojito. Myös suolapähkinät ja laku tuovat hyvää vaihtelua suorituksen jälkimmäiselle puoliskolle. Molempia toki pieniä määriä kerrallaan, mutta pienikin määrä nollaa geelien maut pois suusta.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


  • Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

     

    Yli 10 000 kävijää/kk

    n. 350 000 sivulatausta/kk

  • Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

    Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy