Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
tb2

Hiihtokilometrit, -tunnit jne kaudella 2016 - 2017

Recommended Posts

Laskin nyt kilsat ja tunnit, että voin verrata edellisvuoteen samoilla hiihtoviikoilla, vaikka vielä täällä voi hiihtää. Tänä vuonna tuli hiihdettyä hieman vähemmän 1597,1 km vs 1949,3 km (2015-6) ja hitaammin 136,4 h vs. 161 h, siis 11,7 km/h vs. 12,1 km. Pertsa - vapaa -osuuksia en tämän vuoden osalta katsonut vielä. Viime vuonna olin ymmärtääkseni hiihtänyt kilsoissa enemmän pertsaa eli suhteessa enemmän, kun on hitaampaa. Tänä vuonna tuossa ajassa jonkun verran enemmän tekniikkaharjoituksia.

• Like 1

Itsellä GPS-kello käy aina kun olen lenkillä, ellen unohda sitä kotiin. Silloin mittaan matkan kännykällä sportstrackerilla. Itse säikeen aiheeseen sen verran että hiihtokausi laitettiin pakettiin tänään ja 3000,3 kilsaa tuli kasaan. Enemmän kuin koskaan ja luulisin, että ensi talvena keskityn enemmän suorituskykyyn, kuin kilsoihin. 

Itse olen koittanut pitää keskisykkeet reilusti alle aerobisen kynnyksen, jos tarkoituksena on tehdä  PK-lenkki. Ensi vuonna luulen hiihtäväni hieman monipuolisempia PK-lenkkejä, mutta lyhyempinä.

Omat hiihdot oli suksittain suunnilleen seuraavat, luistulusukset 2740km, perinteisensukset 40 ja tunturisukset 220km. Tunturisuksilla tuli tunteja noin 55, eli km-hyötysuhde oli huono. Ensi talvena tunturisukset luultavasti lepää ja käyn mökkilomalla Ylläksellä 2-3 viikkoa maalis-huhtikuun vaihteessa.

On 9.4.2017 at 16.42, ErAh kirjoitti:

Itse olen koittanut pitää keskisykkeet reilusti alle aerobisen kynnyksen, jos tarkoituksena on tehdä  PK-lenkki. Ensi vuonna luulen hiihtäväni hieman monipuolisempia PK-lenkkejä, mutta lyhyempinä.

Minulla ei luultavasti edes onnistu vapaan hiihto alle aerobisen kynnyksen, kun mieli tekee painella anaerobisella puolella. En tiedä onko tekniikasta vai huonosta kunnosta kiinni, mutta jo 12 km/h keskinopeudella sykkeet aerobisen alueen yläpäässä. Toki nyt viimeiset 2-3 viikkoa ollu nuoskakelit ja tuntuu ettei suksissa ole luisto läheskään sitä luokkaa kuin pakkaskeleillä. PK-lenkit teenkin kävellen/sauvakävellen.

Luisteluhiihdossa on tärkeä hiihtää teknisesti oikein, ts. muutakin kuin pelkkää leveää kuokkaa. Tosin kai se kuokkakin on kuntoilua, mutta tavoitteena on kai edetä taloudellisimmalla mahdollisella tekniikalla. Tällöin ei kuitenkaan välttämättä mennä sopivilla sykkeillä. Olen joinakin talvina pyrkinyt tekemään peruslenkit juosten. Koen aika mahdottomana pitää täällä meidän mäkisissä maastoissa sykkeet matalina hiihdossa, varsinkin vapaan hiihdossa. Tänä talvena olen yrittänyt kuntouttaa akillesjännettä, joten juokseminen on jäänyt hyvin vähiin. 

Yleensä kuitenkin kunto on ollut parhaimmillaan juuri hiihtokauden jälkeen, vaikka on talvi on etupäässä hiihdetty ja sykkeet huidelleet ties missä.

Mulla hiihtolenkkien keskisyke taisi olla 137 tai 138 ja keskivauhti kait 16,3. Tänä talvena ylämäetkin ovat menneet yleensä alle 150 sykkeellä. Olen kyllä kiinnittänyt huomiota siihen, että hiihtäisin hiljaa vaikka porukkaa lappaisi ohikin. Sykkeisiin saa ehkä vertailutasoa siitä, että kahden ja puolen tunnin massahiihdot meni 171 keskisykkeellä.

Ensi talvena on kyllä tarkoitus jauhaa enemmän puolikovaakin, vaikka se söisikin kilsakertymåä. Suorituskyky kait tässä pitäisi olla kuitenkin pääasia.

Minulla on varmasti tekniikka melko persiillään, kun vapaan hiihtotavan tekniikkaharjoittelua takana vasta kuukauden ajalta. Kuokkaa olen melko paljon käyttäny ihan siitäkin syystä että pyrin oppimaan yhden tekniikan kohtuullisesti ennen kuin siirryn toiseen. Tasaisilla ja loivissa alamäissä käytän Mogrenia, Vassua en ole juurikaan treenannu vielä. Ensi talvena hiihtokouluun, niin jospa se vauhtikin siitä paranisi =D

Noita tekniikoita joutuu itse kukin aina hiomaan paremmaksi. Kuokka on sikäli petollinen, että se voi jäädä päälle, ja sitten voi olla hankala hakea muita tekniikoita, koska kuokka on helpoin tapa edetä. 

Muistan, kun 25 vuotta sitten opettelin luistelutyyliä. Minulla oli vain halvat kombisukset. Ensimmäiset 3-4 talvea menin vapaalla vain kuokkaa, ja vasta vähitellen oivalsin muita tekniikoita, kun tarkkailin muita hiihtäjiä ja sain hieman paremmat sukset. Myös olosuhteet vaikuttavat kovasti tekniikkaan. 

Tuolla näkee joka talvi sitkeitä hiihtäjiä, jotka menevät uskollisesti ja pitkiä lenkkejä samanpuolisella kuokalla. Luulisi, että lihaksisto kehittyy toispuolisesti.

19 minuuttia sitten, Kylmää terästä kirjoitti:

Tuolla näkee joka talvi sitkeitä hiihtäjiä, jotka menevät uskollisesti ja pitkiä lenkkejä samanpuolisella kuokalla. Luulisi, että lihaksisto kehittyy toispuolisesti.

Toispuolisesti kehittyy lihaksisto kun luistellaan suureltaosin vain toiselle puolelle. Tästä omakohtaista kokemusta 30 vuoden takaa, kun pari talvea tuli hiihdettyä kuokkaa ja mollea aina toispuoleisesti ja kilsoja kuitenkin tuli junnuna varmaankin noin 1000 per vuosi ja suurin osa luistellen. Keskivartalon lihakset, näkyvinä vatsalihakset, olivat selkeästi toispuoleiset -> opettelin hiihtämään tasapuolisesti noita luistelutekniikoita.

Kuokka olisi tietysti hyvä hallita kummaltakin puolelta, mutta kyllä esim Sundby vetää kisoissa liki aina paremmalta puolelta kuokkaa jos sitä tekniikkaa käyttää. Itse olen hukannut kuokan toiselta puolelta mutta en usko sitä koskaan opettelevani uudelleen. Yleensä menen wassulla tai mollella. Mogreenissa vaihdan puolta ehkä 8-10 työnnön välein. Mollekin sujuu mulla aika huonosti.

Välillä kuokkaa kannattaa käyttää myös tasaisella, ei sitä eteenpäin vievää kuokkaa ylämäessä opi.

Minullakin kuokka on jonkin verran helpompi toiselle puolelle, vaikka pyrin käyttämään molempia puolia. Meillä on paljon kuokkanousuja, ja kuokka on kyllä ollut vahvuuteni myös kisoissa (muuten kyllä jään muiden jalkoihin). Tasaista maastoa on melko vähän, joten mogren ei ole ollut vahvuuteni, mutta tarvittaessa onnistuu, tosin siinäkin toinen puoli on turhan hallitseva. Suurimmalta osalta etenen wassulla. Loiviin laskuihin tietty luistellaan sauvoitta.

Koko hiihtokausi oli näköjään yhteensä 510 km sisältäen yhden massahiihdon. Ennen Pogostaa kaksi VK-hiihtoa, jossa kummassakaan en mennyt yhtään kilsaa niin nopeasti kun kisan keskari oli. Oma enkka parani 9 min verrattuna talveen, jolloin olin hiihtänyt melkein 2000 km ja silloin oli nopeampi kelikin. Hiihtämään oppii juoksemalla?-)

Kuokasta vielä sen verran, että aikalailla samalta puolelta tulee sitä kyllä vedettyä jos ei erikseen keskity. Itsellä kun ylävartalossa ei kauheasti voimaa ole hiihdän paljon mollea ja ns. pitkän liu'un kuokkaa. Wassua lähinnä lyhyinä pätkinä kun pitää kiihdyttää vauhtia, sitä en jaksa tuntitolkulla hakata.

N.1600 kilometriä tänä vuonna. Helmi-maaliskuu meni kyllä tosi vähillä hiihdoilla. Jotenkin into lopahti kaiken kiireen ja lasten kisojen keskellä. 

Lapset kasvaa ja lenkit pitenee, joten ehkä ensi vuonna kerkiää enemmän hiihtelemään, vai joko siirtyis ladun varrelle seisoskelemaan.

Olen siirtynyt puhtaasta pertsasta osittaiseen wassuun kun sillä eteneminen on nopeampaa hitaillakin (esim. erä)suksilla hyvän kelin tullen. Sitä jaksaa kyllä jauhaa pitempäänkin siinä missä tasatyöntöä tai potkullista tasatyöntöä.  Ylämäissä ja tosi hitailla keleillä käytän sitten vuorohiihtoa. Näin hiihto on mukavan vaihtelevaa.