Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Hiihtokilometrit, -tunnit jne kaudella 2016 - 2017


tb2

Recommended Posts

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Hiihtoa on kertynyt noin 1467 km tälle kaudelle eli 113 km per viikko, joka on 23 km enemmän kohti viikkoa kuin viime kaudella. Latu oli täällä jo järkyttävässä kunnossa, enkä pahemmin hiihtele enää ennen Pogostaa. Eipä tässä ihmeitä ehtisikään kunnolle tehdä ja määräni on ihan ok kuntoilijalle, enkä näin ainakaan pääse yliharjoittelemaan viikolla ennen kilpailua tai tapahtumaa.

Link to post
Share on other sites

Uusi innostus vapaan tyylin hiihtämiseen alkoi noin kuukausi siten ja uudet sukset tuli juuri hankittua. Homma lähti käyntiin noin 7 km lenkeillä ja pari viime kertaa hiihdelly noin 15 km lenkkejä. En tiedä johtuuko rajusta kunnon kasvusta vai tekniikan parantumisesta, mutta eilinen lenkki nihkeällä kelillä tuntui kevyemmältä kuin nuo ensimmäiset puolta lyhyemmät?? Kolmen viikon aikana 70 km. Nälkä kasvaa syödessä

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Hiihtokausi jatkuu Espoossa tekolumella, mutta kausi päättyi omalta osaltani maaliskuun loppuun. Juoksu on taas aloitettu ja kohta kaivetaan rullasukset esiin.

Kilometrejä tuli 1461 ja tunteja 152. Intin suksilla hiihdin 1000 km, tunturisuksilla 414 km ja tavallisilla perinteisillä 47 km.

Viime viikolla hiihdin tunturimaastossa pääosin tunturisuksilla kolmessa päivässä 21.5h blokin, ja palautuminen tuntui paremmalta verrattuna vuoden takaiseen 3 tuntia lyhyempään blokkiin. Eli ehkä tämäkin terveysliikunta kasvattaa pikkuhiljaa peruskestävyyttä.

 

Link to post
Share on other sites

Jyväskylässä kausi käytännössä päättyi tiistaina, kun mittari näytti 8 astetta. Tänään kävin katsomassa tilannetta ladulla, jossa oli enimmäkseen sottaista jäätä ja mössöä.

 

Kun harrastatte liikuntaa (juoksua, pyöräilyä, hiihtoa jne), onko teillä muilla foorumilaisilla aina mittarit raksuttamassa, kun nuo kilometrit ovat aina viimeisen päälle tiedossa?

Link to post
Share on other sites
11 minuuttia sitten, Kylmää terästä kirjoitti:

Kun harrastatte liikuntaa (juoksua, pyöräilyä, hiihtoa jne), onko teillä muilla foorumilaisilla aina mittarit raksuttamassa, kun nuo kilometrit ovat aina viimeisen päälle tiedossa?

Ei nyt ihan aina, mutta yleensä... muutaman kerran olen vaan kännykästä katsonut harjoitusajan.

 

Hiihtokilsojani en koko ajan tiedä, eli ne  pitää Garmin Connectista laskea erikseen.. kyllä kiinnosta pertsa & vapaa, onko niitä menty suunnilleen saman verran (siis ajallisesti, koska onhan vapaa paljon nopeampaa hiihtää). Just laitoin liisterit suksiin, niillä tämä viikko iltaisin ja sitten viikonloppuaamuna vapaalla. Täällä riittää lunta, hidasta hiihtäminen tosin on kun ladut sohjossa ja huonot. 

Link to post
Share on other sites

Täytyy sanoa että elämässä suurin osa vuosista on mennyt ilman mitään kirjaamista, mutta kun tuli sellainen pitemmän ajan kilometritavoite itselle asetettua niin kaikki varsinainen harjoittelu on mennyt exeliin ja sieltä ongittavissa tarkemmin...aika yksinkertaista puuhaa kuitenkin siitä lähtien kun tuli GPS ranteeseen.

 

Link to post
Share on other sites

Olen jo pitkään mielinyt hommata jonkinlaisen sykevyön. Jonkin verran olen juoksukilometrejä keräillyt kännykän Sports Tracker -sovelluksella, mutta syketiedot myös kiinnostaisivat. Ongelma vain on, että puhelin on jo useamman vuoden takaa, enkä tiedä, mikä sykevyö toimisi sen kanssa. 

 

Takavuosina mittailin sykkeitä perinteisellä sykemittarilla, mutta siitä on jo aika jättänyt.

Link to post
Share on other sites

Itellä käytössä Polar M400. Ostin XXL-verkkokaupasta kun oli tarjouksessa alle 100 euroon. On kyllä erinomainen tuo GPS sykemittari. Mittasin ennen tuota matkoja puhelimen GPS:llä (Tracker Hunter-ohjelma), mutta se antoi välillä ihan tolkuttomia lukemia, kun lienee jääny jotain paikkatietoja saapumatta.

 

 

Link to post
Share on other sites

Taisi kausi päättyä eilen ja matkaa kertyi talvelle vain 125 km. Aloitin hiihtelyn vasta helmikuun viimeisellä viikolla. Kauhea nälkä jäi hiihtoon, joten eiköhän ensi kaudella homma jatku kovemmalla temmolla. Onhan tässä nyt muutama kuukausi treenata kuntopohjaa paremmaksi. Nythän tämä on ollu sellaista nyhjäämistä kun sykkeet nousee anaerobiselle tasolle liian helposti.

Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, Kylmää terästä kirjoitti:

Kun harrastatte liikuntaa (juoksua, pyöräilyä, hiihtoa jne), onko teillä muilla foorumilaisilla aina mittarit raksuttamassa, kun nuo kilometrit ovat aina viimeisen päälle tiedossa?

Mittaan nykyisin kaikki juoksut ja hiihdot, paitsi tapahtumissa, joissa saa GPS:n mukaansa ja suoritus kestää niin kauan, että oma kelloni sammuisi. Jatkuvassa mittaamisessa on etenkin juoksun suhteen riskinsä, jos on yhtään taipumusta pakkomielteisiin numeroiden kanssa. On kuitenkin hauska huomata mitatusta datasta, että menneenä talveni hiihdin enemmän 14 viikossa kuin mitä juoksin vuodessa. Voi olla, että jossain vaiheessa mittausinto laantuu, mutta itse koen, että juoksussa mittari auttaa lenkkeilemään selvästi eri rasitustasoilla eri kerroilla. Hiihdossa lähinnä mätän määrää harjoitusvauhtien jäädessä sivuseikaksi.

Link to post
Share on other sites

Etenkin monelle vanhalle patulle on ollut pakkomielle kerätä hiihtokilometrejä. Vanha isänikin aina kysyy minulta että "montako kilometriä?" Ehkä juuri siksi en kerää enkä juuri edes mittaa kilometrejä. Kelit ovat siinä niin älyttömän isossa roolissa, montako kilsaa pystyy ja/tai ehtii suorittaa. Ja myös tuo suorituskeskeisyys on tyypillistä noille suurille ikäluokille.

 

Olisi ehkä hyvä taas alkaa mittailla sykkeitä, koska haluaisin kerrankin yrittää treenata ns. oikein ja saada paremman hyödyn hikoilusta. Tähän mennessä olen edennyt pääosin fiilisten mukaan, mutta voisi kerrankin yrittää mennä oppikirjamaisesti oikeilla sykkeillä hitaat lenkit hitaasti ja kovat lenkit kovaa. Etenkin hiihdossa on hankala pitää homma hanskassa rasituksen suhteen.

Link to post
Share on other sites

Huomasin ainakin sen hyödyn, että kun voi mittarin avulla optimoida sykkeen aerobisen alueen yläpäähän, niin jaksaa hiihtää pitempiä matkoja. Tuossa kun viime sunnuntaina vedin 5 cm irtolumessa nuoskakelillä 12 km, niin lähes kokonaan anaerobisella alueella hiihdetty matka kyllä veti rätiksi. Eilen sitä vastoin 25 km hieman pienemmillä sykkeillä ei tuntunut yhtään sen rasittavammalta.

 

Sama tuossa PK-harjoittelussa. Ainakin itsellä nousee sauvojen kanssa kävellessä helposti sykkeet liian korkealle.

Link to post
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy