Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Seppo

Garmin Fenix 5

Recommended Posts

Kauan oot omistanu? Tuossa tais olla jotain bugia, mutta en nyt jaksaa muistaa mikä se oli. Jos tekee esimerkiksi pelkkiä juoksulenkkejä (ulkona) niin kyllä tuon pitäis reagoida muutaman kerran jälkeen. Kai muut näytöt päivittyy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laskin tuossa niin näköjään 16 lenkkiä olen ehtinyt tällä juosta. Kaikki muut näytöt päivittyy kyllä. Ja näköjään tuo "Kuorm." nuoli törröttää tällä hetkellä ylöspäin eli johonkin sekin reagoi. Kuntoilu nuoli näyttää edelleen pahasti alas ja tila tuottamaton. Onko se nyt tuottamaton siksi kun makaan tässä sohvalla ja kenties tuottava vain juuri silloin kun juoksen??

 

No, enpä tiedä mitä noilla tiedolla tekee ylipäätään. Enemmänhän sitä omiin tuntemuksiin pitäisikin luottaa kuin johonkin kelloon. Enkä edes tiedä mitä tuon "kuntoilu" nuolen pitäisi tarkoittaa. Kuorman sentään ymmärrän. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Havaintoni Garmin 5X:n kanssa tuosta harjoittelun tilan antamista tuloksista:

- "Kuntoilu" reagoi siihen miten VO2 mittaus kellosta muuttu. Minulla menee niin, etta maksimoin kellon antaman VO2:n, jos juoksen hissun kissun. Jos rupee tekemaan vetoja, tai nopeita juoksuja, ja noin monta paivaa perakkain, VO2-arvot laskee.

- "Kuormitus" painottaa hirveasti syke-aluetta. Siina voi tunteja juosta matala-sykkeista lenkkia, ja viisari ei varahda melkein yhtaan. Mutta jos 45min juoksee LT:n tuntumassa (siis kellon mukaan), niin jopas se sanoo, etta 30t kuormitusta tuli, otappa iisisti.

- VO2 lasketaan vaan ja ainoastaa "juoksu" aktiviteetissa. Ei siis esim polkujuoksussa. Tama tarkoittaa sita, etta jos juoksen jollain muulla alustalla kun silealla asfaltilla (jos on vaikka hiekkaista, tai makista), VO2 laskee (eli se tarkoittaa etta vauhtini hidastui sykkeeseen verrattuna). Tama on se pointti: VO2 lasketaan sen mukaan minkalaisen sykkeen ja sykkeen vaihtelun tarvitset juostaksesi jollain vauhdilla.

-VO2 reagoi aika hitaasti harjoituksiin. Monta paivaa menee ennen kun se liikkuu mihinkaan. Jos pari viikkoa juokseen vaan polkuja, VO2:n mittaus unohtaa kaikki, ja sita pitaa "rakentaa" alusta alkaen, jos rupeaa taas maantiella juoksemaan.

Eli jos nyt haluat saada eri arvot tohon mittariin, voisit kokeilla juosta suht hitaasti, asfaltilla, monta kertaa perakkain. Mutta en nyt sitten tieda onko siina mitaan muuta jarkea kun se, etta olisit kellolle mieliksi 🙂

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

No siinäpä tuli selvyyttä, kiitos vaan. 

 

Tuolta pohjalta voinkin sitten aivan hyvillä mielin todeta ettei kiinnosta seurata ko arvoja enää millään lailla.

Tasaisella tai varsinkaan asfaltilla ei tule juostua tällä hetkellä lainkaan ja vauhdikkaat setit tulee vedettyä usein matolla. Vielä vuosi sitten tietenkin mietin että onpa hyvä kello kun fenix 3hr näytti vo2max lukemaksi ylivertaista 62:ta. Nyt kun se on laskenut 54:ään niin en tietenkään enää usko siihen.😀

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minuuttia sitten, Runningidiot kirjoitti:

No siinäpä tuli selvyyttä, kiitos vaan. 

 

Tuolta pohjalta voinkin sitten aivan hyvillä mielin todeta ettei kiinnosta seurata ko arvoja enää millään lailla.

Tasaisella tai varsinkaan asfaltilla ei tule juostua tällä hetkellä lainkaan ja vauhdikkaat setit tulee vedettyä usein matolla. Vielä vuosi sitten tietenkin mietin että onpa hyvä kello kun fenix 3hr näytti vo2max lukemaksi ylivertaista 62:ta. Nyt kun se on laskenut 54:ään niin en tietenkään enää usko siihen.😀

Oon myös menettäny mielenkiinnon tuon seuraamiseen. Mun mielestä se toimii järkevästi niissä tapauksissa jos on ihan himo treenaaja ja vetää ihan limiitillä. Ja sehän ei ole järkevää toimintaa. Jos vetää mittari punasella niin sitten pitäs miettiä olisko kevyempi harjoittelu paikallaan. Normaalille treenaajalle tuosta ei juuri ole iloa. Enemmän hyötyä on siitä lenkin alussa näytöllä vilahtavasta ilmoituksesta mikä on päivän kunto. Ei se tosin paljon ole sekään. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, Seppo kirjoitti:

Enemmän hyötyä on siitä lenkin alussa näytöllä vilahtavasta ilmoituksesta mikä on päivän kunto. Ei se tosin paljon ole sekään.  

 

Joo, toi korreloi aika hyvin siihen, millainen fiilis on. Silla on mulla about 3 eri tapausta:

- Nayttaa +4: olen ihan ok kunnossa, saapi antaa menna

- Nayttaa 0: olen "kenties" ehka vahan vasynyt, mutta saa antaa menna.

- Nayttaa -3: Joo, olen vasynyt kun olen esim jo juossut samana paivana (aamu + ilta lenkki), tai tosi pitka lenkki edellisena paivana.

Mutta en nyt sitten tieda onko tossakaan hirveasti mitaan mita en itse jo tieda. Onhan se mukava etta kello sanoo jotain, josta voin paatella etta se toimii.

 

Toinen mika toimii aika hyvin on leposyke. Sanoisin etta se on luotettavin palautumisen indikaattori. Jos pidan n. viikon paussin treenissa, se laskee perus-arvoon. Kun tulee kova treeni, seuraava leposyke on huomattavan paljon korkeampi. Eli se seuraa minusta suht hyvin millaisessa palautumis-vaiheessa on. Sen mukaan koitan pitaa valipaivia, jos se nayttaa silta etta vaan nousee, tai ei laske.

Se myos reagoi alkaviin flunssiin, tai jos kaloreita ei ole tullut nautittua tarpeeksi.

Leposyke on itse asiassa se, minka perusteella haluan joskus sitten seuraavaan kelloon rannesykkeen. Muuten juostessa kaytan vyota.

Muokattu
Lisasin kappaleen leposykkeesta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikähän meni valmiin reitin alotuksessa pieleen.

 

Otin netistä valmiin gpx reitin 17km polusta. Ajattelin juosta sen edestakas joten muokkasin connectissa reitin "edes ja takas" toiminnolla jolloin pituudeksi tuli 34km ja lähetin sen laitteeseen. Laitteessa reitti näkyy myös saman mittaisena, muttakun pääsin lähelle lähtöpaikkaa ja käynnistin polkujuoksun ja valitsin reitiksi ko reitin niin kello näytti matkaa reilu 5km. No ajattelin että kyseessä on joku reittipiste juttu ja lähdin juoksemaan. Noin 2km jälkeen kello kertoikin että pitäs mennä 20metriä takaspäin. No tässä vaiheessa sammutin harjoituksen ja aloitin uuden ilman tuota navigointia ja juoksin lenkin loppuun näin.

 

Eli miten tuo valmiille reitille lähtö oikein tapahtuu niin että homma toimii?

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1.12.2018 at 16.18, zero_ kirjoitti:

Mikähän meni valmiin reitin alotuksessa pieleen.

 

Otin netistä valmiin gpx reitin 17km polusta. Ajattelin juosta sen edestakas joten muokkasin connectissa reitin "edes ja takas" toiminnolla jolloin pituudeksi tuli 34km ja lähetin sen laitteeseen. Laitteessa reitti näkyy myös saman mittaisena, muttakun pääsin lähelle lähtöpaikkaa ja käynnistin polkujuoksun ja valitsin reitiksi ko reitin niin kello näytti matkaa reilu 5km. No ajattelin että kyseessä on joku reittipiste juttu ja lähdin juoksemaan. Noin 2km jälkeen kello kertoikin että pitäs mennä 20metriä takaspäin. No tässä vaiheessa sammutin harjoituksen ja aloitin uuden ilman tuota navigointia ja juoksin lenkin loppuun näin.

 

Eli miten tuo valmiille reitille lähtö oikein tapahtuu niin että homma toimii?

 

Pitäisikö tuo lähteä niin että vaikka reitin aloittaa parin kilsan päässä reitin aloituspisteestä niin kello opastaa ensin aloituspisteelle ja siitä opastaa reitti läpi?

Huomasin polkujuoksuasetuksissa jonkun climbpro ominaisuuden joka oli oletuksena päällä. Tämä ilmeisesti näyttää etäisyyksiä nousuihin tai jotain sellaista ja tämä saattoi olla syynä sekoiluuni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Vielä tänään -25%

×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy