Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Seppo

Garmin Fenix 5

Recommended Posts

Hankin noin yli viikko sitten Fenix 5 plus kellon. Olen aikaisemmin käyttänyt Polar V800 kelloa joka oli mielestäni ihan sairaan hyvä kello. Uusi Vantage oli kiinnostuksen kohteena, mutta luettuani arvosteluja, niin näyttää siltä että ei se rannesykemittaus kuitenkaan ole niin hyvä kuin mitä on kuviteltu/odoteltu. Hyppäys Garminiin on ollut melkoinen shokkihoito, sillä käyttövalikot eivät ole ihan helpoimmasta päästä. Täytyy muistaa ulkoa monta asiaa ja muokattavuus on ihan eri sfääreissä verrattuna Polariin.  Kello on vankkaa tekoa, mutta niin on myös hinta. Viikon kokemuksella voin alleviivata samoja asioita joita tässä foorumissa on käsitelty aikaisemmin. Unen seuranta ei pidä paikkansa, eli rekisteröi välillä liian herkästi Tv:n katselun  uneksi. En tiedä miksi tämä on niin vaikea asia saada kuntoon, sillä aikaisempi V800 kello osasi todella hyvin erotella TV katselun, löhöilyn ja unen seurannan, vaikka siinä ei ollut edes sykeseurantaa. Kun Fenix 5 plus on aloittanut unen rekisteröimisen, niin se ei katkaise sitä vaikka alkaisit juoksemaan paikallaan 🙂 Ihme homma, sillä luulisi että se seuraisi unta liikesensorin avulla.Sitäkin on tapahtunut että Garmin muuttaa Connectissa unen määrän jälkeenpäin, vaikka olen ennen sitä käynyt muuttamassa unen määrän manuaalisesti 🙂 Tätä en voi ymmärtää? 

Korkeusmittari näyttää myös eri lukemia samoissa paikoissa, mutta jossain törmäsin samaan keskusteluun ja kuulemma ilmanpaine voi vaihdella samalla korkeudella ja tästä johtuu nämä erilaiset lukemat? Enpä tiedä, mutta kyllähän näin mehukkaalla rahalla luulisi saavan mittareita joihin voi luottaa. 

On minulla kuitenkin kysymys, eli pelaan aika paljon tennistä ja sehän oli ilo-uutinen kun huomasin että Garmin ei tue tennistä, eli tällaista aktiviteettia ei kellossa ole 🙂 Tein sellaisen ratkaisun, että valitsin "muut aktiviteetit" (other) ja nimesin sen Tennikseksi. Jos haluan erikseen seurata pelkästään minun tennis-harjoituksia, niin Connectissa täytyy valita kategoriaksi "muut aktiviteetit". Tietääkö joku, että onko Garmin Connectissa kovakoodattuna lajit jotka näkyvät otsikkona eli (juoksu, pyöräily, uinti, kävely, multiurheilu, jooga, kaikki aktiviteetit? Tähän ei siis saa muuta lisättyä tai vaihdettua? Samoin minua häiritsee Connectissa, että jos valitsee "Insights" näkymän, niin se ehdottaa vertailua juoksuun, pyöräilyyn, uintiin, avomeriuintiin, askeleet, kerrokset sekä unen määrän. Saakohan nämä näkymät muokattua vai onko tämä myös kovakoodattu? Pidän tästä Fenix 5 plus mallista ja kello on toiminut ihan hyvin. Käytän urheillessa sykevyötä, sillä en luota rannesykemittaukseen, mutta se todentakoon että hyvin lähelle oikeaa lukemaa on myös rannesykemittaus näyttänyt.  Akun kesto on valitettavasti hieman pettymys, varsinkin kun Polaria tarvitsi ladata 1-2 kertaa/kk, niin tämä on nyt viikoittainen asia tällä kellolla. Lisäksi kaipaan Polar Flow:sta sitä grafiikkanäkymää jos taustalla on sykealueet eri väreillä ja päälle piirrettynä linja sykkeen muutoksesta. Siitä näkee todella hyvin missä eri harjoituksen kulussa on oltu punaisella tai muulla sykealueella yms. Tällaista en ole Connectissa  nähnyt, vaan ne täytyy katsoa erikseen ( sykealue ja syke).Olen uusi jäsen sivulla, eli toivottavasti tämä ei mennyt väärälle keskustelualueelle? Tsemppiä treeneihin!

7 tuntia sitten, Steg kirjoitti:

Hankin noin yli viikko sitten Fenix 5 plus kellon. Olen aikaisemmin käyttänyt Polar V800 kelloa joka oli mielestäni ihan sairaan hyvä kello. Uusi Vantage oli kiinnostuksen kohteena, mutta luettuani arvosteluja, niin näyttää siltä että ei se rannesykemittaus kuitenkaan ole niin hyvä kuin mitä on kuviteltu/odoteltu. Hyppäys Garminiin on ollut melkoinen shokkihoito, sillä käyttövalikot eivät ole ihan helpoimmasta päästä. Täytyy muistaa ulkoa monta asiaa ja muokattavuus on ihan eri sfääreissä verrattuna Polariin.  Kello on vankkaa tekoa, mutta niin on myös hinta. Viikon kokemuksella voin alleviivata samoja asioita joita tässä foorumissa on käsitelty aikaisemmin. Unen seuranta ei pidä paikkansa, eli rekisteröi välillä liian herkästi Tv:n katselun  uneksi. En tiedä miksi tämä on niin vaikea asia saada kuntoon, sillä aikaisempi V800 kello osasi todella hyvin erotella TV katselun, löhöilyn ja unen seurannan, vaikka siinä ei ollut edes sykeseurantaa. Kun Fenix 5 plus on aloittanut unen rekisteröimisen, niin se ei katkaise sitä vaikka alkaisit juoksemaan paikallaan 🙂 Ihme homma, sillä luulisi että se seuraisi unta liikesensorin avulla.Sitäkin on tapahtunut että Garmin muuttaa Connectissa unen määrän jälkeenpäin, vaikka olen ennen sitä käynyt muuttamassa unen määrän manuaalisesti 🙂 Tätä en voi ymmärtää? 

Korkeusmittari näyttää myös eri lukemia samoissa paikoissa, mutta jossain törmäsin samaan keskusteluun ja kuulemma ilmanpaine voi vaihdella samalla korkeudella ja tästä johtuu nämä erilaiset lukemat? Enpä tiedä, mutta kyllähän näin mehukkaalla rahalla luulisi saavan mittareita joihin voi luottaa. 

On minulla kuitenkin kysymys, eli pelaan aika paljon tennistä ja sehän oli ilo-uutinen kun huomasin että Garmin ei tue tennistä, eli tällaista aktiviteettia ei kellossa ole 🙂 Tein sellaisen ratkaisun, että valitsin "muut aktiviteetit" (other) ja nimesin sen Tennikseksi. Jos haluan erikseen seurata pelkästään minun tennis-harjoituksia, niin Connectissa täytyy valita kategoriaksi "muut aktiviteetit". Tietääkö joku, että onko Garmin Connectissa kovakoodattuna lajit jotka näkyvät otsikkona eli (juoksu, pyöräily, uinti, kävely, multiurheilu, jooga, kaikki aktiviteetit? Tähän ei siis saa muuta lisättyä tai vaihdettua? Samoin minua häiritsee Connectissa, että jos valitsee "Insights" näkymän, niin se ehdottaa vertailua juoksuun, pyöräilyyn, uintiin, avomeriuintiin, askeleet, kerrokset sekä unen määrän. Saakohan nämä näkymät muokattua vai onko tämä myös kovakoodattu? Pidän tästä Fenix 5 plus mallista ja kello on toiminut ihan hyvin. Käytän urheillessa sykevyötä, sillä en luota rannesykemittaukseen, mutta se todentakoon että hyvin lähelle oikeaa lukemaa on myös rannesykemittaus näyttänyt.  Akun kesto on valitettavasti hieman pettymys, varsinkin kun Polaria tarvitsi ladata 1-2 kertaa/kk, niin tämä on nyt viikoittainen asia tällä kellolla. Lisäksi kaipaan Polar Flow:sta sitä grafiikkanäkymää jos taustalla on sykealueet eri väreillä ja päälle piirrettynä linja sykkeen muutoksesta. Siitä näkee todella hyvin missä eri harjoituksen kulussa on oltu punaisella tai muulla sykealueella yms. Tällaista en ole Connectissa  nähnyt, vaan ne täytyy katsoa erikseen ( sykealue ja syke).Olen uusi jäsen sivulla, eli toivottavasti tämä ei mennyt väärälle keskustelualueelle? Tsemppiä treeneihin!

Tässä olen itse nyt reilun viikon päivät  koittanut lueskella ja pähkäillä mihin kelloon rahani laittaisin. Alkuun katselin myös polarin vantage -malleja mutta arvostelut eivät ole minuakaan vakuuttaneet. Fenix 5 on ollut ns. liipaisimella nyt monta päivää, mutten ole tullut sitä vielä ostaneeksi. Tämä nyt ei yhtään helpottanut päätöksen tuskaa. Täytynee tutkia josko kelloja olisi hypisteltävänä jossain Seinäjoella..

Korkeuden mittaus on mahdoton tehtävä kellolle, vaikka siinä olisi barometrinen korkeusmittaus. Se barometrinen tarkoittaa nimenomaan ilmanpaineeseen perustuvaa korkeuden määrittämistä. Ilmanpainehan vaihtelee (ne matala- ja korkeapaineet) ja siksi mittarin ilmoittama korkeus voi vaihdella samassa paikassa. Suhteellisen korkeuden sen sijaan pitäisi tulla aika oikein eli kellon ilmoittamiin nousu- ja kaskumetreihin lenkin aikana voi luottaa. Niissäkin voi pientä heittoa olla, jos esimerkiksi pitemmän lenkin aikana ehtii vallitseva ilmanpaine muuttua.

Samalla menetelmällä ne lentokoneetkin lentokorkeuttaan mittaavat! Lähdön ja laskeutumisen yhteydessä vain pitää kertoa mittarille lentokentällä vallitseva ilmanpaine.

Sorry, Nube jos meni vaikeaksi, mutta sama ongelma oli myös minulla. Testattuna on jo Garminin mallit, Forerunner 645, Vivoactive 3, Fenix 5 ja nyt Fenix 5 plus. Harmittaa todella paljon että Vantaget eivät pääse minua vakuuttamaan kun olen jo vuosia tottunut Polar Flow appiin jossa on paljon hyvää verrattuna muihin valmistajiin. V800 on ollut aivan loistava urheilukello, eli sääliksi käy Polaria jos Vantage ei pysty jatkamaan V800:n manttelin kantoa. Fenix 5 plus on myös todella hyvä kello ja antaa vielä enemmän ominaisuuksia käyttöön kuin Polareissa, mutta kannattaako maksaa yli 600 euroa kellosta jos sitä käyttää vain 2-3 urheilulajiin, aktivisuuden seurantaan, uneen, mutta suunnistustoiminnot jää lähelle nollaa?  Tätä kyselen vielä itseltäni kun tyytyväisyystakuu on vielä voimassa. Omat vaatimukseni oli, että haluan kellon joka on sen verran oikean kellon näköinen, että sitä voi pitää päivittäin ranteessa ja että se ei muistuta liikaa "rumaa" urheilukelloa. Tosi tärkeä elementti on että kellon täytyy  tuntua mukavalta ranteessa.  Toinen aspekti oli että akku täytyisi kestää ainakin viikon, eli se jää Fenix 5 plussassa valitettavasti hieman tämän alle. Kolmas aspekti oli että kellon antaa palautetta harjoittelusta, (eli palautumisaika ja treenin tehokkuus). Näiden kriteerien lisäksi Fenix 5 plus toi musiikin (Spotify) mukaan, eli ei tarvitse puhelinta kun harjoittelee. Tässäkin asiassa, niin puhelin on ollut riesana vain kesällä kun juoksee shortseissa ja myös salitreeneissä, eli tämä ei ole minulle mikään pakko ominaisuus saada. Tämän takia tässä mietitään että tarvitseeko näitä kaikkia ominaisuuksia ja jos ei, niin kannattaako maksaa näinkin paljon urheilukellosta?

Kyllä, olet oikeassa Rinieme, eli ilmanpaine vaihtelee samassa paikassa ja näin ollen tietokin muuttuu. Kuitenkin kun aktiivisuus on päällä, niin korkeusmittari mittaa sen gps välityksellä mielestäni todella hyvin.

Itselläni oli aika saman tyyppistä pohdintaa, kun päivitin urheilukelloa reilu viikko sitten. Vantagea kohtaan oli kovat odotukset ja sitä hieman kyttäsinkin, mutta netistä luetut raportit ja kommentit saivat unohtamaan ko. laitteen hankinnan. Päädyin lopulta valitsemaan Fenix 5 Sapphire Performer Bundlen, kun oli hyvässä rabatissa. Toistaiseksi ei kaduta yhtään, vaikka mikään laite ei olekaan täydellinen kaikille.

17 tuntia sitten, jussikiv kirjoitti:

Itselläni oli aika saman tyyppistä pohdintaa, kun päivitin urheilukelloa reilu viikko sitten. Vantagea kohtaan oli kovat odotukset ja sitä hieman kyttäsinkin, mutta netistä luetut raportit ja kommentit saivat unohtamaan ko. laitteen hankinnan. Päädyin lopulta valitsemaan Fenix 5 Sapphire Performer Bundlen, kun oli hyvässä rabatissa. Toistaiseksi ei kaduta yhtään, vaikka mikään laite ei olekaan täydellinen kaikille.

Puhut varmasti täyttä asiaa siitä, ettei täydellistä laitetta ehkä ole.  Olen ensimmäistä kelloa ostamassa ja varmaan sen vuoksi  on tullut tutkittua kelloja vähän tiukemmalla seulalla. Täytyy pohtia vielä siltä kantilta, mikä kello tarjoasi eniten ominaisuuksia joita tarvitsen. Luulen että päädyn garminiin mutta katsotaan nyt. Hyvä puoli on se, että taustalla ei ole mitään opittua merkkiä josta pitäisi siirtyä toiseen.

Olet onnekas kun et vielä ole sitoutunut johonkin tiettyyn merkkiin. Minä tein rohkean siirron ja Garmin kello on hyvä, mutta Garminin Connect on mielestäni surkea lajien analysoimiseen. Connectissa on paljon diipadaapa tietoa, eli "nice to know", mutta kiinnostus tähän tietoon lopahtaa jo alle viikossa. Polarflow on  todella käyttäjäystävällinen ja selkeä äppi verrattuna Connectiin. Sen takia tässä on vaikeata siirtyä Garminiin, sillä tietojen analysointivälineen pitää myös olla hyvä jotta pystyy seuraamaan asioiden kehitystä. Polarflowssa on hienoa kun pystyt itse graafisessa taulukossa määrittelemään mitä tietoja haluat katsoa vain ruksimalla rastit ruutuun eri mittareille. Täyskymppi tälle!!

Lisäksi harmittaa, että miksi Garminin aktiviteettimäärät ovat niin pienet. Varsinkin jos harrastaa mailapelejä, niin tämä ominaisuus ei näköjään kiinnosta Garminia ollenkaan. Tähän asiaan laitoin Garminille viestiä yli kuukausi sitten, mutta arvaa onko tullut vastausta. Lisäksi en ymmärrä että miten Fenix 5 plus:an akku voi tyhjentyä 6 päivässä jos viikkoon on sisältynyt 2 tunnin treenit, jatkuva sykeseuranta, notifikaatiot, ja käytössä yksi ladattu kellotaulu?? Mainostavat kelloa 12 päivän akulla aktiivisuus-seurannassa. Tämä ero on mielestäni liian suuri ! Itse lähdin siitä, että kyllä se yli viikon kestää aivan varmasti. Vanha Polar V800 piti ladata kerran kuussa jos GPS:ää käytti noin 2-3 tuntia per viikko. Ei ole helppoa saada kaikkea, mutta lähellä ollaan, mutta kun se ei oikein minulle riitä.

Fenix 5 tuli ostettua nyt sitten. Hain pakettiautomaatista lauantaina ja siitä asti se onkin ollut kädessä. Yhden lyhyen palauttavan juoksun olen kellon kanssa juossut ja tähän saakka vaikuttaa erittäin hyvältä. Juoskukäyttöä varten hankin kellon ja ainakin lyhyen testin perusteella sykkeet täsmäisi aika hyvin 7 vuotta vanhan polarin kanssa. Huomenna tulee seuraava lenkki, jännä nähdä miten kello suoriutuu tuolla metsäpolulla. Sain vahvan ymmärryksen eri kirjoituksia lukiessa siitä, että rannesykemittaus on toimivin juurikin juoksussa. Polulla tulee tietty enemmän sykkeen vaihtelua. Mutta summasmummaarum, hieno on kello 🙂

39 minuuttia sitten, Nube kirjoitti:

Fenix 5 tuli ostettua nyt sitten. Hain pakettiautomaatista lauantaina ja siitä asti se onkin ollut kädessä. Yhden lyhyen palauttavan juoksun olen kellon kanssa juossut ja tähän saakka vaikuttaa erittäin hyvältä. Juoskukäyttöä varten hankin kellon ja ainakin lyhyen testin perusteella sykkeet täsmäisi aika hyvin 7 vuotta vanhan polarin kanssa. Huomenna tulee seuraava lenkki, jännä nähdä miten kello suoriutuu tuolla metsäpolulla. Sain vahvan ymmärryksen eri kirjoituksia lukiessa siitä, että rannesykemittaus on toimivin juurikin juoksussa. Polulla tulee tietty enemmän sykkeen vaihtelua. Mutta summasmummaarum, hieno on kello 🙂

Kello on mahtava, mutta minä kompastuin Garminin Connectiin. Mielestäni sovellus on tosi sekava verrattuna Polarflowiin. Harjoitusten analysointi ei pääse samalle tasolle Connectissa ja lisäksi harmitti kun ei ole mailapeleille suoraan urheiluaktiviteettia. Kellosta tykkäsin, eli on vankkaa tekoa, mutta ekosysteemi ei miellyttänyt.

1 tunti sitten, Steg kirjoitti:

Kello on mahtava, mutta minä kompastuin Garminin Connectiin. Mielestäni sovellus on tosi sekava verrattuna Polarflowiin.

Sama juttu, Connect on mielestäni tosi sekava. Mulla on aina ollut Garminin kello joten Polarflowista ei ole kokemusta. Olen käyttänyt aina SportTracks-nimistä softaa, ja kun sen ilmaisversio muuttui maksulliseksi niin mieluummin pulitan sen käytöstä kuin käytän Connectia. Sen verran tosin tarvin Connectia että harjoitukset siirtyy kellosta SportTracksiin Connectin kautta.

2 tuntia sitten, 50+Runner kirjoitti:

Sama juttu, Connect on mielestäni tosi sekava. Mulla on aina ollut Garminin kello joten Polarflowista ei ole kokemusta. Olen käyttänyt aina SportTracks-nimistä softaa, ja kun sen ilmaisversio muuttui maksulliseksi niin mieluummin pulitan sen käytöstä kuin käytän Connectia. Sen verran tosin tarvin Connectia että harjoitukset siirtyy kellosta SportTracksiin Connectin kautta.

Saako tuonne SportTracksiin polar flown treenit? Nyt ollut n 10 vko 5x käytössä ja sitä ennen oli v800. Heiaheia ollu tähän asti käytössä mutta on aika riisuttu.

3 tuntia sitten, seiloska kirjoitti:

Saako tuonne SportTracksiin polar flown treenit? Nyt ollut n 10 vko 5x käytössä ja sitä ennen oli v800. Heiaheia ollu tähän asti käytössä mutta on aika riisuttu. 

Tätä asiaa pohdin myös niin kauan kun oli Fenix ranteessa. En tosin onnistunut saamaan siirtoa PolarFlowsta. Connecti on mielestäni todella surkea sovellus verrattuna Polarflowiin. Oletko tyytyväinen Connectiin? Mielestäni se on sekava ja siinä on paljon ihan turhaa dataa jota ei edes käytä tai halua nähdä. Avomeriuinti kovakoodattuna "Insight" sivuille!! Kuinka moni sitä harrastaa viikoittain? Onhan meillä rannikko ja vesi vielä auki :)

2 tuntia sitten, Steg kirjoitti:

Tätä asiaa pohdin myös niin kauan kun oli Fenix ranteessa. En tosin onnistunut saamaan siirtoa PolarFlowsta. Connecti on mielestäni todella surkea sovellus verrattuna Polarflowiin. Oletko tyytyväinen Connectiin? Mielestäni se on sekava ja siinä on paljon ihan turhaa dataa jota ei edes käytä tai halua nähdä. Avomeriuinti kovakoodattuna "Insight" sivuille!! Kuinka moni sitä harrastaa viikoittain? Onhan meillä rannikko ja vesi vielä auki 🙂

Connect on sekava. Flow oli selkeämpi. Garminissa iso plussa että treenit menee automaattisesti connectiin. Samoin ohjelmistopäivitykset menee automaattisesti. Polarilla ei jaksanut synkkailla ja siksikin kesti kauan datan siirtäminen. Enempi connectia tutkin kuin flowta tästä syystä.