Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Käkä

Säärten väsymys/pakottaminen?

Recommended Posts

Aluksi tiedoksi se, että olen pikkuhiljaa aloittanu juoksemista uudestaan. On ollut noin reilu vuoden tauko lenkkeilystä ja oikeastaan kaikesta liikunnasta. 

Mutta olen muutamia kertoja huomannut, että lenkin alussa vasen sääri väsyy tosi nopeaa ja alkaa vähän "pakottamaan" jos se nyt on oikea termi. Mutta yleensä se on juurikin vasen sääri ja aina alussa, kuten tänään lähdin juoksemaan niin alkumetrit lenkin keskivaiheille oli tosi rasittavaa koska sääri ei meinannut jaksaa.. mutta puolenvälin jälkeen se menee ohi ja jaksaa ihan hyvin.

tokikaan joka lenkki ei ole tällainen vaan vähän vaihtelevasti toimii. Mutta yleensä se on juurikin alku vaikeaa.

Huomasin myös kesken lenkin, että askelluskin näköjään vaikuttaa. Aloitin juoksemaan kantapäällä ja kun vaihdoin päkiälle niin oli paljon helpompaa.

Voi toki olla, että johtuu myös alkulämmittelystä. Se on heikkolenkki itellä, hyvin kevyet ja käytännössä turhat alkulämmöt ja suoraan juoksemaan.

onko kellään mitään vinkkejä mikä on?

Säären etupuoli siis? Kannattaa yrittää pitää askel melko lyhyenä, niin että jalka tulee maahan lantion alle. Liian eteen kantapää edellä kurkottava jalka ensinnäkin vain hidastaa turhaan menoa ja toiseksi rasittaa helposti säären etuosaa ja altistaa penikkavaivoille.

Tietysti kannattaa ottaa huomioon ne tavalliset:

- maltillinen määrän lisäys max. 10 % viikossa

- ei vauhtihurjastelua ennen kuin kuntoa alkaa olla riittävästi

- lihashuoltoa tarpeen mukaan

- lepoa ja/tai korvaavaa liikuntaa, jos telakka uhkaa.

Mulla oli kevättalvella ihan samaa vaivaa useamman kk:n tauon jäljiltä.Juurikin vasen jalka/penikka väsyi ja vaati lämmittelyä juostessa,ennenkuin rupesi toimimaan.Tätä kesti n2.vkon lenkkien ajan ja hävisi sitten itsestään,kun jalat taas tottui juoksun rasituksiin.Ei varmaankaan ole kyse niinkään vammasta,vaan jalkojen tottumattomuudesta taas juoksuun ja korjaantuu itsestään...malttia.

Puhutko erityisesti reippaammista lenkeistä kun mainitsit alkulämmittelyn? Normaali juoksulenkki ei juuri lämmittelyjä kaipaa, kun lähteen vaan rauhallisesti liikkeelle. Itse kävelen tavan takia ensin noin sata metriä "lähtöpaikalle" jos lähden kotiovelta mutta sitäkään en kutsuisi lämmittelyksi :)  Minulla säärikivut lakkasivat kun vaihdoin hissuksiin päkiävoittoiseen askellukseen muutama vuosi sitten. Toki hoidan säären lihaksia esimerkiksi hieronnalla, sillä lopulta hoitamattomina ne alkavat särkeä, ja niiden availu on sillloin tuskaista. 

No nyt tauon jälkeen en ole mitään reippaampia lenkkejä vetänytkään. Mutta yleensä jotain pientä lämpöä olen ottanut.

En olekkaan pistänyt merkille miten pitkälle eteen askel menee. Tosin kun kokeilin päkiaskelta niin siinä omassa vauhdissa jalka pysähtyy väkisinkin lantion alapuolelle. Mutta aiemmin kun tuo sääri on vaivannut niin olen juossut kantapäällä ja saattaa olla että, menee ehkä hieman eteen.

Joten tekniikka/askelkorjauksia, hierontaa ja venyttelyä. Aina olen kyllä venytellyt mutta sääret on jääny siinä vähän vähemmälle. Kokeillaan nyt viikko/pari jos alkaa tottua.

Tai voi jopa olla että on jäänyt liian vähälle lepo? Olen nyt maanantaista lähtien käynyt sillä rytmillä että juoksu-kävely-juoksu-kävely. Eli ei ole ollut yhtään sellaista päivää etten olisi käynyt lenkillä koska ajattelin että kävelylenkki olisi palauttavaa ja rauhoittavaa.

Lenkkeilen satunnaisesti ja mulla menee vasen sääri jumiin jo nopeasta kävelystä.  Hölkkää ei pysty kauaa vetämään jos ollenkaan mutta mulla on aina ollut enemmän ongelmana hengitystekniikka. Tuntuu että taju lähtee :D