Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Ilpo

Ilpo (maraton 3:20)

Recommended Posts

Uusi vuosi ja kohti uusia tavoitteita. Eilen vielä pidin lepoa mutta tänään matolla kevyt kasi ja päälle 4 kertaa 20 sekan reipas juoksuveto minuutin kävelypalautuksilla. Oon alkanut mittaamaan sykkeitä ja maltilliset sykkeet olivat, avg 121. Päälle vielä kuntopiiri. Täytyy aloittaa maltilla ja petrata ajan kanssa . Tein 2 kierrosta askelkyykkyjä,vatsat,kyljet,selkä ja ojentajat. Kyllä huomas, ettei oo paljon lihaskuntoa viimeisen puolen vuoden aikana tullut tehtyä. Askelkyykkyjä tein kaks kertaa minuutin vuorojaloin ja takareidet ilmoitti ihan kummia. No, eiköhän tää tästä parane kun jaksaa viikoittain näitä tehdä. Keväällä lihaskunto on varmasti parempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jäiset kelit jatkuvat ja ihan turha lähteä liukastelemaan varsinkin kun ohjelmassa oli vk-treeni. Edellisestä vk-treenistä on pikkusen reipas viisi kuukautta, aika pitkä aika. Vaikka tämän päiväinen vk-treeni oli aika helppo vk-treeniksi, niin silti vähän jänskätti miten se tulee sujumaan. Matto siis kutsui tällä kertaa ja ensin tietty lämpöjen hakemista. 6km reipasta aerobisen kynnyksen tuntumassa eli vk1-vauhtia. Vielä ei ole kynnysrajat selvillä mutta eiköhän ne tässä kohta puolin selviä. Nyt mentiin vähän tuntumalla ja aika rauhallisesti. Niin rauhallisesti, että tyytyväinen olen jos vauhti putkahti vk:n puolelle. Keskisykkeet reippaassa oli 141 ja vauhti 5.30min/km. Eiköhän tuo vauhti tuosta kevättä kohden parane. Loppuverkat päälle ja se oli siinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jatkoin matolla mukavissa olosuhteissa kun kerran kelit ovat mitä ovat. Kevyt kasi meni mukavasti Hectorin biisejä kuunnellessa. Keskisykekin jäi suht alhaiseksi, 119. Kevyen jälkeen kuntopiiri: askelkyykky,vatsa,kyljet,,selkä ja ojentajat, kaks kierrosta. Sen verran oli jo kroppa tottunut, että ens kerralla pitää korottaa panoksia, ehkä kolme kierrosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mukava liikunta-aamupaivä, monipuolisesti mutta suht kevyesti kuitenkin. Aamulla koiran kanssa puolen tunnin lenkille, pimeää mutta ei liukasta. Sitten kevyt kasi matolla ja päälle 4 kertaa 15 sekan reipasta juoksuvetoa. Helppoa, juoksuvetoihin pitää seuraavalla kerralla laittaa vähän enemmän vauhtia. Kevyen juoksun jälkeen voi tehdä vähän voimaa. Kuntopiiri: askelkyykky,vatsa,kyljet,selkä ja ojentajat, kolme kierrosta, noin parikymmentä minuuttia. Täytyy kattoa olisko venyttely vielä illalla paikallaan. Tänään kevyttä ja huomenna vähän reippaampaa.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain ahaa-elämyksen! Vuorossa oli vk-treeni, 6km reipasta mutta vain vähän kynnyksen yläpuolella olevaa liikkumista. Jotenkin vk-treeni ei ole vielä omassa luottamuksessa ja pienoinen pelko vauhdin pitämisessä riittävällä tasolla voisi olla parempaa. Ja kuitenkin tämäkin vk-treeni meni ihan mainiosti. Mutta luottamus omaan tekemiseen paranee kun onnistumisia tulee ihan varmasti jatkossakin. Viime viikolla tein ihan vastaavan harjoituksen ja silloin "vk-vauhti" oli 5:30min/km. Lainauksissa sen vuoksi, koska en oo ihan varma oliko edes vk-vauhtia. Tänään lähdin maltillisesti paukuttamaan 5:16min/km ekat 3km. Tuntui, että vauhtia voisi lisätä kun sykekin pysyi suht alhaalla. Vedin toisen 3km 5:00min/km. Tuntui helpolta, niinkuin pitääkin. 

 

Ja se ahaa-elämys. Syke tänään oli täsmälleen sama kuin viime viikon vk-treenissä. Viime viikolla keskivauhti oli 5:30 ja tänään 5:08min/km. Joko tänään oli erinomaisen hyvä päivä tai sitten juoksu oli paljon taloudellisempaa juuri tolla vauhdilla. Kovempi vauhti voi siis olla taloudellisempaa ja varmaan myös kehittävämpää, tiedä häntä. Joka tapauksessa vauhti tuntui helpommalta kuin viime viikolla ja se tietty on hyvä juttu.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilisen vähän reippaamman treenin jälkeen kevyt lenkki. Tällä kertaa raahauduin ulos lenkille. Juoksin samalla sykkeellä kuin vastaava lenkki matolla tai eihän matolla tietty oikein lenkkiä pysty juoksemaan. No, tulos oli vähän samankaltainen kuin edellä. Samalla sykkeellä täysin eri tulos. Matolla vauhti oli 6.19min/km ja ulkona 7.02min/km. Meinasin paleltua. Se on varmaa etten enää juokse näin hiljaa ellei ole pakko.

Kun pääsin kotiin, tein vielä kuntopiiriä. Kolme kierrosta: askelkyykky,vatsa,kyljet,selkä,ojentajat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vetotreeni matolla, nyt mentiin vähän kovempaa kuin aikaisemmin tällä viikolla. 5*3min 4:29min/km vauhdilla 2min kävelypalautuksilla. Oli vähän vaikea arvioida mikä on sopiva vauhti, tarkoitus oli kuiten mennä lähelle anaerobista kynnystä. Kuinka lähelle pääsin, vaikea sanoa, ehkä vähän kovempaa olisi voinut mennä. Mutta ehkä parempi, että ekalla kertaa mennään vähän liian hiljaa kun liian kovaa. Ruuvia on varmaankin helpompi kiristää. Huomenna on sitten viikon pitkä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy