Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Juoksukengät syksyyn/talveen

Recommended Posts

• Replies 29
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tässä pitää muistaa se fakta, että vedenpitävät kengät pitävät vettä molempiin suuntiin. Kun kenkiin menee vettä, niin se myös pysyy siellä.     

Aiemmin kirjoittamani Sauconyn maasturin ja nastatossujen suhteen lisäisin vielä. Aika harvoin niitä Länsi rannikon "talvessa" tarvitsee, mutta..... Aiemmin plätkyttelin kesätossuilla reilusti li

Sohjokeleillä olen juossut Brooks Ghost 13 GTX kengillä. Ihan ok kengät ja ovat pitäneet vettä.  

12 tuntia sitten, Two horses too many kirjoitti:

Kiitos vinkistä, lisään Brooks Ghost 13 GTX:ksän öögailtavien / mahdollisesti sovitettavien listaan. Vielä mietityttää 12mm droppi, se on isompi kuin olen tottunut, muut jalkineeni ovat 4-10mm.

Ostin Brooksit talvijuoksukengiksi loskakeleille ja kosteille keleille maastoon. Siinä tehtävässä ne ovat toimineet ihan hyvin. Pitävät hyvin vettä, riittävä pito talvella ja toimivat ok maastossakin. Maasto missä olen noilla kengillä juossut on aika tekninen Vuokatin Sapporo ja vastaava. Talvellakin juoksen muuten normaaleilla lenkkareilla. Muina kenkinä olen viime aikoina käyttänyt Adidaksen Boston 9, Adizero Pro, Hokka Torrent 2( Maastojuoksu), Clifton 7.

Jos olisin ostamassa kenkiä pelkästään asfaltille sateiselle kelille ja tavoite olisi pitää jalat kuivana niin sitten ostaisin luultavasti jotkin muut kengät kuin Brooksit. 

Tarve täällä olisi sateiselle kelille pitää jalat kuivana. Kiitos tarkennuksista. Googlella olen katsellut ja

- tuntuu tosi ohuelta tarjonta "normaali juoksukenkä" ja "normaali alusta".  Havaintoni mukaan kaupoissa kosteudelta suojaava automaattisesti tarkoittaa halua juosta mudassa.  

- Suomen liikkeiden valikoimissa stereotypia korostuu.

Asics Gel Cumulus GTX vaikuttaa tällä hetkellä mulle mielenkiintoisimmalta, mutta liikkeiden tarjonta on mitä on (=ei ole), ja Asicseissa "neutraali" kokemukseni mukaan tarkoittaa supinoivaa askelta.

Öögailen vielä vaihtoehtoja.

Talvijuoksusarjoissa märillä keleillä tuota on tullut koetettua, kun ei taida olla mitään asfaltille sopivia kilpakenkiä jotka pitäisivät vettä. Kympin jälkeen kengistä tursuaa askelmilla vettä, ei mukavalta tunnu, mutta siedettävältä.  Kiitos vinkistä, voisin kyllä koittaa miltä vedenpitävät sukat tuntuisi tavallisella lenkillä.  Lopullisena ratkaisuna ehkä toivoisin kuitenkin, että löytyisi soveltuvat kengät.

Kun en ole kokeillut niin ei pitäisi vannoa mitään mutta ohuet sukat tuntunevat talvella ulkoa märkinä kylmiltä vaikka ne eivät päästäisikään vettä läpi elleivät ne sitten ole hyvin eristävää mallia. Itselläni esim. ohuet juoksuhousut tuntuu ihoa vasten ihan siltä kuin ne olisivat läpimärät vaikka kylmä vesi onkin vain ulkopuolella. Lisäksi jalat itsellä hikoavat eli kuivana tuskin pysyy vedenpitävien sukkien sisäpuolikaan.

Minulla on Dexshell merkkiset vedenpitävät sukat. Kokeilin niillä ratkaista vesikelin ongelman ennen kuin hankin vedenpitävät kengät. Ainakin ostamani sukat ovat aika paksut ja vähän ihmeellisen tuntuiset jalassa. Kuvassa ne näyttivät hienolle. Normaalit ohuet sukat yhdessä GTX kenkien kanssa ovat parempi yhdistelmä kuin ostamani Dexshell sukka normaalissa juoksukengässä. 

Löytyy myös nuo sukat. Olen kaiketi kerran kaksi niillä juossut.
Vanhemmiten on tullut sateen aremmaksi, vaikka nyt löytyisi jo hyvät vermeet niille keleille.
Myös Suunnistajan kaupasta löytyvillä neopreenisukilla olen juossut muutaman kerran. Pitää jalan lämpimänä aika hyvin.

Yhteenaikaan oli NB 880 tossua GTX versiona useassa kaupassa. Nykyistä saatavuutta en tiedä.

Kyllä mulla vielä olisi toiveissa löytää sopivat kengät.  Salomon Wings Flyte2:ia mulla on ollut useampi pari. Pitää vettä 100%, puuvillasukat aina olleet täysin kuivat. Salomon Wings Flyte on polulle, pohja niissä on niin kova, ei niillä voi kovalla pinnalla juosta. Ne olisi hakemani kenkä jos siihen laittaisi jotkut asfalttikengän pohjat.

Pehmeämmät suosikkireittini latukone on vetäissyt ensimmäiset pohjat, tarkoittaa se muutaman sentin lumi ei sula kuin sohjoksi vaikka muualta lumet sulaa (miksi kaikki ulkoilijoiden käyttämät hiekkapohjaiset reitit pitää talveksi pyhittää hiihdolle? Kysynpähän VAAN). Asfalttireitit on märkiä, eikä ole lunta pehmikkeeksi. Siksi olisi  tää kenkätarve.

On 30.12.2020 at 15.04, Two horses too many kirjoitti:

Vanhaan ketjuun, olisko ehdottaa vaihtoehto-kenkiä:

- jotain hyvin kosteutta (vettä) pitävää

- järkevä vaimennus - asfaltille / kovalle hiekalle

- vähintään "semi-juostava", ei  taaperrus, mutta ei myöskään tarvitse mikään kilpakenkä olla

- Preferenssinä olisi Adidas, Nike, Asics  tai muu vastaava.   Ei: NB ,Hoka, Salomon (tahtoo olla kova pohja, poluille)

- Hyvä hinta/laatu olisi plussaa, mutta onko se sitten 50e tai 150e, ei niin väliä kunhan laatu olisi linjassa.

Adidaksen Supernova oli aiemmin mietinnässä, mutta ymmärtääkseni se ei aiemmasta luulostani poiketen pidä vettä. Adidaksen kengät yleensä ovat mulle sopineet parhaiten. Joku vastaava kuin Adidas Ultraboost olisi täydellinen, mutta vedenpitävänä. Onko sellaisia?

Adidas senseboost go. 70e stadium outlet. Oli aivan outo. Todellinen vaihtoehtokenkä kun ei löytynyt Suomeksi mitään.. Ajattelin että joku lifestylekenkä. Katsoin addun sivuilta ja osa kehui todella hyväksi ja sopivan oikeasti juoksuun  ja oli joku fanaattisesti että kaikkien aikojen juoksijan kenkä.. Kävin sitten välipäivänä hakee.

Sukka mahtui ja venymistilaa juuri vain päällä ja sivusta tukee. Ei tarvitse juosta Bostoneilla joka lenkkiä vaikka muuten voisin juostakin. Lumipito oli tarpeeksi hyvä. Juoksin kylmiltään 21km pitkiksen ja alku oli ajettua latupohjaa ja yhden pk lenkki loskassa. Ihan juostava kenkä.. Suuri yllätys oli kun ei vesi mennyt loskassa sisään. Kokeilin nyt laittaa kylppärissä hanan alle ja kangasmainen päällyste se todella hylki täysin!. En tiedä kauan tuo ominaisuus kestää. 

On 1.1.2021 at 12.01, Hejkki kirjoitti:

Adidas senseboost go. 70e stadium outlet.

...

Suuri yllätys oli kun ei vesi mennyt loskassa sisään. Kokeilin nyt laittaa kylppärissä hanan alle ja kangasmainen päällyste se todella hylki täysin!. En tiedä kauan tuo ominaisuus kestää. 

Testasin kotona bränd new Adidas Ultraboost -parilla ja vastaava havainto, että vesi ei heti mene lestin päältä läpi, vaan pinta hylkii vettä kuin olisi vesipisaroita kasteena puunlehdellä. Tiedän kuitenkin Ultraboosteilla sateella on sukat märkänä 30min juoksun jälkeen, joten hieroin sormilla vettä pintaan ja kosteus alkaa selvästikin tuntua läpi pari minuutin kuluttua. Stadium Outletin Adidas Senseboost -hinta on houkutteleva ja sopivia kokojakin nettisaldossa, joten ei kun Outlettiin. En nyt ihan kaikkiin detaljeihin mene, mutta sanotaan nyt vaikka näin että  mielestäni vastaavalla tai lähes vastaavalla tavalla Senseboost Go päästää kosteutta kuin Ultraboost, joten tuumasin ehkä se ei ole oikea kenkä tän päivän tarpeeseeni. Kävin vielä Budget Sportissa, siellä olis ollut Asics Gel Pulse 12 GTX, joka on vedenpitävä, mutta 3 numeroa liian pienessä koossa, hinta 99,95. Netistä ne saisi tilattua oikeassa koossa, mutta ilman sovittamista, +5.90 postikuluilla.

Lopulta päädyin illalla tilaamaan Amazon.de:stä (   SportsShoes Unlimited Germany ) Asics Gel Cumulus 21 GTX hintaan 111,99 + 7,95 toimitus = 119,94. Valintaan vaikutti, että Budget Sportin Asics Gel Pulse 12 GTX vaikuttaa enemmänkin 80-100 euron kengältä, pohja vaikutti halvalta, kun puolestaan Asics Gel Cumulus GTX vastaa mielikuvaani sadanviidenkympin hintaluokasta.

Kiitos kaikille vinkeistä+kommenteista, niistä oli hyötyä.

• 4 weeks later...
On 2.1.2021 at 22.04, Two horses too many kirjoitti:

Lopulta päädyin illalla tilaamaan Amazon.de:stä (   SportsShoes Unlimited Germany ) Asics Gel Cumulus 21 GTX hintaan 111,99 + 7,95 toimitus = 119,94.

Toimituksesta EU-ulkopuolelta oli jo toisessa ketjussa, totesin jatkossa tilaisin sen sijaan jostain EU-putiikista. Itse kengästä en vielä kommentoinut. Pyörätiet/jalkakäytävät olivat enimmäkseen sulana hetken tammikuun lopulla Etelä-Suomessa, joten näillä kengillä tuli juostua reilu 20km.

Ensivaikutelmani on, että kenkä on samantyyppinen kuin Asics Gel Cumulus yleensäkin.

- Asfaltilla pystyy kyllä juoksemaan, mutta tuntuma kengässä on aika "tönkkö", ja se tulee pohjan kulutuspinnan järkälemäisyydestä:   kulutuspinta, kovempi kumiseos on noin 5.7mm paksu,  - verrattuna  esimerkiksi Adidas Ultraboost ja Boston 2.7mm, Adios 1.8-2.3mm riippuen kohdasta). Kun kovempi kumiseos on 2-3 kertaa paksumpi kuin Adidaksen kengissä, kyllähän se tuntuu. Ehkä jos leikkaisi saksilla kumisaappaan kantapäästä palasia ja liimaisi ne Adidaksen pohjaan lapuiksi, tulisi vastaava kokemus.

- Odotan että pohja pehmenisi hieman muutaman sadan kilsan jälkeen, voi mennä kyllä aika pitkäänkin.

- Kengän sisällä ei ole mitään häiritsevää, hyvältä tuntuu laatu.

- Pitää vettä

Huomasin että tuli pohjan takia lenkillä hakeuduttua asfaltilla siihen reunaan missä olisi hiekanmurusia, ne pehmentävät kontaktia. Ehkä kenkä sopii parhaiten kovalle hiekalle, tai miksei vaikka metsäänkin, sen verran vahvan tuntuinen on pohja.

Jos lineaariselle asteikolle pitäis heittää  (0 ... 10) miten hyvin Asics:it sopii asfaltille kovempaan juoksuun

10 = Adidas Adios

9 = Adidas Boston

8 = Adidas ultraboost

7 = _______

6 = _______

5.5 = Asics Gel Cumulus 21 GTX

5 = _______

4 = _______

3 = Salomon GTX ei mutakuvio

2= Salomon mutakuvio maastokengät

1 = Salomon mutakuvio maastokengät nastoilla

0 = kumisaapas

Ei ehkä ihan täydellinen asfalttikenkä, mutta uskon näille käyttöä löytyy. Täs ois tällainen pika-review.

Niken Pegasus 37 shield toimii omalla kohdallani mainiosti loskakeleillä. Pitää jalat kuivina ja on lämpimät. Ei toki millekään pääkallokeleille korvaa nastoja mutta lumessa ja loskassa hyvä pito.

Olen ollut yllättynyt miten paljon olen pitänyt tästä mallista koska Pegasus 36 normimalli ei ollut ollenkaan mieleeni. Ihan hyvin kulkee näin talvella kehittävätkin treenit näillä.

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy