Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Aquamigo

Mikä sykemittari kiintelllä gps:llä?

Recommended Posts

Hei!

Paljon on ollut puhetta eri sykemittareista mutta mitähän mittaria suosittelette tällaiselle kuntojuoksijalle, joka kuitenkin haluaisi tietää ajoittain vauhtinsakin ?

Mulla on nyt Polarin RS300x ja siihen erillinen gps -mötikkä. Toimii ajoittain ihan ok, sitten taas hukkaa signaalin todella herkästi ja näyttää mitä sattuu. VIimeksi säädin ohjelmaan 1000 m vedot ja 300m palautukset niin juostessa näytti nopeutta 4.20-12.80 min/km vaihtelevasti vaikka vauhti olisi pysytellyt samana.

Matkamittaus tieysti ontuu myös, treenin jälkeen joku tonni voi olla 920 m ja joku toinen  1050m. Nuo vauhdit yleensä on sitten datassa oikein eli vaikka mittarin näytöllä lukee ajoittain jotain ihan muuta niin esim. vetojen vauhdit voi pitää kuitenkin paikkansa. Juoksun aikana kuitenkin aika hankala arvioida vauhtia jos täysiä pinkoessa mittarin mukaan kilsaan käytän 15 min :D

Nyt pidän tällaista ylirasituksesta toipumisvuotta, jätin itseasiassa kaikki mittarit pois käytöstä tuossa keväällä. Jos taas innostun tavoitteellisemmasta treenauksesta niin olisi kiva tuollainen vähän paremmin singnaalilla pysyvä mittari. Vai onko enemmän maantieteellinen juttu?

Lisäksi tuo erillinen gps vie pattereita aika paljon. MIttarihan on kellopatterilla toimiva ja kestää mulla jokapäiväisessä käytössä kellona toista vuotta reilusti. Gps:mötkikästä otan patterin pois aina käytön jälkeen.

En ole tähän asti kaivannut mitään datasiirtoa tietokoneelle, grafiikkaa tai muuta lisätietoa treeneistä. Syke, aika matka ja nopeus ovat ne jotka riittävät.Voishan se joskus olla kiva nähdä vaikka suunnistusreitillä omat käppyrät missä on tullut juostua.

Garmin 230 on toistaiseksi paras mittari mitä itse käyttänyt.  Suht tarkka ja satelliiitit löytyy hetkessä. Ainakin toistaiseksi myös sykemittaus toiminut häiriöttömästi.  Vivosmart HR verrattuna etuna GLONASS ja ei kosketusnäyttö (josta huonoja kokemuksia edellisestä Garminista) 

Kiitos molemmille. Täytyypä tsekkailla noita.  Tänään taas ehdin juoksemaan about 1 km ennen kun gps-signaali löytyi. Eihän tuo mun treeneissä mitään merkkaa mutta sitten kun käynnistyi ja itse pääsin vauhtiin niin kirmatessa alamäkeä näytti vauhdiksi 13.50 min/km :D Tooosi kannustavaa tehdä 500 m vetoja :D

9 tuntia sitten, Aquamigo kirjoitti:

Kiitos molemmille. Täytyypä tsekkailla noita.  Tänään taas ehdin juoksemaan about 1 km ennen kun gps-signaali löytyi. Eihän tuo mun treeneissä mitään merkkaa mutta sitten kun käynnistyi ja itse pääsin vauhtiin niin kirmatessa alamäkeä näytti vauhdiksi 13.50 min/km :D Tooosi kannustavaa tehdä 500 m vetoja :D

Juoksemaan ei kannata lähteä ennenkuin signaali on löytynyt.Liikkeessä laitteella on todella paljon vaikeampaa lukita itsensä satelliitteihin kuin paikoillaan ollessa.Minulla oli jonkin aikaa käytössä tuo sama gps-palikka kuin sinulla ja sen kanssa kyllä meni kyllä aikaa, vaikka laittoi ikkunalaudalle ennen lenkkiä... 

Itsellä oli samainen pähkäily vähän aikaa sitten ja sattuupa entinen mittarikin olemaan sama gps mötiköineen kaikkineen :)

Päädyin lopulta Polar M400:een. Ei pahaa sanottavaa. GPS ainakin omissa kokeiluissa ollut hyvin tarkka ja herää nopeasti henkiin. 150€ sykevyöllä ei paha.
Garmin 230 oli ykkösvaihtoehto mutta en malttanut kuitenkaan ostaa kun on selvästi M400 kalliimpi. Epäilemättä huippuvehje hintaisekseen.

http://www.dcrainmaker.com/2014/09/activity-tracker-review.html
http://www.dcrainmaker.com/2015/11/garmin-fr230-fr235-review.html

Mullakin tulee mittarin vaihto eteen, kun ei oikein nää enää pieniä numeroita(RS300X).

Mittari on kyllä tarkka, Cooperissakin heitti vaan 5m. G.P.S. mötikässä on kaksi asetusta joista toinen on se tarkka.

Garmin Fenix  3 Saphire kiinnostaa tällä hetkellä, mitään kokemusta ei ole, mutta sieltä taitaa olla uusi malli tulossa piakkoin Fenix 5. Sama juttu Polarilta tod. näköisesti V800 jatkaja.

Pitäisin kyllä rannemittauksesta sen verran välillä saanut tapella 00-näytön kanssa sykemittauksessa. Syynä kyllä ollut aina likainen vyö tai patteri ehtoo puolella.

M200 myydään nyt ja näyttö on tosi surkea.

Pitää kai ensi vuoden puolelle odotella...

Onkohan alle 200e:n hintaluokassa lähiaikoina tulossa mitään M400:n kaltaista laitetta, mutta värinän kanssa? Vaikea kyllä löytää itselle mitään kohtuuhintaista laitetta, joka soveltus intervallitreeniin(värinä), ois sykevyöllä, pelittäs kolmannenki osapuolen softien kans(endomondo), notifikaatiot tulis kelloon ja soveltus muuhunkin kuin juoksuun.

Tuli tilattua Gigantista Garminin 225 kun halvalla sai, mutta taitaa testin jälkeen lähteä takaisin, kun on kaikkea muuta kuin nuo mun vaatimukset. Vai onko toi Garmini semmoinen laite, että 100e:n hinnalla kannattaa jo vähän kärsiä puutteista tai vaikka hommata sykevyö erikseen? Talvikäytössä vähän hankala tommonen ranteesta mittaava ja ei oikeen toimi muuhun kuin juoksuun. Juoksu on tällä hetkellä se tärkein, mutta pyöräily ja sali saattaa tulla kuvioihin jossain välissä.

Ei täysin poissuljettu vaihtoehto, jos löytyy vain alle vuoden vanha ja hyväkuntoinen yksilö, niin on akkukin todennäköisesti vielä iskussa. Liekköhän noihin akun vaihto mahdollista? Kännyköissä alkaa akku heiketä parissa vuodessa, niin kai se noissakin on mahdollista aktiivikäytössä. Tosin luulisi kestävän paremmin kun ei joka päivä kuitenkaan ladata niinku kännyköitä.

Hieman uuttakin V800 jo haaveilin, hinnat vaan vieläkin aika korkealla ja eikö toikin ala olemaan jo sen ikäinen malli, että kohta pukkaa korvaavaa mallia ja rannemmittauksella varmaan? Ei se rannemmittaus loppupeleissä haittaisi, voisi sen vyön kumminki erikseen hommata, vois sitte tilanteen mukaan valita kumpaa käyttää. 

No toi Garmin 630 vaikuttaa kyllä aika sopivalta laitteelta. Ainakin on kaikki notificaatiohommat ja saanee kadenssimittarinki kiinni pyöräilyä varten kiinni. Millanenhan se sitten on V800 verrattuna tai Ambit3:n? 

Millanenhan lie verrattuna Garmin 235? Rupesin tota rannemmittausta miettiin, että ois jopa ihan käytevä, jos ei joka kerta tarvis sykevyötä käyttää esim. kesällä. 

Sitte toi softahomma. Millaisia mielipiteitä porukalla on Polar vs Garmin vs Suunto? Onko sen puolesta ihan sama minkä valitsee? Itse näin aloittelevana juoksijana annan arvoa(tai ihan pakollisena) sille, että saa luotua hyviä ja toimivia harjoitusohjelmia. Polar Flowssa näytti saavan ohjelmaan mukaan myös jotain ilman painoja tehtäviä perus lihaskuntoharjoituksia. Itsellä ei ole aikaa käydä salilla, mutta kotona vois jotain tehdä. Nyt oon vetäny Endomondon harjoitusohjelman mukaan . Se motivoi itseä ainakin suuresti ja mukautuu oman edistymisen mukaan. Puhelimen applikaatiokin muistuttaa, että pitäs nousta sieltä sohvan pohjalta lenkille.

Dcrainmakerissa on kyllä paljon hyödyllistä tietoa. Lupaavan oloinen toi  Garmin 630 muuten, mutta toi kosketusnäyttö vaikuttaa ongelmalliselta. Paljon valituksia toimimattomuudesta ja laite lagailee vissiin muutenkin vähän liikaa. Muutenkin kosketusnäyttö kellossa on vähän turha ja ei välttämättä helpota käyttöä varsinkin jos valikkoja joutuu selaamaan vielä sen kautta. Aikansa lippulaivana toivoisi kyllä käytettävyydenkin olevan huippuluokkaa.