Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
Sign in to follow this  
rinieme

Ihmettelen ammattilaisten triathlonin kisapukuja

Recommended Posts

Selittäkää minulle triathlonin kisapukumysteeri!

Katselin Rion triathlonkisoja viime viikolla. Miesten kisa ei aiheuttanut vielä suurta ihmetystä. Lämmintä siellä oli ja useimmat miehet olivat avanneet kisapukunsa selässä olevaa vetoketjua enemmän tai vähemmän. Miesten kisapuvut olivat järkiään mallia pyöräilyhousun lahkeet vähintään puolireiteen, hihaton mutta muuten umpinainen yläosa ja vetskari selässä. Tällaisia kisapukuja näkyy Suomessakin porukoilla, niin miehillä kuin naisilla. 

Naisten kisaa katsoessani aloin sitten ihmetellä. Olen itsekseni nyt muutaman päivän pähkäillyt ja päädyin kyselemään, löytyisikö tietävämpiä. Lähes kaikilla kärkipään naisilla (häntäpään osallistujiahan ei juuri näytetä) oli uimapukumallinen kisapuku. Puvussa ei siis ollut lahkeita ja puvun selkä oli mallia uikkarit. Luultavasti noissa kuitenkin on joku pieni pehmuste persuuksissa erotuksena perusuikkareihin. Brittinaisilla oli tutun mallinen kisapuku lahkeineen mutta selkäosa oli heilläkin uikkarimallia.

Miksi:

1. Miksi miehet eivät käytä kuumissa oloissa selästä avointa kisapukua? Saisivat kunnon tuuletuksen eikä tarvitsisi vetskarin kanssa säätää.

2. Miksi monet naiset eivät käytä lahkeellista kisapukua? Eikö satula hankaa? Reidet noilla naisilla eivät taida hipsua yhteen, kun ei ole flässyä. Jos taas lahkeeton puku on hyvä, niin miksi jotkut kuitenkin käyttävät lahkeellista? Olivat brittejä ja syy voi olla toki tottumuksissa. Briteissä ei tosi kuumia päiviä liene kovin monta vuodessa.

3. Miksi kisapuvuissa on usein vetskari takana? Omassanikin on mutta harrastelijoilla on usein edessä.

(4. Miksi miehet eivät käytä lahkeettomia pukuja? Onko tämä, kuten epäilen, joku killutinjuttu?

Nämä kysymykset nousevat mieleen, koska oletan urheilijoiden pukeutuvan funktionaalisesti. Näinhän ei silti kaikissa lajeissa ole. Esimerkiksi rantalentiksessä käy kyllä sääliksi isorintaisia pikku bikineissä pomppivia naispelaajia.

• Like 1

Minä ihmettelin lisäksi: 5. miksi asu on musta tai hyvin tumma jos on kuuma ja aurinko paahtaa. Luulisi, että vaaleampi asu olisi helppo keino saada vähän lämpöä alemmaksi.

4: kyllähän miehet uivatkin lahkeettomissa uima-asuissa, siltä kohtaa melko samanlaiset kuin naisilla. Mahtuuko sellaiseen sitten säämiskää yhtään?

Minäkin säälin kovasti noita rantalentopalloilijoita.

15 tuntia sitten, rinieme kirjoitti:

oletan urheilijoiden pukeutuvan funktionaalisesti. Näinhän ei silti kaikissa lajeissa ole. Esimerkiksi rantalentiksessä käy kyllä sääliksi isorintaisia pikku bikineissä pomppivia naispelaajia.

Ja pelaajat itse taas säälivät miehiä ”Ajattelen oikeastaan, että se on epäreilua miehille, kun heidän täytyy pitää niin paljon päällään”.

4 tuntia sitten, yksvesku kirjoitti:

Minä en sääli bikininaisia. Ihan oma valinta, ei ole pakko.

En ole niin varma siitä pakottomuudesta. Lajin kirjoitetuissa säännöissä ei vaadita mutta käytännön sponsori- sun muut jutut johtavat bikinipakkoon. Yllä olevan kuvan saksalainaiselle bikinit ovatkin varmasti tosi mukava peliasu. Vähän runsaammilla rinnoilla ei ehkä muttei ole oikein käytännön valinnanvaraa. 

Minä tässä ajattelen nimenomaan mukavuutta siinä mielessä, että isojen tissien hölskyminen tekee jopa kipeää.

Miehiä on turha sääliä sen enempää. Voisi miestenkin yläosa olla bikinikokoa ja vaaditut tekstit mahtuisivat peppuun ja paitaan.

19 tuntia sitten, rinieme kirjoitti:

Selittäkää minulle triathlonin kisapukumysteeri!

Miksi:

1. Miksi miehet eivät käytä kuumissa oloissa selästä avointa kisapukua? Saisivat kunnon tuuletuksen eikä tarvitsisi vetskarin kanssa säätää.

2. Miksi monet naiset eivät käytä lahkeellista kisapukua? Eikö satula hankaa? Reidet noilla naisilla eivät taida hipsua yhteen, kun ei ole flässyä. Jos taas lahkeeton puku on hyvä, niin miksi jotkut kuitenkin käyttävät lahkeellista? Olivat brittejä ja syy voi olla toki tottumuksissa. Briteissä ei tosi kuumia päiviä liene kovin monta vuodessa.

3. Miksi kisapuvuissa on usein vetskari takana? Omassanikin on mutta harrastelijoilla on usein edessä.

(4. Miksi miehet eivät käytä lahkeettomia pukuja? Onko tämä, kuten epäilen, joku killutinjuttu?

ITUn säännöt!

2.8 v " ...The athlete must cover the torso during the entire race"

2.8 vi " If the suit has a zipper it will be located at the back (except for middle and long distance events) and will not be longer than 40 cm;

Kyllähän tuo lahkeellinen on yleensä avovedessä varsin tarpeen, jos märkäpuku ei ole sallittu. Miehille ei ole yleensäkään "kokouikkareita" kuten naisille, joilla periaatteessa uikkari täyttää triathlonin minimipukuvaatimukset.

44 minuuttia sitten, rinieme kirjoitti:

Yllä olevan kuvan saksalainaiselle bikinit ovatkin varmasti tosi mukava peliasu. Vähän runsaammilla rinnoilla ei ehkä muttei ole oikein käytännön valinnanvaraa. 

Minä tässä ajattelen nimenomaan mukavuutta siinä mielessä, että isojen tissien hölskyminen tekee jopa kipeää.

Pelaajat ovat pitkiä ja hoikkia, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että rinnat ovat pienet --> eivät hölsky, eivät pompi jne. Eli ei ole serenawilliamsien laji. Toisella sveitsittärellä taisi olla vähän isommat.

5 tuntia sitten, yksvesku kirjoitti:

.

1 minuutti sitten, tb2 kirjoitti:

Pelaajat ovat pitkiä ja hoikkia, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että rinnat ovat pienet --> eivät hölsky, eivät pompi jne. Toisella sveitsittärellä taisi olla vähän isommat.

Sveitsitär minulla juuri oli mielessä. Ei käynyt kateeksi.

Tai pelitaitoja kyllä kävi kateeksi.

13 minuuttia sitten, Petex kirjoitti:

ITUn säännöt!

2.8 v " ...The athlete must cover the torso during the entire race"

2.8 vi " If the suit has a zipper it will be located at the back (except for middle and long distance events) and will not be longer than 40 cm;

Kyllähän tuo lahkeellinen on yleensä avovedessä varsin tarpeen, jos märkäpuku ei ole sallittu. Miehille ei ole yleensäkään "kokouikkareita" kuten naisille, joilla periaatteessa uikkari täyttää triathlonin minimipukuvaatimukset.

Kiitos!

Säännöt selittävät ainakin osittain tuon vetskarijutun. Pitemmillä matkoilla voisi olla vetskari edessä mutta useimmat varmaan käyttävät samanlaista pukua kaikilla matkoilla.

Säännöt eivät kieltäisi uikkarimallia miehiltä. Miksi miehet tarvitsevat lahkeita avovedessä, jos naiset eivät?

Tottumuksilla on varmasti myös iso merkitys. Naiset ovat tottuneet kokouikkareihin. Miehillä on pikku Speedoja mutta niissä ei ole yläosaa. Tottumus on tärkeä siinäkin mielessä, että pitkään kisaan ei lähdeä puvulla, jota ei ole treeneissäkin käytetty.

31 minuuttia sitten, rinieme kirjoitti:

Sveitsitär minulla juuri oli mielessä. Ei käynyt kateeksi.

Tai pelitaitoja kyllä kävi kateeksi.

Juu, Isabelle:

(anteeksi offtopic, mutta kerää ainakin klikkauksia tämä offtopikki, luulen)

image.jpeg