Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kuntopyöristä

Bengt
 Share

Recommended Posts

Olen miettinyt kuntopyörän hankkimista, koska polvi on hiukan reistaillut lenkillä (tavallisessa pyöräilyssä ei tunnu). Koska en tiedä miten paljon tulen käyttämään, aloittaisin ainakin mieluiten käytetystä. Jotain vanhoja hihnaperiaatteella toimivia Tunturi Family pyöriä saisi ainakin halvalla, mutta onko näistä mitään hyötyä? Vai täytyykö olla magneettivastuksella toimiva? Mietin myös vauhtipyörän kokoa, onko 6kg riitävä, vai pitäsikö olla painavampi?

• 5 weeks later...
  • Replies 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kun kerran sellaisen rohjakkeen nurkkiinsa on päättänyt hankkia, niin kannattaa hankkia kunnollinen.

Ite haalin ensin vanhan romun kaverin nurkista, mutta ei sillä tullut ajettua, meteli oli hirveä ja säädöt turhan yksipuoliset.

N.300 € kun laittaa, niin sillä saa jo kohtuullisen kuntoilulaitteen.

Vuosi sitten hankin pyörän, joka on sähkökäyttöinen ja magneettivastuksella. Äänetön ja polkeminen on huomattavasti hauskempaa, kun ajaa noita valmiita mäki/ intervalliohjelmia...

Ihan oikeat pyöräilijäthän kyllä kuntopyöriä välttää (tai ainakin vaihtavat tangon, satulan ja polkimet) ja ajelevat oikealla pyörällä "rullilla" olohuoneen nurkassa muun perheen riemuksi...:wife:

Eli jos hankit, niin ei kannata hankkia vaatetelinettä vaan sellainen millä tulee ajettua!

......

Eli jos hankit, niin ei kannata hankkia vaatetelinettä vaan sellainen millä tulee ajettua!

Olisi hauska tietää mikä on km kustannus näille härveleille. Aika monesti ne ovat vaatetelineinä, kuten jiivee mainosti. Jos miettii mummonmarkkoja, niin 300€ on 1800mk ja jos sillä ajaa vain 900km, niin on yhden km hinta 2mk :)

(töissä mulle aina kuittaillaan, että kaikkea mäkin lasken...no juoksin tänään 14.35km Pegasuksilla, joista maksoin 60€. Hylkään kengät, kun niillä on joustu 1000km-->lenkin hinta kenkien puolesta 0.861 €...eli suunnilleen vanha mummon vitonen....ei se juoksukaan ilmaista ole :)

Kuntopyöriä saa myös käytettyinä ... ostin muutama vuosi sitten

20eurolla Tunturi-pyörän Hesarin ilmoituksen perusteella. Aika vähän

olen sitä kyllä käyttänyt ITSE, mutta se on ollut todella usein lainassa

ja suosittu aina lainaajillakin silloin, kun on ollut jotain ongelmia jalkojen/

lonkan kanssa. Eli aika hyvä ostos(:

Vuosi sitten hankin pyörän, joka on sähkökäyttöinen ja magneettivastuksella. Äänetön ja polkeminen on huomattavasti hauskempaa, kun ajaa noita valmiita mäki/ intervalliohjelmia...

Olen miettinyt näitä hintoja. Olisikohan niin, että 300 euron pyörä usein eroaa 200 euron pyörästä nimenomaan intervalliohjelman takia, kun taas pyörä perusominaisuuksiltaan on samankaltainen? Kun katsoo pyörien ominaisuuksia, niin vaikuttaa vähän siltä. Itse uskon pärjääväni ilman intervalliohjelmaa, ajattelin polkea ihan rauhallisesti, musiikkia kuunnellen. :bike:

Kuntopyöriä saa myös käytettyinä ... ostin muutama vuosi sitten

20eurolla Tunturi-pyörän Hesarin ilmoituksen perusteella.

Olen yrittänyt löytää huuto.netin kautta. Hinnan vain tuppautuvat nousemaan yllättävänkin korkeaksi, minulle esimerkiksi tarjottiin vanha tunturi magneettivastuksella 200 eurolla, on minusta aika kova hinta kun on käytetty (tosin olisi tuotu kotiin, mutta kuitenkin).:conf:

Eihän ne uudetkaan taida paljoa maksaa, mikäli ei halua tietyn merkkistä. Meillä on halpispyörällä poljettu jotain 500 kilometriä ja hyvin pyörii. :) Äänetön laite on hyvä jos tykkää katsoa teeveetä samalla.

Minkä hintainen on "halpispyörä"? Täällä puhuttiin 300 euron pyörästä, mutta ilmeisesti puhut tästä halvemmasta?

Om joskus sanottu, että halvassa pyörässä on polkiessa "epätasainen tuntuma", mutta lieneekö erityisen häiritsevää? (samoin sanotaan vanhoista, hihnavastuksella toimivista).:undecided:

Olisi hauska tietää mikä on km kustannus näille härveleille. Aika monesti ne ovat vaatetelineinä, kuten jiivee mainosti. Jos miettii mummonmarkkoja, niin 300€ on 1800mk ja jos sillä ajaa vain 900km, niin on yhden km hinta 2mk :)

(töissä mulle aina kuittaillaan, että kaikkea mäkin lasken...no juoksin tänään 14.35km Pegasuksilla, joista maksoin 60€. Hylkään kengät, kun niillä on joustu 1000km-->lenkin hinta kenkien puolesta 0.861 €...eli suunnilleen vanha mummon vitonen....ei se juoksukaan ilmaista ole :)

Riippuu siitä, miten laskee. Miten lasket? (60/1000=0,06, elikä 36 Grossmutterpfennig, halpaa siis on).

Ja hyvää uutta vuotta kaikill:

:icon_pidu:

Minkä hintainen on "halpispyörä"? Täällä puhuttiin 300 euron pyörästä, mutta ilmeisesti puhut tästä halvemmasta?

Om joskus sanottu, että halvassa pyörässä on polkiessa "epätasainen tuntuma", mutta lieneekö erityisen häiritsevää? (samoin sanotaan vanhoista, hihnavastuksella toimivista).:undecided:

Luulen että kyseessä on paljon halvempi tapaus. :D Kuitenkin on sitä "hiljaista mallia". mittaa matkaa, kaloreita, nopeutta, sykettä ym, tosin ei kyllä luotettavasti. Sykemittari ainakin näyttää ihan mitä sattuu. Minusta on ihan hyvä pyörä ja minun kuntoilumäärilläni aivan riittävä. Pyörä ei siis kuitenkaan toimi vaatetelineenä. :)

Itse suosittelisin kuntopyörän sijaan Cross Traineria. Joitakin kertoja kuntosaleilla laitetta testanneena voin sanoa, että on TODELLA tehokas kuntoiluväline. Intersportista löytyy esim. Tuntureita. Halvempiakin varmaan löytyy.

Tuolla, kun vispaa parikymmentä minuuttia, niin jo lentää hiki ja koko kroppa saa yhtäaikaa tehokasta treeniä.

Jos oli kämpässä tilaa, niin ostaisin tuollaisen ehdottomasti ennemmin, kuin pyörän.

Riippuu siitä, miten laskee. Miten lasket? (60/1000=0,06, elikä 36 Grossmutterpfennig, halpaa siis on).

Ja hyvää uutta vuotta kaikill:

:icon_pidu:

ja 14,35km lenkki maksaa tällöin 516,6 penniä.

Asiasta sen verran, että motivaatiota kuntopyöräilyyn pitää löytyä.

Itselleni ei juoksumatot, kuntopyörät, soutulaitteet sovi. Ulos on päästävä.

Tulin ostaneeksi uuden kuntopyörän, hintaan 199 euroa. Olen kokeillut pari kertaa, ja täytyy sanoa että olen positiivisesti yllättynyt (sen rakentaminen tosin oli aikamoinen urakka). Esimerkiksi polkeminen on erittäin äänetöntä ja tasaista, asentokin tuntuu varsin luontevalta (pyöräilystä minulla on kokemusta). Jos tästä nyt pitäisi ongelmia löytää, niin liittyvät lähinnä rasitukseen. Himokuntoilijalle tämä olisi liian kevyt. Saadakseni pulssin yli 120 (pitäisi 45 vuotiaalle olla sopiva) joudun käyttämään tasoa 8/10, elikä paljon säätämisen varaa ei löydy. Uskoisin kuitenkin pärjääväni varsin hyvin tällä (ja pulssikin pitäisi ehkä mitata tarkistukseksi toisella tavalla, tämä oli nyt laitteen käsistä ottama lukema).