Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Bobo72

Vedenpitävä vai tullenpitävä juoksutakki

Recommended Posts

Uutta juoksutakkia alesta etsin ja jäin miettimään vedenpitävän tai pelkästään tuulenpitävän takin välillä.

Ihan kaatosateella ei tule lähdettyä juoksemaan mutta pidemmillä polkutaipaleilla voi rankkakin sade yllättää.

Esim. olen Nuuksio classickiin ja vaarojen maratonille menossa. Vaaroilla voi lokakuussa tuulla ja sataa roimastikin.

Nykyiset juoksutakkini eivät pidä vettä eivätkä oikein tuuleltakaan suojaa, niillä kuitenkin hyvin olen pärjännyt lähes 10 v :)

Ino8:n ja Salomonin takkeja olen katsellut, molemmilta löytyy näitä vaihtoehtoja.

Onko sateenpitävä takki hyvin hengittävä ? Onkohan joissain tuulenpitävissä takeissa jonkin asteinen vedenpitävyys ?

Kertokaa kokemuksia ja takkien merkkejä, joita kannattaisi harkita. Nuts Pallaksella oli tänä vuonna kamala keli, kiinnostaisi

kuulla millaisilla takeilla oli porukka lähtenyt matkaan ;)

Kiitos ja kumarrus !

Juostessa kastuu kuitenkin hiestä, joten vedenpitävä takki ei tunnu minusta kovin tarpeelliselta. Kaikki kalvot heikentävät hengittävyyttä, mutta pelkästään tuulenpitävät hengittävät yleensä paremmin kuin vedenpitävät. Monet tuulenpitävät takit on pintakäsitelty vettähylkivällä DWR-käsittelyllä (Durable Water Repellent), joten pitävät sadetta jonkin aikaa. Oma Windstopper-takkini alkaa vuotaa saumoista noin varttitunnin kovan sateen jälkeen.

Vedenpitävää kevyttä takkia löytyy esim. Inov 8 stromshell 150. Englannista löytyy myös OMM ja Montane. Paikalliset juoksevat niillä, kun siellä on sade kelejä melko usein.

Itse katselin Montane Minimus takkia. Äärimmäisen kevyt, nyrkin kokoinen ja mukaan pakattava. Montanen edustaja suositti kuitenkin Polartecin neo shell kankaasta tehtyä takkia, mikäli takki ei ole vain varalle mukana. Neo shell on painavampi, mutta hengittää huomattavasti paremmin.
Paremmin jopa kuin Goren active shell takki.

Hankin Montanen Minimus housut. Se on  Pertex shield kankaasta.

Minimus takki on Pertex shield + kankaasta, joka on hieman hengitttävämpi kuin tuo housun plussaton versio..

Housuissa on käytetty plussatonta paremman kestävyyden vuoksi.

Muutaman asteen +4- +8 sateettomilla keleillä housut on toiminut kohtuullisesti. Se leikkaa tuulen täysin pois, mutta sisä pinnalle tiivistyy hieman kosteutta. Kuuma ei tullut.

Perus juoksutuulihousu hengittää paljon paremmin.

Rankka sateella juoksin Finsvalan verkkoalus asu Minimus housujen alla, ja toimi loistavasti.Jalat pysyivät kuivina ja lämpinä.

Hommasin myös Neo shell takin. Rabin takki löytyi tarjouksesta sopu hintaan. Se roikkuu vielä käyttämättömänä henkarilla.

Aortan läppä repesi ja kävin avosydän leikkauksessa. Joten tuli vähän pakollista lenkki taukoa.

Laitan tänne heti raporttia takin toimivuudesta, kun pääsen testaamaan sitä.

• Like 1

Monessa polkukisassa tuulenpitävä takki ei riitä, vaan vaatimuksena on vedenpitävä kuoritakki. Että jos niitä on tarkoitus kiertää niin kannattaa pohtia siltäkin kannalta. Itse kiskaisin Inov-8 Race Elite Stormshellin päälle NUTS Pallaksella 80 kilsan kohdalla ja pidin siitä maaliin saakka. Hengitti hyvin ja piti miehen lämpimänä myrskytuulessa ja vesisateessa. Voin suositella varauksetta.

• Like 1

13 tuntia sitten, OlliL kirjoitti:

Minkähän kokoinen on Inovin Stormshell @hancockilla? Mulle sopisi varmaankin samankokoinen. Nyt olisi tarjolla edullisesti Wigglellä.

Mulla on S. Mulle aika nappikoko, mutta jos on yhtään enemmän lihasta/läskiä, niin sitten voi olla pieni. 

Multa myös iso suositus Stormshellille. Pitää tuulta ja vettä sekä hengittää hyvin. 

Kiitoksia vinkeistä. Nyt harkinnassa Inov8 malleista Elite Raceshell (vedenpitävä/tuulenpitävä), Elite Shoftshell (tuulenpitävä/DWR vettähylkivä käsittely) tai Elite Stormshell (vedenpitävä/tuulenpitävä).  Kovasti olen kallistumassa tuon Raceshell:n puoleen, mutta täytyy vielä miettiä ja hakkia lisätietoa. Briteistä Ellis Brigham Mountain Sportista näitä löysin (omaa kokoa naisten S) ihan edulliseen hintaa. Wigglellä ei löydy kokoja.

3 tuntia sitten, Bobo72 kirjoitti:

Kiitoksia vinkeistä. Nyt harkinnassa Inov8 malleista Elite Raceshell (vedenpitävä/tuulenpitävä), Elite Shoftshell (tuulenpitävä/DWR vettähylkivä käsittely) tai Elite Stormshell (vedenpitävä/tuulenpitävä).  Kovasti olen kallistumassa tuon Raceshell:n puoleen, mutta täytyy vielä miettiä ja hakkia lisätietoa. Briteistä Ellis Brigham Mountain Sportista näitä löysin (omaa kokoa naisten S) ihan edulliseen hintaa. Wigglellä ei löydy kokoja.

Raceshell varmasti myös pätevä ja etuna tuo vetoketju alas asti. Stormshellissä parempi vedenpitävyys äärioloihin. Toki aika paljon painavampi kun Stormshell tai Ultrashell.

On 23.8.2016 at 10.15, OlliL kirjoitti:

Edullisesti lähti Inovin Stormshell 150 osoitteesta Sportsshoes.com. Tilasin koossa M, joka tuntuu ihan sopivalta. Omat mitat tällä hetkellä 175/68. Ei tuota vielä lenkillä voi kokeilla, kun t-paitakelit jatkuvat.

Vasta viikko kulunut, mutta mitä olet pitänyt tuosta takista? Luuletko, että se mahtuisi mittoihini eli 180/62?

On ‎2‎.‎9‎.‎2016 at 10.46, liukasluikku2 kirjoitti:

Vasta viikko kulunut, mutta mitä olet pitänyt tuosta takista? Luuletko, että se mahtuisi mittoihini eli 180/62?

Lenkillä en ole käyttänyt, kun lähes kesäkelit jatkuvat edelleen. Uskoisin sinullekin sopivan, sillä pituutta on riittävästi vähän pidemmällekin kaverille ja takki on varsin kapea leikkaukseltaan, joten sopii vähän hoikemmallekin tyypille eli ei ole mikään teltta malliltaan.

1 tunti sitten, OlliL kirjoitti:

Lenkillä en ole käyttänyt, kun lähes kesäkelit jatkuvat edelleen. Uskoisin sinullekin sopivan, sillä pituutta on riittävästi vähän pidemmällekin kaverille ja takki on varsin kapea leikkaukseltaan, joten sopii vähän hoikemmallekin tyypille eli ei ole mikään teltta malliltaan.

Kiitos OlliL!

Nimim. "Uutta takkia odotellaan..."