Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Arvostele ketju:


Reenaaja
 Share

Recommended Posts

33 minuuttia sitten, huh huh kirjoitti:

 

Olisiko jopa niin, että radalla kannattaisi juosta ympäri vuoden. Olipa se sitten minkälaista juoksua tahansa.

 

 

Jos kilpailet / tavoittelet kuntoa juuri radalle niin varmasti kannattaa radalla juosta ainakin silloin tällöin läpi vuoden. Myös jonkinlaista nopeaa juoksua kannattaa tehdä säännöllisesti, tilanteeseen sopivalla rasitustasolla. Siinä on mielestäni aika paljon logiikkaa matkasta riippumatta että 'peruskunto'  ei käsitä vain matkankestävyyttä vaan sekä tavoitematkaa hitaampana & pidempänä kestävyytenä sekä tavoitematkaa lyhyempänä alimatkan nopeutena tai "vauhtireservinä". Kun noissa molemmissa on sitä tarvittavaa reserviä olemassa, on edellytykset hioa se tavoitematkan kunto huippuunsa enemmän lajinomaisilla (kilpailuvauhtia lähellä olevilla) harjoituksilla.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Kun ei näitä 800 metrin harjoittelua olevia ketjuja liiaksi tunnu olevan, niin kysytään vaikka täällä:

 

Juhannusviikolla olisi mahdollisuus aikuisurheiluhupailuun kyseisellä matkalla. Siispä ottaisin mielelläni vastaan kaikki vinkit ja treeniehdotukset. Kunnolle ei tässä ajassa tietenkään ole paljoa tehtävissä, mutta jottei tällainen maratonnylkky munaisi itseään enempää, niin jotain ajatusta esimerkiksi tavoitevauhdin haarukointiin. McMillanin laskuriin viimeisin kisatulos (jätetään mainitsematta, että sekin - 10 km - syksyltä 2019 ja sen jälkeen vaivojen ja vammojen aiheuttamia taukoja) ja sen pohjalta tekemään toistoja? Tarkoittaisi muuten aikaa 2:17,7..

Link to comment
Share on other sites

Kun pitempiin matkoihin panostanut yrittää jollain laskurilla arvioida 800 m aikaansa lähtötietona 10 km tulos, niin metsäänhän siinä todennäköisesti mennään.

 

Pari testiehdotusta.

 

1. Käyt vetämässä 800 m:n juoksijalle tyypillisen ratatreenin 2×4×200 m 2 min / 5 min kävelypalautuksilla. Jos pystyt juoksemaan nuo vaikkapa 34 sekuntiin, niin +2 s eli 36 s / 200 m voisi olla sopiva kisavauhti.

 

Tai

 

2. Käyt juoksemassa radalla 400 m täysillä. Lisää tulokseen n. 6 sekuntia ja siinä on sopiva vauhti 800 metrin ekalle kierrokselle. Jos on kovin nylkky niin jopa +4 s voi riittää.

 

800 m kisassa on tärkeää henkisesti valmistautua siihen, että 400 metrin kohdalla saa jo tuntua melko pahalta, eikä sitä pidä säikähtää. 400 - 600 m on kisan kriittisin vaihe, siinä helposti katkeaa henkisesti ja menettää turhaan sekunteja vauhtia löysäämällä. Viimeinen 200 m kyllä sitten menee kun tietää että kohta se loppuu. Pitää vaan nostaa sitä polvea ja tehdä voimakkaasti käsillä töitä.

Link to comment
Share on other sites

Tuli visio että voisi osallistua erääseen 800m kisaan noin 7 viikon päästä. Viime kesältä on noin 2:26 aika ja tästä pitäisi saada parannettua. Talvi on mennyt nylkytyksellä ja keväällä on mäkivetoja/portaita tullut tueksi. Hapenotto on testattu ja samaa tasoa kuin viime keväänä, mutta jalat ei ole samalla tasolla. Miten viimeiset 7 viikkoa kannattaisi käyttää? 

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy