Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Reenaaja

Recommended Posts

tunti sitten, Reenaaja kirjoitti:

800m testi radalla . 2.40+  . paluttelua n. 5m 200m 31.00 //  100m 15.56 . :running: 800m kulkee parhaiten tällä erää....

Miten noita voi verrata? Ainakin mc Millanin mukaan 2:40 800 = 17,4 100 m, mutta ei oikein ole järkevä. Itselläkin oli 100 m < 16s (tosin viime kesänä, tänä kesänä en ole vielä juossut) mutta 800 m 3:03. Juoksitko kaikki matkat samalla kertaa?

 

Onko piikkarit?

Link to comment
Share on other sites

Joo oli piikkarit . eka 100 m 16+ 5m . 800m 2.40 + 5m - 200m 31.00 5m 100m 15.56 ...kaikki samalla kertaa joo...  ja pituutta loppuun ..mutta ei enää jaksnu hypätä ... lapset oli mukana ..poika ja tyttö ...  100m on niin lyhyt matka juosta... et ei se kerro paljookaan vaikka 800m ajasta ! yks tuttu veti aikoinaan 200x 100m   ... palautuksesta en tiedä ... ??  enkä ajoista ...  400m vetoja olen vetäny 1.30+ ""1 pintaan ...Mutta jalat oli ihan tukossa ... Ruuni paino jaloissa ..ei kunnossa niin paljoo ?? Mun vauhti kestävyydessä on parannettavaa....kohta menee alle 2.40 800 m --ehkä ... :039:

Link to comment
Share on other sites

Ei noita tosiaan oikein kannata McMillanilla verrata. Sillä voi vertailla lähinnä fysiologisesti samantapaisia matkoja, mutta kestävyys- ja nopeuslajin välisessä vertailussa tulosten luotettavuus on sattuman kauppaa ja riippuu mm. synnynnäisistä ominaisuuksista. Aina nuo vertailut riippuu myös siitä mille matkalle on harjoittelun kautta valmistauduttu ja tietysti vauhdinjaon onnistumisesta.

Link to comment
Share on other sites

800 m 2.36+  Testi / alku verat + 100m + 6m lepiä .. eka neli satanen 1.19+ toka meni ""vähän "" kovempaa.. Mistään loppu kiristä ei voida puhuu..hyvä että pysty pitää vauhdin ... Happoja tuli .. loppu verat + 100 m 15.15 ... Hyvä reeni ... :running: Mc Millan kertoin näin ...

Distance
Time
Pace/Mi
100m
17.0
-
200m
34.0
-
400m
01:11.0
-
500m
01:32.7
-
600m
01:53.8
-
800m
02:36.0
-
1000m
03:25.1
-
1500m
05:21.3
-
1600m
05:45.3
-
1Mi
05:47.5
2000m
07:21.3
1.5Mi
 
400m ei mee noin kovaa.... mutta 100m ja 200m kovempaa...
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Jokuhan voisi halutessaan ehdottaa sopivia rataharjoituksia huonoon kuntoon päässeelle juoksun harrastajalle. Vaikka keksin minä niitä itsekin.

Tässä on tullut tehtyä kestovoimaa ja niiden päälle lyhyitä spurtteja. Elokuussa painot kasvaa ja toistomäärät on pienempiä, ja meinasin tehdä enemmän nopeita vetoja 60-100m. Ja mitäs niiden jälkeen? Ajattelin lumien tuloon asti tehdä radalla jotain peruskuntokauden vetoja, joten niitä saa ehdottaa.

Link to comment
Share on other sites

300m vetoja olen juossut tehdäkseni 10k-vauhdista helpontuntuista. Surkeassa kunnossa ollessani 6x300m 60s pal. on jo aika kova treeni mulle, parhaimmillaan olen juossut 10x300m 60s pal. Tuon jälkeen ka 15-25s/km hitaammat tonnit ovat olleet aika mukavia 90s pal. Enää en juokse kuin maks. 8x300m 60s pal. jotta jää joitain voimia juosta kisoissakin. Vauhdit kolmesatasiin saan aika suoraan McMillanilta. 400m vedot ovat mulle liian pitkiä em. tarkoitukseen ja 200m vedot taas helposti liian täysiä juostuja, enkä saa niillä yhtä hyvää vastetta kuin hieman hitaammilla 300m vedoilla. Mäkeen joskus juossut lyhyitä 50-60m tai 10s maks vetoja pitkillä pal., tai hieman pitempiä noin 150m vetoja hölkkä- / 90s pal.

Link to comment
Share on other sites

Enpä ole koskaan katsonut kellosta palautuksia, se olisi jotenkin ahdistavaa ja juoksu on muutenkin rankkaa. Ne palautukset on olleet riittävän pitkiä. Tai sitten hölkkäpalautuksia: 300/100 ja silleen 10 kierrosta kahdesti, joskus kolmestikin. On kyllä todella hyvä harjoitus jos on hyvässä kunnossa, mutta ei noita tullut monesti tehtyä.

Samoin 200/200 ja 100/100, mutta nuo tuntuivat melkeinpä energian tuhlaukselta kun oli hyvä kunto. Ehkä niitä voisikin tehdä nyt kun on huonompi kunto.

Link to comment
Share on other sites

Jos tarkoitus on parantaa juuri nopeutta, kykyä tuottaa sitä tehoa ja askellusta entistä kovemmissa vauhdeissa niin sen pitää tuntuakin tavallaan energian tuhlaukselta. Silloin jos se tuntuu raskaalle ja joutuu taistelemaan loppua kohti niin se paras taloudellisuus askeleesta puuttuu ja harjoitellaan enemmän ja vähemmän anaerobista kestävyyttä mikä toki sekin voi olla tarpeen, mutta on harjoituksellisesti eri asia. Jos on vasta rakentamassa kuntoa ja kovavauhtinen juoksu tuntuu haastavalle niin kannattaa tehdä juuri suht lyhyitä juoksuja pitkillä palautuksilla. Itse asiassa jos ei harjoitella kestävyyttä vaan nopeutta ja askellusta niin tärkeintä on että tauot on riittävän pitkät jotta päästään kovaa ja teknisesti suoritus on hyvä. Tällöin nuo 4-8x 200/200 on varmasti hyvät, myöhemmin myös vaikka 2-6x 400/400, mutta paljon tuon pidemmiksi ei kannata siinä tarkoituksessa mennä. Palautukset ovat ainakin puolet hitaammin tai ihan niin hitaasti kuin ehjä suoritus tuntuisi vaativan. 800m nopeusharjoittelusta en niin osaa sanoa mutta pidempiä matkoja silmällä pitäen vauhti noissa vaikka mailin kisavauhtia eli ei saa olla täysiä tuolle vedon matkalle tai tulee noutaja, mutta kuitenkin kovempaa kuin mihin on tottunut, jotta se kyky juosta entistä kovempaa kehittyy. Myös ruskoja voi tehdä, nehän ovat käytännössä sama kuin vielä lyhyemmät toistot, rennosti juostuina. Myös hyvin lyhyitä ja nopeita toistoja nousussa pitkillä palautuksilla. Noilla tavoilla voisi hakea sitä puhdasta vauhtireserviä. Jotta se sitten kestävyysjuoksussa hyödyttää jotenkin niin se pitää jalostaa mahdolliselle pidemmälle matkalle tekemällä niitä hieman hitaampia ja pitkäkestoisempia, aerobisesti kuormittavia harjoituksia kuten vauhtikestävyyttä ja "tonnin vetoja (vo2max)".

Link to comment
Share on other sites

3 tuntia sitten, perttu kirjoitti:

 Noilla tavoilla voisi hakea sitä puhdasta vauhtireserviä. Jotta se sitten kestävyysjuoksussa hyödyttää jotenkin niin se pitää jalostaa mahdolliselle pidemmälle matkalle tekemällä niitä hieman hitaampia ja pitkäkestoisempia, aerobisesti kuormittavia harjoituksia kuten vauhtikestävyyttä ja "tonnin vetoja (vo2max)".

Minulla on ollut sillä tavalla, että en ole tehnyt juurikaan sellaista "välimallin" harjoittelua. Vaan rataharjoitukset on olleet rankkoja, ja radalle olen mennyt vasta sitten kun kunto on korkealla. Samoin maantielläkin jos aioin tehdä muuta kuin tavallisen lenkin, niin se oli aina jotakin rankkaa.

Noissa tuli samalla sitä nopeaa juoksua, ja lisäksi tein erikseen esim. 5x50m + 5x100m.

 

Mutta nyt tosiaan voisi hakea jo peruskuntokauden käynnissä ollessa vauhtia ja voimaa siihen juoksuun. Ja sitä kautta taloudellisuutta. Viime keväänä totesin, että liikaa on tullut hiihdettyä ja tarvittaisi enemmän nopeaa juoksua, ei muuten voi toivoa tavoittelevansa ennätysvauhtia. Juuri tuota mainitsemaasi vauhtireserviä tarvittaisi.

Olisiko jopa niin, että radalla kannattaisi juosta ympäri vuoden. Olipa se sitten minkälaista juoksua tahansa.

 

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy