Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Guest Kalle

Rolling Swim Start

Recommended Posts

Guest Kalle

Mitäpä mieltä olette nyt Vierumäellä ja Joroisissa käytetyistä Rolling starteista uintiosuudella? Itse pääsin kokeilemaan tuota ensimmäisen kerran Joroisilla. Ennakkoon arvelutti se, että kaikki suurinpiirtein omatasoiset uimarit lähtevät kohdaltani, jolloin ruuhka ei rajoita alkuun vaan kestää koko matkan. Nämä pelot osoittautuivat aiheellisiksi.

Aiemmin muutaman sadan metrin jälkeen kovat uimarit menivät menojaan ja heikommat jäivät taakse. Omalla tasolla alkoi vähitelllen tulla tilaa ja oma rytmi löytyi pikku hiuljaa. Jossain vaiheessa edellisen sarjan hitaimmat alkoivat tulla vastaan, mutta heidät oli helppo erottaa uimalakin väristä. Samoin nopeimmat seuraavan sarjan uimarit suhahtivat ohi.

Tänä vuonna ruuhka ei helpotttanut missään vaiheessa. Törmäksiä ja vahinkohuitomisia riitti koko matkan varrelle. Uimalakin väristä ei voinut edes yrittää määrittää toisen uimarin uintitaitoja. Eipä sillä toisaalta ollut niin väliäkään, sillä kaikki ympärillä olevat olivat niitä omatasoisia eli "hankalimpia" tapauksia. Yleisön oli myös vaikea seurata kisan kulkua. Ensimmäinen maaliintulija ei suinkaan välttämättä ollut eri ikäsarjojen voittaja. Hyvin toiminut tulospalvelu tosin helpotti asiaa.

Jotakin hyvää Rolling startissa silti täytyy olla. Käytetäänhän tuota kansainvälisestikin. Osaisiko joku auttaa tässä minua? Minun on vaikea löytää tuosta mitään hyvää. Kenties ihan huippu-uimareilla on vähemmän ohitettavaa.

Minullakin oli suuret toiveet rolling startin suhteen, mutta vähän samanlainen kokemus, eli paini jatkui koko matkan. Ehkä valitsin huonosti linjat ja ajauduin sumppuihin, tai suunnistuksessa oli vikaa. Heti ensimmäisellä suoralla tuli joku tukos, vauhti pysähtyi minun lisäksi muillakin kokonaan. Jonkun päälle uin ja jotkut uivat minun päälle. Iskua ja muuta sieltä sun täältä. Onneksi tuohon jo vähän alkaa tottua. Välillä päätin, että uidaan rauhallisesti jonkun perässä enkä yrittänytkään ohittaa, mutta kohta edessä oli taas ruuhka.

Aika oli 31.07, melkein minuutin huonommin kuin viime vuonna vaikka uintikunnon pitäisi olla vähintään yhtä hyvä.

Ehkä lähtöportti olisi voinut olla ahtaampi (vain yksi käytävä), jolloin porukkaa olisi mennyt veteen hitaammin. Tai sitten joku päästämässä pieniä ryhmiä kerrallaan starttiviivan yli. Kuinkahan kauan koko lähtökarsinan tyhjeneminen nyt kesti, veikkaan ettei siihen mennyt sitä sallittua 25 minuuttia.

Oli toka rolling start itselle. Mun mielestä ihan hyvä. Tosin tuo fillarin peesiongelma ratkeaisi paremmin väljillä lähtöryhmillä. Ihan selvää ja loogista että ainoa joka auttaa on lähtijöiden erottaminen. Eli aika ekasta vikaan lähtijän suuremmaksi. Teiden sulkemisen vuoksi eivät vain halua paljoa pidentää. Rullaavalla lähdöllä ajan saa pidemmäksi kuten yllä mainittiin ahdistamalla lähtöä esim yhteen ihmiseen kerralla.

Itse kämmäsin lähdön enkä tunkenut ajoissa aitaukseen eli lähdin ihan väärästä paikasta. Eipä juuri vaikuttanut muuta kun että en metriäkään uinnissa peesannut. Eli lopputuloksena mulle ainakin ihan sama mikä lähtömenetelmä.

Asiasta seitsemänteentoista, kun olen lukenut juttuja ja keskustellut niin moni ei koe peesaavansa kunhan eivät aja renkaassa kiinni. Silti kehuvat että menee paljon kevyemmin ja nopeammin. Jos oikeasti pitää 10 m niin hyöty on todella pieni. Sivutuulessa ei lainkaan ja suorassa vastaisessa jonkin verran. Eli nuo "peesijunat" joissa porukka tulee 3-6 m välein kokevat että on ihan ookoo. Ja hyöty luonnollisesti todella merkittävä. 

Guest Kalle

Kiitoksia vastauksista tähän saakka. Edelleen kaipaisin Rolling starin hyviä puolia.

Joroisissa starttivaihe näyttää kestäneen n. 20 minuuttia. Tämä aika suurinpiirtein tuplaantuisi toinen lähtöportti sulkemalla. Se voisi olla hyvinkin riittävä reaktio vähentämään uintitörmäyksiä tarpeeksi ja lieventäisi myös tässäkin ketjussa mainittua ja paljon suurempaa ongelmaa eli pyöräilyosuuden peesausta.

Rolling startista tuli esiin uusi ongelma Grendelin viestissä eli kaikki pakotetaan jonoon jo ennen starttia. Tämä voi etenkin kuumalla ilmalla olla ikävää takaa lähteville. Yhdellä lähtöportilla ongelma melkein tuplaantuisi. Asiaa voisi ehkä lievittää jollain väliporteilla, jolloin jonon keskelle voisi pujahtaa portista myöhemmin rolling start lähdön jo tapahduttua.

Mutta mitä tällä Rolling Startilla haetaan verrattuna vanhaan järjestelmään ja saavutettiinko haettu etu Joroisissa tänä vuonna? Entä Vierumäellä?

Oma kokemukseni rolling startista: elämäni eka rollaus Joroisissa. Hitaana uimarina parkkeerasin itseni hyvissä ajoin kyltin "alle 50 min" kohdille. Ajanottomaton yli pääsin kellon näyttäessä11.21. Kylmähköllä kelillä tuo odottelu märkkäpuku päällä ei haitannut - mitä nyt varpaat ja sormet olivat kohmeessa. Ne kyllä vetreytyivät veteen mentäessä, sillä vesihän oli lämpimämpää kuin ilma. 

Lähes heti oli tilaa ja oma väylä käytettävissä. Mitä nyt muutaman kanssakisailija kanssa tuli käsikontaktia otettua, kun rinnakkain mentiin. Ekan "kääntö"poijun kohdilla hieman ruuhkantynkää, mutta mitään "vesipainia" ei tullut. Ohitettavia oli -  ja kyllähän takaakin tuli nopeampia. Rannassa oma kellotus antoi uintiajan 44 min ja sekunnit päälle. 

Pyöräosuudella selkä edellä vastaantulijoita oli runsaasti ja pari kertaa jouduin pitämään huolen peesisäännöstä omalta puoleltani. Mitään junamuodostelmia en nähnyt, mutta 2-3 pienhäröpalloja kylläkin. 

Kisainfossa muistaakseni sanottiin jotain siihen suuntaan, että rolling startilla haetaan uinnin alkuhässäkän välttämistä, ettei turhaan tule paniikkeja yms. Infossa myös painotettiin, että ottakaa ensimmäiset 500 metriä rauhallisesti - näin ensikertalaisena tein työtä käskettynä ja seikkailupäivän pahimmasta osuudesta selvittiin ilman traumoja. 

Rolllingstartista. Omasta mielestäni tämä oli erinomainen parannus aikaisempiin lähtöihin. Itselleni ei tullut missään vaiheessa päälle uinteja. Muutama kontakti toki edellä/sivuilla oleviin, mutta ei niin pahoja kuin yhteislähdöllä. Eikä muutan kukaan tainnut uida yli/päälle. :) Jos saisin valita kummalla lähdöllä lähtisin, niin kyllä se olisi tämä Rolling start.  Kisa itsessään tuntui tänä vuonna jotenkin todella jouhevalta.. missään kohtaa ei tainnut olla mitään ongelmia/epätietoisuutta/jonoja.. tai oli, ruokalassa, mutta se ei enää siinä vaiheessa haitannut. :) 

Oma lähtö oli alle 40minuutin karsinassa ja mittari näytti startin lähteneen 11.20. 

Guest Kalle

Kiitos taas vastauksista. Koen oppineeni tästä paljon. Minun lienee vielä syytä tarkistaa omaa kantaani ja ennenkaikkea hankkia kokemusta Rolling startista enemmän kuin tämä yksi Joroisten kilpailu. Pidin lähtökohtaisesti selvänä, että samantasoisten uimarien kerääminen yhteen aiheuttaa eniten vaikeita ohituksia koko matkan ajalle, mutta tämä ei välttämättä pidäkään paikkaansa. Vogonilla oli ainakin hyvin vastakkaiset omat kokemukset kuin minulla.

Itse olen noin 36 minuutin uimari, joten lähdin hieman 35 minuutin kyltin takaa. En ajatellut niinkään omien ohituksieni määrää, mutta minua ohitettiin erittäin paljon. Luultavasti mokasin lähtemällä liian edestä. Ehkä 40 minuutin kyltin kohdalta olisi ollut oikea ratkaisu, jolloin olisi päässyt itse kontrolloimaan ohituksia.

Nyt koetulla kylmällä ja sateisella säällä märkäpuvussa viihtyi hyvin ennen starttia pitempäänkin ja ihmismassan seassa oli jopa miellyttävän lämmintä. Kuumalla säällä lienee parasta lähteä ihan perältä, jolloin välttää jonotuksen kokonaan ja märkäpuvun voi pukea viime hetkellä. Uimapeesin menettäminen on oikeastaan ainoa haitta.

Kyllä tähänkin lähtötapaan hyvin tottuu oikealla asenteella, mutta kyllä minulla edelleen on kova kaipuu vanhaan järjestelmään.

2 tuntia sitten, Spica kirjoitti:

Todennäköisesti karsinat etenkin Joroisilla oli liian pieniä, joten kaikki kovemmat ei päässeet sinne minne heidän olisi "pitänyt" mennä, kun eivät heti alussa tunkeneet sinne, kun karsina aukesi.

Mulla oli ensimmäinen Rollingstart ja oli siinä alkuun hieman epätietoisuutta siitä, missä vaiheessa sinne pitää mennä. Jossain vaiheessa joku sitten taisi sanoa mulle, että munhan pitäisi olla jo omassa karsinassa. Siinä vaiheessa joutu hieman tungeksimaan ennen lähtöä.

Itse en tungoksessa päässyt oikeaan karsinaan ja monien muidenkin kanssa juttelin siellä tungoksessa että eteenpäin pitäisi päästä reilusti, mutta kun ei pääse joukon läpi. Tämä tarkoitti sitä että vedessä riitti ohitettavaa. Itselläni kokemusta Rolling Startista sekä Kööpenhaminasta että Kalmarista ja molemmissa toimi todella hyvin. Rauhoittaa lähtöstressiä huimasti, kun veteen voi astua rauhassa omaan tahtiin.

Taisi olla, että kuuluttajan ääni ei oikein kuulunut tai sitten kuulutuksia ei kuunneltu. Vaihtoalueen tyhentämiskehoitusta noudatettiin hyvin. Kun kuulutettiin miesten yleisen sarjan siirtyminen rantaan lähtöä varten, niin joko siinä vaiheessa (tai pian sen jälkeen, en muista tarkkaan) kehoitettiin siirtymään lähtökarsinaan tavoiteajan mukaisesti. Itse "valuin" massan mukana ja parkkeerasin itseni helposti, mutta näin muutamien kiipeävän mellakka-aitojen yli. Osaltaan tätä varmaankin edesauttoi suhteellisen kapea väylä karsinaan siirtymiseen. 

Itselläkin meinasi mennä "ohi" hiljaisen hetken pitäminen, mutta onneksi seurakamu vieressä patisti olemaan hiljaa minuutin verran.