Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sanaseppoilua

unaz
 Share

Recommended Posts

Tuossa lukiessa lontoonkielistä kirjaa silmään sattuis sana "orgiastic" ja mä en nyt saa millään mahtumaan päähäni että suomeks orgioista vois vääntää adjektiivin "orgiastinen". Lyhyt googletus osoitti että kai sitä periaatteessa vois mutta mulla kyllä tökkii tuommoinen. "Orgiastinen". Juu ei. Mutta ei kai "orgianomainen" sen parempi vaihtoehto ole.

Olenko mä nyt suklaapäissäni täällä yksin ihmetykseni kanssa? Orgiaeksperttejä?

Kehoitan sielunsa viestin kuullutta kysyjää tutustumaan kristinuskon

historiaan venäjällä 1900 tienoilla: Löytyy sellainen lahko kuin HLYSTILÄISYYS.

Ja kyllä olikin hlystiä: Vintiöt olivat sitä mieltä, että messiaaksi tuleminen on ennen muuta henkinen kysymys. Suvuttomaan lisääntymiseenkään ei uskottu.

Joten vekkulit halusivat kantaa kortensa kekoon ja auttaa jumalaansa helpottamalla uusien messiaiden esiintuloa: Pitivät karmeita bileitä - lihaa

säästämättä ja laadusta tinkimättä. Jokuhan siinä sai sitten "pullan uuniin"

(jos tämä oli luojan tahto) ja hän oli yhteisössään sitten se kunnioitettu jumalansynnyttäjä...

Näiden bileiden expertti oli mm. vanha tuttumme Grigori Rasputin R.I.P.(sukunimi

tarkoittaa saastaista...). :znaika:

Tuossa lukiessa lontoonkielistä kirjaa silmään sattuis sana "orgiastic" ja mä en nyt saa millään mahtumaan päähäni että suomeks orgioista vois vääntää adjektiivin "orgiastinen". Lyhyt googletus osoitti että kai sitä periaatteessa vois mutta mulla kyllä tökkii tuommoinen. "Orgiastinen". Juu ei. Mutta ei kai "orgianomainen" sen parempi vaihtoehto ole.

En ole expertti ja voin olla väärillä jäljillä ja en ymmärrä mistä on kyse, mutta sanakirjan mukaan:

orgiastic: hillitön (tapahtumasta), hekumallinen

Ai nii, nyt kun tuli uusi aihe avattua niin avaudun tästäkin: lähtökohtaisesti. Siis mitä? En ole vielä nähnyt yhtään lausetta jossa se olisi tarpeellinen. "Lähtökohtaisesti asia on niin että..." Hä? Täti kiihtyy tuommoisesta.

No joo, mun intiaaninimi olis varmaan Rouva Joka Viihtyy Pilkun Päällä.

Täällä. Mutta siteerataanpa auktoriteetteja:

Paperinen Webster's kertoo, että "orgiastic [...] 2 : characterized by unrestrained emotion : frenzied". Vepissä American Heritage Dictionary kertoo suunnilleen samaa.

Ehdotettu hillitön lienee hyvä käännös.

Mutta mitä jos ei haluais käyttää sinänsä hyvää ehdotusta "hillitön"? Jos ehdottomasti haluaisi pitäytyä "orgiastisessa"? Toimiiko se suomeksi? Tai mitä jos rupeais sanomaan IHAN kaikkeen: "Tuo on lähtökohtaisesti hyvin orgiastista"?

Joskushan kaikki uudet sanat ovat syntyneet, joten alat vain viljelemään sitä joka yhteydessä, niin pian se on kaikkien huulilla. Aluksi voi olla vähän ymmärtämätöntä porukkaa vastassa.