Jump to content
Juoksufoorumi.fi

EU hajoaa/hajoaako


KooTee

Recommended Posts

On 11.9.2020 at 21.59, joukor kirjoitti:

Joo, kysymys vaan kuuluu. Koska poksahtaa.
 

Toimiva yhteisvaluutta edellyttäisi yhteistä talouspoitiikkaa, yhteistä hallintoa, yhteistä elintasoa. Jne. Ts. Liittovaltiota. Merkell ( ja nyt myös Macron )on jo aikaa sitten ilmoittanut liittovaltion olevan EU n päätavoite. 
 

Löfven sanoi muuten Merkelille n. viikko sitten ettei Ruotsi ole halukas liittovaltioon. Ruotsin euroon liittymisestä ei puhutti sanaakaan. 

Selkärankainen sossu. 
 

 

Ruotsissahan tuo Kommari enemmistö on ollut aina, paitsi tekevät ihan samaa politiikkaa (tai vähän oikeistolaisempaa), kuin Suomessa tekevät SDP-Keskusta-Kokoomus. Ruotsin sekoomus-puolue taas on niin lähellä SAP:tä, ettei niitä erota kuin piru, ainakaan reaalipolitiikan (=toteutuneiden toimien) osalta.

 

Jos maailma olisi ideaalinen, meillä olisi Pohjoismaiden keskinen kauppaliitto, tai liittovaltio, joka olisi varmasti kokoaan suurempi vaikutusvallaltaan. Pitäisikö hyökätä Norjaan ja antautua ilman ehtoja 13 minuutin jälkeen????

Link to comment
Share on other sites

8 tuntia sitten, ErAh kirjoitti:

Ruotsissahan tuo Kommari enemmistö on ollut aina, paitsi tekevät ihan samaa politiikkaa (tai vähän oikeistolaisempaa), kuin Suomessa tekevät SDP-Keskusta-Kokoomus. Ruotsin sekoomus-puolue taas on niin lähellä SAP:tä, ettei niitä erota kuin piru, ainakaan reaalipolitiikan (=toteutuneiden toimien) osalta.

 

Jos maailma olisi ideaalinen, meillä olisi Pohjoismaiden keskinen kauppaliitto, tai liittovaltio, joka olisi varmasti kokoaan suurempi vaikutusvallaltaan. Pitäisikö hyökätä Norjaan ja antautua ilman ehtoja 13 minuutin jälkeen????


Pohjoimaista kauppaliittoa aikoinaan kyllä puuhattiin, mutta EU, vai oliko EY, meni tämän edelle. Kuitenkin n. 26 miljoonan ’ Pohjolan Hansa ’ voisi olla aika kovaa valuttaa myyjänä ja ostajana maailmalla. Vai laajeneeko ehkä ETA ? 
 

Kulttuuri ja arvomaailma on pitkälle samanlainen ja korkeakoulutettua osaamista löytyy monelta toimialalta, lisäksi taloudellisesti maat ovat vakaalla pohjalla ( toistaiseksi ) Tuo liittohan vou olla todellisuutta hyvinkin nopeasti, jos EU n toiminnan suunta aiheuttaa kasvavasti lisää kustannuksia etenkin pienemmille maille. Mistäpä sen tietää, milloin naru napsahtaa poikki. Liittovaltioon houkuttelu jakaa EU n kahtia. 

 

Ruotsissa muuten sossut ovat tosiaan hiukan erilaisia sossuja, nyt Ruotsissa lasketaan reipaasti veroja ja hallituksessa pidetään huolta kansalaisten työllistymisestä. Samalla kansallisille yrityksille jaetaan reilusti tukea.
 

Valtiovarainministeri Magdalena Andersson kertoi, että Ruotsilla on nyt tähän varaa, koska viimeiset kymmenen vuotta ovat menneen hyvin. Valtiolla on lisäksi tarkoitus jatkaa valtion velan maksua jo ensi vuonna. 

 

Andersson mukaan näin yhteiskunnan pyörät saadaan taas rullaamaan ja talous kasvu-uralle nopeammin. 

 

Veikkaankin, että vaikka Ruotsissa on kuollut Koronan aiheuttamiin komplikaatioihin enemmän väkeä, kuin Suomessa, niin Ruotsi on kuitenkin jaloillaan tukevasti jo ensi vuonna. Oma valuutta on kasvussa selvästi yksi avaintekijä. 
 

Link to comment
Share on other sites

Joo, ei Ruotsin demareita voi oikein verrata Rinteen tai Marinin SDP:hen. Ruotsi on edelleen selvästi rikkaampi maa kuin Suomi ja veikkaan, että tuo varallisuusero tulee lähitulevaisuudessa kasvamaan. Kuinkahan hyvin maalla menisikään, jos noita lonkeroitaan laajalle levittäneitä rikollisjärjestöjä ei olisi.

Link to comment
Share on other sites

Eduskunnalle ollaan tekemässä kansalaisaloitetta tukipakettiin osallistumisen äänestämisestä. Kansan mielipiteen kuuleminen on paikallaan, kun velkavastuu siirtyy ohi nykyisen hallituksen perintönä seuraaville hallituksille. 

 

Lain mukaan ainakin syntyy jonkinlainen keskustelu, jolloin on hauska kuulla vihdoinkin myös lukuihin nojaavaa konkretiaa mutkuttelun asemasta, myös pääministeriltä. Tähän asti Marinin selitykset ovat olleet käsien levittelyä, verbaaliakrobatiaa ja mutuilua.
 

Aika kallista. Suomelle. 

 

Kansalaisaloite
 

Btw. Kannattaisko Suomen kerrankin käyttää veto - oikeuttaan ja neuvotella itselleen paremmat ehdot ?

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kansalaisaloitteen 50.000 ääntä napsahti täyteen. Jatkuuko kansalasaloitteen äänten keräys vielä ? 56.000 ääntä on nyt listalla. Tietenkin jos tuo kannattajien määrä kasvaa, niin kasvaa myös paine kansanäänestykseen. Vaalit tulossa, ja kansanäänestyksen vastustaminen ei ole ihan parasta mainosta poliitikolle. 

 

En kuitenkaan usko kansanäänestykseen, koska Eduskunta voi valiokuntatoiminnan kautta näppärästi ohittaa kansalaisaloitteen, joskin perustuslakivaliokunta on jo alustavasti ilmoittanut että tukipaketin suuruudesta ja seurauksista johtuen on kansan näkemystä syytä kuunnella. Jää nähtäväksi.
 

Jos äänestys sitten tulee niin avoin keskustelu faktoilla on paikallaan. 
 

Merkittävimmät paketin kannattajien kommentit ovat pääosin koskeneet EU n yhteistä.puolustustoimintaa, siis ikäänkuin EU lla olisi jo yhteinen armeija. Samaan hengenvetoon sanotaan ryssän vievän kaiken, mikä on irtonaista. Suomesta tulisi myös hetkessä Venäjän vasalli. Näin siis, jos tuosta ’ elvyttämispaketista ’ jäädään pois ? 
 

Hyvinkö EU on onnistunut omista pullisteluistaan huolimatta esim. Valko Venäjän pakotteiden luomisessa, entä mitä EU on tehnyt pitääkseen turkkilaiset poissa Kreikan vesialueilta. Ranskalaisilla on omat intressit tukea Kreikkaa, mutta se on taas eri juttu. 
 

Joten suoraan EU n varaan ei missään nimessä voi maanpuolustuksen osalta laskea puupennin vertaa. Pohjoismainen puolustusyhteistyö on EU ta varmempi rauhan tae. 
 

Ylipäänsä, tukipaketti keskustelussa menee jostain syystä koko ajan puurot ja jauhot sekaisin.
 

Suomi voi oikein hyvin jättäytyä EU n johdon esittämästä  paketista ulos, ja EU karavaani kulkee kuten ennenkin. Poisjäämisen jälkeen Suomi voi sitten neuvotella uudet, paremmat ehdot. Näin toimitaan EU ssa ja on aina toimittu. 
 

Ei ehdotetusta sopimuksesta poisjääminen ole yhtäkuin EU sta eroaminen. 

Jokainen maa joutuu vielä hyväksyttämään sopimuksen omassa parlamentissaan. Monessako maassa nielaistaan kakistelematta miljardien lisälasku muiden maiden talouden subventoimiseksi, kun muutenkin on veroruuvi jo kireällä ja EU n vaatimat maksut kasvussa. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Se sitten meni katolleen koko köyhille EU maille suunnattu paketti. Unkari ja Puola käyttivät vetoa. EU n budjettikeskustelu on keskeytynyt. Hyväksyntä olisi edellyttänyt kaikkien jäsenmaiden suostumusta. 

 

Kysymyshän on lähinnä siitä, etteivät Unkarin ja Puolan  päättäjät hyväksy EU n luomaa pakkovaltaa, vaan nojaavat omaan itsenäiseen päätäntätapaansa ja suvereeneina valtioina tietenkin omiin lakeihinsa ja kansan tahtoon. Komissaarit ovat jo pitkään koittaneet saada mm ssa em. maat sitoutumaan maahanmuuttajien vastaanottoon. Samalla komissaarit koittavat saada EU lle pysyvän oman budjetin. 
 

Askel liittovaltion ja pysyvän tulonjaon suuntaan kuitenkin töpsähti nyt pahasti. 
 

Lisäksi vielä Ruotsin pm Löfven on jo ilmoittanut, ettei hyväksy tulonsiirtopakettia, ellei ns. oikeusvaltiokysymystä kirjata. Patti tilanne ? 
 

btw. Suomessa hallitus on koko paketista ollut kovin hiljaa. Eduskunnan keskustelua aiheesta ei ole kuulunut. Aika kummaa, kansan pitkäaikaisesta velasta kun on kysymys. 
 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Parlamentaarisesssa demokratiassa päätökset tehdään enemmistön päätöksellä. Tälle on hyvät perusteet. 
 

EU ssa  päätäntämekanismi taas on toisenlainen. Jokaisella maalla on oikeus ja myös velvollisuus äänestää oman näkemyksensä mukaan. Päätösten takanahan demokratiassa on kansan tahto, joka sitten näytetään jäsenvaltion äänestystuloksena.
 

Periaatteessa jos vastaavaa enemmistövaltaa toteuttaisi Suomessa, esim. Helsingin kaupunki päättäisi kerran viikossa Utsjoen kunnan puolesta paikallistason asioista. Saattais päätökset Utsjokista ihan hiukan ketuttaa. 

 

Yhteisesti sovittujen sääntöjen ja sopimusten kiertäminen ja jäsenten kiristäminen antaa myös todellisen kuvan keskushallinnon härskistä pakkovallasta. Komissio Kremlissä aikoinaan toimi samoin. Ei muuten toiminut tuo pitkän päälle. 

 

Jos suvereenit maat sitten liittyvöt aikanaan kansan tahdosta liittovaltioon, niin se on sitten jo ihan eri juttu. Vastaavasti maiden, jotka eivät sitten federaation enemmistöpäätöksiä hyväksy, on hyvinkin perusteltua olla tulevaan liittovaltioon menemättä. Vaan kuinkahan käy ? Monessa maassa muuten loppupeleissä saatetaan kavahtaa päätösvallan antamista Brysseliin. 

 

Toistaiseksi EU on vielä valtioiden yhteinen liittouma, ei liittovaltio. Lisäksi liittovaltion komission esittämät päätökset eivät suinkaan ole pyhiä. Niitä pitää arvostella ja päätösten syyt / seuraukset on kaiveltava pöydälle. 
 

Ainoastaan kuolleet kalat uivat Vantaan jokea myötävirtaan

Link to comment
Share on other sites

Lainaa

Kysymyshän on lähinnä siitä, etteivät Unkarin ja Puolan  päättäjät hyväksy EU n luomaa pakkovaltaa, vaan nojaavat omaan itsenäiseen päätäntätapaansa ja suvereeneina valtioina tietenkin omiin lakeihinsa ja kansan tahtoon. Komissaarit ovat jo pitkään koittaneet saada mm ssa em. maat sitoutumaan maahanmuuttajien vastaanottoon. 

Eli ne oikeusvaltiopuheet on vain silmänlumetta? Kyllä eurooppalaiset arvot muutenkin on määritelty, ja liittyessä niihin sitoudutaan. Eikös se mene että "kenen leipää syöt, sen lauluja laulat"? 

 

Ja kyllä Helsingissä päätetään aika monista Utsjoen asioista, lainsäädäntö päällimmäisenä mutta paljon muutakin. 

Link to comment
Share on other sites

10 tuntia sitten, taski63 kirjoitti:

Kyllä eurooppalaiset arvot muutenkin on määritelty, ja liittyessä niihin sitoudutaan. Eikös se mene että "kenen leipää syöt, sen lauluja laulat"? 


Olishan se kyllä hyvä, jos kaikki olisivat liberaalisti samaa mieltä EU n toimista ja suuntaviivoista. EU ssa on kuitenkin 27 maata, ( 19 maata käyttää euroa ) , ja jokaisella maalla on ikioma historiansa ja kulttuurinsa. Eurooppa alueena on synteettinen Euraasian laatan läntinen osa. Turkkiakin kovasti kosittiin mukaan Unioniin, vielä kolme vuotta sitten. Osalla EU n maista on raju, miehitetty lähihistoria ja erittäin huonot kokemukset komissaareista ja itsevaltaisesta, ei demokraattisesta, keskushallinnosta. 

Näkemykset asioista eroavat monessa suhteessa paljon. 
 

Kuinka näitä yhteisiä arvoja muuten yhteismitallisesti valvotaan, ohjataan ja seurataan ? EU  ssa perinteisesti jokainen maa vetää kotiin päin, koska ne omat äänestäjät. Lisäksi suurten maiden massa nojaa erilaiselle arvostukselle. Esim. Harmaa orjatyövoima Espanjan tomaattifarmeilla ei hötkäytä isosti kenenkään olkapäitä Keski Euroopassa, mutta pohjoismaissa asenne on toinen. 
 

Liittovaltiossa tietenkin on yhteinen lainsäädäntö, mutta toistaiseksi itsenäisten maiden lainsäädääntö menee EU n lainsäädännön edelle, jokainen laulaa oman maansa laulua, ellei sitten ao. maan hallitus ole tehnyt erillisiä sitoumuksia EU n kanssa.  
 

Mitä tähän mahdolliseen tulonsiirtopakettiin tulee, niin mm ssa Italia toki kiittää ja laskee verojaan EU n tulonsirron toteutuessa. ( Saksan ja Ranskan pankeille paketti käy myös mukavasti. ) Saksassa alvia pudotetaan. 
 

Suomessa ja myös Ruotsissa vastaavasti verojen lasku ei tule kyseeseen. päinvastoin, koska Suomen taloutta ajetaan nyt ns. vihreällä fokuksella. Suomen budjetti muuten oli 2010 50 mrd. 2020 57,5 mrd ja ensi vuonna budjetti on 64,2 mrd. Mihin raha on kadonnut. Syömävelalla mennään. 
 

Oikeusvaltioperiaate ei tule milloinkaan esille, kun puhutaan oikeasti korruptoituneista maista, Romaniasta, Bulgariasta, tai Kreikasta.  Eikä oikeusvaltioperiaatetta mietitä, jos joku kansanryhmä perää oikeuttaan. Mm ssa Espanjassa Katalaanit. 
 

Oikeusvaltio Suomessa toimii kansan valitsema eduskunta ja eduskunta valvoo / ohjaa hallituksen toimintaa, kansalaislta saamalla valtuutuksella. Puoluepoliitikoista koostuva perustuslakivaliokunta sitten mekaanisesti tutkaillee ja suosittaa hallitukselle mahdollisesti toimenpiteitä, että pysyttäisiin lain hengessä. 
 

Vaikuttaa luotettavalta ja toimivalta, vai ? 
 

Suomessa ei ole perustuslakituomioistuinta. Eikä sitä puoluepoliitikot missään nimessä haluakaan. Ei yllätys :). 
 

Eurooppa ei ole tässäkään kysymyksessä yhtenäinen arvoiltaan, Ruotsissa mm ssa lain laatimista valvoo Lagrådet. Lagrådet on hallituksen ulkopuolisista asiantuntijoista koostuva ryhmä, joka ottaa osaavana asiantuntijana kantaa lainmukaisuuteen. Poliitikkojen osaaminen kun ei ihan kaikkeen riitä. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

No Utsjoki saa toimia niin kuin haluaa niin kauan kuin toimii Helsingin laatimien pelisääntöjen mukaan. Aika hyvin Utsjoki saanu noita valtionosuuksia viime vuonna. Tais olla eniten per asukas kaikista kunnista. Olisko miten kaukainen ajatus että jossain vaiheessa tuo "tuhlailu" riittää ja kunta yhdistetään toiseen kuntaan. Se itsenäisyys ei välttämättä kestä loputtomiin. 

 

Luin tuossa eilen illalla hyvän blogitekstin siitä kuinka EU:n pumppaamat tukirahat valuu lopulta Kiinaan. EU ei saa tehtyä rakenteellisia uudistuksia niin se raha siirtyy osakkeisiin, kiinteistöihin yms eikä synnytä talouskasvua. Ihan mielenkiintoinen pointti että Kiina omistaa kohta meidät kaikki 😝

 

Jos velkojat on EU:n sisällä niin alueen kilpailukykyä vois parantaa valuuttaa heikentämällä. Koitin ettiä kirjoituksia aiheesta, mutta nukkumatti tuli kylään kesken google haun. Linkkivinkkejä otetaan ilolla vastaan. 

Link to comment
Share on other sites

Vieras
This topic is now closed to further replies.
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy