Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
Guest Viljo

Vääränmalliset juoksukengät?

Recommended Posts

Guest Viljo
On tullut jonkin aikaa lenkkeiltyä ihan hyvällä menestyksellä ihan perus kevyillä tennareilla joissa ollut ohut pohja, pohjat alkoivat kuitenkin rikkoutumaan juoksussa. Päätin nyt sitten ostaa ihan oikeat juoksukengät ja mukaan tarttui tällaiset kengät tarjouksesta Stadiumista: http://runrepeat.com/asics-gel-flux. Kengät sopivat hyvin jalkaa ja sen puolesta ei mitään ongelmaa. Myyjä vielä teki jonkinlaisen kävelytestin jolla katsoi että jalkani ovat kutakuinkin normaalit.

Tänään sitten kävin ensimmäisellä lenkillä näillä ja juoksu oli kuin tervassa olisi juossut. Juoksu oli todella raskasta ja rasitus tuntui polvissa. Noilla vanhoilla ohutpohjaisilla kengillä ei ole koskaan ollut mitään vastaavaa ongelmaa vaan askel ollut aina kevyttä niillä.

Onko ihan normaalia tällainen vai eivätkö tällaiset tuetut kengät vain sovi minulle?

Koitin liikeessä myös tällaisia: http://runrepeat.com/nike-free-run-distance joista myyjä varoitteli että sopii vain kokeneille juoksijoille kun eivät ole kovin tuetut jne jne mutta nämä tuntui omaan jalkaan hyvältä.

Olen tehnyt vuosia tutkimuksia eri merkkisten juoksukenkien osalta, ja tuntuu siltä että kaikilla merkeillä suurin osa kengistä on aivan sysipaskoja itse juoksuun.

Yleisin ongelma on pehmeys ja löysyys. Itsellä on monia kenkiä joilla en yksinkertaisesti tästä syystä pysty edes juoksemaan. Kaiken lisäksi nämä ovat niitä eniten myytyjä malleja. Joskus yritin vetää kovaa vetotreeniä jollain Asicsen ”lippulaiva-mallilla”, mutta niillä ei pystynyt juoksemaan kovaa.

Onko siis niin, että suurin osa tosiaan juoksee todella paskoilla kengillä, vai olenko tässäkin asiassa vain poikkeustapaus?

Yleinen peruste tuetuille, pehmeille ja painaville tossuille on käyttäjän paino. Mikä se painoraja sitten on? Itse olen kokenut tuet sun muut turhuudet täysin tarpeettomiksi, oli painoa sitten 68kg tai 80kg. Oma pituus n. 176cm.

Itsekin juoksin ekat noin 10 vuotta rautatiekiskoiksi tuetuilla Asicseilla, kun olihan ne tunnetusti "parhaat". Sitten ostin puolivahingossa hyvästä tarjouksesta kiertolöysät ja neutraalit tossut. Ekan lenkin jälkeen oli sellainen fiilis, että voi vee mikä tollo mä olen ollut kaikki nämä vuodet.

Siihen aikaan kaikki kaupat olivat absoluuttisen täynnä "Kayanoja", joten kiertolöysien ja neutraalien kenkien löytäminen ja sovittaminen laajemmassa kaavassa oli todella vaikeata. Ajat ovat onneksi muuttuneet ja nykyään urheiluliikkeistä saa jo laajemmassakin mittakaavassa muitakin kuin "Kayanoja".

Niin ja jos oma askel on oikeasti voimakkaasti pronatoiva, niin silloin toki tukea tarvitaan ja popot pitää valita sen mukaan. Mutta ainakin 90-luvulla kansaa peloteltiin siihen  malliin, että lähes kaikilla olisi pronatoiva askel. Urheiluliikkeen "askelklinikalle" kun meni, niin tiesi jo etukäteen, että mitä popoja kaikille suositellaan :D

Itse tässä oon miettinyt sitä, että muuttuuko askellus ajan saatossa erilaiseksi? Mulla on nyt tähän asti ollut Vomerot joilla juoksu on sujunut ihan hyvin, mut nyt loppukesä onkin mennyt pienten vaivojen kanssa. Eli voiko kantapääaskellus muuttua hiljakseen päkiävoittoiseksi juoksenteluksi? Tuossa on kaiketi droppia kuitenkin yli 10mm. Painoahan itselläni on se ~80 ja pituutta vaivaiset 170cm.. jos tuo jotain ruumiinrakenteestakin kertoo. En nyt tiedä kuuluuko tälläinen juttu tänne, mut laitoinpahan tänne jos jollain on kokemusta asiasta? 

Sen on huomannut, että kevyt kenkä raskaalle juoksijalle aiheuttaa kantapää kipuja.

Nyt on ollut New Balance 1500V3 keväästä lähtien. Neutraalit kengät ja 6mm dropilla. Rullaa suht hyvin.

Sukkamainen kenkä, mutta ei nämäkään täydelliset ole. Vähän kantapää kipuja ollut.

Mun mielestä jalkojen kipeytyminen on niin monisyinen juttu, ettei sitä kannata yleistää yhdestä syystä johtuvaksi, esim. kengistä. Kenkien sopiminen omaan ruumiinrakenteeseen on yksilöllinen asia, vaikka jotain yleistyksiä varmaan voikin tehdä. Melko usein syy kipuihin löytyy kuitenkin siitä askelluksesta. Kenkävalinnalla siihen voinee vaikuttaa, muttei kuitenkaan antaa muita vinkkejä kuin se ikuinen: kokeile, yritä ja erehdy.

Venyttely ja lihashuolto eivät toki ole koskaan pahasta, jos nyt vaan yleensä noudattaa hiukan järkeä noissakin. Vanhemmiten varsinkin sitä huomaa, että ilmaisia lounaita ei enää tipahtele. Mulla oli mitä luultavammin toisessa koivessa akillesjänne jalkapohjan kipujen juurisyynä. Oli jäänyt venyttelyt minimiin, kun ei mitään vaivojakaan ollut. Kunnes eräänä päivänä... Ja sitten se kipu iski myöhemmin toiseen koipeen, mutta vanhat konstit eivät enää auttaneetkaan. Eikä auttanut kenkienkään vaihto. Juoksija-lehden artikkelin innoittamana korjasin hiukan askellustani - simsalabim! Taas mennään, tällä hetkellä ilman kipuja.

Guest Baltsu
8 tuntia sitten, Vogon kirjoitti:

Itse tässä oon miettinyt sitä, että muuttuuko askellus ajan saatossa erilaiseksi? 

Muuttuu. Kilometrien myötä oppii juoksemaan ja askel lyhenee, frekvenssi kasvaa. Myöskin jalat vahvistuvat. Minulla esim. se on aiheuttanut pronaation vähenemistä. Jos on vuonna kivi ja miekka juossut jonkinlaisella tossulla, sama kenkä ei välttämättä sovi enää.

Mulla on 2 vuotta ollu 1500 varastossa, muuten hyvät mutta ei voi juosta. Oli siis liian vähän vaimennusta. Voisihan sitä taas joku päivä kokeilla. Zante taas ihan ok.

Jos henkilö on selkeästi päkiä askeltaja niin mikä kengän dropin pitäisi olla vai onko sillä väliä. Poikani juoksee siis päkiällä liekö fudiksessa oppinut. Nyt käydään kerran viikossa yhteislenkillä 5km ja kenkänä on Nike pegasus. Aciksia en ole lapsilleni edes suostunut ostamaan.

Itselläni askellus on muuttunut neljässä vuodessa kantapää askeleesta tasa askeleeseen tai lievään kantapäähän

• Like 1

18 tuntia sitten, juhanahm kirjoitti:

Mulla on 2 vuotta ollu 1500 varastossa, muuten hyvät mutta ei voi juosta. Oli siis liian vähän vaimennusta. Voisihan sitä taas joku päivä kokeilla. Zante taas ihan ok.

Jos henkilö on selkeästi päkiä askeltaja niin mikä kengän dropin pitäisi olla vai onko sillä väliä. Poikani juoksee siis päkiällä liekö fudiksessa oppinut. Nyt käydään kerran viikossa yhteislenkillä 5km ja kenkänä on Nike pegasus. Aciksia en ole lapsilleni edes suostunut ostamaan.

Itselläni askellus on muuttunut neljässä vuodessa kantapää askeleesta tasa askeleeseen tai lievään kantapäähän

Päkiäaskeltajalle tietysti matala droppi vaikka 4mm. NB V1500V3 mikä itelläkin on ei oikein toimi kantapää-askeltajalle, mullakin vähän kantapää oireita ollut. Nyt yritänkin juosta enemmän midfoot-forefoot askelluksella.

edit.hain XXL:stä pohjalliset kenkiin joissa on enemmän vaimennusta kantapää ja päkiäkohdissa, jotain 8€ maksoi. Merkki 52Bones light support. Sopii matalaholvi kaariselle.

Katsotaan jos kantapää kivut vähenisi.

4 tuntia sitten, yksvesku kirjoitti:

Olen "vähän" eri mieltä. Päkiäaskeltajalle peruslenkeillä korkeampi kanta. Ei liian, vaan sellainen, että akilles säästyy, mutta kontakti tulee edelleen päkiälle. Kanta-astujalle matala droppi.

Eikös paljasjalka juoksijat juokse päkiällä ja niissä kengissä on 0mm droppi ?

En ole vielä nähnyt paljasjalka kenkiä korkealla kannalla.

2 tuntia sitten, kimmoke kirjoitti:

Eikös paljasjalka juoksijat juokse päkiällä ja niissä kengissä on 0mm droppi ?

En ole vielä nähnyt paljasjalka kenkiä korkealla kannalla.

Paljasjalkajuoksijat juoksevat paljain jaloin.:) Paljasjalkakenkä, jossa olisi korkea kanta. Siinäpä markkinamiehille pureksittavaa, myisi varmaan kuin häkä.

Paljain jaloin voi juosta myös tasajalalla ja kantapää edellä.

Itse ajattelin asiaa lähinnä pohkeiden ja akilleksen rasituksen säästämisellä päkiäastujalla, joka juoksee paljon. Sen sijaan sitä en ymmärrä miksi kanta-astuja tarvitsee droppia. Onko siitä hyötyä ponnistusvaiheessa, rullaako askel paremmin?

1 tunti sitten, yksvesku kirjoitti:

Paljasjalkakenkä, jossa olisi korkea kanta. Siinäpä markkinamiehille pureksittavaa, myisi varmaan kuin häkä.

Paljain jaloin voi juosta myös tasajalalla ja kantapää edellä.

Itse ajattelin asiaa lähinnä pohkeiden ja akilleksen rasituksen säästämisellä päkiäastujalla, joka juoksee paljon. Sen sijaan sitä en ymmärrä miksi kanta-astuja tarvitsee droppia. Onko siitä hyötyä ponnistusvaiheessa, rullaako askel paremmin?

Sun ajatukset on kyllä just päinvastoin mitä itse ajattelen :) Päkiäaskelluksessa itse en tee korkeammalla kannalla mitään (päinvastoin, siitä on vain haittaa) ja jos jostain hullusta syystä enää koskaan erehtyisyin juoksemaan kantapää edellä niin se taas on paljon iisimpää dropin kanssa. 

Ei kait kukaan hullu juokse kantapääaskelluksella minimalistikengillä? Tuskin tulee juoksusta pitkäkestoista harrastusta.

20 minuuttia sitten, parek kirjoitti:

Ei kait kukaan hullu juokse kantapääaskelluksella minimalistikengillä? Tuskin tulee juoksusta pitkäkestoista harrastusta.

Kyllä varmaan pehmämmillä alustoilla onnistuu ihan hienosti. Olen muuten nähnyt ihan puhtaan paljasjalan vetävän kantapäät edellä asfaltilla, jalkaterä oikein kuuluvasti läpsähti kontaktin jälkeen maahan. Oli tosin alamäki.

Tuo dropin puute kantapääaskelluksessa tuli lähinnä mieleen kävelyn kautta. Omat 0-dropit on nimittäin aivan uskomattoman mukavia kävelykenkinä.