Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Uinticooper


Kisse
 Share

Recommended Posts

Vähän myöhässä olen tämän asian kanssa, kun uinticooper olisi kahden kuukauden päästä ja pitäis siihen harjoitella. Uiminen ei oikein koskaan ole ollut mun vahva laji, mutta haluaisin tehdä asialle jotain.

Eli te uimarit, mitä tekisitte tässä tilanteessa? Miten pitäisi harjoitella/mitä asioita tehdä, jos on kaksi kuukautta aikaa ja uimassa olisi mahdollisuus käydä kerran viikossa?

Link to comment
Share on other sites

Tekisin etenkin tekniikkaharjoituksia, jos tuo uimataito ei ole huippukunnossa. 12 min jaksaa kuitenkin uida kuka vaan, mutta tekniikalla vaikuttaa vauhtiin kaikkein eniten. Hyödyllistä olisi jos joku uimisesta ymmärtävä voisi katsoa tekniikkaasi ja antaa neuvoja. Lisäksi uisin aika säännöllisesti pieniä matkoja, mielellään enemmän kuin 3krt/vko, sillä saa tuntumaa lajiin.

Link to comment
Share on other sites

Tekisin etenkin tekniikkaharjoituksia, jos tuo uimataito ei ole huippukunnossa. 12 min jaksaa kuitenkin uida kuka vaan, mutta tekniikalla vaikuttaa vauhtiin kaikkein eniten. Hyödyllistä olisi jos joku uimisesta ymmärtävä voisi katsoa tekniikkaasi ja antaa neuvoja. Lisäksi uisin aika säännöllisesti pieniä matkoja, mielellään enemmän kuin 3krt/vko, sillä saa tuntumaa lajiin.

Eipä tuo 12min yhtäjaksoinen uinti ole kaikille itsestäänselvyys. Ainakin intissä cooper loppui siihen, jos jäi huilaamaan altaan päätyyn. En kyllä ole ihan varma, että onko asia virallisesti näin. Monelta matka loppui siihen, että aluksi vedettiin muutama altaanmitta täysiä ja sitten huilattiin. Tasaisella vauhdilla kannattaa lähteä testissä liikkeelle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Uinticooperiin kandee yrittää saada rennon reipas liukuva tyyli hyvällä hengitystahdilla, jos hengitystä alkaa pidätellä liikaa nii hyytymine tulee äkkii. Ekat 5min pitäisi vetää tahdilla joka ei tunnu pahalta ja kiristää tahtia loppuu kohden.

Tolla tyylillä sain ite vedettyä uinticooperissa 1025m

Link to comment
Share on other sites

Vähän myöhässä olen tämän asian kanssa, kun uinticooper olisi kahden kuukauden päästä ja pitäis siihen harjoitella. Uiminen ei oikein koskaan ole ollut mun vahva laji, mutta haluaisin tehdä asialle jotain.

Eli te uimarit, mitä tekisitte tässä tilanteessa? Miten pitäisi harjoitella/mitä asioita tehdä, jos on kaksi kuukautta aikaa ja uimassa olisi mahdollisuus käydä kerran viikossa?

Mä en ole vars. uimari, olenpa koittanut opetella, joten ns. ota suolahipun kera:

Hommaisin mahdollisuuden käydä uimassa paljon useammin. Mulla ainakin uintikunto ja -tekniikka ruostuu 1 kerta viikossa -tahdilla.

Harkitsisin vaparin tekniikkakurssia (tähän ei taida olla aikaa). Tai kysy joltain kotiseutusi valmentajalta yksityistunteja.

Panostaisin rauhallisen uinnin sujuvaan ja liukuvaan tekniikkaan. Tästä voisi kirjoittaa novellin, siis joku joka osaa uida ja kirjoittaa, mutta mun vihjeet

- mahd. vastukseton asento, mm. selkäranka suorassa, jalat mahd. suorassa, katse pohjaan, äläkä nosta päätä hengittäessä

- hyvä käsiote vedestä ennen voiman käyttöä

- kyynärpää ylhäällä, eli veto koko airolla ei pelkällä kämmenellä

- voima lähtee keskivartalosta ja käsi lähinnä välittää sen veteen, eli keksi miten vartalo rullaa vedon mukana

- veto loppuun asti, sinne housun taskun kohdalle

- käden rento palautus

- pienet ja virtaviivaiset potkut, nilkat rennon suorina; jos potkua ei osaa, laajat potkut muuttuvat helposti jarruksi ja jaloilla saa itsensä nopeasti väsyksiin

Uisin enimmäkseen helposti sujuvaa vauhtia 100-500 m pätkissä (esim 1 min / 50 m). Sitten koittaisin lyhyempiä matkoja rennon kovaa, esim. 4 x 50 m (esim. 50 sek / 50 m) 10-15 sek tauoilla tai 25 m rennon kovaa, 75 m ihan löysää. Alkuun lyhyempiä pätkiä tätä helppoa vauhtia ja sitten vähän kerrallaan koittaisin ylläpitää samaa vauhtia entistä pidemmän matkan.

Link to comment
Share on other sites

Uinticooperiin kandee yrittää saada rennon reipas liukuva tyyli hyvällä hengitystahdilla, jos hengitystä alkaa pidätellä liikaa nii hyytymine tulee äkkii. Ekat 5min pitäisi vetää tahdilla joka ei tunnu pahalta ja kiristää tahtia loppuu kohden.

Tolla tyylillä sain ite vedettyä uinticooperissa 1025m

Kahdessatoista minuutissa siis?

Oletko kenties kansallisen tason uimari? Jere HÃ¥rd ui aikoinaan pelastusopiston 1000m:n testissä muitaakseni juuri alle 11min. Itseltäni otti 22min :grin:

Link to comment
Share on other sites

Eli te uimarit, mitä tekisitte tässä tilanteessa? Miten pitäisi harjoitella/mitä asioita tehdä, jos on kaksi kuukautta aikaa ja uimassa olisi mahdollisuus käydä kerran viikossa?

En tosiaankaan mikään uimari ole,kesän jälkeen kaks kertaa uimassa:ashamed0001:,pääsisköhän 650m?

Itsellä lähtisin parantamaan sitä opettelemalla kuperkeikkakäännöksen ja ponnistamalla altaan päistä "täysiä".-Kuinka pitkät liu`ut onkaan sallittuja?

varsinkin 25m:n altaassa tuosta olis melkonen hyöty.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy