Jump to content
Juoksufoorumi.fi
M-O-O-N

Suunto Spartan Ultra

Recommended Posts

Kaikki testit ja keskustelut tsekanneena Spartan vaikuttaa kyllä aika keskeneräiseltä beta laitteelta. Ambit2 haluttais päivittää, mutta taitaa olla edessä merkin vaihto jos mittaria vaihdan. Voi kun Suunto olis vaan kehittänyt Ambit sarjaa eteenpäin eikä tehnyt koko palettia uusiksi.

Onko kosketusnäyttö oikeasti niin tökkivä miltä youtube videoissa näyttää? 

Pysyn Ambit 3:ssa. Bluetooth synkkaus toimii, suoritustaso, palautumisen seuranta; ehkä jotain muutakin jota ambit 2:ssa ei ollut. Spartanissa ei toistaiseksi ole ollut mitään uutta minkä vuoksi vaihtaa.

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla

Guest Baltsu

Rainmakerin mukaan Spartan on kehittynyt.

Uusi Spartan Sport Wrist HR Gold on parhaimmannäköinen mittari, mitä olen nähnyt sen jälkeen, kun ensimmäisen kerran sykemittaria vuonna 1985 käytin.

Ainoa kysymysmerkki on rannesykemittauksen toimivuus. Rainmakerin mukaan toimi huonosti pari viikkoa, jonka jälkeen alkoi toimia paremmin. Suunnolla eivät tiedä miksi.

spartanwrist2.png

Täällä ei taida olla omaa ketjua Spartan Sport HR:lle, ilman sitä rannemittausta? Olen laiska enkä sellaista avaakaan.

Mutta mikä hitto tuossa on, että mulla on melkein kaikki syksyn lenkit menneet sykekäyrän mukaan intervallitreeneinä? Ihan sama, millä sykealueella juoksen, niin mittari kertoo mulle satunnaiseen kohtaan lenkkiä (alkuun/keskelle/loppuun) n. 20 pykälää liian suuria sykearvoja ja sitten taas rauhoittuu? Pahin oli se, kun ekan kilsan aikana mittari näytti 230, kun mulla on teoreettinen maksimi siellä 180 paikkeilla näillä vuosilla. Kastelen ihon kunnolla rintakehän kohdalta ja valutan huolella vettä vielä siihen vyöhönkin. Mun mielestä tätä ei tapahtunut kesäkeleillä (ostin koko härvelin vasta kesäkuussa ja vyön pari kk myöhemmin). Ei luulisi anturin patterin olevan vielä finaalissa parin kk:n käytön jälkeen. Vasta nyt, kun on alla tekninen paita ja sen päällä pitkähihainen juoksupaita, tulee noita haamujaksoja mittaukseen. Onko muka vaatetuksella osuutta asiaan, vai onko tuo kello/anturi susikappale? Ei tuo mua muuten haittaa, kun oon ihan hölkkääjä vaan, mutta olishan se kiva, jos tää näyttäisi oikein. Onko yleinen ilmiö, vai enkö vaan osaa?

Harvoin vilkuilen mittaria juostessa, mutta jos huomaan tuon heilahtelun juostessa, yleensä vyön hierominen auttaa. Tai sitten se tulee muuten vaan tolkkuihinsa juuri samoilla sekunneilla.

tunti sitten, Odster kirjoitti:

Täällä ei taida olla omaa ketjua Spartan Sport HR:lle, ilman sitä rannemittausta? Olen laiska enkä sellaista avaakaan.

Mutta mikä hitto tuossa on, että mulla on melkein kaikki syksyn lenkit menneet sykekäyrän mukaan intervallitreeneinä? Ihan sama, millä sykealueella juoksen, niin mittari kertoo mulle satunnaiseen kohtaan lenkkiä (alkuun/keskelle/loppuun) n. 20 pykälää liian suuria sykearvoja ja sitten taas rauhoittuu? Pahin oli se, kun ekan kilsan aikana mittari näytti 230, kun mulla on teoreettinen maksimi siellä 180 paikkeilla näillä vuosilla. Kastelen ihon kunnolla rintakehän kohdalta ja valutan huolella vettä vielä siihen vyöhönkin. Mun mielestä tätä ei tapahtunut kesäkeleillä (ostin koko härvelin vasta kesäkuussa ja vyön pari kk myöhemmin). Ei luulisi anturin patterin olevan vielä finaalissa parin kk:n käytön jälkeen. Vasta nyt, kun on alla tekninen paita ja sen päällä pitkähihainen juoksupaita, tulee noita haamujaksoja mittaukseen. Onko muka vaatetuksella osuutta asiaan, vai onko tuo kello/anturi susikappale? Ei tuo mua muuten haittaa, kun oon ihan hölkkääjä vaan, mutta olishan se kiva, jos tää näyttäisi oikein. Onko yleinen ilmiö, vai enkö vaan osaa?

Harvoin vilkuilen mittaria juostessa, mutta jos huomaan tuon heilahtelun juostessa, yleensä vyön hierominen auttaa. Tai sitten se tulee muuten vaan tolkkuihinsa juuri samoilla sekunneilla.

Sama ongelma. Ilmeisesti olemme ongelmatapauksia siinä mielessä, että syke ei tule riittävän selvästi, ja vyön on oltava puhdas ja uusi, sekä vaatteiden sellaisia etteivät aiheuta hankaussähköä. Uusi vyö auttaa hetken, samoin vyön pesu koneessa ja patterin vaihto. Mutta kun jännite paristoissa alkaa heiketä tai vyön kontaktipintojen vastus alkaa kasvaa, niin ongelmia tulee. Vaihdatin juuri takuuseen uuden vyön, ja vähän aikaa pelitti taas hyvin. Samoin kun sain uuden Sports-trackerin lähettimen niin se toimii paremmin, mutta silläkin joskus lähtee syke "laukalle". Vika ei ole edes merkkikohtainen vaan myös esim kuntotestauksessa ei meinattu saada miehestä virheetöntä sykettä Polarin testausvyöllä ennen kuin syke oli yli 130 bpm. Mulla ongelmat on pahentunut, kun olen tehnyt pääasiassa pk1 treeniä, ja leposyke on lasketut n 40 lyöntiin. En tiedä onko silläkin jotain merkitystä, vai onko sinne tullut joku sivuääni!?

(niin ja käytössä Ambit 3.. mutta sama smart sensorihan on siinäkin)

Tämän ongelman kanssa on painittu. Ja kauan. Kokemuksia on aika monesta Garminista, parista Polarista sekä Lidlin halpismittarista. 

Ongelma esiintyy heti, kun patterin jännite putoaa. Samoin joidenkin anturien alle jäävät rintakarvat voivat aiheuttaa sykkeen jumittumisen t. katoamisen. Lääkkeenä patterin vaihto, rintakarvojen raakkaaminen ja anturin alle kontaktia parantamaan hiukan vaseliinia. 

Ja silti. Voi olla ettei toimi. Tutkimattomia ovat nämä hitusähkölaitteet. 

• Like 1

31 minuuttia sitten, Tarkki kirjoitti:

Sama ongelma. Ilmeisesti olemme ongelmatapauksia siinä mielessä, että syke ei tule riittävän selvästi, ja vyön on oltava puhdas ja uusi, sekä vaatteiden sellaisia etteivät aiheuta hankaussähköä. Uusi vyö auttaa hetken, samoin vyön pesu koneessa ja patterin vaihto. Mutta kun jännite paristoissa alkaa heiketä tai vyön kontaktipintojen vastus alkaa kasvaa, niin ongelmia tulee. Vaihdatin juuri takuuseen uuden vyön, ja vähän aikaa pelitti taas hyvin. Samoin kun sain uuden Sports-trackerin lähettimen niin se toimii paremmin, mutta silläkin joskus lähtee syke "laukalle". Vika ei ole edes merkkikohtainen vaan myös esim kuntotestauksessa ei meinattu saada miehestä virheetöntä sykettä Polarin testausvyöllä ennen kuin syke oli yli 130 bpm. Mulla ongelmat on pahentunut, kun olen tehnyt pääasiassa pk1 treeniä, ja leposyke on lasketut n 40 lyöntiin. En tiedä onko silläkin jotain merkitystä, vai onko sinne tullut joku sivuääni!?

(niin ja käytössä Ambit 3.. mutta sama smart sensorihan on siinäkin)

Mulla ei auta vyön pesu. Pesen kontaktipinnat huolellisesti joka lenkin jälkeen ja kerran viikossa konepesu. Eikä se mullakaan ole merkkikohtainen ongelma. Polarin mittarit tekivät ihan samaa. Toimivin yhdistelmä oli M400 ja vanha tekstiilipintainen sykevyö. Tuokin rupesi temppuilemaan alkukesästä, johtuu ehkä lähettimen paristosta. Sen alkuperäinen vyö, joka on aika lailla samanlainen Suunnon vyön kanssa, oli kaikkein ongelmallisin ja jotenkin hyväksyin, että oikeita lukemia rupesi tulemaan vasta vartin juoksun jälkeen. Tää Suunto on siitä omituinen, että haamulukemia tulee ihan satunnaisesti lenkin aikana.

• Like 1

tunti sitten, Odster kirjoitti:

Tää Suunto on siitä omituinen, että haamulukemia tulee ihan satunnaisesti lenkin aikana.

Mulla on sama juttu nyt tällä vyöllä kans ekaa kertaa että syke lähtee laukalle kesken lenkin. Luulen että huonolaatuinen lähetin syynä. Täytyy vielä yrittää vaihtaa sekin takuuseen. Todistelu on vaan vaikeaa ja täytyy kerätä aineistoa ;)

Esim se sportstrackerin vastaava lähetin ei tee enää piikkejä kun paita on märkänä: pelkästään siis alussa hankaussähköstä. Sen saa pois, jos kastelee paidankin, niin että kosteus "maadottaa" paidan ihoon.

Paketti käytetty Brand Storen huollossa ja nyt toimii. Sykevyö vaihdettiin rutiinina, suurempi vaikutus saattoi olla kellon boottaamisella.

Päätin viedä huoltoon, kun viimeiset kolme lenkkiä meni aika huolella pieleen sykkeen osalta. Kahdessa ensimmäisessä noista hoksasin heti lähdön jälkeen, että syke näyttää vaakaviivaa. Pumppu kyllä toimi, mutta mittaus ei. Lopetin tallennuksen ja aloitin uudelleen, minkä jälkeen syke taas tallentui, mutta piikit tulivat tuttuun tapaan useaan otteeseen ihan omia aikojaan. Kolmas kerta toden sanoi ja nyt meni ihan käteen. Syke oli lähtiessä 87 ja olin kovin tyytyväinen. Oli tosin samat 87 koko alkumatkan ja taas tallennuksen lopetus kilsan kohdalla ja uusi aloitus. Eipä tuosta ekan kilsan pätkästä sitten movescountiin tallentunut edes tuota 87 tasaista viivaa.

Jaa että mitenkö Spartan bootataan? Napsautetaan keskinappia, jotta saadaan sekuntiviisari näkyviin. Sitten ylänappi pohjaan n. 12 s ajaksi, jolloin sekuntiviisarin pysähtyminen kertoo, että bootti alkaa. Hetki menee ja taas toimii. Mulla tosin hävisi näkyvistä omatekemät näyttötilat juoksumoodissa ja piti synkata kello ihan kaapelilla koneen kanssa. Appsin kautta synkkaaminen ei palauttanut noita räätälöityjä näyttöjä. Huoltokeikan jälkeen kaksi lenkkiä takana ilman pienintäkään ongelmaa. Seurataan tilannetta ja toistetaan proseduuri tarvittaessa.

• Like 1

Moi, olen alkanut pikku hiljaa suunnittelemaan sykemittarin vaihtoa ja koska vanha hyvin palvellut kello on Ambit 2 S, niin ajattelin pysyä Suunnossa jatkossakin. Minkälaisia kokemuksia foorumilaisilla on Spartan Ultran akunkestosta? Kestääkö se sen luvatut 18 tuntia? Tämä akun kesto on yksi tärkeimmistä asioista uudessa kellossa, koska olisi tarkoitus ensi vuonna juosta vähän pidempiä polkujuoksuja.

Niin ja itse mietin Ultran ja Sport Wrist HR /HR Baro kellojen välillä ja päädyin Ultraan siksi, että rannesykemittauksella en tee mitään (ei toimi luotettavasti ainakaan minulla joten sykevyötä joudun joka tapauksessa käyttämään), Ultrassa parempi akun kesto, Ultrassa safiirilasi (ei tarvitse ylimääräisiä näytönsuojakalvoja). Gigantissa taitaa olla tällä hetkellä halvin Ultra HR.

Mielestäni Garmin FR930 kellossa (oli käytössäni jonkin aikaa) hieman tarkempi GPS, mutta muutoin lelumaisempi olemus. Esim. FR930 nappien tuntuma joka napissa hieman erilainen ja Garmin Forumillakin tästä kirjoitusta (napit löystyvät ajan kanssa).