Jump to content
Juoksufoorumi.fi


sakina

Aloittelija tavoite 10km

Recommended Posts

Moikka! Olen 171cm ja 59kg 32 vuotias nainen. Kävelen koiran kanssa päivittäin rauhallisia lenkkejä. Juoksemassa kävin useita vuosia sitten lyhyitä lenkkejä. Silloin sykkeet oli korkealla ja paahdoin vain menemään. En ymmärätnyt peruskestävyyden päälle mitään. Nyt olen ilmoittautunut 3kk päästä olevalle 10kilsalle ja se on tavoite :) Elikkäs nyt pitäs saada peruskestävyyttä paremmaksi! Laskeskelin että sykkeiden mulla pitäisi pysytä siinnä 131 alapuolella joka tällä hetkellä tarkoittaa että todella reippaalla kävelyllä ne on sitä luokkaa..

Ajattelin että aloitan nyt niin että lenkkeilen 3x viikossa niin että 2lenkkiä (30-80min) pidän peruskestävyys alueella ja 1 lenkin intervalli tyylisenä. Onkohan tässä mitään järkeä? Eli kolme kuukautta on aikaa ja pk pitäis saada sille tasolle että pysytyn hölkkäämään tuon 10km. Ja tietenkin tavoiteaika päänisisällä kuiskailee 1h aikaa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aluksi kannattaa vuorotella kevyttä juoksua ja kävelyä, niin saat tehtyä pitempiä lenkkejä. Kävelyynhän olet tottunut koiran kanssa. Tunnustele ensimmäiset lenkit, miten homma alkaa sujua. Vähitellen pitennät juoksupätkiä ja muutaman viikon kuluttua juokset koko matkan. Tällä saat nimenomaan sitä perusketävyyttä.

 

Juoksu on kivaa, kun malttaa juosta tarpeeksi rauhallisesti omaan kuntoon nähden. Aikatavotteita ei vielä kannata miettiä eikä ehkä niitä intervellitreenejäkään tarvita alkuun. Ensin totuttelet juoksemaan ja sitten vasta lisäät tehoja. Monesti se vaikein juttu ei ole juosta täysiä, vaan oppia juoksemaan riittävän hitaasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos koiraa kiinnostaa, niin kannattaa kävellä ne lenkit vähän reippaammin, jolloin PK tulee kuitattua pitkälti jo sillä (jos syke on jo aerobisen kynnyksen lähellä). Lisäksi sitten juoksuun totuttelua sopivilta tuntuvilla vaihtelevilla vauhdeilla, 3 x viikko on varmaan sopiva. Lähempänä tapahtumaa voi arvioida että mitä vauhtia kymppi voisi mennä.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äsken lenkillä juoksin (jos nyt juoksuksi voi sanoa kun kävelen kovempaa) ja kävelin vuorotellen. Koitin pitää sykkeet alle 150. Vauhti oli hidasta ja heti ku sykkeet nousi yli 150 niin kävelin ja heti ne alko laskee ja sit taas juoksua. Jaksasin juosta pitkään mutta kun ne sykkeet nousee :( Onkohan toi liian korkeet kun ne pysy suurimmaksi osaksi juostessa 140-146 luokkaa? Olo oli hyvä ja en ollut ollenkaan liian hengästynyt. Puhe olisi onnistunut :) Koska en tarkkaa maksimia tiedä niin en varmaksi tiedä sitä tota pk syke aluettakaan..mut kyllä pisti vähä hymyillyttämään oma matelu vauhti :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy