Jump to content
Juoksufoorumi.fi

tb2

270.000 € polkujuoksun nolla(?)tutkimukseen

Recommended Posts

8 minuuttia sitten, OlliL kirjoitti:

Mahdollisia hyötyjä on varmaan lueteltu paljon tutkimussuunnitelmassa, mutta tuossa hankeyhteenvedossa ne eivät kyllä selviä. Konkreettisena hyötynä meille juoksijoille toivottakoon vaikka päätöksentekijöille jotain mustaa valkoisella miksi esimerkiksi Helsingin keskuspuistoa ei pidä mennä pienentämään.

Juu, hyvä. Minusta vaan tuntuisi ihmeelliseltä/mahdottomalta, jos puistojen, metsien jne hyötyjä ihmiselle ei olisi tieteellisesti(kin) todistettu jo moneen kertaan. Vai olenko väärässä? Nyt kaivetaan takataskusta maaginen polkujuoksu, jolla pajatso tyhjennetään taas kerran.

4 tuntia sitten, _MIKKI_ kirjoitti:

Polkujuoksuun saada rahoitettu tutkija ja kaikki vaan parjaa.

Kyllä mä sanoisin, polkujuoksua harrastavat ja polkujuoksuseurat eivät ole saaneet tässä pesoakaan rahhoo. Eivätkä tulee saamaankaan. Rahaa on saanut tutkija, joka voi nyt hyvällä liksalla miettiä kolme vuotta, että tuleeko polkujuoksusta hyvät fibat vai ei. Ei sinänsä, mahtava juttu tälle tutkijalle, jos hän sattuu itse vielä harrastamaan näitä hommia. Ja jos ei harrasta, niin ei siltikään mikään huono tilanne hänelle.

Kolmen vuoden kuluttua, kun on tieteellisesti todistettu, että raikkaassa ilmassa & metsässä juokseminen virkistää mieltä & kehoa, ei mikään tule muuttumaan. Ei polkujuoksu tule silloin saamaan harrastuksena yhtään mitään etua tästä tutkimuksesta. Hesariin tulee joku pieni artikkeli siitä, miten joku tutkija on kolme vuotta tutkinut, että onko metsässä juokseminen kivaa ja hesarin lukijat naureskelevat aamukahviaan juodessa jutulle. Ja sitten arki jatkuu kuten aina ennenkin.

tunti sitten, OlliL kirjoitti:

Rahasumma on toki iso ja siitä menee palkan lisäksi suuri osa erilaisiin palkkauksesta aiheutuviin sivukuluihin ja tutkimusorganisaation yleiskuluihin, jotka saattavat tässäkin tapauksessa olla ainakin puolet koko summasta.

Taitaa valitettavasti mennä noin 2/3 muuhun kuin palkkaan.

tunti sitten, OlliL kirjoitti:

Onhan se kuitenkin hienoa, että rahoitusta on saanut juoksuun liittyvä tutkimus, jos kerran on päätetty, että esimerkiksi yhteiskuntatieteellistä tutkimusta rahoitetaan joka tapauksessa tietyllä summalla euroja.

Minäkin vähän ihmettelen, miksi juoksufoorumilla kritisoidaan juoksuun liittyvään tutkimukseen myönnettyä rahaa. Olisiko parempi maksaa samalle henkilölle työttömyyskorvausta ilman vastiketta?

Täytyy myös muistaa, että tutkimukseen sijoitettu raha (ainakin periaatteessa) poikii tietoa, joka säilyy tutkimuksen jälkeen ja jonka pohjalle voi tehdä uutta tutkimusta ja tuottaa lisää tietoa, mutta kertaluonteisiin tapahtumiin sijoitettu raha kannustaa hetken ja muutaman vuoden kuluttua sen vaikutus on hävinnyt. Molempia tietysti tarvitaan sopivassa suhteessa. Nuo sivu- ja yleiskulut vain saavat tutkimusrahoituksen määrän näyttämään järkyttävän suurelta mutta niilläkin palkataan ihmisiä.

• Like 3

4 minuuttia sitten, villea kirjoitti:

Minäkin vähän ihmettelen, miksi juoksufoorumilla kritisoidaan juoksuun liittyvään tutkimukseen myönnettyä rahaa. Olisiko parempi maksaa samalle henkilölle työttömyyskorvausta ilman vastiketta?

Mun mielestä nykyisessä taloustilanteessa ei Suomi Oy:llä ole yksinkertaisesti varaa tällaiseen hömppään. Mielummin näkisin, että nämä rahat käytettäisiin vaikkapa sairaanhoitoon tai vanhustenhoitoon. Ja sitten kun talous rullaa taas kovaa, niin rahaa voisi käyttää hömppäänkin.

• Like 3

3 minuuttia sitten, HelppoHeikki kirjoitti:

Kyllä mä sanoisin, polkujuoksua harrastavat ja polkujuoksuseurat eivät ole saaneet tässä pesoakaan rahhoo. Eivätkä tulee saamaankaan. Rahaa on saanut tutkija, joka voi nyt hyvällä liksalla miettiä kolme vuotta, että tuleeko polkujuoksusta hyvät fibat vai ei. Ei sinänsä, mahtava juttu tälle tutkijalle, jos hän sattuu itse vielä harrastamaan näitä hommia. Ja jos ei harrasta, niin ei siltikään mikään huono tilanne hänelle.

Heh, mistä lähtien tutkijoilla on ollut hyvät palkat? Tuota rahaa ei ole myönnetty tutkijan tilille vaan tutkimusta tehdään yliopistossa. Jotta tutkijalla saadaan maksettua esim. 1 000 euroa palkkaa bruttona, pitää summa kertoa jollain kertoimella jotta saadaan mukaan ne kulut joita menee yliopiston hallinto- ja tilakuluihin ja vastaaviin. Tuo kerroin voi hyvinkin olla yli 2.7, jolloin tuosta 270 000 eurosta jäisi alle 100 000 euroa palkkakuluihin. Ja todennäköisesti rahaa palaa muuhunkin kuin pelkkään palkkaan. Tuo raha on hyvinkin pieni summa tutkimusympyröissä, juuri ja juuri maksaa yhden ei-tohtoritutkijan palkan kolmeksi vuodeksi.

Kun nämä rahat kuitenkin johonkin tutkimukseen käytetään eikä niitä millään voi seuratoimintaan saada niin ihan hyvä tutkimusaihehan tuo pitäisi juoksijoiden kannalta olla. Nollatutkimukseksi leimaaminen ilman tutkimussuunnitelman näkemistä ennen kuin projekti on edes alkanut kertoo mielestäni vähän Sipilämäisestä asenteesta tutkimusta kohtaan: kaiken maailman dosentit neuvoo meitä muita viisaita vaikka jo tiedämme kaikki asiat paremmin ilman mitään tutkimuksia.

• Like 8

2 minuuttia sitten, Kalza kirjoitti:

kaiken maailman dosentit neuvoo meitä muita viisaita vaikka jo tiedämme kaikki asiat paremmin ilman mitään tutkimuksia.

Niinno. Mä juoksen poluilla. Ja metsässä. Ja vuorilla. Ja mä tiedän miltä siellä juokseminen tuntuu. Siis tiedän ihan oikeasti miltä se tuntuu ja miten se vaikuttaa fiilikseen ja yleiseen oloon.

1 minuutti sitten, HelppoHeikki kirjoitti:

Niinno. Mä juoksen poluilla. Ja metsässä. Ja vuorilla. Ja mä tiedän miltä siellä juokseminen tuntuu. Siis tiedän ihan oikeasti miltä se tuntuu ja miten se vaikuttaa fiilikseen ja yleiseen oloon.

Tutkimuksissa otetaan yleensä vähän laajemmin kantaa asioihin kuin mitä yhden ihmisen fiilispohja kertoo. Esim. nykyaikana on hyvin paljon personal trainereita ym. jotka valmentavat asiakkaiden urheilu- ja ravintoasioita omien fiilisten pohjalta eivätkä mihinkään tutkimustietoon tai ravintosuosituksiin perustuen. Tämä toki toimii hyvin jos kaikki ihmiset ovat samanlaisia. Ehkä se onkin taas vain niiden dosenttien höpinää ne että ihmiset ovat yksilöitä ja kaikilla ei toimi samat jutut...

• Like 1

17 minuuttia sitten, villea kirjoitti:

Minäkin vähän ihmettelen, miksi juoksufoorumilla kritisoidaan juoksuun liittyvään tutkimukseen myönnettyä rahaa. 

Kertoo foorumilaisten moraalista, hyvästä sellaisesta. Erotetaan oikea ja väärä.

• Like 1

Yritetään palata tähän tutkimukseen kolmen vuoden päästä. Minä uskon, että tutkimuksen tulos on suunnilleen sama kuin Mikki tuossa omassa 2 euron ja 70 sentin tutkimuksessa esitti. Kuitenkin sillä erotuksella , että varsinainen tutkimus on kirjoitettu tarkoituksella niin hankalalukuiseksi, että se jää yliopiston ö-mappiin tutkijoiden luettavaksi. Ja kuten HelppoHeikki totesi siitä tulee pieni uutisreferaatti koko kansalle aamupöytään. Todetaan vielä sen verran tästä ihmeellisestä nettimaailmasta, että 226 nimimerkki ei tiedä mistään muusta kuin kestävyysurheilusta. Sen sijaan saman henkilön sivupersoona parilla muulla kommentointifoorumilla ei tiedä kestävyysurheilusta yhtään mitään, mutta hän on vanhahko mies, jonka harrastuksena on jo 70-luvulta lähtien ollut mm. ulko- ja turvallisuuspolitiikka. Ainoa, joka meitä yhdistää on sarkastinen huumori.

• Like 1

Ei tuo nyt ihan nollatutkimukselta vaikuta, sillä vastaus tutkimuskysymykseen ei ole triviaali eikä merkityksetön. Katoaako tämä hype vai pitäisikö yhteiskunnan rakentaa luonnonpuistot ja muut sopivat alueet täyteen ympärivuotisesti ylläpidettyjä juoksupolkuja?

270 000 € pieni raha, jos sen avulla autetaan yhteiskuntaa tekemään oikeita päätöksiä tai edes välttämään pahimmat mokat. Jokaisessa arvonsa tuntevassa kunnassa on urheilukenttä tartaneineen, useampi pururata ja jäähalli. Lähtisinkö siis yksinjuoksuun kentälle, mäkiharjoituksiin valaistulle pururadalle vai tyytyisinkö 4 miljoonan euron pyörätiehen? Vai käyttäisinkö liikuntaseteleitä Areena-lenkiin?

Hyvinvointi on isoa liiketoimintaa, josta odotetaan lihovien ihmisten rapautuvan terveyden pelastajaa. USA:ssa liikuntaa tuetaan runsaskätisesti.

Koska ihmiset tekevät liikuntapäätöksensä ihan itse on tärkeää tietää miksi he niin tekevät. Miksi juuri polkujuoksu eikä jääkiekko tai sähly?

• Like 5

Mitenkähän tässä tutkimuksessa näitä asioita sitten mitataan/tutkitaan? Tuosta esittelystähän saa sen kuvan että tämä olisi jotain muuta (siis enemmän) kuin kyselyä: "Aiempi tutkimus on kuitenkin ollut pääasiassa kyselyihin, mittauksiin ja koeasetelmiin perustuvaa, ja sen avulla ei olla päästy kiinni päivittäisiin kokemuksiin liikunnasta viherympäristöissä. Siksi tässä tutkimuksessa tarkastellaan polkujuoksua kehollisena, aistien välittämänä käytäntönä, jonka kautta muodostuu ja ylläpidetään affektiivisia vuorovaikutussuhteita kehon, itsen ja ympäristön välillä.

Vähän pohdituttaa mitä tuo affektiivinen vuorovaikutussuhde etenkiin ympäristöön on, tuolla on jotain liittyen tietokoneisiin, taiteeseen. Hiukkasen pitää tavailla :) Tätä ei voinee ymmärtää niin kuin itse ymmärrän vuorovaikutuksen. (tarkoitan siis että tuskipa vaikutetaan puiden tai kivien tunteisiin eli affektiivinen vuorovaikutus ei ole vastavuoroista, ei siis lienee mikään suhde)

tunti sitten, TeTi kirjoitti:

(tarkoitan siis että tuskipa vaikutetaan puiden tai kivien tunteisiin eli affektiivinen vuorovaikutus ei ole vastavuoroista, ei siis lienee mikään suhde)

Saattaa puiden halailu tuntua puistakin hyvältä.

• Like 2

Minun ehkä kannattaisi jäävätä itseni tästä keskustelusta, koska olen itsekin hakenut ja saanut viimeisten 30 vuoden aikana varmaankin kymmeniä kertoja Akatemian tutkimusrahoitusta. Parhaillaankin minulla on yksi hanke liikkeellä. 

Paljastettuani korttini tässä suhteessa, lisään että vilkaisin tuon tutkijatohtoripaikan saaneen hakijan profiilia, ja hän näkyy aiemminkin tutkineen menetelmiä joilla voidaan selvittää ihmisten kokemusmaailmaa julkisten tilojen käyttäjinä ja kuinka tällaista tietoa voitaisiin paremmin ottaa huomioon erilaisessa julkisia tiloja koskevassa päätöksenteossa. Hän näkyy perehtyneen varsinkin laadullisiin tutkimusmenetelmiin. Luulen että hän aikoo jatkaa samalla peruslinjalla, nyt vain polkujuoksun tarjoammassa toisenlaisessa viitekehyksessä. Disclaimer: Tämä siis 3 minuutin tarkastelun pohjalta, en ole lukenut ainuttakaan hänen julkaisuaan.

Ei tämä minusta lähtökohtaisesti aivan hölmöltä kuullosta, jos tuloksena tosiaan on tietoa jonka avulla voidaan paremmin tasapainottaa polkujuoksemiseen tarpeellisia paikkoja koskevien päätösten tekemistä siten että polkujuoksijoille tärkeät asiat saadaan paremmin otetuksi huomioon.

• Like 5

Niin kyllähän vaikkapa viheralueiden, kansallispuistojen ja niiden palvelujen ja reittien sekä muiden virkistysalueiden suunnittelussa ja niistä päätettäessä tällainen on aika paljon kovempaa perustelumateriaalia kaikkien meidän eduksi kuin yksittäisten tyyppien tai nimimerkkien fiilis asiasta. Ja voihan tällainen tutkimus palvella myös esimerkiksi peliteollisuutta ja montaa muuta alaa, joista kukaan meistä ei osaa ennakolta hahmottaa.

Noin yleisesti myös karsastan ajatusta, jonka mukaan kaiken tutkimuksen pitäisi olla välittömästi hyödynnettävissä ja kaikkien maallikoiden ymmärrettävissä. Suuri osahan ajan myötä osoittautuu turhaksi, mutta senhän näyttää vasta aika. Lisäksi usein käy niin, että kun jotain asiaa tutkitaan, niin sivutuloksena löydetäänkin jotain ihan muuta, josta saattaa kuitenkin olla valtavasti hyötyä.

• Like 8