Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Guest Coldrunner

Miten jotkut pystyvät juoksemaan kesällä auringonpaisteessa?

Recommended Posts

16 minuuttia sitten, staM kirjoitti:

En tiedä miten sitä hoidetaan, mutta käsittääkseni hoito on huomattavasti monimutkaisempi kuin natriumtasapainon palautus.

 

Olennaista lienee se ettei hoitoa ylipäänsä tarvittaisi.

 

Henkilökohtaisesti mua häiritsee näistä asioista puhuttaessa ehdottomuus. Jos asiantuntija toteaa, että terve ihminen voi juoda 5-10 litraa vettä päivässä ilman ongelmaa ja pelkoa hyponatriamista tms. hän on menettänyt jo ns. nöyryyden hommaan. Itse en toteaisi ehdottomuuksia tai mielipiteitä tietämättä asiayhteyksiä. Ainakaan luennoilla tuohon tyyliin en ole huomannut asioita esitettävän, oli sitten tohtori ja/tai dosentti kyseessä. Mutta kun minulle ei ole suoraan kukaan asiantuntija noin todennut perustelematta, niin en tuomitse. Rikkinäinen puhelin jne........

 

Ja tosiaan onhan noita Suomessakin kuollut ainakin joitakin lapsia vesipokeria pelatessaankin, mutta nämä olkoot nyt sitten pelotteluja ja lööppien otsikoita.

 

Ei asiasta yritetä vaikeaa tehdä varmaankaan, mutta särähti korvaan muutama asia kysymyksessä : helle tai kuuma, juoksu ja pelkkä vesi. Sitten suositeltiin pelkän veden juomisen lisäksi ainakin huomioimaan eri juttuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@tb2:n viittaamassa jutussa sanotaan myös, että "Many researchers now believe that maintaining blood sodium concentration is more important than maintaining full hydration (as this is exactly what the body tries to do through sweating), and during endurance events it is actually necessary to become mildly dehydrated to maintain a normal blood sodium concentration. For example, in the marathon study cited above, researchers calculated that runners needed to lose 3 kg on average to maintain normal blood sodium levels in completing a marathon."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taidettiin yllä tarkoittaa enemmänkin 5-10 litraa tasaisesti päivän aikana, jolloin sitä myös poistuu tasaisesti kehosta hissukseen tavalla tai toisella. Näissä urheilusuorituksissa, joissa on vedetty se lähemmäs 10l pariin tuntiin tai vesipokeria, jossa vieläkin nopeammin, ovat tietenkin ihan eri asioita, kun keho ei pysty poistamaan sitä mitenkään siihen tahtiin kun sitä on sisään kaadettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuuttia sitten, ruiskarhu kirjoitti:

 

Olennaista lienee se ettei hoitoa ylipäänsä tarvittaisi.

 

Henkilökohtaisesti mua häiritsee näistä asioista puhuttaessa ehdottomuus. Jos asiantuntija toteaa, että terve ihminen voi juoda 5-10 litraa vettä päivässä ilman ongelmaa ja pelkoa hyponatriamista tms. hän on menettänyt jo ns. nöyryyden hommaan. 

 

Nöyryydestä en osaa sanoa, mutta hyvin hoiti mut aikonaan juoksukuntoon. Suunnilleen samat ohjeet löytyvät Duodecimin terveykirjastosta: "Pelkällä vedenjuonnilla ei hyponatremiaa yleensä synny. Terve henkilö voi juoda 5-10 litraa vettä päivässä, jos juominen jakautuu usealle tunnille ja mikäli munuaiset toimivat normaalisti ja poistavat ylimääräisen veden. Mutta nopea suurten vesimäärien tai oluen juonti voi aiheuttaa vaarallisen vesimyrkytyksen, johon liittyy vaarallinen hyponatremia. Hitaampikin runsas juominen voi johtaa hyponatremiaan silloin, jos samanaikaisesti runsaan vedenjuonnin kanssa on vaikuttamassa vesihormonin eritystä lisäävä sairaus tai lääke."

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 tuntia sitten, OlliL kirjoitti:

 

Miksi ei? 

 

Tuossa on taustalla se että normi urheilujuomassa Na-konsentraatio on paljon alhaisempi kuin veressä ja siten sen juominen laimentaa myös verta, tosin hieman vähemmän kuin pelkän veden. Lähtökohtaisesti siis runsaasti urheilujuomaa juomalla Na-pitoisuus putoaa vaarallisen alas hitaammin kuin pelkällä runsaalla vedellä tankattaessa, mutta tila on periaatteessa mahdollinen molemmilla.

 

Maratonilla tuo vakavan hyponatremian riski ei tosiaan ole valtavan iso koska suoritus on vielä lyhyt ja yleensä paljon juovalla säätelyä tapahtuu munuaistenkin kautta. Kuitenkin Bostonin maratonilla 2002 tehdyssä melko laajassa tutkimuksessa 13%:lla tutkituista sadoista maaliintulleista todettiin vähintään lievä tällainen tila (<135mM) ja alle prosentti oli jopa vakavasti hyponatremisia. Riskitekijöitä olivat mm. yli 3 litran juotu määrä maratonin aikana, yli 4h kestänyt suoritus, naissukupuoli ja kevytrakenteinen vartalo.

 

Ei liene mitään järkisyytä tankata pelkkää vettä monen tunnin kisassa (no, hampaille on parempi ettei juo happamia sokerijuomia...), vaan kannattaa pyrkiä jossain määrin paikkaamaan muitakin menetettyjä asioita eli energiaa ja myös natriumia (esim. 500mg/h kuumalla maratonilla on ihan turvallista, koska yleensä selvästi enemmänkin poistuu hien mukana). Pelkkä urheilujuoma tai geelit ohjeidenmukaan on jo ihan hyvä tankkaus maratonille ja useimmissa niistä on nykyään myös hieman suolaa. Vain janoon juominen on varmasti ihan turvallinen strategia, tosin suorituskyvyn kannalta ei välttämättä ihan optimaalinen jo energiansaannin vuoksi. Kisaa ei voi ihan verrata suoraan lepotilassa juomiseen koska siinä hikeä (vesi+Na) poistuu paljon nopeammin. Lisäksi munuaiset voivat varsinkin ultramatkoilla joillain henkilöillä rasittua niin etteivät välttämättä säätele niin tehokkaasti kuin levossa. Tuohon voi vaikuttaa mm. vaurioituvista lihaksista vapautuva myoglobiini, joka päätyy munuaisiin. Mahdollisesti muutkin tekijät, mm. jotkin lääkkeet. Vrijens & Rehrer mm. totesivat että Na-pitoisuudeltaan varsin laimean urheilujuoman juominenkin (vs. pelkkä vesi) hidasti veren Na-pitoisuuden laskua kuumassa urheiltaessa. Jopa selvästi enemmän kuin pieni Na-määrä antaisi olettaa imeytymisen kautta. Yhtenä syynä saattoi olla se että Na-pitoista urheilujuomaa juoneet henkilöt tuottivat urheilun aikana enemmän virtsaa kuin pelkkää vettä juoneet ja sitä kautta veren tilavuuden säätely munuaisten kautta olisi toiminut heillä paremmin.

 

Kuivumisen ja hyponatremian oireet ovat osin samoja eli päänsärky, pahoinvointi jne. mutta runsaasta juomisesta johtuvassa hyponatremiassa esiintyy turvotusta ja paino nousee. Normaalisti maratonilla painon tulisi jonkin verran laskea, määrä riippuu hieman tankkausstrategiasta ja tietysti lämpötilasta. Tällainen painon lasku on seurausta pienestä kuivumisesta jota ei saada täysin korvattua ja toisaalta osittain myös poistuneesta hiilestä (glykogeenivarastot jotka kulutetaan > palavat lihaksessa co2:ksi > poistuu uloshengityksessä).

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen pitkissä suorituksissa (yli 6 tuntia) pyrkinyt aina seurailemaan nestetasapainoa hikoilun ja puskassa käymisen kautta. Niin kauan kun hikeä tulee ja puskaan on satunnaisesti (2-3 tunnin välein) asiaa, niin kaikki on ok. Ainakaan mun vatsa ei vedä liikuntasuorituksen aikana niin paljoa nestettä, että kokisin hyponatremian olevan edes teoreettinen uhka. Jos litran saan tunnissa juotua, niin se vaatii jo kovaa yrittämistä ja ollaan siinä rajoilla, että lopettaako vatsa yhteistyön. Suuremmat nestemäärät vaatisivat jo väkisin juomista.

 

Jos nesteen juomista ajattelee maalaisjärjen kautta ja hikeä pukkaa koko suorituksen ajan, en kokisi, että hyponatremiasta tai mistään muustakaan nesteytykseen liittyvästä asiasta tulee mitään isompia ongelmia. Esimerkiksi ultrilla on huoltopisteillä yleensä tarjolla sipsejä, metukkaa, juustoa, suolakurkkua, yms, joten uskoisin, että jo näistä saa niin paljon suolaa, että hyponatremia ei iske. Jos kropan suorituskykyä haluaa optioida, niin sitten kannattaa toki nauttia vielä erikseen suolaa.

 

Maratonit ovat ajallisesti niin lyhyitä etappeja, että jos urkkajuomaa tai suolaa sisältäviä geelejä yhtään nauttii, niin tuskin hyponatremia on todellisuudessa minkäänlainen ongelma. Ellei vedä pelkän veden juomista aivan älyttömyyksiin, siis vaikka kolme litraa tunnissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kohtuus kaikessa. Juo kohtuudella, lienee aloittelijallekin hyvä ohje. Hullunlailla juominen pelkkää vettä voi sit kaiketi aiheuttaa aivojen turpoamisen, johon kaiketi voi kuolla (kuolemantapaukset kai aikalailla harvinaisia). Pieni nesteen hukka maralla ei siis ole kovinkaan vaarallista, joka tapauksessa tulee pieni hetkellinen puutos. Siksi, jos on hellemara tiedossa, tulisikin juoda etukäteen jonkunverran, mutta kohtuullisesti. Suola sitoo nestettä kehoon, siksi se on paikallaan. Siinäkin kohtuus. Urheilujuomassa on lisättynä suolaa, mutta harvan maha kestää juoda sitä pelkästään, siksi väliin vettä tai mehua. -Ja suolakurkut ovat mukavia ainakin imeskellä, ja vaikka sylkäistä sitten pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaaleaa vaatetta päälle ja paidanhelma hulmuten niin auttaa kummasti. Päähinettä en ole käyttänyt koskaan, en tiedä auttaisiko se. Keväällä lämpötilat lähtevät nousuun ja tulee pehmeä aloitus tähänkin puuhaan. Toki ensimmäisellä helteellä kylmän kevään jälkeen kannattaa ottaa varovaisesti. Nestettä mukaan vatsanpohjalle eikä mitään ylipitkiä vetoja.

 

Mulla +30°C on vielä ok tunnin lenkille ilman välitankkausta, mutta siitä ylöspäin alkaa jo olemaan haitaksi. Harvemmin sitä kuitenkaan ehtii ihan keskipäivällä lenkille. Jotenkin tuntuu, että lämpimässä säässä juoksu on rennompaa ja olo notkeampi. :)

 

Kyllä lämpimässä nestettä katoaa kuitenkin sen verran, ettei lenkin jälkeen kannata kovin pitkää istua saunassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ookei viikonloppuna ajattelin lähteä pidemmälle lenkille ja tänne luvataan +30 astetta. :o Osaako kukaan arvata paljonko nestettä pitäisi varata mukaan jos arvioitu kesto on parin tunnin luokkaa? Voinko ottaa vaan urheilujuomaa pulloon vai pitäisikö olla pelkkää vettä lisäksi? Puolimatkassa pitäisi taukopaikalla pystyä juomaan/täydentämään vettä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuuttia sitten, suvi k. kirjoitti:

Osaako kukaan arvata paljonko nestettä pitäisi varata mukaan jos arvioitu kesto on parin tunnin luokkaa? Voinko ottaa vaan urheilujuomaa pulloon vai pitäisikö olla pelkkää vettä lisäksi?

 

Nämä on vähän sellaisia asioista, että ainoa tapa tietää oikea vastaus on kokeilla :wink_(2):

 

Noissa lämpötiloissa olisi tietysti parasta juoda mahdollisimman paljon, mutta jokaisella meistä on omat rajat sille miten paljon vatsa vetää. Yleisellä tasolla ollaan sitä mieltä, että urkkajuoma on helteellä parempi, mutta jokainen meistä on kuitenkin yksilö, joten kokeilemalla se selviää, että mikä toimii ja mikä ei.

 

Jos sinulla ei ole yhtään kokemusta parin tunnin lenkeistä kuumassa kelissä, niin lähtisin liikkeelle sillä taktiikalla, että juodaan 0,5 - 0,7 litraa tunnissa. Se voi olla liian vähän, mutta voi olla että vatsasi ei enempää vedä. Ja testaisin ohjeen mukaan tehtyä urkkajuomaa. Jos puolivälissä tuntuu siltä, että urkkajuoma ei toimi, niin sitten vain vesilinjalle puolivälin huoltopisteellä.

 

Ja tärkeää on toki se, että tankit ovat täynnä lenkille lähtiessä :thumbsup:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aihetta liipaten: jos kuuman sään vuoksi haluaa lähteä lenkille mahdollisimman nopeasti heräämisestä (jotta olisi edes vähän viileämpää), mitä syötte/juotte ennen lenkkiä? Oletetaan että illalla on syönyt normaalin illallisen ja lenkin jälkeen on mahdollisuus kunnolliseen aamupalaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy