Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ansku72

Hyvä juoksumatto?

Recommended Posts

Mulla matto mahdollistaa turvallisen, vammattomien kilometrien kerryttämisen.

Outoa tosin on se, että mulla mattotreeneissä on syke paljon alempi kuin ulkona samalla vauhdilla (arviolta). Eilenkin tein TV-kovaa ja syke ei noussut yli 160:n vaikka tuntui että mennään vähintään yhtä kovaa kuin viikkoa aiemmin ulkona. Hengästyminen ja lihasväsymyskin oli vastaava kuin ulkotreenissä mutta syke vaan ei nouse. Toinen outo juttu on että mun Tunturin juoksumattoni ottaa Polarin bluetooth lähettimestä signaalia. Lukemat on mitä sattuu mutta silti se jotain sinne lähettää vaikka maton ei pitäisi mitenkään reagoida bluetoothiin.

Sitten kun katsoo videolta miltä meno näyttää kun on juossut vartin niin näkee ettei ne jalat kamalan kovaa vauhtia viuhu 😄

https://youtu.be/ZdotuCzD8gA

6 minuuttia sitten, Juha Tuomola kirjoitti:

... outo juttu on että mun Tunturin juoksumattoni ottaa Polarin bluetooth lähettimestä signaalia. Lukemat on mitä sattuu mutta silti se jotain sinne lähettää vaikka maton ei pitäisi mitenkään reagoida bluetoothiin. 

Eikös Polarin sykelähettimet lähetä BT:n (ja uusimmat Ant+:n)  lisäksi muinaista 5 kHz -signaalia juurikin kuntolaitteita varten? Mulla Tunturin juoksumatto tunnistaa Polarin lähettimen ja näyttää jopa järkeviä sykelukemia, mutta useammin mulla on käytössä Garminin lähetin, johon juoksumatto ei reagoi mitenkään.

4 tuntia sitten, X-Caliber kirjoitti:

Eikös Polarin sykelähettimet lähetä BT:n (ja uusimmat Ant+:n)  lisäksi muinaista 5 kHz -signaalia juurikin kuntolaitteita varten? Mulla Tunturin juoksumatto tunnistaa Polarin lähettimen ja näyttää jopa järkeviä sykelukemia, mutta useammin mulla on käytössä Garminin lähetin, johon juoksumatto ei reagoi mitenkään.

Kappas, niinpä tekeekin. Harmi että sykkeet on ihan liibalaabaa, esim eilen oli 216 kun oma mittari näytti 113. 

On 8.2.2020 at 14.01, madass kirjoitti:

XXL:ssä olis tarjouksena tollanen: https://www.xxl.fi/pro-form-power-1295i-juoksumatto-harmaa/p/1154268_1_style

hintaan ei-paha 240,-.

(edit: joo, linkki ei toimi enää, kun varmaan myyty loppuun tohon hintaan)

Onnistuin heti lauantaiaamusta tilaamaan yhden aika riskillä näkemättä ja kokeilematta laitetta, kun alennus on noinkin huomattava. Eipähän tuo ole kuin salikortin tai laskettelukausikortin hintainen. Kotiin toimituksesta kyllä perivät viiskymppiä päälle.

Ruotsissa myyvät vieläkin samaa laitetta kymmenkertaiseen hintaan

https://www.xxl.se/pro-form-power-1295i-lopband-gra/p/1154268_1_style

24 minuuttia sitten, madass kirjoitti:

Onnistuin heti lauantaiaamusta tilaamaan yhden aika riskillä näkemättä ja kokeilematta laitetta, kun alennus on noinkin huomattava. Eipähän tuo ole kuin salikortin tai laskettelukausikortin hintainen. Kotiin toimituksesta kyllä perivät viiskymppiä päälle.

Ruotsissa myyvät vieläkin samaa laitetta kymmenkertaiseen hintaan

https://www.xxl.se/pro-form-power-1295i-lopband-gra/p/1154268_1_style

Mikäli kyseessä on sama matto kuin tuossa Ruotsin linkissä niin sitä voi pitää hyvänä hankintana. Kokemusta kyseisesetä tuotteesta ei ole, mutta speksien mukaan laite vastaa hyvinkin monia reilun tonnin hintaisia laitteita. Ruotsin hintaa voi puolestaan pitää aika yläkanttiin hinattuna. 

Ihan samaa ajattelin, että Ruottissa hinta on kyllä hilattu yläkanttiin. Itävallan XXL myy mattoa hintaan 1790€ ja Norjan XXL myi Suomen XXL:n kanssa samaan aikaan matot loppuun hintaan 8000kr.

Suomessa ennen tätä alennusta hinta oli ollut 1199€. En tiedä, miten sitten ovat päätyneet myymään mattoa 79%:n alennuksella Suomessa. Tuntuu hassulta, että vuosi sitten XXL:stä hyvästä alennuksesta ostamani pyörän wattikampi (erinomainen hankinta sekin) oli hieman kalliimpi kuin juoksumatto.

Tosiaan sama laite samoilla spekseillä ja samalla tuotenumerolla kaikissa maissa. Taitaa kertoa jotain XXL:n taloudellisesta tilanteesta ja varaston koosta.

Edit - Ohoh, lukevat näköjään Ruotsin XXL:ssä juoksufoorumia: pudottivat juuri maton hinnan 9000 kruunuun!

Edit2 - Erikoista tää XXL:n hintakikkailu, nyt taas myynnissä Suomessakin hintaan 600,-

On 8.2.2020 at 14.01, madass kirjoitti:

XXL:ssä olis tarjouksena tollanen: https://www.xxl.fi/pro-form-power-1295i-juoksumatto-harmaa/p/1154268_1_style

hintaan ei-paha 240,-.

Varmaan paras juoksukamaostos ikinä laatu/hinta-suhteeltaan. Parien kenkien hinnalla ihan jämäkkä juoksumatto. Postin miehet onneksi autto laatikon sisälle; ei ois kyllä omin voimin 120kilonen pakaasi tullut ahtaasta oviaukosta.

Ihmeesti saa jalat hapoille, kun nousee loppumatonta 15%:n mäkeä ylös. Nyt vaan ei enää oo tekosyitä jättää lenkkiä väliin loskapskakelin takia.

Vauhdin kalibrointikin onnistui hyvin pyörän etukiekon avulla. Kysymys mattojuoksijoille: pitäisikö kalibrointi tehdä kuormitettuna vai pysyykö juoksumaton nopeus tarpeeksi vakiona kuormituksesta riippumatta? (3,5hv jatkuva moottoriteho ja tavallinen käyttönopeus n. puolet maksimista)

4 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Jostakin syystä tätä mun Fitnordin mattoa pitää lähes päivittän kiristellä suuntaan tai toiseen. Mikäköhän siinä on? Onko samantapaisia kokemuksia @Seppo tai @IUP tai joku muu?

Siis mitä sä oot siinä kiristelly? Ei tuo mun matto oo nähny ruuvimeisseliä vuoteen. Tosin en mä oo sillä juossu kuin varmaan jotain 200-300km. 

33 minuuttia sitten, Seppo kirjoitti:

Siis mitä sä oot siinä kiristelly? Ei tuo mun matto oo nähny ruuvimeisseliä vuoteen. Tosin en mä oo sillä juossu kuin varmaan jotain 200-300km. 

Välillä se matto on liikaa vasemmalla, joten pitää ruuvata sitä keskelle. Sitten se on seuraavana päivänä liikaa oikealla jne. Mietin vain että rauhoittuuko se jossain vaiheessa. Muutamat kerrat sitä on jo joutunut säätämään.

17 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

Välillä se matto on liikaa vasemmalla, joten pitää ruuvata sitä keskelle. Sitten se on seuraavana päivänä liikaa oikealla jne.

Kuulostaa todella oudolta. Aivan kuin joku lukitus ei pitäisi ja säädöt pääsisivät muuttumaan. Mutta tämän ei pitäisi olla edes teoriassa mahdollista.

Oletko siis keskittänyt maton siten, että matto pyörii noin 5 km/h ja säädät kiristyksen siten, että matto pysyy pyöriessä keskellä? Jos näin tekee ja matto silti vaeltelee puolelta toiselle, niin jotain vikaa siinä on.

15 minuuttia sitten, HelppoHeikki kirjoitti:

Oletko siis keskittänyt maton siten, että matto pyörii noin 5 km/h ja säädät kiristyksen siten, että matto pysyy pyöriessä keskellä?

Just noin olen tehnyt. Eipä se hämmästyttäisi jos olisivat paskan myyneet. Ihan perus.

Mitenköhän tuollaisen kanssa oikein takuuhommia hoidetaan? Ei ole kovin kätevä laite pistää pakettiin ja viedä huoltoon.