Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Ansku72

Hyvä juoksumatto?

Recommended Posts

On 22.11.2019 at 16.51, IUP kirjoitti:

En kyllä missään tapauksessa maksaisi euroakaan tuosta. Todennäköisesti kelvoton juoksemiseen. 

Itse laitoin tilaukseen Fitnord sprint 1000. Ensi viikolla pitäisi tulla niin pääsee testailemaan. Vaikuttaa ainakin paperilla kelpo vehkeeltä.

No kokemuksia? 🙂

V-käyrä alkaa olla tapissaan näiden sohjojen kanssa jo nyt, eikä talvi ole edes kunnolla alkanut.

On 14.12.2019 at 09.13, puujalka kirjoitti:

No kokemuksia? 🙂

V-käyrä alkaa olla tapissaan näiden sohjojen kanssa jo nyt, eikä talvi ole edes kunnolla alkanut.

Juoksumaton toimitus viivästyi pahasti mutta nyt on muutama lenkki juostuna. 

Laitteen kasaaminen oli periaatteessa todella helppoa. Oli yhteensä vain viisi osaa mitkä piti ruuvata kiinni toisiinsa. Ruvien reiät eivät kuitenkaan meinanneet millään sopia yhteen joten laitteen kasaamiseen meni pari tuntia. Varmaan omaa osaamattomuutta.

Matto on todella jämäkkä ja hiljainen eikä tärise kovemmassakaan vauhdissa. En tosin ole vielä juossut  kovempaa kuin 18km/h mutta luulen että meno on maksimivauhdissakin (22km/h) ihan siedettävää. 

Ainoa huono puoli mielestäni on että kahvassa oleva säätönappi nopeudelle toimii 0,1km/h porrastuksella. Saisi olla toinen nappi joka olisi 1,0km/h porrastuksella. 

Mitään telkkariruutuja mistä voisi katsella leffoja tai muuta hilavitkutinta ei matossa jotain musiikkisoitinta lukuun ottamatta ole joten jos joku sellaisia kaipaa ei ehkä tämä matto ole paras valinta. 

Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen ostokseen. Varmasti tulee juostua enemmän kilsoja nyt kun ei tarvi mennä loskaan tarpomaan.

• Like 1

On 19.12.2019 at 13.38, IUP kirjoitti:

Laitteen kasaaminen oli periaatteessa todella helppoa. Oli yhteensä vain viisi osaa mitkä piti ruuvata kiinni toisiinsa. Ruvien reiät eivät kuitenkaan meinanneet millään sopia yhteen joten laitteen kasaamiseen meni pari tuntia. Varmaan omaa osaamattomuutta.

Päädyin itse Sprint 500:een koska se vie vähemmän tilaa. Sen kasaamisessa oli myös ongelmia, oli pakko jättää sen konsolin varsista pari kuusiokoloruuvia pois, koska siellä oli nähdäkseni pari reikää vähän huonolla paikalla. Olisi pitänyt tuunata liikaa, joten katsotaan nyt kestääkö se. Eiköhän se kestä ellen rupea roikkumaan konsolissa koko painolla. Mahtoikohan olla saman tapainen ongelma kasaamisessa?

Ensipuraisun perusteella matto näyttäisi toimivan.

39 minuuttia sitten, MMM kirjoitti:

XXL:ssä mainostivat Titan 830 mattoa hintaan 1199e, ja ovh:n ilmoittivat olevan 2299, eli ihan hyvä alennus jos tuo ovh sitten pitää oikeasti paikkansa. Kannattaa vilkaista jos tarvitsee uutta mattoa.

Speksit on ihan hyvät. Ovh en tuollaista nähnyt. 

Tassa ketjussa luuraa varmaan mattoekspertit, niin kysympa tassa yleista matolla juoksusta.

Teetteko mattotreeneja siksi etta ulos ei uskalla (vaikka kelien takia) tai ehka kun se saastaa aikaa (voi hypata matolle helpommin kun suunnata ulos). Vai onko mattotreenilla etuja verrattuna ulkona treenaamiseen, ja matto onkin "positiivinen" valinta (eika vaan ulkona olemisen valttamista) ?

Minulle ne vahaiset mattotreenit joita olen tehnyt ovat olleet aikamoista pakkopullaa, kun ulkona juokseminen on minulle paljon kivempaa (vaikka sataisi ja olisi kuinka koleaa). Mutta kerran pistin matolla maki-ohjelman, ja siina oli kylla jotain. Se pakotti vaihtelemaan rytmia, ja jaksotti paljon paremmin treenin verrattuna siihen mita teen ulkona. Eli voisin kuvitella etta ohjelmoitavuus olisi plussaa verrattuna "vapaana" juoksemiseen. Ja kun treenikuri ei itsella kenties ole paras mahdollinen (eli tarkoitus on tehda kova treeni, mutta sitten siita jotenkin lipsuu), matto voisi olla hyva keino pakottaa itseaan, kun kerta ohjelma tekee sen automaattisesti.

Mita mielta olette ?

Keskeiset syyt omaan juoksumaton käyttöön:

1. Surkeat / vaaralliset olosuhteet ulkona
  2. Mahdollisuus tarkkaan rasituksen / vauhdin kontrollointiin
  3. Pitkät, yhtäjaksoiset ylämäkitreenit jos tavoitteena on esim. Alppien vuorijuoksut, Spartathlon, Nove Colli tai joku muu pitkiä nousuja sisältävä kilpailu.
  4. Helppous, riittää kun kävelee rappuset alakertaan, vetää shortsit ja lenkkarit päälle ja aloittaa treenin. 

• Like 2

Kyllä se on liukkaus joka pakottaa matolle. Vaikka olisi kuinka hyvät kengät, liukkailla keleillä on aika iso vaara loukata itsensä. Sitä kuitenkin jännittää alitajuisesti tai juoksee muuten vain väärin.

Jos matolle menen, se on aika yhdentekevää siinä vaiheessa kuinka suffelia se touhu on. Pääasia että saa treenin sisään.

• Like 1

Mä oon tuikitavallinen treenaaja. Vajaan vuoden tauon jälkeen aloitin pari kuukautta sitten kuntosalilla käynnin. Olen vahvistanut keskivartaloa, yläkroppaa ja jalkoja. Joka kerran olen myös juossut matolla 15-30 min. 1) Muun kuntoilun lomassa on helppo juosta hieman.

2) Matot ovat laadukkaita eikä nivelet (useita polvileikkauksia aiemmin ja ylipainoa) rasitu. Juoksen myös ulkona ja polvikivut ovat arkea, toisin siis kuin matolla. 

Tiedättekö onko näissä matoissa joku vaimennus tms. koska nivelet ei rasitu juurikaan.

On noi matot vaan loistokeksintö !

• Like 1

2 tuntia sitten, manu99 kirjoitti:

Tiedättekö onko näissä matoissa joku vaimennus tms. koska nivelet ei rasitu juurikaan.

Itse luulen että sillä ettei oikeasti liiku alustan suhteen on jotain tekemistä sen kanssa ettei jaloille tule iskuja ja sen kautta nivelvaivoja. Itse olen joutunut juoksemaan aika paljon matolla jalkavaivojen vuoksi ja ei tuo hieman joustava alusta kyllä selitä kaikkea siitä, miksi matolla paikat kestää ja tiellä ei.

Itse lihastyöhän matolla on kuitenkin liki tiellä juoksua vastaavaa. 

Jalkojen säästämisen lisäksi mattojuoksussa on hyvää mahdollisuus juuri halutun kaltaisiin reeneihin, ei lipsahda veto liian kovaksi tms, vaan saa säädeltyä tehot suunnitelluiksi. Itse pidän kyllä matolla juoksusta, mutta pidän kyllä ulkonakin juoksusta. Matolla on mukava katsella vaikka urheilua tms. 

• Like 1

8 tuntia sitten, ErAh kirjoitti:

Itse luulen että sillä ettei oikeasti liiku alustan suhteen on jotain tekemistä sen kanssa ettei jaloille tule iskuja ja sen kautta nivelvaivoja. Itse olen joutunut juoksemaan aika paljon matolla jalkavaivojen vuoksi ja ei tuo hieman joustava alusta kyllä selitä kaikkea siitä, miksi matolla paikat kestää ja tiellä ei.

Itse lihastyöhän matolla on kuitenkin liki tiellä juoksua vastaavaa. 

Jalkojen säästämisen lisäksi mattojuoksussa on hyvää mahdollisuus juuri halutun kaltaisiin reeneihin, ei lipsahda veto liian kovaksi tms, vaan saa säädeltyä tehot suunnitelluiksi. Itse pidän kyllä matolla juoksusta, mutta pidän kyllä ulkonakin juoksusta. Matolla on mukava katsella vaikka urheilua tms. 

onhan siinä matolla toi puoli et voi tsekkaa vaik urheiluu tai jotain...itellä ei oo niin jalka vaivoja ollu nyt...itb pysyny onneks pois...nuorempana penikka ja akilles vaivas...mut leikkuu pyödän vältin...