Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Miksi Seppis juo?

nylykky
 Share

Recommended Posts

En halunnut muuttaa tuota epä-tipahton ketjun luonnetta ja siksi avasin uuden ketjun tällaiselle aiheelle

Siksi miksi käytät alkoholia?

Itse näen seuraavia "syitä" juoda viinaa.

"Suruun"

a)Haluaa resetoida itsensä ikävän tapahtuman johdosta

(esim. huonon maran/ potkujen, avioeron jälkeen oleva kertaluontoinen perskänni)

b)Juo useamman kerran ikävän tapahtuman johdosta

(esim. huomon maran/ potkujen jälkeen oleva otetta känni, joka toistuu monta kertaa)

c)juo, että saa unta

(unilääkkeen korvaaja)

d)JUO, koska on riippuvainen alkoholista

"Iloon / normaalioloon"

1)Juo, koska jokin alkoholi maistuu hyvältä

(voisitko tässä tapauksessa juoda alkoholitonta vaihtoehtoa?)

2)kalja / siideri/ on hyvä janojuoma

3)Juo, koska se saa ruoan maun maistumaan hyvältä

4)humalassa/nousuhumalassa olo on upeata

5)juo kavereitten mukana

(ei halua/kestä olla selvinpäin kavereiden seurassa)

6)juo kavereitten takia

(ei halua juoda, mutta ei jaksa/uskalla selitellä kavereille juomattomuutta)

7)Haluaa nollata itsensä esim. työn tai urheilusuorituksen jälkeen

(eroaa a) vaihtoehdosta, että tämä juodaan iloon eikä suruun)

8)Tulee rohkemmaksi/lupa töppäillä kun on kännissä

Jos sinulle tulee vaihtoehtoja lisää, niin laita ylös ja mielellään pieni selvitys vaihtoehdosta.

No minä aloitan. Kirjoittelen tätä krapulassa eilisten pikkujoulujen jälkeen ja "syy" eiliseen juomiseen oli

"7)Haluaa nollata itsensä esim. työn tai urheilusuorituksen jälkeen"

Muuten vastaukset ovat...suruun olen ottanut tällaisia resetointikännejä...nykyään harvemmin (vaihtoehto 1)

"iloon" kun juon, niin juon sekä alkoholin maun, että ruoan maun parannuksen takia ja silloin minulle

on sama, onko siinä juomassa alkohilia tai ei, jos maku sama....oikeastaan useammin olisi parempi, että

ei olisi alkoholia, jos vaikka on autolla liikenteessä.

Ehkä suurin syy tälle kysymykselle on se, että jostain syystä minulle on

monasti hauskempaa selvinpäin, kuin humalassa....elikkä minulla taitaa olla pahanlaatuinen alkoholiongelma, kun en osaa nauttia alholin tarjoamasta humaluudentunteesta....vai onko viina liian kevyttä ainetta minulle ja pitäisi kokeilla vähän rajumpaa tavaraa?

Olisi kiva kuulla muitten Seppolaisten kommentteja.

• Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Myönnän kulauttavani muutaman oluen illoin ällöin. Aikoinaan se on ollut seurustelun muoto, nykyään lähinnä huono tapa, josta olisi syytä päästä eroon, koska saatu ilo on vähäinen ja kyseenalainen. Ruokajuomana olut tai viini voi toki parantaa kulinaristista nautintoa. Erityisen hektisen päivän päätteeksi pari pinttiä auttaa purkautumaan, jollei ole mahdollisuutta urheilla tai harjoittaa kontemplaatiota sen sijaan.

Juon vain seuran vuoksi ja silloinkin siirryn 2 tuopin tai lasillisen jälkeen alkoholittomaan vaihtoehtoon. En koskaan juo yksin. Alkoholinkäyttökerrat vuodessa voi laskea yhden käden sormilla. Olen ollut 23 vuotta sitten viimeksi krapulassa, enkä halua kokea sitä uudelleen. Taidan olla vähän outo..

Juon melkein joka viikonloppu jokusen annoksen, yleensä ruoan ja saunan yhteydessä. Punkkua, kaljaa. Viikolla en koskaan juo. Muutaman kerran vuodessa sitten ns. lärvit yleensä jossain työpaikan tapahtumassa tms. Olen kyllä miettinyt nollalinjaa tässä asiassa. Alkoholista ei taatusti ole mitään terveydellistä etua ja säästyisi rahaakin. Ja ei se nautinto niin kummoinen ole kuitenkaan, aika helposti tuon tavan saisi kitkettyä.

Nuorempana tuli juotua, koska siitä tuli humalaan ja samalla tuli toilailtua, mistä riitti sitten iloa kaikille. Nykyään en humalahakoisesti juo. Lähinnä tulee juotua, kun muistelee kavereiden kanssa menneitä tapahtumia.

Eilen join ensimmäisen kerran moneen kuukauteen pari kupposta boolia. Hyvvee oli, mutta tuli otettua kohtuudella.

Juon vain seuran vuoksi ja silloinkin siirryn 2 tuopin tai lasillisen jälkeen alkoholittomaan vaihtoehtoon. En koskaan juo yksin. Alkoholinkäyttökerrat vuodessa voi laskea yhden käden sormilla. Olen ollut 23 vuotta sitten viimeksi krapulassa, enkä halua kokea sitä uudelleen. Taidan olla vähän outo..

Et ole outo. On muitakin.

Se muutaman tunnin hurma ei ole sen arvoista, että saa elää pää ämpärissä loppuillan.

Pitää olla melko extratilanne ennen kuin suostun napanderin ottamaan.

Muuten en osaa ottaa kantaa asiaan. Ennen kun otettiin niin siksi, että oli kivaa, oli mukava olla humalassa, kaikki kaverit ottivat, ei sitä menoa jaksanut katsoa selvin päin. Se kuului siihen nuoruuteen. Ja silloin sitä jaksoi ne kapulatkin ihan eri tavalla. Nekin kuului nuoruuteen.

1)Juo, koska jokin alkoholi maistuu hyvältä

Tulee mieleen vanha Pahkasian mainos: Uutuutena alkoholiton Kossu! Sinulle joka juot sitä vain maun vuoksi!

Mä en juurikaan juo, ei ole nykyään tarvetta. Joskus otan tumman oluen ravintelissa, viimeks näin tapahtui toukokuussa.

Tulipahan sitten vedettyä uuden threadin aloitus laskuhumalassa & krapulassa.

En Vetoa kuitenkaan omaan kahdeksanteen kohtaan.

8)Tulee rohkemmaksi/lupa töppäillä kun on kännissä

Nykyään on alkanut kyrsiä toi humalassa olo oikein kunnolla. En tiedä onko niin, että en osaa siitä enää nauttia vai mikä siinä on. Ennen oli hyviä/onnellisia/riehakkaita kännejä. Nykyään ei tule mitään kunnon feelisparannusta vaikka kittaa enemmän taikka vähemmän viinaa.

Kännääminen menee seuraavaa rataa. Alat ottaa kohtalaisesti (8 annosta) vaikka 6 h aikana ja olossa ei ole mitään erikoista, ainoastaan olo tuntuu kömpelöltä ja jotenkin hölmöltä. No sitten tapahtuu se "katastrofi"...meikää alkaa väsyttää aivan simona, ja vetäydyn nukkumaan (selvinpäin tätä ongelmaa ei tule). Siinä sitten mennään 12 jälkeen nukkumaan ja meikä herää sitten levottomana 3-4h yöunen jälkeen kännisenä,krapulaisena, levottomana ja väsyneenä (tapahtuu joka kerta). On pikkaisen p..ka feelis koko päivän.

Sitä tässä vaan ihmettelen, että onko tuo kroppa jo kyltynyt tuolle viinalle, kun se ei siihen enää reagoi toivotulla tavalla.

Onkohan kellään muulla samaa ongelmaa?

Yhdellä kaverillani on taipumus saada sellaisia krapuloita, että miekkonen ei

ole juonut tippaakaan viimeiseen kahdeksaan vuoteen. Ei kyllä oikein juonut ennen sitäkään...

Omat geenini on järjestetty siten, että hampaat on nippa nappa saatu ripoteltua

yhteen reikään. Tämän lisäksi en kärsi minkäänlaisesta krapulasta, vaikka kerran vuodessa yritänkin. Tästä syystä ei auta enempää yrittääkkään. Olisin varmaan otollisessa asemassa kehittyä iloiseksi puistojen "veikoksi".

Sitäpaitsi olen altis kaikenmaailman kummallisten tapojen tarttumiselle: Juoksen.

Riittäköön se rituaalipäihteeksi tällä haavaa...

Vaikea sanoa kovin yksiselitteisesti. Ujon puoleisena kaverina tuo rentoutuminen ja estojen poisto seurassa on ollut tärkeässä asemassa. Joskus kännissä on pirun kivaa, ja senkin takia tulee juotua vaikka aina ei sitten olekaan kivaa kännissä. Sosiaalista juominen porukassa on monesti. Parin annoksen ottaminen kotona puolestaan liittyy rentoutumiseen ja tulee rauhallinen olo vaikkapa työviikon päätteeksi. Irtautuminen arjesta on myös osa humalaan hakeutumista samoin kuin pitkäkestoista juoksuakin.

"Iloon / normaalioloon"

1) Juo, koska jokin alkoholi maistuu hyvältä

3) Juo, koska se saa ruoan maun maistumaan hyvältä

Lähinnä kohdalleni osuu tämä kohta 1. Pidän oluesta (monenlaisista ihan perus keskiketterästä tummiin/vahvoihin), pidän myös viinistä (sekä puna että valko, myös kuohusellainen), konjakki, campari, monet liköörit ovat mielestäni hyviä. Paljon niitä tällöin ei tule otettua, pääosin jää kahteen annokseen kerrallaan.

Mietin tuota kohtaa 3), juon usein myös ruoan kanssa joko olutta tai viiniä, mutta mielestäni hyvä ruoka maistuu kyllä hyvältä esim vedenkin kanssa ja toisaalta huonoa ruokaa ei saa maistumaan hyvältä, vaikka tinaisi alkomahooliakin sen kanssa. Joten juon ruoan kanssa, mutta en ihan tuon selityksen takia. Lähinnä, että olut/viini on hyvä ruokajuoma.

Suurempaa kännäämistä ei ole enää vuosiin tullut harrastettua, opiskeluaikoina se jotenkin kuului sen porukan kulttuuriin. Tällä hetkellä sitä ei kaipaa, ja tietäen oman heikon vatsan, ei oikein mieli tee uudelleen koittaakaan. Tilaisuuksissa, missä on ilmaista viinaa tarjolla, juon väliin paljon vettä/alkoholitonta.

Lähes joka perjantai tulee otettua n. 3 olutta. Yksi saunajuomaksi, toinen iltapalalla ja kolmas teeveetä katsellessa.

Vuoteen mahtuu myös jokunen lärvätsalo jossain pippaloissa. Olen rakennettu niin, että jonkun viiden paukun jälkeen viuna alkaa vasta maistumaan ja sitten unohdetaan huominen.

Alkuvuodesta pidin tipatonta 10 viikkoa, joka ei ollutkaan niin helppo nakki kun olin kuvitellut.