Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sign in to follow this  
kristian65

Kuinka paljon ikä vaikuttaa Malminkartanon portaisiin?

Recommended Posts

tunti sitten, kristian65 kirjoitti:

Hei,

työkaverini (35 vuotta) haastoi minut (51 vuotta) ja toisen työkaverini (45 vuotta) Malminkartanon mäkijuoksuun. Hänen mukaansa iällä ei ole merkitystä, koska hän on minua tällä hetkellä noin 20 kiloa painavampi, pitäneekö paikkansa? 

 

No nyt on mielenkiintoinen kysymys, mutta erittäin vaikea, koska ns. muuttuvia tekijöitä on niin paljon. 

 

Jos olisi ns. identtiset tapaukset kyseessä, niin sanoisin, että iän vaikutus tulokseen on 10 - 15 s kolmekymppisen eduksi verrattuna viisikymppiseen. Niin kompensoiko tuo 20 kilon ylipaino (?) tuon? Jos kyse on 20 kilon ylipainosta, niin sanoisin, että aika hyvin kompensoi. Jos taas henkilö on vain 20 kiloa painavampi (pidempi, lihaksikkaampi), niin ei kompensoi yhtään.

 

Tuossa alla on miesten ja naisten WMA-ennätykset. Niistä voi päätellä iän vaikutuksia tuloksiin. Tässä tapauksessa katsoisin eniten 800 metrin tuloksia.

 

http://www.world-masters-athletics.org/files/records/outdoormen.pdf

 

http://www.world-masters-athletics.org/files/records/outdoorwomen.pdf

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan lonkalta sanoisin että jos on löysää läskiä 20kg niin tuossa tiukassa ylämäessä se on selvästi suurempi rasite kuin 10-15v ikäero. Mutta tosiaan painoa on monenlaista. Lisäksi näissä lajeissahan ei ole painoluokkia (paitsi Ameriikassa) joten se paino on vähän niinkuin voivoi, mutta iällä voi sitten ansaitusti hieman naljailla maalissa jos tulee vaikka samat ajat ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuuttia sitten, kristian65 kirjoitti:

Hei,

kysymyksessä on lihaksikas ja hyväkuntoinen mies, jolla ei ole läskiä lainkaan, mutta todellakin 20 kg minua painavampi.

 

No sitten hän jopa hyötyy asiasta. Ei hentoinen maratoonari ole omimmillaan tuollaisessa minuutin puolentoista rykäyksessä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Samanlaisia ketjuja

    • rinieme
      Kertokaapa kokemuksianne maksimisykkeen kehityksestä iän myötä!
       
      Yleinen väite on, että maksimisyke laskee noin yhden pykälän joka ikävuosi. Tämä perustuu käsittääkseni laajoihin tutkimusaineistoihin väestöstä yleensä. Miten käy aktiiviliikkujalle? Siitä on käsittääkseni aika vähän luotettavaa seurantatietoa. Olen lueskellut Joe Frielin kirjaa "Fast after 50". Hän tuntuu olevan sitä mieltä, että maksimisykkeen lasku ei ole aktiiviharrastajalla välttämättä totta, eikä ainakaan niin nopeaa, kuin yleensä väitetään. Friel ei kirjoita pelkkää mutua, vaan takana on laaja tutustuminen tieteellisiin tutkimuksiin.
       
      Oma kokemukseni tukee ainakin jossain määrin Frielin ajatusta. Aloittelin uutta aktiiviharrastamista melko pitkän hyötyliikkumisjakson jälkeen noin kymmenen vuotta sitten. Silloin maksimisykkeeksi sain 167 bpm. Nyt, kymmenen vuotta myöhemmin, maksimisyke on noin 175 bpm. En toki väitä, että maksimi varsinaisesti olisi noussut noin paljon. Kyse lienee enemmänkin kyvystä ottaa itsestään kaikki irti. Väittäisin silti, ettei se maksimi ole laskenutkaan tänä aikana.
       
      Frielin ajatuskulku aiheesta on suurin piirtein (muistinvaraisesti) tämä:
      - Ihmisten liikkuminen yleensä vähenee iän myötä ja maksimisyke laskee. Laajat aineistot ja käsitys keskimääräisestä laskuvauhdista perustuvat väestöön keskimäärin, eivät aktiiviurheilijoihin.
      - Aktiiviliikkujillakin on yleistä muuttaa harjoitteluaan iän myötä leppoisan köpöttelyn (Long Slow Distance) suuntaan. Yläreservi jää pois käytöstä ja enää ei päästä maksimeihin.
      - Ikääntyvän "aktivistin" pitäisi polarisoida treeniään entistä enemmän. Kevyet tosi keveinä ja huoltavinakin. Erityisesti pitää huolehtia palautumisesta, joka iän myötä hidastuu. Toisaalta pitää panostaa entistä enemmän yläreservin ylläpitoon. Pitää siis tehdä oikeasti kovia treenejä, jottei huippusuorituskyky katoa. Tämä ei siis kuitenkaan tarkoita, etteikö peruskestävyys olisi edelleen tärkeää. Frielin ajatus on kuitenkin, että sitä on rakennettu vuosikymmeniä eikä se katoa yhtä helposti kuin revittelykyky.
       
      Tuttavapiirissäni on ikääntyvä yleisurheilija, lajeina esim 60 m juoksu, kolmiloikka, moukari. Hän on harrastanut huipulla nuorena, pitänyt treenitaukoa ruuhkavuosina ja nyt palannut takaisin tositreeniin. Kertoi juuri tehneensä oman kolmiloikkaennätyksensä pari viikkoa ennen 50-vuotispäiväänsä. Tämä on tietysti vähän eri juttu kuin maksimisyke mutta kuitenkin kuvaa ikääntyvän potentiaalia kehittyä oikealla treenillä.
    • riopentti
      Googlettamalla löytyi helposti vanha laskuri iän vaikutuksesta (maraton)tulokseen:
      http://www.marathonguide.com/fitnesscalcs/ageequivalent.cfm
      Tällä voi sitten lohduttautua jos tavoiteaika jää vuosien kuluessa saavuttamatta :-)


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy