Jump to content
Juoksufoorumi.fi



Sign in to follow this  
Guest pukkakukka

Ei tee enää mieli

Recommended Posts

Guest pukkakukka

Koitin etsiä olisko tästä jo joku tehnyt aloituksen, mutta en ainakaan löytänyt. Lienenkö siis ihan yksin sen kanssa, että yhtäkkiä ei tee yhtään mieli juosta. Ei niinku yhtään. Ajatuskin lenkkikengistä ja trikoista ja ulkoilmasta tekee koko kropan jotenkin raskaaksi ja iskee melankolia. En muuten edes valittaisi aiheesta, pitäisin vaan taukoa niin kauan että tekee taas mieli, mutta kun pitäisi tuo puolikas juosta ja olisi ihan hyvä pistää kilometrejä taakse edes normaaliin tahtiin. On niin ankea olo, etten ole koskaan kokenut moista. Onko tässä nyt joku rasitusvamma kehittynyt pääkalloon kun ei vaan inspiroi? Tätä on jatkunut jo pari viikkoa. Toissapäivänä pakotin itseni tossuihin eikä mielipaha parantunut edes lenkillä, itse asiassa askel vaan paino  ja v-käyrä kasvoi niin että heitin leikin kesken ja lähdin kotiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin juuri hierojalla joka kertoi viime kesänä vaihtaneensa lajin juoksusta maastopyöräilyyn,  johon menee nyt sitten paljon aikaa. Juoksu vain oli nähty.  Suosittelen koittamaan toista lajia nyt kun sellaiselle olisi ovi raollaan. Parhaassa tapauksessa into juoksuun palaa ja sulla on kaksi intohimoa valittavana :) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten niin pitäisi juosta puolikas? Jos ei nappaa, niin sitten ei juokse... Vai onko niin, että juoksukilpailu innostaa, mutta treenaaminen siihen ei kiinnosta? Voihan sen yhden kilpailun jättää väliin ja yrittää sitten vaikka ensi vuonna, kun tai jos juokseminen taas alkaa innostaa. Kannattaa tosiaan kokeilla muita lajeja tai harrastuksia.

 

Joka tapauksessa varmaan aika normaalia tuollainen tunne. Onneksi kyse on vain harrastuksesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun on jotenkin vaikea käsittää, että miksi kukaan osallistuu yhtään mihinkään juoksukisaan väkisin :conf: Jos treenit ei yhtään nappaa, niin onhan se varsin selkeä merkki siitä, että on aika alkaa harrastamaan jotain muuta. Eihän siinä mitään väärää ole. Aika normaalia varmaan.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokeile tanssia, uintia, sukeltamista, pyöräilyä, rullaluistelua, hiihtoa, vesijuoksua tai vaikka viimeisenä vaihtoehtona kansantanssejakin. Liikkua voi aika monella tavalla. Kuntoa saa pidettyä yllä myös aika hyvin ihan vaan kävelemällä ja fillaroimalla kaikkialle, jos liikunta noin muuten ei napostele. Ja jos liikunta ei kiinnosta, niin kokeile musisointia, lue uusi kirja, opettele neulomaan tai vaikka koodaamaan!

Ei sun sitä puolikasta ole pakko juosta. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa tutulta, samoja tuntemuksia oli itellä vielä pari kuukautta sitten. Justiinsa tuo, että edes ajatus lenkkareista, trikoista ja lenkilleraahautumisesta sai aikaa lähinnä vain masennusta, eikä sitä helpottanut että oli tullut ilmottauduttua tapahtumaan mihin vähän niinkun piti treenata. Tietysti tuo tapahtuma oli vielä ulkomailla niin että oli lennot ja muut varattuna, eikä sitä voinu vaan skipata, mikä lisäsi stressiä että siellä lenkillä oli käytävä.

 

Nyt tuota vähän analysoineena uskoisin tuon johtuneen vähän överiksi menneestä juoksutapahtumissa ravaamisesta menneen 1,5 vuoden aikana ja talven kurjista keleistä. Luokkaa edellinen iso tapahtuma oli ollut lokakuussa 2015 ja taas helmikuussa 2016 piti olla superiskussa seuraavassa. Ilman kunnon taukoa tuosta edellisestä tapahtumasta ei jotenkin ollu mitään motivaatiota lähteä lenkille pimeinä talviaamuina. Olenkin taas sitä mieltä, että mä ainakin tarviin koko juoksutouhusta n. kuukauden täystauon vuodessä, että jaksan taas (etenkin henkisesti) innostua treenaamaan tositarkoituksella.

 

Mutta asiaan. Jos tuota oloa on jatkunu vasta pari viikkoa niin se voi olla ihan vaan merkki fyysisestä väsymyksestä, jolloin lepo on vain paikallaan. Mikäli tuota jatkuu tyyliin kuukauden tai pidempään niin ehkä se on silloin merkki että on aika pitää kunnon tauko koko juoksuhommasta ja palata siihen ehkä joskus myöhemmin. Tai sitten ei ja kokeilla ehkä jotain ihan muuta. Ei siellä lenkillä kannata käydä jos ei napostele, kyllä kuntoa ja terveyttä voi ylläpitää muillakin tavoin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 tuntia sitten, Guest pukkakukka kirjoitti:

En muuten edes valittaisi aiheesta, pitäisin vaan taukoa niin kauan että tekee taas mieli, mutta kun pitäisi tuo puolikas juosta ja olisi ihan hyvä pistää kilometrejä taakse edes normaaliin tahtiin.

 

Juokse puolikas kylmiltään, siitä toivottavasti selvittyäsi saattaa treenikin taas maistua. Kunhan varot sitä, että vähän ennen kisaa yrität ottaa takaisin kaikki juoksematta jääneet kilometrit.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni se masis iskee joskus tammikuun lopulla tai helmikuussa.

Silloin kun katsoo lunta ja nietoksia (ja mittaria), niin ulos lähteminen on vaikeaa.

 

Keväällä/kesällä/syksyllä juoksufiilistä ei tarvii hakea, se löytyy ihan itsestään.

 

Tällä hetkellä menisin lenkille vaikka 2 krt/päivä, kun vaan pystyisi juoksemaan.

Pelkkää sairastelua ollut viime viikot.

Ensin flunssa ja sitten vielä vatsatauti joka on vienyt ihan voimat.

Lenkillä voisi lentää laatta, niin parempi parannella itsensä kunnolla ensin.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joittenkin elämää melkohuomattavasti tätyttää juokseminen, ja usein myös kilpailuihin omalla tavalla osallistuminen. Juoksemisesta saa tietenkin kropan melko hyvään kuntoon. Täytyy muistaa, että alkuaan ihminen paljolti kehittyi juoksemisen kautta sellaiseksi kuin se nyt on. Ja sitten tämä elämäntapa nykyisellään, jolloin liikkumisen ilon huomaa, kun sitä alkaa tekemään. No, sitten voi tulla sellasta ettei haluakaan. Tauko varmaan voi olla joskus paikallaan, ja esim. ajatella, ettei taida ollakkaan itse asiassa huono harrastus. (Näin itse huomasin). --Toki mitä nyt sitten haluaa elämältä. Jos haluaa jotenkin terveempää kroppaa, siis ei painoa älyttömyyksiä, ja sellanen mukavan kiinteä olo, niin ei se huono vaihtoehto ole ollenkaan. Liikkumattomuus kun tahtoo olla nykyisellään sellainen olotila, joka jää vallitsevaksi, ellei sitten itse halua sitä muuttaa aktiivisuudellaan.

Moni on suistanut terveytensä eri syistä tolaltaan. Ja kun katselee sellaisia, ei voi kun olla tyytyväinen siitä, että on tullut jonkunverran liikuttua. Keho on asia, jolla voi tehdä kaikenlaista, sitä voi huoltaa liikkumisella. Tai sitten voi toki elää ja omistautua muutoinkin muille jutuille, esim. kulttuurille jne. Tai yrittää vaikka harrastaa kaikkia :)

Elämä sinällään on rajallista. Senpä takia tosiaan voi miettiä, miten sen käyttää esim. liikkumisen ja liikkumattomuuden vaihtoehdoissa. Liikkuminen tuntuu olevan kuitenkin aika modernia ja jopa sosiaalistakin tapahtumista (hölkät jne). Liikkumalla voi myös tuntea yhtymäkohtia ja nautinnollisuutta vuodenaikojen rytmiin, rauhaan jne.

Joskus voi pieni tauko olla paikallaan, joskus voi yrittää hieman pakottaakkin liikkumiseen, keksiä tai olla keksimättä jotain jippoja edesauttaakseen sitä. Joskus saattaa auttaa juokseminen jossain muualla, eri maisemissa jne. Mieli on luova...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietin vaan tuota lähestymistapaa juoksuun. Itse olen varsinaisesti harjoitellut vain kahteen ensimmäiseen juoksutapahtumaan. Aloin miettimään moneen kisan olen osallistunut, meinasin kirjoittaa kolmeen (2 puolikasta & 1 maraton), mutta oikeastihan olen osallistunut vaikka kuinka moneen, mutta kun en ota niitä erikseen harjoiteltavina tapahtumina (kymppejä). Haluaisin kuitenkin suunnilleen olla sellaisessa kunnossa, että sen puokin voisi juosta milloin vaan. Ei nyt ihan hiihtokauden jälkeen onnistuisi tai kannattaisi jalkojen takia.

 

Pidän enemmään juoksukisoista kuin juoksuharjoittelusta, siksi teen paljon muutakin. Voi olla parempi näin, koska jos alkaisin miettimään jotain tapahtumaan harjoittelemista miettisin sitä varmaan liikaa.

 

Päättelin vaan ettet ihan aloittelija ole, sillä kirjoitat 'normaaleista juoksukilometreistä'. Tietty jos olet juossut aiempia puolikkaita, niin voi olla että ärsyttäisi jos tulos ei olisi sama tai parempi kuin aiemmin, riippuen tasosta. Aika olennainen tieto olisi se milloin se puolikas on... Sillä ei kai kunnon terävöittämiseen kovin pitkää aikaa tarvita (4 viikkoa?), sitä ennen voi kyllä varmaan puuhailla paljon muutakin, kun vaan jalkojen iskutuksen vuoksi käy hölkälläkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo. Kuntoa voi kerätä muulla urheilulla ja juosta sen kilpailun kunnialla läpi.

 

Eihän se nyt niin kamala asia ole, jos kyllästyy johonkin harrastukseen, koska yleensä löytyy muita mielenkiinnon kohteita tilalle. Pahempaa olisi varmaan, jos olisit intohimoinen juoksija ja saisit jonkin vamman, joka estäisi juoksemisen. Tai jos olisit himohiihtäjä keskellä lumetonta talvea.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitään ei pitäisi tehdä väkisin. Tuo, että "pitää osallistua puolimaratonille" kuullosti vähän suorittamiselta.

 

Juoksin itse viime vuonna ennätyskilsat. Joulukuu oli yksi ennätyskuukausistani määrän suhteen: Oli kiva juosta joulun aikaan, etenkin kun sain pojan innostumaan mukaan.  Sitten kun tuli tammikuu ja uusi vuosi, takki oli jotenkin tyhjä. Huono sää ei motivoinut juoksemaan. Päätin, että tammikuussa teen kaikkea muuta täysillä, jota en ole ehtinyt kunnolla tekemään aikaisemmin ja juoksu on silloin vain sivuroolina. Ei ehkä niin viisas päätös, kun maraton huhtikuussa, mutta se vähäinen juoksu oli silloin suorittamista. Harmitti vähän, että hyvin alkanut voimaharjoittelu piti sitten pistää kakkosrooliin, kun maratonharjoittelu alkoi, mutta täyspäiväinen voimaharjoittelu ei vaan sovi maratontreenauksen kanssa.

 

Näin jälkikäteen ajatellen olisin tehnyt yhden asian toisin maratontreenissäni, ja olisin osallistunut puolimaratonkisaan, jotta olisin saanut kisatuntumaa. Mutta kun ei niitä oikein talvella ole.

 

En myöskään suosittele osallistumista kisaan ilman treenausta, ainakaan maratonille. Itse osallistuin HCM:lle viime vuonna parin viikon varoitusajalla ilman minkäänlaista treeniä paitsi työmatkajuoksut. Mutta pitkät juoksut ja intervallit puuttuivat kokonaan. Näin ollen lopputulos ei ollutkaan mikään ihmeellinen: Elämäni toiseksi huonoin maratonaika ja aivan järkyttävät polvikivut.

 

Pidä taukoa, ja katso miltä sen jälkeen tuntuu. Jos ei tauonkaan jälkeen tunnu hyvältä, niin joo, en osaa sanoa, mitä tehdä sitten.

 

Mulle lenkit, jopa huonotkin sellaiset, toimivat hyvinä mielentyhjennyslenkkeinä ja aivan mahtavien ideoiden saamisena. Esim.viime viikolla lenkillä keksin ratkaisun ongelmaani, ja heti lenkin jälkeen testasin sitä, ja se toimi! Ilman lenkkiä ei olisi ollut aikaa miettiä tätä asiaa. Joka säästi mulle satoja euroja rahaa. Joten juoksu on vähän kuin rahaa pistäisi pankkiin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja mun mielestä näissä tilanteissa pitää pystyä erottelemaan kaksi tilannetta toisistaan. Toinen on se, että jonain päivinä olisi kova himo jäädä sohvalle mussuttamaan sipsejä ja katsomaan töllöä, mutta saakin otettua itseään niskasta kiinni ja puristettua itsensä ulko-ovesta ulos. Ja kun on sen tehnyt ja juossut ekat sata metriä, niin homma maistuukin taas tosi hyvältä.

 

Toinen tilanne on sitten se, että ei ihan oikeasti nappaa. Ei minään päivänä. Ei edes silloin, jos on saanut itsensä väkisin ovesta ulos. Juoksu tuntuu silti uskomattomalta pakkopullalta koko ajan. Ei tällainen tilanne ole millään muotoa järkevä. Kyllä tässä tilanteessa kannattaisi mun mielestä vakavasti harkita jotain muuta harrastetta. Voihan olla, että juoksuinto vielä joskus palaa. Jos ei palaa, niin ei maailma siihen kaadu. Maailma on täynnä toinen toistaan hienompia harrastuksia.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

  • Samanlaisia ketjuja

    • TeppoTulppu
      Kärsimystä ja mustia varpaita tarjotaan tulevana suvena Masokistin Unelman merkeissä lauwantaina 19.08.2016.
      Reitti on näillä näkymin sama kuin parina viime vuonna. Muutenkin speksi tulee olemaan wanha tuttu osanottorajoituksineen. Ilmoittautuminen avataan joskus alkuvuodesta, varmaan ensi vuonna.
       
      Väsyttävää ja kärsimyksellistä loppuvuotta toivotellen
      TT


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy