Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Guest Tig

Pyöräpohdintaa

Recommended Posts

Guest Tig

Olen tässä miettinyt pyörätilannetta. Minulla on vuoden vanha cyclocrossi, johon olen suunnitellut ohuita sileitä renkaita, mutta oppiiko aloittelija ajamaan niillä? Ja toimiiko cyclo enää joka sään työmatkapyöränä tuon jälkee? Toisaalta olisi kiva kokeilla tuoko nuo sileät lisää vauhtia kisoissa. 

Sitten olen miettinyt, jos hankkisi tuohon rinnalle toisen pyörän. Mutta en tiedä millainen se olisi? Perus hybridi, joka olisi hyvä ajaa myös talvella, mutta riittääkö cyclo kisoihin? Vai joku maantiepyörä kisoja varten ja cyclo työmatkapyöräksi? 

Kisat ovat siis vielä ihan spinttimatkoja. Haaveissa jossain vaiheessa kokeilla pitempäänkin, jos uinti alkaa kulkemaan. 

Mitä mieltä te olette pyörätilanteesta? 

Kapeat maantiekumit ei ole sen ihmeellisemmät ajaa, kuin noin 33 mm rossikumeet. Työmatkapyöräilyssä menee ihan hyvin, mikäli reitit eivät ole kovin mukulakivipäällysteisiä tai kivikkoa.

Kyllä ne tuovat lisää vahdikkuutta kisoihin.

Maantiepyörä tai aika-ajo/tri-pyörä. Perus hybridillä et tee mitään, jos rossari kulkee hienosti työmatkaa.

Yksi mahdollisuus on hommata toiset kiekot, jotka päällystät maantiekumeilla ja toisilla pyörii jokapaikan rossikumet.

µ

4 minuuttia sitten, Mikko Myy kirjoitti:

Yksi mahdollisuus on hommata toiset kiekot, jotka päällystät maantiekumeilla ja toisilla pyörii jokapaikan rossikumet.

Oma ehdotus, jos rahaa ei liiemmin ole käytössä, ja haluaa vähän vauhtia lisää. Ihan alkuun voi koittaa vaan vaihtaa ne kumit jos menevät hyvin vanteille. Jos niistä tykkää, voi ne toiset vanteetkin hankkia joko kisoihin tai sitten cycloa varten.

Mä vedin viime vuonna oman ekan kisani Vantaan perusmatkan Hybridillä johon en oikeastaan tehnyt mitään muita muutoksia kuin lukkopolkimet.  Kyllä silläkin pääsi ihan tarpeeksi kovaa (40km 1:17) johon voi kai olla ihan tyytyväinen. Tuon kisan jälkeen ostinki itselleni maantiepyörän jota käytän pääasiassa kisoissa ja treeneissä. Hyrbidi jäi sitten työmatka ajoon niin kesällä kuin talvella.  Itse oon sitä mieltä, et kannattaa vaikka sillä cyclolla ajella ja ostaa paremmat kumit jos siltä tuntuu. Ostaa sitten omien tuntemusten mukaan joko sen hybridin tai jonkun muun treeni-/kisapyörän mikäli innostus jatkuu. :)

Minkälaiset kumet siinä cyclossa nyt on alla? Mikäli kyseessä ei ole ihan maastorenkaat vaan tieajoon tarkoitetut renkaat jossa on hieman uraa, niin ei se sliksi välttämättä ole nopeampi muuta kuin marginaalisesti lyhyellä matkalla. Suomen karkeilla asfalteilla myöskaan se kapein sliksi ei välttämättä ole nopein vaihtoehto vaan todennäköisesti 25mm tai jopa 28mm on nopeampi, riippuen olosuhteista. Kaiken lisäksi sliksienkin rullaavuudessa on isoja eroja merkkien ja mallien kesken. Kevyt kisarengas on tietysti nopein mutta rikkoontuu myös helpommin. Pistosuojattu voi olla hiukan hitaampi mutta rengasrikot vähäisempiä jne. Rengasvalinta on aina kompromissi. 

Mutta sinun tilanteessa jos haluat kokeilla niin selvitä ensin millainen kumi vanteelle käy ja osta joku hyväksi todettu 25-28mm maantiekumi ja kokeile. Muutaman kympin se maksaa, ehkä satasen. Kumi on nopea vaihtaa että sen takia ei välttämättä uusia kiekkoja heti tarvi hommata.

Ja riippuen kisasta, jos ei saa peesata, muutaman kympin "aerotangot" tai "lisätangot" ovat varmaan parempi tie kovempaan vauhtiin kuin mitkään kumit, jos ei ihan nappularenkaat ole. Ja silti olisi varmaan aika lähellä, parempi aeroasento on kuitenkin merkittävin tekijä vauhdissa. Ei kannata kuitenkaan liikaa satsata ennen kuin tietää, haluaako lajia (tai pyöräilyä kovemmalla vauhdilla) pidempään harrastaa oikeasti, vai käykö aiempi menopeli hyvin. Itse kisasin ekan kisan, puolimatkan, perus hybridillä ja hyvin meni.

Aika samasta tilanteesta lähdin muutama vuosi sitten. Ostin cyclocrossin, johon sitten vaihdoin samoille vanteille kapeammat maantiekumit ja hankin (kaverilta) kiinnitettävät aerotangot. Lukkopolkimet oli jo ostettaessa, tosin myivät maastomalliset klossit jota en silloin edes tiennyt. Niillä ei lopulta suurta eroa kuitenkaan ole. Lisäksi siirsin satulan niin eteen kuin se meni. Ajoin samalla pyörällä työmatkaa. Lähinnä ongelma maantiekumeissa tuli hiekalla, tuntui vähän epävarmemmalta. Ei tosin kertaakaan lähtenyt alta.

Pyörä toimi kisoissa ihan hyvin (hitaus ei johtunut siitä), kunnes se varastettiin. Vakuutusrahoilla ostin ensin ainoaksi pyöräkseni tri pyörän, joka tosin työmatkoilla on melko hankala. Ostin sitten toiseksi pyöräkseni uuden cyclon jossa on aika paksut traktorikumit ja ajelen sillä nyt työmatkoja ja ehkä näin kesän aluksi maantielenkkejä vähän kun on vielä hiekkaa maanteilläkin. Minusta hyvä kombo, kun metsässä en aja.

Se nyt on aika yks lysti, onko alla cyclo vai tavallinen maantiepyörä.  Niiden eroa liioitellaan melkoisesti.  Käytännössä ovat ihan yhtä nopeita samanlaisilla rengastuksilla.  Kaposet renkaat (vaikka contin GP4000 joku variantti), käännetty satulatolppa, sekä lisätangot ovat mun mielestä ne tarvittavat jutut.  Ei välttämättä sitä satulatolppaakaan tarvitse, mutta kyllä se asento selkeästi mukavammaksi muuttuu, kun pääsee ajamaan edempää.  Tämä asia korostuu matkan pidentyessä.  Ehkä sitten vielä semmonen satula, jonka nokalta on kiva ajaa. Millään hypriidillä en kyllä lähtisi tuulta halkomaan. Siinä antaa vähän liikaa tasoitusta.  Maantiepyörällä samalla teholla ajettaessa pelkän ylä ja alaotteen välinen nopeusero voi olla useita kilsoja (esimerkiksi tuulesta riippuen). Sitten jos hybribillä ajelee vielä kädet levällään pystyssä asennossa, alkaa asento olla nopeutta ajatelen huonoin mahdollinen.  

Cyclo voi olla siinä mielessä maantiepyörää parempikin, että sen runko on yleensä lyhyempi, kuin vastaavankokoisessa maantiepyörässä.  Pitkä runko ja lisätangot on hankala yhdistelmä. Ajoasennosta tulee ainakin itselle melkoisen tukala.  Mun maantiepyörässä  ETT on 550 ja stemmi 120mm.  Tri pyörässä ETT 525 ja stemmi 70 tai 80mm. Lisäksi tri pyörän satulatolppa on paljon pystympi (78 astetta) ja sitli satula on niin edessä, kuin sen saa.  Satula on myös sen mallinen, että sillä voi istua ihan etureunalla.  Kokonaisero ohjaamoiden pituudessa on jo todella suuri.  Tri-pyörä on kyllä mukava ajaa juuri tuon geometrian takia.  180km menee ihan mukavasti niin, ettei ala-asennosta tarvitse nousta kuin pullojen vaihtoon.  Nää erot ei varmaan sprintissä vielä konkretisoidu, mutta puolikkaalla alkaa jo olla selkeä etu paremmasta mukavuudesta.

On 14.4.2016 at 12.23, J M kirjoitti:

Tri-pyörä on kyllä mukava ajaa juuri tuon geometrian takia.  180km menee ihan mukavasti niin, ettei ala-asennosta tarvitse nousta kuin pullojen vaihtoon.  Nää erot ei varmaan sprintissä vielä konkretisoidu, mutta puolikkaalla alkaa jo olla selkeä etu paremmasta mukavuudesta.

Minulla kyllä suurin epämukavuus tulee niskan asennosta, eikä siihen auta vaikka olisi minkälainen geometria niin kauan kun keskivartalo on lähellä vaakatasoa jolloin niskan pitää pysyä mutkalla jotta näkee eteenpäin. Lyhyillä matkoilla ei haittaa, mutta pidemmillä joskus odottaa ylämäkeä että voi nousta pystympään ja saa niskan suoraan.

Tietysti hankalalla geometrialla voi saada aikaan muitakin epämukavuuden tunteita...

Heh, mä just tänä keväänä nakkasin kaikki speiserit mäkeen stemmin alta ja lyhensin sen samalla 90->70mm. Tuli tosi jees. Päätä nyt joutuu vähän kannattelemaan, mutta se ei mua haittaa, kun hartiat ovat muuten sopivassa asennossa. Jos kädet olis edempänä, olis niskakin jumissa. Nyt on olka/kyynärvarsi just tasan 90 astetta. En olis uskonut, että asento paranee stemmin slämmäämisellä, mutta niin se vain meni. Ei se korkealla ollut alunperinkään. Potta täytyy olla kyllä vähän takaraivolla ja sangallisilla laseilla yläpokat olis takuulla näkökentässä. Air attackin kanssa ei oo onneks sitä ongelmaa. Pikku miinus ohjaamon lähentämisellä oli putkelta ajoon. Nyt saa asetella itsensä tarkemmin, ettei reidet ota kiinni kyynärnojiin. Ihan hyvin tuolla silti edelleen kiipeää.

Sent from my SM-T315 using Tapatalk

On 15 Apr 2016 at 17.41, villea kirjoitti:

Minulla kyllä suurin epämukavuus tulee niskan asennosta, eikä siihen auta vaikka olisi minkälainen geometria niin kauan kun keskivartalo on lähellä vaakatasoa jolloin niskan pitää pysyä mutkalla jotta näkee eteenpäin

Auttaapas, korkeampi geometria mahdollistaa aerotankojen olemisen ylempänä, ja siten vartalon kulman olemisen ei-niin-vaakatasossa. Tällöin niskaa tarvii taivuttaa vähemmän.

8 tuntia sitten, hkultala kirjoitti:

Auttaapas, korkeampi geometria mahdollistaa aerotankojen olemisen ylempänä, ja siten vartalon kulman olemisen ei-niin-vaakatasossa. Tällöin niskaa tarvii taivuttaa vähemmän.

Näin juuri, eli niin kauan kun ylävartalo on aerodynaamisista syistä vaakatasossa, ei muulla geometrialla saa niskajumia helpotettua. Jos hyväksyy pystymmän asennon niin niska ei ole niin kovilla mutta ilmanvastus kasvaa. Muuta geometriaa säätämällä voi vaikuttaa muihin ongelmiin jos semmoisia on.

Jos jollain on ratkaisu niskan jumittamiseen (muu kuin oman haarovälin katselu ajaessa), niin otetaan kiitollisena vastaan!

Kypärä/ajolasivalinnalla voi vähän vaikuttaa. Jos lasien kehyksen yläreuna ei tule näkökenttään, ei päätäkään tarvitse nostaa niin paljon. Sitten se lepuuttajien paikkakin voi vähän vaikuttaa. Pään kannattelu on hieman helpompaa ainakin itselle, jos paino tulee suoraan olkavarren varaan. Jos olkavarsi ei ole suoraan alaspäin ajoasennossa, menee niska jumiin helpommin.

Sent from my SM-T315 using Tapatalk

• Like 1