Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Liian hidas lenkki?


Peppi
 Share

Recommended Posts

Ilokseni löysin paikkakunnaltani lenkkikaverin :innostunut ja ensimmäinen yhteislenkki on nyt takana. Vauhti oli tosi hiljaista, keskisykkeeni jäi 132. En ole koskaan ennen juossut noin matalalla sykkeellä. Normaalit 10 km lenkkini juoksen suunnilleen 150 sykkeellä. Tällä vauhdilla lenkkiin menee noin tunti. Kaverin kanssa tuli juostua 1.33 ja luultavasti 13-14 km. Onko tällaisella vauhdilla juoksemisessa mitään järkeä ja kannattaako yhteislenkkeily nyt unohtaa. Kaverilla sykkeet kuitekin olivat siellä 150 tienoille eli olemme vähän eritasoisia juoksijoita. Itsellä tavoite juosta maraton alle 4 tunnin kesäkuussa... Onko järkee vai ei... Suunnitelmissa olisi ollut tehdä yhteislenkkejä kerran viikossa, juuri nuo viikonlopun pidemmät lenkit siis...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 28
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hyvältähän nuo vauhdit ja sykkeet kohdallasi kuulostavat. Karkea suositus on tehdä peruskuntotreeni sykkealueella aerobinen kynnys ja 30 pykälää sen alle. Minulla tuo haarukka on 139-110. Esim. eilen pistelin 19 km 119 keskisykkeellä. Minulta tuo matalilla sykkeillä juoksu onnistuu ihan yksinkin, laiska mikä laiska.

Link to comment
Share on other sites

Ilokseni löysin paikkakunnaltani lenkkikaverin :innostunut ja ensimmäinen yhteislenkki on nyt takana. Vauhti oli tosi hiljaista, keskisykkeeni jäi 132. En ole koskaan ennen juossut noin matalalla sykkeellä. Normaalit 10 km lenkkini juoksen suunnilleen 150 sykkeellä. Tällä vauhdilla lenkkiin menee noin tunti. Kaverin kanssa tuli juostua 1.33 ja luultavasti 13-14 km. Onko tällaisella vauhdilla juoksemisessa mitään järkeä ja kannattaako yhteislenkkeily nyt unohtaa. Kaverilla sykkeet kuitekin olivat siellä 150 tienoille eli olemme vähän eritasoisia juoksijoita. Itsellä tavoite juosta maraton alle 4 tunnin kesäkuussa... Onko järkee vai ei... Suunnitelmissa olisi ollut tehdä yhteislenkkejä kerran viikossa, juuri nuo viikonlopun pidemmät lenkit siis...

Jatka vaan lenkkeilyä, ei 130+ sykkeissä ole mitään vikaa, kunhan harjoittelussasi pääpaino on hiukan korkeammissa sykkeissä (olettaen että sykealueesi min/max on normaalihko). Vaikka itse juoksenkin omat varsinaiset treenini vähintään 140+ alueella, juoksen kerran viikossa avovaimon kanssa lenkin siten, että oma sykkeeni pyörii jossain 110-115 alueella, lopussa ehkä 120-130 alueella jos otamme loppukirin. Eihän tuo paljoa kehitä, mutta juoksemissessa on fyysisen puolen lisäksi se henkinen puoli, ja tuolta jälkimmäiseltä kantilta lenkki avokkaan kanssa on yksi viikon parhaita lenkkejä. Samoin silloin kun joskus harvoin on jonkun porukan kanssa päässyt lenkille. Vaikkei aina edes oikein hengästymään pääse, niin kivaa on melkein aina. Sulla toi 130+ on jo kuitenkin ihan ok alueella, sitä paitsi. Ei tartte ottaa niin kuolemanvakavasti, tämä on vain harrastus. :musiikki

Link to comment
Share on other sites

Veteraanikin pistää lusikkansa soppaan... Jussi H kirjoitti,ettei alhaiset sykkeet kehitä. Omat kokemukseni ovat,että alhaiset sykkeet kehittävät peruskuntoa.Kun on hyvä peruskunto voi juosta vk-sykkeillä,jolloin vk-alueet kehittyy.Nk-harjoitteita tehdään taas vähän kovemmilla sykkeillä.Mk-harj.jne... Mitkä sitten ovat oikeat sykkeet kulloiseenkin harjoitukseen? Kaikki lähtee tietenkin max.sykkeestä,siitä lasketaan sitten syke,vaikkapa pk- alueelle,joka on n.50-60% maksimista.Jne.Kun kaikki sykkeet on tiedossa,se ominaisuus kehittyy,jota treenataan.Tämä on ns.karvahattumalli,jos haluaa,voi käydä myös testauttamassa itsensä,aina parempi. Aihetta voisi jatkaa vaikka kuinka,mutta kysyä saa..

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä pitkää hidasta ei kannata juosta juuri alle 70% teholla maximisykkeestä mitattuna. 50 % on jo niin alhaista ettei siitä enään ainakaan jo hiukan edistynemmille juoksijoille ole hyötyä. Meikäkin tekee lähes joka päivä kävelylenkkejä työniohessa 3- 5 tuntia kerrallaan 50% teholla. Sen olen huomannut, että ei sillä "lenkkeilyllä" meikäläinen ainakaan ole pystynyt kehittymään. :itku

Link to comment
Share on other sites

Mitkä sitten ovat oikeat sykkeet kulloiseenkin harjoitukseen? Kaikki lähtee tietenkin max.sykkeestä,siitä lasketaan sitten syke,vaikkapa pk- alueelle,joka on n.50-60% maksimista.Jne.Kun kaikki sykkeet on tiedossa,se ominaisuus kehittyy,jota treenataan.Tämä on ns.karvahattumalli,jos haluaa,voi käydä myös testauttamassa itsensä,aina parempi. Aihetta voisi jatkaa vaikka kuinka,mutta kysyä saa..

Tarkoitatko tuolla 50 - 60 % maksimista, että jos maksimi on 200, niin juostaan 100-120 sykkeellä?

Vai lasketaanko 50 - 60 % sykereservistä? Eli jos leposyke on 50 ja maksimi 200, niin sykereservi on 150, josta 50 - 60 % = 75 - 90. Lisätään leposyke 50, niin saadaan sykkeeksi 125 - 140

Mun maksimisyke on noin 195, enkä pysty juoksemaan niin hitaasti, että syke olisi alle 125 :Päättämätön

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä pitkää hidasta ei kannata juosta juuri alle 70% teholla maximisykkeestä mitattuna. 50 % on jo niin alhaista ettei siitä enään ainakaan jo hiukan edistynemmille juoksijoille ole hyötyä.

Tätä mä just tarkotin. Jos jotain kehitystä tapahtuu, se on niin marginaalista... Sanoisin että kehitys voi tapahtua enemmän tuolla henkisellä puolella, mikä ei välttämättä ole paha asia... :heilutus

Sanoisinpa vielä, että jos edistyneempi juoksija (mutta silti harrastaja!) tekee ison osan lenkeistään 50-60% tehoalueella (maksimisykkeestä tai sykereservistä, eipä paljon eroa), voi juoksija jopa hidastua. Mutta yksi tai kaksi ultrahidasta lenkkiä ei haittaa sen enempää kuin kävelylenkitkään. Ne voivat olla henkisen puolen kannalta sekä lihashuollon (palautuksen) kannalta hyvinkin positiivisia. Pointti vain on se, ettei tuollaisten lenkkien varaan voi laskea jos haluaa vaikkapa parantaa maratonvauhtiaan.

Link to comment
Share on other sites

Nyt täytyy laittaa itsekkin tähän....

Kyllä vm52 olet aivan oikeassa ala-alueen harjoittelut ovat yksi tärkeä osa

harjoittelua ja aika monen harjoittelussa on ala-alueen harjoittelun puute, joka näkyy, että lihaksia ei tule huollettua tarpeeksi ja ala-alueen heikkous on monesti esteenä ylempien alueiden kehittymiselle. Mitä tehokkaammin treenaat, sitä tärkeämpää on huolehtia hiussuonituksesta ja hermotuksesta ja tehdä huoltoharjoituksia ala-alueella.

Jos joku väittää, että ala-alueen harjoitukset esim. 50-60% maksimista ei kehitä, ei nää harjoittelun kokonaisuutta!!

Kehittyminen tapahtuukin tehokkaaampien harjoitteiden kautta paremmin

pureutuen ja hyvin huolletun kehon ja ala-alueiden vahvuuden vuoksi keho saa irti huomattavasti enemmän yläalueiden harjoittelusta!!

Tätä voi jatkaa ja tästä voidaan keskustella vaikka pidempääkin, mutta

NÄIN SE VAAN ON !!

Vaihtelua harjoituksiin, fyysinen teho, voimaharjoitteet, juoksutekniikkaharjoitteet, puhtaat hermotusharjoitteet ja jaksotus: siinä avainkohtia mm., suurin osa puurtaa vuodesta toiseen liian yksipuolisesti!!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy