Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Reenaaja

Voima/ lihas harjoittelu

Recommended Posts

:running: Yks tuttu aikoinaan veti vetoja radalla autonrengas perässä . oli 100-200m juoksija. Käytti kyllä aineita...ja toinen tuttu veti lenkkejä ranne ja nilkka painot mukana. Yks tapaus oli myös kun kamut veti vetoja toinen oli reppu selässä .molemmilla painoo n. 63kg about ?  ootteko ite kokeillu muutakin kuin puntteja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luulen kyllä, että jos hyötyä on, se näkyy pelkästään henkisellä puolella. Että kun tekee kaikenlaista, varsinkin erikoisempia juttuja, tuntuu siltä että tässä treenataan pirun kovaa, ja se sitten potkii eteenpäin, juoksemaankin enemmän. En ole siis kokeillut, mutta tuskin noista haittaa suuresti on. Nilkkapainot voi tosin olla sellainen vastus jonka käyttöä kannattaa harkita. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 3/25/2016 at 07.42, Pasi_P kirjoitti:

Mäkivetoja ja piikkarijuoksua.

Hetken luulin jo, että nyt ollaan asian ytimessä! Sitten luin uudestaa ja huomasin, ettei olekaan kyse pikkarijuoksusta...


Talvisin tulee vedettyä lapsia pulkassa satunnaisilla metsäretkillä. Käy ihan hyvin jonkinlaisesta voimaharjoittelusta, etenkin upottavammassa hangessa.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikki juokseminen on voima- ja lihaskuntoharjoittelua. Kuitenkin sellainen juoksija, joka ei käytä piikkareita kilpailuissa - joko siitä syystä, ettei harrasta ratakilpailuja, tai siitä syystä, ettei näe järkeväksi käyttää piikkareita edes ratakilpailuissa - voi haluta käyttää piikkareita harjoituksissa ja perustelee sitä sillä, että tulee voimaa ja lihaskunto paranee, tai näkee sen hyvänä tekniikkaharjoitteluna. Näin olen ymmärtänyt, ja näin itsekin ajattelen, vaikka itse käytän piikkareita vain sen takia, että käytän niitä kilpailuissakin. Piikkarit jalassa juoksen kilpailuvauhtia, tai aavistuksen kovempaa, ja siksi esimerkiksi tonnin vedot kuuluvat ohjelmaan. Mutta entä sellainen, joka ei käytä piikkareita kilpailuissa? Onko tällöin syytä juosta kovinkaan pitkiä vetoja ne jalassa? Haitat lienevät suuremmat kuin hyödyt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänä kesänä on ollut jalka kipeänä, ja siinä väheni myös motivaatio hölkkäillä ympäriinsä. Aloin sitten tehdä ns. askelkyykkykävelyä keppi hartioilla. Sain tehtyä 10x100, ja sitten otin tangon, painoa nyt 17-18kg. Niillä tehty 10x40.

Välillä kyllä olen tehnyt askelkyykkykävelyn sijasta yhden jalan kyykkyä.

Seuraavaksi painoa 27kg ja ehkä sitäkin enemmän, jos jaksaa nostaa tangon hartioille.

Ehkäpä syksyn tullessa sitten kuntosalilla yksittäisiä askelkyykkytoistoja vähän isommilla painoilla.

Kymmenen vuotta sitten tein muutamia askelkyykkytoistoja jopa 80kg painolla, mutta se oli ennen kuin aloin enemmän juosta.

 

Mukavahan noita on ulkona tehdä kun on lämmintä, mutta tuskin kukaan järkevä noin pitkiä sarjoja tekisi. Eikös juoksijat ja hiihtäjät tee lähinnä isoilla painoilla muutamia toistoja. En usko että kukaan missään lajissa tekee kestovoimaa, eikä kuntoilijatkaan.  Mutta tuleepahan kerrankin tehtyä perusteelliset pohjatyöt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy