Jump to content
Juoksufoorumi.fi



marika_

marika_ (Ensimmäinen ultra vuonna 2020?)

Recommended Posts

8 tuntia sitten, Ben! kirjoitti:

Ei tuo juoksu omaan silmään huonolta näytä. Kadenssi on suht kohdillaan ja vauhti 6.00 paikkeilla = askel on lyhyt.  

Mietin vähän samaa. Jos haluaa "juoksumaisemman" askeleen, niin sitten se on harppomista tuossa vauhdissa. Eikun uusia juonia punomaan, miten saa vauhtia lisää, niin kyllä se alkaa omaa silmää miellyttämään. Tai jos ei sitä, niin kelloa nyt ainaskin.

 

Sulla taitaa olla aika hyvä sarja näiden ennätysten ja tavoitteiden saavuttamisessa niin eikun rohkeasti vaan eteenpäin samoilla linjoilla!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Lainaa

 Heitin reissulta palatessani vanhat Bostonit roskiin ja uudet tilalle. Aina ennenkin olen vaihtanut täysin suoraan Bostonit toisiin kun olevinaan melkein sama kenkä kuitenkin. Nyt sitten ei onnistunutkaan ihan niin. Kohta kolme viikkoa kipuillut.

 

Onko sulla Boston 7 vai 8 käytössä joka aiheutti nuo kivut? Ja oliko ennen 6, ne jotka meni roskiin?  Maralla sulla näytti olevan jotkut addut jalassa, hävisikö kivut? Itsellä käytössä aikalailla loppuun kuluneet boston 6 ja pitäisi hommata uudet.  Juoksun jälkeisessä endorfiinihuumassa heti hhm:n jälkeen ostin alesta miesten mallin  boston 7 ja ne aiheutti jalkapohjakivut. Mietin josko ostais naisten mallin joko 7 tai 8 ja tuumin että kyselisin sulta ensin kokemuksia. Addu-uskovainen ei hevillä merkkiä vaihda.....;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Boston 8:t oli ne jotka aiheutti kivut ja jotka oli myös maralla jalassa - mara meni ihan kummemmitta kivuitta tuon osalta, joten voi olla että kipu johtui jostain muusta tai sitten jalka ehti tottua niihin. Edelliset oli Boston 7:t - joiden nyt välttämätät ei olisi tarvinnut vielä lähteä roskiin (olin ottanut ne käyttöön huhtikuun alussa ja kilsoja niillä oli kertynyt kai inan vajaa 700), mutta pääsivät tosiaan vähän reissussa rähjääntymään.

 

Mutta Bostoneissa pitäydyn jatkossakin varmasti. Olen ainakin viisi paria juossut jo hyvällä menestyksellä loppuun. Välikokeiluina olen hairahtanut ostamaan yhdet Adidaksen Energyt ja yhdet jotkut New Balancet, mutta ei. Ei ole Bostonin voittanutta enkä ole enempää vaimennustakaan osannut kaivata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, kiitos tästä. Muutamat energyt ja bostonit olen itse juossut loppuun ja myöskin sitä mieltä että bostonit parhaat myös maralle. Niillä kun juoksee, tuntuu ettei olis kenkiä ollenkaan:). Haastavaa kun oma koko on 42, naisten mallina ei joka kaupasta löydy. No, täytyy tehdä päätös tässä talven aikana, noilla ei enää kevätmaraa kyllä juosta. Mulla on tosi vähän juoksukenkiä, ostan uudet vasta kun pohjassa reiät...Ostin muuten viime talvena sarvan xerot, suosittelen liukkaille. Sama istuvuus kuin bostoneissa. Yhdet icebugit juoksin puhki edellisinä talvina ja ne oli kyllä tosi kohlot.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, silkkiapina kirjoitti:

Ok, kiitos tästä. Muutamat energyt ja bostonit olen itse juossut loppuun ja myöskin sitä mieltä että bostonit parhaat myös maralle. Niillä kun juoksee, tuntuu ettei olis kenkiä ollenkaan:). Haastavaa kun oma koko on 42, naisten mallina ei joka kaupasta löydy. No, täytyy tehdä päätös tässä talven aikana, noilla ei enää kevätmaraa kyllä juosta. Mulla on tosi vähän juoksukenkiä, ostan uudet vasta kun pohjassa reiät...Ostin muuten viime talvena sarvan xerot, suosittelen liukkaille. Sama istuvuus kuin bostoneissa. Yhdet icebugit juoksin puhki edellisinä talvina ja ne oli kyllä tosi kohlot.

 

Itse juoksen 42 2/3 koon bostoneilla (arkikengät 41) ja ostan ihan vaihdellen miesten ja naisten malleja, ero ei omaan jalkaan tunnu suurelta. Tilaan pääsääntöisesti netistä, kun koko ei mallien välillä tunnu mihinkään muuttuneen niin en ole kokenut tarvetta enää sovitella.

 

Ja kiitos talvikenkävinkistä. Sellaiset olikin ostoslistalla, eli lähden kokeilemaan noita.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 13.10.2019 at 11.47, marika_ kirjoitti:

Ja kuten aiemmin kirjoitin, niin ei siitä juoksemiselle haittaa olis jos pari-kolme kiloa painoa pois. Tai ennemmin ehkä rasvaprosenttia alas, painon ei tarttis varmaan tippua jos läski korvaantuis jollain tehokkaammalla. 

No jos ihan suoraan sanon niin ei sun tarvi pudottaa painoa. Mieluummin enemmän kilometrejä vain koneeseen. 

 

 

On 13.10.2019 at 11.47, marika_ kirjoitti:

Koitin keksiä itselleni ohjelmaa ja aloin miettiä koska @Seppo tulee ohi. Tuli aiemmin kuin arvelin, jossain siinä Peltolantien ja Osmankäämintien risteyksen nurkilla (se olin minä joka siinä huusi).

Kiitos kannustuksesta! Itseasiassa muistan kun menin susta ohi. Nostin siinä peukkua kiitokseksi kannustuksesta. Sitten säikähin kun rupesin miettimään minkälainen haloo sitä tulis jos se olis näyttäny takaa katsottuna että näytin keskaria 😝 Toivottavasti ei kenenkään mielestä näyttäny siltä. 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 kuukautta Lappia takana. Lyhyesti kuulumiset:

 

- Työt on kuormittanu oletettua enemmän varsinkin alkuun.

 

- Hiihtäminen (vapaa) on ollut oletettua vaikeampaa ja raskaampaa, vaikka kurssinkin kävin. Välineistä ei pitäisi olla kiinni (kuulemma nuo alkaa olla kisasuksitasoa jotka menin ostamaan - voi tietysti olla, että ne on liian hyvät alottelijalle...). Pk:ta ei voi hiihtää millään, keskisyke aina n. 160. Vauhtikaan ei päätä huimaa, kohtuu tasaisella reitillä ja hyvällä kelillä mennään ehkä 10km/h keskarilla... Pisimmillään olen putkeen hiihtänyt 10km. 

 

- Hiihtämistä enemmän on innostanut laskettelu. Siihenkin ostin omat kamat ja kausikortin Ounasvaaralle. Laskemista tulee helposti 5-10h/viikossa, mutta harmillisesti se nyt ei tuon kestävyyskunnon kannalta taida olla kauhean kehittävää...

 

- Salilla olen käynyt ihan ok:sti. 1-2 kertaa viikossa.

 

- Juossut olen ihan nolon vähän. 1 tai max 2 lenkkiä viikossa. Pisin lenkki kymppi.... 

 

Että tällain. 4kk minimaalisella kestävyysliikunnalla ja nyt heräsin siihen, että joo, se YPH on muuten 4kk päästä. Pitää vissiin alkaa järjestellä näitä vuorikauden tunteja vähän erilailla, jos maaliin meinaa päästä. Jukolaankin olen menossa, kun se nyt täällä on. Suunnistaa en tietenkään luonnollisesti osaa.

 

Jotain tällasta progressiota mielessäni kehittelin:

 

Maaliskuu: viikkokilometrit n. 20-25-30-25 (saa jäädä vielä allekin sen mukaan miten hiihtoa tulee, yht n. 80-100km)

Huhtikuu: 35-40-45-30 (yht n. 150km)

Toukokuu: 50-55-60-35 (yht n. 200km)

Kesäkuu: saman suuntainen kuin toukokuu

 

En tiedä kestäisinkö nopeampaakin progressiota, aiemmalla kokemuksella kuvittelisin että tuon suuntainen ei ainakaan pitäisi olla liikaa. Toki oikeasti viikko kerrallan tarkastellaan jaksamisen tasoa. 

 

Tällä hetkellä olen sairaana (kuumeeton flunssa viidettä päivää, ehkä nyt parempaan päin jo), mutta toivottavasti nyt jo viimeistään keskiviikkona pääsis treenailemaan.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, marika_ kirjoitti:

- Hiihtäminen (vapaa) on ollut oletettua vaikeampaa ja raskaampaa, vaikka kurssinkin kävin. Välineistä ei pitäisi olla kiinni (kuulemma nuo alkaa olla kisasuksitasoa jotka menin ostamaan - voi tietysti olla, että ne on liian hyvät alottelijalle...). Pk:ta ei voi hiihtää millään, keskisyke aina n. 160. Vauhtikaan ei päätä huimaa, kohtuu tasaisella reitillä ja hyvällä kelillä mennään ehkä 10km/h keskarilla... Pisimmillään olen putkeen hiihtänyt 10km. 

Ounasvaarallako oot hiihelly? Jos vaaran päällä parkkipaikalta lähet menemään niin sehän on pelkkää nousua. Oon heittäny siellä kerran sauvat mettään kun meni hermo sykkeisiin 😛 Jos siellä ylhäällä hiihtää niin kun sieltä kääntyy takaisinpäin niin siinä Ounasrinteen puolella tais olla melko tasaista. Muuten niitä tasaisia pätkiä sai tuolta hakea. Tietysti jos siihen jäälle pääsee hiihtämään niin sitten on tasaista 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1.3.2020 at 15.59, Seppo kirjoitti:

Ounasvaarallako oot hiihelly? Jos vaaran päällä parkkipaikalta lähet menemään niin sehän on pelkkää nousua. Oon heittäny siellä kerran sauvat mettään kun meni hermo sykkeisiin 😛 Jos siellä ylhäällä hiihtää niin kun sieltä kääntyy takaisinpäin niin siinä Ounasrinteen puolella tais olla melko tasaista. Muuten niitä tasaisia pätkiä sai tuolta hakea. Tietysti jos siihen jäälle pääsee hiihtämään niin sitten on tasaista 🙂

 

Sielläkin joo, mutta enimmäkseen kyllä noiden mäkien takia muualla 😄 Jääladuilla kävin muutaman kerran ja etukäteen niitä kovasti odotinkin kun olisivat meidän "lähiladut" ja siis ainoat joihin pääsee ilman autoa ellei halua kävellä muutamaa kilsaa sukset olalla. Mutta ne oli kyllä usein tallottu aika huonoon kuntoon 😞 Korkalovaara-Mäntyvaara suunnalla oli omat suosikkiladut, vaikka sinne vähän matkaa tästä keskustasta onkin.

 

Täällä on edelleen talvi ja nyt kieltämättä alan olla sitä mieltä et huspois äkkiä.  Ensviikoks on kyllä luvattu plussakelejä ja tiistaiks kaatosadetta, jes! 5kk on nyt ollut lunta ja olihan se ihan kivaa, mutta kyllä nyt jo huhtikuussa pitäis ihmisen pikkuhiljaa päästä juoksemaan paljaalla asfaltilla. Huomaan lisäksi, että jostain syystä noilla Sarvan Xeroilla jalat alkaa kipeytyä, jos lenkkejä tulee enemmän kun 2 viikossa. Satunnaisen plussan puolella sahailun takia Ounasvaarallakin oli kuitenkin niin jäistä, että ei poluillekaan ollu oikein ilman niitä asiaa (siis kun ihan keskitalvella polkukengillä ois pärjänny siellä hyvin).

 

Lenkit on kulkenu vaihtelevasti, nyt selkeesti raskaat kelit kyllä syö tosi paljon. Tällä viikolla esim oli sellasta, et oisin todellakin menny matolle jos se olis nyt vaihtoehto. Mutta onneks toi tosiaan näyttää pikkuhiljaa kääntyvän kevääksi täälläkin! Valosuuden puolestahan on jo kovin keväistä, päivät on jo pidempiä kun Helsingissä.

 

Kesän ensimmäinen tavote eli Jukola jo peruuntukin, mutta YPH:n suhteen elättelen edelleen pientä toivoa... En tiedä pitäskö siitäkin jo luopua, mutta kun siihen kuitenkin vielä se 3kk on, niin haluaisin ajatella et eihän sitä tiedä josko siihen mennessä tilanne helpottais.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikkuhiljaa alkaa päästä vähän juoksemisen makuun. Tällä viikolla neljä lenkkiä (5+8+10+14) hyvillä fiiliksillä. Eli yhteensä kilsoja 37. Lisäks päälle kahtena päivänä reippaat kävelylenkit yht. 13km (toinen sisälsi nousun Ounasvaaralle ja takas). Eli nopeesti laskien kai reilu 6,5h liikuntaa jalkojen päällä. Lisäks lihaskuntoa kotikuntopiirin muodossa.

 

Tuolla "pitkikselläkin" jaksoin niin hyvin, että ihan ihmetytti. Keskitahti 6:50 tuntu helpolta hölkkäilyltä. Kuukausi sitten taudin jälkeen kun lenkit meni kävelyä yhdistellen jotain 8min/km, mutta kai se kunti sieltä pikkuhiljaa palautuu. Nyt vaan kun vielä muistais pitää vähän malttia, eikä tästä ensviikolla rykäse sinne 50-60km viikkoihin kun hyvältä tuntuu... No, "onneks" tänne tuli eilisen illan aikana talvi takas, niin se kyllä jarruttaa menohaluja. Eilen aamulla siis pääs bostoneilla juokseen tuon 14km, nyt on lunta varmaan puoleen sääreen.

  • Like 7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy