Jump to content
Juoksufoorumi.fi



marika_ (Ensimmäinen ultra vuonna 2020?)


Recommended Posts

tunti sitten, oulaliina kirjoitti:

Oot juuri nyt mun idoli, ja sun rapsan ansiosta halu juosta maraton ei ainakaan vähentynyt.  Kiitos rapsasta!

 

Täytyy yhtyä tähän, kiitos hienosta tekstistä! Raporttia lukiessa alkoi tosiaan tehdä mieli laittaa maratonilmoittautumista sisään heti seuraavaksi viikonlopuksi. Noita tiettyjä tunteita en ole itse onnistunut kokemaan missään muualla kuin maratonin loppuvaiheessa tai maaliintulon jälkeen. Kai niihin jollain tavalla jää koukkuun.

 

Itse tunnistan myös tuon, että itse juoksusuorituksesta jää valju maku. Olin Tukholmassa viime vuonna ja hienosta tunnelmasta huolimatta itse juoksusuorituksesta jäi aika tyhjä olo. Ihan lopussa tuli jonkinlainen flow-tila, mutta muuten en muista suorituksesta kovinkaan paljoa.

 

Vantaa, puolikkaana tai kokonaisena, kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Yksi motivoiva näkökulma kokonaisen kannalta voisi olla se, että lämpöä on helposti parikymmentä astetta vähemmän kuin Tukholmassa ja jo reittiprofiili vaikuttaisi todennäköisesti loppuaikaan minuuttikaupalla. Tähän alle vielä kunnon palautumisen jälkeen hyvä treenikesä, niin uutta ennätystä pukkaisi aivan varmasti. 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ihan hullua. En vieläkään ymmärrä miten se onnistu. Mutta jotenkin se näemmä tapahtu. Eli kyllä, se on nyt vihdoin siinä! Nettoaika 1:59:22.  

Tukholman maraton 2.6.2018   Aamulla kello oli soimassa 7:15, mutta sisäinen herätyskello pirahti jo vähän ennen seitsemää. Nukkumaan oltiin kuitenkin menty hyvissä ajoin, 22 aikoihin, eli u

4:22:45!   Huh ja pari kirosanaa. Olihan se taas hirveetä. Tarkempi rapsa myöhemmin.

Posted Images

Kiitos hienosta raportista. Kyllä siinä maratonissa kerkee mietiskelemään kaikenlaista ja lopulta on kuitenkin suhteellisen tyytyväinen siihen omaan suoritukseen. Täytyy kyllä sanoa että hienosti oot taistellut kävelyä vastaan. Sen kun aloittaa niin helposti siihen palaa. Kroppa tekee itselläni ainakin sen että kävelystä juoksuun on taas vaikea päästä kun pidemmälle mennään. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hieno raportti ja taistelu! Kunhan nyt paikat ja päänuppi kunnolla toipuvat niin puolikas on hyvä tavoite myös, sitä vk- juoksua ja kenties pyöräilyä vaihtelevassa maastossa josta tykkäsit niin lihaskestävyys paranee, vauhti nousee ja seuraava maraton on entistä lyhyempi.. Ei toki välttämättä helpompi jos asettaa taas kovemmat tavoitteet 😃

Link to post
Share on other sites

Kiitos vielä kerran kaikille!

 

Fiilis tosiaan on auttamatta haikea ja ehkä jopa vähän surullinen tällä hetkellä. Aika hassuakin - ennen maratonia pelotti kauheasti ja toivoi että se olis jo ohi, maratonin aikana sitä loppua kohden todellakin toivoi että se olis jo ohi - nyt toivoo, että olispa se sittenkin nyt vasta tänä viikonloppuna 😄 No, kai tää tästä kunhan kroppa ja se mielikin kunnolla palautuu ja pääsee suuntaamaan katseen kohti uusia haasteita. Ehkä siinä välissä voi tietysti harjotella vähän myös enemmän hetkessä elämistä ja siitä itse treenistäkin täysillä nauttimista. 

 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Noniin. Aika kuoriutua lepokotelosta. Olen siis antanut etenkin henkiselle palautumiselle aikaa ihan rauhassa. Viimeviikonloppuna kävin lauantaina tunnin aamujoogassa ja sen päälle haravoin 6h (talkoot on mukava asia kuulkaas). Sunnuntaina pyöräilin inan reilu 19km. Tiistaina juoksin ekan lenkin, hitaan vitosen. Tänään ajattelin juosta toisen lenkin.

 

Maanantaina sitten virallisesti takas geimeihin. Uuden valmentajan kanssa yhteistyö starttaa. Kuvioon tulee uutena myös voimaharjottelu 2x viikossa.

 

Niin ja lausutaan tuo tavote nyt sitten heti taas otsikossa ääneen, niin voi sitten hävetä kun ei mee lähellekään. Tai syyttää sitä valkkua, joka jo ehti tuumata, ettei tuo olisi ainakaan 10k ajan perusteella tavoitteena epärealistinen.

 

Sykerajatesti uusitaan enskuussa.

Link to post
Share on other sites

@Kale: kympin enkka 54:12 (eli keskitahti 5:25). Runner's worldin laskuri ennustaa tuolla kympin ajalla puolikkaalle aikaa 1:59:36. Ei tuo kyllä nyt menis jos ensiviikolla pitäis lähteä yrittään, mutta onhan tässä melkein 4 kuukautta aikaa. Katsotaan kuinka hyvin valmentaja saa siinä ajassa tarvittavat ominaisuudet kaivettua esiin.

 

Viimeviikolla tein 2 hölkkälenkkiä ja yhden sauvakävelyn. Eka hölkkä tiistaina "ihan ok". Siis olosuhteisiin nähden. Jalat väsähti normaalia nopeemmin, mutta ei mitään pahempaa. Tahti n. 7:30 (kävelypätkiä mukana) ja keskisyke 136. Lauantaina sit taas näitä "olinkohan joskus elämässäni käynyt lenkillä" -lenkkejä. Tahti lähempänä kasia (olikohan 7:50 tms) ja keskisykse jotain 155 :102: Luulin jo tulevani varmasti kipeeks, koska mikä muu muka +20 sykkeet selittäis, mutta ei. No, sauvakävely sunnuntaina tuntu melko normaalilta taas. 

 

Tälle päivää onneks oli laitettu lepo. 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Lauantaina ensimmäinen kovempi rykäsy sitten Tukholman. Kävin repimässä 5km HCPR:ssa ja aivan takapuolelleenhan se meni. Ihan liian kova startti (eka kilsa n. 5min/km), sen jälkeen totaalinen zippi ja loppumatka jotenkin epämääräisesti lyllertäen maaliin ajassa 26:47 (brutto, oman kellon mukainen netto 26:44). Huonommin siis meni kun marraskuussa viimeks vitonen ja hitain kilsa oli jotain 5:30+, eli hitaampaa kun 10k kisatahti. Ei tuntunut edes maratonin viimeset 3km yhtä pahalta kun toi. Oikeasti. Keskisyke 184, maksimi 193. 

 

En tiedä onko tää nyt jotain pahaa allergiaa/astmaoireilua, koska lenkeillä vaivaa tunne hengityksen totaalisesta mahdottomuudesta (pahimmillaan tuntuu kun joku istuis keuhkojen päällä) ja joka aamu herään aivan umpitukossa, niistää saa noin vessapaperirullallisen ja silmät tekis mieli raapia irti. Meillähän on kaksi kissaa vaikka olen periaatteessa niille allerginen, yleensä en siis saa kun satunnaisia lieviä oireita, mutta voikohan sitten siitepölyallergia jotenkin provosoida tuotakin, koska kotona tuntuu paljon pahemmalta kun vaikkapa töissä. Heinän siitepölyähän on nyt kohtalaisesti / runsaasti.

 

Salitreeni on tuntunut nyt melko mukavalta, kun sitä ei tarvitse tehdä ulkona (eikä kotona kissojen keskellä). Ehkä pitäis juostakin matolla, vaikka vähän tylsältä se nyt tuntuis käyttää sitäkin aikaa sisällä, kun muutenkin joutuu töiden merkeissä olemaan ihan riittämiin.

 

Olen myös alkanut päivittäin pyöräilemään osan työmatkasta ja se tuntuu kuitenkin ihan mukavalta, kun menee vaan suht lepposaa tahtia. 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Päivitystahti pysyy edelleen näemmä kesäkoomaisena. Mutta eipä tässä mitään suurta kerrottavaa, lenkkeiltyä tulee ohjelman mukaisesti ja punttia se 2x viikossa. Tuntemukset vaihtelevia, nyt alkaa taas jopa välillä vähän kulkeakin.

 

Eilen kävin uudestaan sykerajatestissä. Alustavasti näytti siltä, että sykerajat menee kokonaan uusiksi. Tulokset olivat jopa niin poikkeavia edellisestä testistä, että testaaja aikoi kai olla edelliseen testaajaan yhteydessä ihan ammattillisesta mielenkiinnosta. Itsekin katselin käppyröitä melko hämmentyneenä, koska olihan se ero laktaattikäyrässä todella merkittävä.

 

Mutta kerrottakoon niistä tuloksista tarkemmin sitten, kun lopulliset kirjalliset sähköpostiin tipahtaa.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Ja taas tauon jälkeen päivitystä. Mitäs sitä tässä onkaan ollu...

 

1) Sain sykerajatestin tulokset. Tulokset poikkeavat täysin aiemmin (tammikuussa) tehdystä testistä. Aiemmassa testissä aerobiseksi kynnykseksi määrittyi 139bpm, nyt 171bpm (joskin ohjeistus välttää lähellä kynnyssykettä olemista ja pitää pk-treeneissä syke alle 165).  Ensimmäisen mukaan AnaK 177, toisen mukaan 186. Alla molempien testien laktaattikäyrät;

 

318987618_sykekyr1.thumb.jpg.4feb86fb8a5577c339e480d0d377fc00.jpg

1987327659_sykekyr2.thumb.jpg.165ddfd8d2a51bd0ef6a7b06c64e665c.jpg

 

Ensimmäisessä testissä siis lepolaktaatti oli selvästi koholla, toisessa ei. Toisessa käyrässä lepolaktaattia ei kylläkään ole merkattu, mutta se oli siis 1,1 ja tuli siitä tuhoon 0,9:n. Testien tulkinnassa (eli siinä mihin laktaattiarvoon aerobinen kynnys sijoitetaan) on selvästi eroa. Jos ensimmäinen testi olisi tulkittu samalla tavalla kuin toinen, olisi AeK ehkä jossain 155 tienoilla. Eroa jää silti. Testin tekotavat ja käytetyt vauhdit poikkesivat selvästi toisistaan (ensimmäinen 6*1000m aloittaen kävelystä, jälkimmäinen 6*1600m aloittaen kevyehköstä hölkästä, testin vauhdit oli laskettu kevään kympin ajan perusteella). Tämä toinen testi tehtiin nyt heinäkuussa ja vaikka oltiinkin sisällä, oli siellä kuuma ja sykkeet oli koholla. Toisessa ei juostu maksimiin (siksi korkein syke on siinä tuo 185, joka siis viimeisen vedon keskisyke)

No, mites näin erilaistan tulosten kanssa eletään? Siten, että uskotaan ainakin tuntumaa. Olen 99% varma ettei aerobinen kynnys voi olla 139. Tuntemusten perusteella sijoittaisin sen jonnekin 160 tienoille, joten lähden siitä, että jos alle sen mennään niin on varmaan ihan hyvä. Tämä toinen testi antoi luottoa siihen ja vapautta tekemiseen. Syteen tai saveen, mutta kokeillaan. Valmentajan (joka on samalla toisen testin tekijä) kanssa myös keskusteltiin näistä eroista toki.

2) Aivan hanurista ollut hölkkääminen koko kesän. Ja tällä ei voi olla yhteyttä kohtaan 1, koska hanurista oli jo ennen uusia sykerajoja :) (enkä uusien rajojen myötä muuttanut ihan hirveästi, lähinnä vähän päästin jarrua sillon jos helpolta tuntu). 

 

3) Sain astmaan hoitavat lääkkeet viimeviikolla. Diagnoosin olen saanut joskus 15-vuotiaana ehkä ja nyt lääkäri oli sitä mieltä, että kerran astmaatikko aina astmaatikko. Viime vuonna sillonen työterveys oli vähän eri mieltä. Nyt marssin uudestaan lääkäriin, koska heräilin välillä yölläkin ottamaan avaavaa. No, joka tapauksessa nyt kokeillaan muuttuuko elämä paremmaksi. 

4) Toissapäivänä oli ensimmäinen kiva lenkki! 6:41 tahdilla rallattelin menemään ja tuntu ihan keveltä hölköttelyltä.

 

5) Sunnuntaina on Midngiht Run. Hirvittää. En usko, että päästään lähellekään huhtikuun ennätystä, mutta kassellaan.

6) Vantaan maran puolikkaaseen on 6,5 viikkoa. Hirvittää vielä enemmän. 2h alitus tuntuu täysin utopialta.

8 ) Tein syrjähypyn Addusta ja hyllytin Bostonit toistaseks, ostin uusiks kengiks nimittäin New Balancen 890:t. Kaks lenkkiä takana, vaikuttavat päteviltä.

Link to post
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä


  • Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

     

    Yli 10 000 kävijää/kk

    n. 350 000 sivulatausta/kk

  • Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

    Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy