Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Harjoittelun määrä ja intensiteetti


hancock

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Sillä tavalla olen ilmeisesti kehittynyt, että tällainen 107 km viikko ei tunnu enää pahalta tai kovinkaan isolta määrältä. Tosin tällä viikolla ei ollut yhtään vetotreeniä, eikä tempojuoksua, mutta yritin silti nostaa keskimääräisiä juoksuvauhtejani. Minusta se on hyvä suhde, että on neljä päivää viikossa, jolloin juostaan tosissaan ja kolme palauttavaa päivää. Niillä palauttavilla lenkeillä voi tuulettaa vähän ajatuksia tuolla jossain lumihangessa hissukseen etenemällä. Tämä homma tuntuu nyt todella järkevältä. Ongelma tulee varmaan siinä vaiheessa, kun tulee tuplapäivät. Jostain kumman syystä tuplapäivissä on aina laitettu se pidempi aamuksi ja lyhyempi illaksi. Käännän ne kyllä toistepäin. Eihän siinä ole mitään tolkkua, että juoksen jonkun kovan, pitkän treenin illalla ja heti aamusta sitten pidemmän. Ei todellakaan.

 

Viereisellä juoksumatolla joku kysyi tänään, mistä motivaatio treenata tulee. Se on vähän outo juttu. Juoksua pitää perustella ja sille pitää olla joku erikoinen motiivi, mutta sitten jos tekee jotain muuta juttua, niin sille ei pidä olla mitään motiivia tai motivaatiota. Esim. kukaan ei kysy, mistä motivaatio tulee perustaa perhe, kun nykyään pystyy työvoimaa tuomaan ulkomailtakin. Eli se on jotenkin itsestäänselvä asia, että sellaiseen on jokaisella ihan hemmetisti motivaatiota ja se tulee jo jostain talvisodasta se motivaatio, mutta juoksuun ei pitäisi olla mitään motivaatiota tai jos on niin silloin tyypissä on jotain epäilyttävää. On paljon asioita, joihin pitää olla se motivaatio koko kansalla. Se on ihmejuttu. 

 

Saa nähdä pitääkö jossain vaiheessa harkita asioiden harrastamista, joihin ei tarvitse motivaatiota, vaan ne sujuvat ihan itsekseen sohvalla maaten. Tosin veikkaan, että onnistuisin minkä tahansa asian tekemään sellaisella intensiteetillä, että se aiheuttaisi ongelmia motivaatiomielessä ulkopuolisille. Minulla on jotenkin väärät askelmerkit monen mielestä tässä mielessä.

 

Olen nyt löytänyt viikon sisällä kaksi uutta mielisanaa: himmailu ja motivaatio. 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

Laitetaan tämä nyt tähän ketjuun sopi, eli ei.

 

Eli osallistuin pari viikkoa sitten massahiihtoon. Matka oli 49km ja aikaa meni pöpperökelissä n. 3h 15min. Keskisyke oli 172 (maksimini n. 192-195) ja maksimikestävyysalueellakin olin n. 1h 8min. Tuntuma olikin se, että sain pidettyä itseni lähes koko ajan ahtaalla kuitenkaan hiipumatta lopussa, eli aika tasaista vauhtia menin koko ajan. Kysymykseni kuuluukin, että voiko tuosta kestosta ja aika kovista keskisykkeistä päätellen tehdä jotain johtopäätöksiä siitä, että miten harjoittelua kannattaa jatkaa? Eli tarvinko kehittyäkseni pitkiä pk-lenkkejä, vai olisiko syytä panostaa enemmän vk-lenkkeihin? Tarkoitus olisi siis treenata taas vuosi juosten, pyöräillen ja rullasuksilla hiihtäen ja koittaa parantaa kuntoa ensi talven massahiihtoja varten.

Link to comment
Share on other sites

Juoksuharjoittelussa koetan motivoida itseäni havaitsemalla positiivisia signaaleja kunnon parantumisesta. Harjoituskauden alussa harjoittelu tuntui hyvin raskaalta ja joka paikkaa särki. Sitten lisäsin määrää ja intensiteettiä. Sen jälkeen harjoittelu on tuntunut hyvin raskaalta ja joka paikkaa särkee. Positiivinen signaali siis. Vaikka koventaa harjoittelua, tuntemukset eivät muutu... 

  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

5 minuuttia sitten, NORDMAN kirjoitti:

Juoksuharjoittelussa koetan motivoida itseäni havaitsemalla positiivisia signaaleja kunnon parantumisesta. Harjoituskauden alussa harjoittelu tuntui hyvin raskaalta ja joka paikkaa särki. Sitten lisäsin sekä määrää että intensiteettiä. Sen jälkeen harjoittelu on tuntunut hyvin raskaalta ja joka paikkaa särkee. Positiivinen signaali siis. Vaikka koventaa harjoittelua, tuntemukset eivät pahene. 

70 prosenttia treeneistä pitäisi olla kevyttä, että jaksaisi tehdä lenkin uudestaan. 20 prosenttia reipasta kynnyksien välissä, vähän hengästyttää. 10 prosenttia kovaa, hengästyttää kunnolla. Itse noudatan suurinpiirtein yllä olevaa sapluunaa, minulla ei särje paikat koskaan joskus on kovemman juoksun jälkeen pohkeet hieman kipeät. Kunto noussut vajaassa puolessa vuodessa runsaasti.

Link to comment
Share on other sites

tunti sitten, Mikasa90 kirjoitti:

Miten te lähtisitte jaksottaa jos te reenaisitte ei ihan nolla kunnosta(mut ei hyväkään) aika jaksolla esim 6kk? Kuinka paljon homma muuttuis jos matkoina olis 5km, 10km, puolikas? EI välttämättä edes kisa, vaan yksinkertasesti parempaan kuntoon.

Kevyttä juoksua alle aerobisen kynnyksen 40-60min kerrallaan. Viikkoon voi laittaa yhden reippaan 20-50min kynnysten välissä, yksi kova 10-15min anaerobisella kynnyksellä tai vähän päälle. Yksi pitkä 75-90min erittäin kevyesti. Reippaiden ja kovan alkuun ja loppuun n.10-20 min kevyttä. Harjoituksia voisi olla viikossa kolme-neljä kovimmillaan jopa viisi, vaikea sanoa kun en tiedä kuntoasi. Treeniviikkoja voisi olla erilaisia itselläni on kevyt keskikova ja kova. Kevyellä vähiten, neljä lenkkiä ja teen vaan kovan ja lyhyen pitkän. Keskikovalla juoksen reipasta ja kovan ja vähän pidemmän pitkän. Yhteensä 5 lenkkiä. Kovalla viikolla juoksen reippaan, kovan ja pitkän 105min, jossa on reipasta ja kovaa. Yhteensä 6 lenkkiä.

Tärkeintä on oppia juoksemaan 70-80 prosenttia lenkeistä alle aerobisen kynnyksen. Siis kaikki veryttelyt kevyet lenkit ja pitkät. Pelkästään niillä kunto kasvaa. Kannattaa pitää aina välillä vähän kevyempiä viikkoja. Ja alkuun ei kannata heti yrittää 2 tunnin pitkää. Todennäköisesti tällä hetkellä juokset kaikki lenkit reippaana. Kunto kasvaa aluksi nopeasti kunhan vain ulkoilee. Tässä jotain ohjenuoria.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On ‎11‎.‎3‎.‎2019 at 19.30, Tupu80 kirjoitti:

Eli osallistuin pari viikkoa sitten massahiihtoon. Matka oli 49km ja aikaa meni pöpperökelissä n. 3h 15min. Keskisyke oli 172 (maksimini n. 192-195) ja maksimikestävyysalueellakin olin n. 1h 8min. Tuntuma olikin se, että sain pidettyä itseni lähes koko ajan ahtaalla kuitenkaan hiipumatta lopussa, eli aika tasaista vauhtia menin koko ajan.

Kuulostaa kyllä tosiaan siltä, että kovalla teholla on menty, eikä tuo aikakaan mikään hidas ole (varmaan luistelutyylillä?).

Hyvä että viitsii ja pystyy pitämään yllä kovaa rasitustasoa. Kaipa tuohon sitten sopisi hyvin sellainen peruskestävyys-tyylinen harjoittelu, sillä se parantuu. Vaikka en kyllä ole mikään suurin massahiihtojen asiantuntija.

Link to comment
Share on other sites

7 minuuttia sitten, huh huh kirjoitti:

Kuulostaa kyllä tosiaan siltä, että kovalla teholla on menty, eikä tuo aikakaan mikään hidas ole (varmaan luistelutyylillä?).

Hyvä että viitsii ja pystyy pitämään yllä kovaa rasitustasoa. Kaipa tuohon sitten sopisi hyvin sellainen peruskestävyys-tyylinen harjoittelu, sillä se parantuu. Vaikka en kyllä ole mikään suurin massahiihtojen asiantuntija.

Kiitos vastauksesta! Luistelumatkalle olin ilmoittautunut, mutta uutta lunta tuli ennen lähtöä 10-15cm ladulle ja sen takia

suunnilleen puolet matkasta mentiin tasatyönnöllä, kun ei siinä hangessa juuri voinut luistella 😄

 

Oli itsellenikin positiivinen yllätys, että jaksoin jauhaa kovilla kierroksilla koko matkan. Ilmeisesti vuoden treenaus (josta peruskestävyyttä suurin osa) on auttanut.

 

Kai tätä voi verrata vaikka maratoniin, eli miten lähtisitte jatkamaan treenausta, jos olisitte juosseet n.20 pykälää alle maksimisykkeellä reitin läpi? Voiko siitä siis päätellä mitään (peruskunto riittävällä/riittämättömällä tasolla, nopeutta lisää, vauhtikestävyyttä lisää ym.?) Eli kannattaako tuon matkan ja ajan sekä syketiedon perusteella ruveta ohjaamaan harjoittelua johonkin suuntaan? Ovatko muut edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että peruskuntoa (hitaita lenkkejä) vaan lisää ja sillä saadaan parhaiten kehitystä?

Link to comment
Share on other sites

Itse lähtisin parantamaan suoritusta monipuolisella reenillä, tietysti valtaosa reenistä varmaan kannattaa tehdä reilusti alakynnyksen alapuolella. Kerran viikossa vaikka VK-reeni ja kerran viikossa yläkynnyksen yläpuolella niin ei diisselöidy ihan kokonaan, kuten itselleni on käynyt. Voimaharjoitus 1-2x viikossa, ainakin sulanmaan aikaan.

Kaksi viimeistä massahiihtoa olen hiihtänyt itse 171 keskisykkeellä ja maksimi hiihtäen on varmaan jossain 184-185 haarukassa, vaikka yli 182 en ole sykettä saanut vuosiin. Ainakin itse hiihdän noin 2,5 tunnin massahiihdot kovemmalla keskisykkeellä, kuin juoksen puolikkaan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy