Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ensimmäinen 100km ensi kesänä?

Recommended Posts

• Replies 719
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Elämäni ensimmäinen 100 kilometriä tuli taputeltua lauantaina Paloheinässä Masokistin unelmalla. 13:44,17 loppuaika. Ennen ehdin juosta 51 km ultran kesäkuussa ja viime sunnuntaina toisen pitkiksen 20

Suunnitelmat muuttuivat ja kävinkin 10.8. hölkkäämässä ensimmäiseksi 100 km kisakseni Masokistin Unelman. Valmistautuminen oli luvattoman huonoa. Hyvin sujuneen kevään jälkeen keventely HCM:lle alkoi

Täälläkin yksi, joka juoksi elämänsä ensimmäisen satasen viikonloppuna Masokistin Unelmassa. Keli oli kieltämättä paha ja tavoiteaika jäi saavuttamattomiin, mutta alle 10 tunnin pääsin. Ja sammalla tu

Posted Images

Kaksi viikkoa olen nyt syönyt ohjeiden mukaan ja treeni on maistunut ihan erilaiselta. Väsymystä ja energian puuttumista ei tunnu lainkaan. On tuntunut tosi hyvältä. Ihan yksikertaista, kuusi kertaa päivässä ateriat ja välipalat. Pari hyvää kirjaa ja "Koutsin" ohjeet yhdistettynä ovat avaimet parempaan jaksamiseen. Meni vain suomalaisella "jääräpäällä" tajuta kauan että siksi syödään että jaksetaan treenata. Koutsi sanoi että kaikki mitä syöt jää tuolla treenillä maantielle, en vain oikein todella uskonut sitä aikaisemmin. Nyt tuntuu todella hyvältä ja itsevarmuus kasvaa ajatellen Lokakuuta.

Outoja näiden hommien haasteet: Myös uskallus syödä tarpeeksi on yksi aikuisen ihmisen haaste! Minulla on myös mennyt paljon aikaa että olen oppinut syömään oikeaan aikaan tarpeeksi: Itse touhuan mielellään sään salliessa minkä suinkin kerkeän. Esim. nyt ennen pakkasia oli maanantaina 3.15h lumisilla poluilla juoksua ja eilen pari reipasta hiihtotuntia pakkasen nahkeudessa. Vaikka nälkä ei oikein ehdi heräämään parissa päivässä on kuitenkin tullut huolehdittua välipaloista. Tänä aamuna se sitten palkitsee. Myös mieli on rohkea kun on energiatasot järkevissä kantimissa.

Loppuviikosta lyhyempää juttua ja lihaskuntoa. Jos alkaisin vasta nyt paikkaamaan alkuviikon kulutuspiikkiä niin sitä paikkatavaraa kertyisi myös nahkan alle. Moinen ilmiö on tullut ihan vasta parin vuoden sisällä kun keho on ilmeisesti "aikuistunut" - viimein.

En mitä on tapahtunut, mutta tämän viikon juokseminen on tuntunut todella hyvältä. Aamun 22 km ei mitään ongelmia energioiden ja jaksamisen kanssa. Kylmä oli ainoa vihollinen mutta ei sekään pahemmin haitannut. Alkuvuoden syötyäni "oikein" ja muistanut pitää lepoa treenien välissä on varmaan osaltaan vaikuttanut. Tuo jaksaminen on se kaikkein suurin juttu jonka tuntee selvästi ja treenaaminen on tuntunut todella hyvältä. Jos pakkanen ei olisi ollut noin kova olisin voinut juosta vaikka kuinka pitkään, ei hengästymistä ei puutumista ei mitään, vasen pakara vähän vielä ilmoittelee olemassaolostaan mutta sekään ei haitannut. Olen myös osannut ilmeisesti pudottaa vauhdin pitkiksillä tarpeeksi alas heti alusta lähtien. Nyt mentiin aika tarkkaan 6 min/km vauhtia ja se tuntuu tällä hetkellä hyvältä ja helpolta vauhdilta pitkille lenkeille. Jos näin jatkuu niin tuo Lokakuu ei pelota paljoakaan ja itseluottamus kasvaa kohisten. Jatketaan sanoi mummu lumessa.

• 1 month later...

Olen nyt hölkkäilly kohti tuusulaa tyyliin 2-3 kovaa ja 1 kevyt. (Alunperin oli tarkoitus 3+1, mutta menot/ sairastelut on sotkenut rytmin) Kovilla viikoilla määrät vaihellu 75 - 95km ja kepeillä 30-50km. 29.4 on siis tuusulan mara, jonka jälkeen ajattelin ottaa kepeesti seuraavan viikon (tuskin lenkkejä)

Sitten seuraakin kysymys viisaammilta:

Miten on järkevintä jatkaa seuraavat viikot kohti perniötä? Itse olen ajatellut sen näin:

vko 18 lepo viikko maralta

vko 19 50km

vko 20 100km (pitkikset 20+25)

vko 21 110km (pitkikset 25+30)

vko 22 40km

vko 23 20km + perniö

Vk:ta ei lainkaan, juoksuvauhdit luokkaa 6:30-5:30

Kommentteja/ neuvoja/ krittiikkiä. Kiitos!

Tuusula on 28.04 la ja itsekin olen sinne lähdössä. Tänään eka 11 km tuon sairastelun jälkeen ja kyllä se tästä lähtee. Mitään isompia aikatavoitteita en tuolle ole asettanut, mutta jos alle 4 tunnin menisi niin olisin tyytyväinen. Reittihän ei ole helpoimmasta päästä? ainakin se takasuora voi olla hyvinkin tuulinen, isompia nousuja ei ole ,muutama inhottava terävä käännös. Minulla on samantyyliset ongelmat noissa lepojaksoissa. Tosin Tuusulan jälkeen pitempi tauko, mutta sitten on mietittävä menenkö Malminkartanon mäkeen itseäni kiusaamaan vai 16.06 Forssaan. Molempiin tuskin on asiaa. Sitten olisi Oriveden 1/2 matka 30.06 taitaa olla liian lyhyt väli. 18.08 HCM ja Finlandiaan voisi mennä 8.09 koittamaan 1/2 vauhtia . Sitten aletaan keräämään voimia Wihaan. Täytyy nyt katsoa tarkkaan tuo ohjelma, mutta Tuusula ja HCM on ainakin varmoja ja todennäköisesti myös Finlandia. Tuo Stairway to Heaven kyllä kiinnostaa joten Forssa varmaan jää väliin.

Olen nyt hölkkäilly kohti tuusulaa tyyliin 2-3 kovaa ja 1 kevyt. (Alunperin oli tarkoitus 3+1, mutta menot/ sairastelut on sotkenut rytmin) Kovilla viikoilla määrät vaihellu 75 - 95km ja kepeillä 30-50km. 29.4 on siis tuusulan mara, jonka jälkeen ajattelin ottaa kepeesti seuraavan viikon (tuskin lenkkejä)

Sitten seuraakin kysymys viisaammilta:

Miten on järkevintä jatkaa seuraavat viikot kohti perniötä? Itse olen ajatellut sen näin:

vko 18 lepo viikko maralta

vko 19 50km

vko 20 100km (pitkikset 20+25)

vko 21 110km (pitkikset 25+30)

vko 22 40km

vko 23 20km + perniö

Vk:ta ei lainkaan, juoksuvauhdit luokkaa 6:30-5:30

Kommentteja/ neuvoja/ krittiikkiä. Kiitos!

Mä en ottaisi kahta 100km viikkoa enää tuohon väliin. Eli ehkä jotain vko 18 10km, vko 19 50km, vko 20 70km, vko 21 100km, vko 22 50km, vko 23 15km. Tossa siis vasta neljäntenä viikkona maran jälkeen tuo 100km, että kerkeet siitä palautumaan. Sitten ei myöskään ihan niin jyrkkää pudotusta tuon kovan viikon jälkeen.

Mä en ottaisi kahta 100km viikkoa enää tuohon väliin. Eli ehkä jotain vko 18 10km, vko 19 50km, vko 20 70km, vko 21 100km, vko 22 50km, vko 23 15km. Tossa siis vasta neljäntenä viikkona maran jälkeen tuo 100km, että kerkeet siitä palautumaan. Sitten ei myöskään ihan niin jyrkkää pudotusta tuon kovan viikon jälkeen.

Otetaan mietintään, kiitos kommentista!! Tuo maran onnistuminen tietty vaikuttaa miten aletaan touhuumaan. Eli miten saa irti ittestä...

Tuossa tosiaan kannattanee lähteä se edellä että varmasti palautuu maratonilta ja elää sen mukaan... turha lyödä lukkoon jotain kilsamääriä tuohon väliin vaan joskus on hyvä improvisoida sen mukaan miltä tuntuu... Mitään radikaalia ei tuossa vaiheessa enää tehdä suorituksen parantamiseksi.

Ok. Näinhän se on että viimesellä 4-5vkolla ei voi kuin pilata sen vähäsenkin pohjan. Kiitos näistä sanoista!!

Harmi vaan, että nuo +100km vkot on aikataulullisesti haastavia. Taas toisaalta, voisin olla telakalla jos noita kerkeis touhuumaan

Muokattu

Ok. Näinhän se on että viimesellä 4-5vkolla ei voi kuin pilata sen vähäsenkin pohjan. Kiitos näistä sanoista!!

Harmi vaan, että nuo +100km vkot on aikataulullisesti haastavia. Taas toisaalta, voisin olla telakalla jos noita kerkeis touhuumaan

Läpihän tuon satasen pääsee paljon vähemmälläkin. Itsellä kovin viikko ennen viime vuoden MasU:a oli 73km ja 70km viikkojakin oli yhteensä koko juoksuhistorian aikana kolme, jotka kaikki viime kevään aikana. Forssan maratonin ja tuon satasen välissä (6 viikkoa) en myöskään juossut yhtään yli 50km viikkoa ja kyseisen vuoden viikkokilometrien keskiarvo (30 viikkoa) ennen MasU:a oli noin 45km/vko.

Läpihän tuon satasen pääsee paljon vähemmälläkin. Itsellä kovin viikko ennen viime vuoden MasU:a oli 73km ja 70km viikkojakin oli yhteensä koko juoksuhistorian aikana kolme, jotka kaikki viime kevään aikana. Forssan maratonin ja tuon satasen välissä (6 viikkoa) en myöskään juossut yhtään yli 50km viikkoa ja kyseisen vuoden viikkokilometrien keskiarvo (30 viikkoa) ennen MasU:a oli noin 45km/vko.

MIssä menee "läpijuoksun" tuntiraja? Onko se +11h ?? No oma tavo on päästä 11h alle.

MIssä menee "läpijuoksun" tuntiraja? Onko se +11h ??

Wihalla on muistaakseni järjestäjien asettama aikaraja 15h. Mielestäni sen puitteissa tehty läpijuoksu (tai juoksu/kävely) on täysin hyväksyttävä suoritus.

Itse olen sitä mieltä, että eka sataselle on parempi lähteä ilman tiukkoja aikatavoitteita, jos aiempi pitkien matkojen juoksukokemus on lähinnä maratonilta ja muilta pikamatkoilta. 11h kuulostaa melko haasteelliselta (en nyt kyllä muista maratonenkkaasi, johon tuota voisi vähän suhteuttaa).

Mutta kukin tyylillään.

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Ketjua lukevat   0 members

Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

• Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

Yli 10 000 kävijää/kk

n. 350 000 sivulatausta/kk

• Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy