Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kauden harjoitussuunnitelma


Teni
 Share

Recommended Posts

  • Replies 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mulla marraskuu on lomakuukausi.

Joulukuusta pikkuhiljaa aloitellaan pk-kautta, ja todenteolla määrän tahkoaminen alkaa sitten vuoden vaihteesta.

Maaliskuulla olen ajatellut sitten ottaa enenevässä määrin kovempitehoiset treenit mukaan. "Huippu" heh, yritetään ajoittaa sitten välille 15.6-15.7.

Lyhyesti oma filosofiani perustuu juoksuvauhdin ylläpitoon, ja uinnin / pyörän kehittämiseen. Käytännössä mennään kuitenkin perheen ehdoilla, ja aina on käynyt niin tässä vaiheessa että kunnianhimoiset suunnitelmat eivät ole ihan 100% toteutuneet, koska tietty perhe on etusijalla ja duunitkin on pakko hoitaa.

Laji on upea, mutta vaatii aikaa.

Link to comment
Share on other sites

Mulla ei ole sen suurempaa tieteellistä treeniohjelmaa, ihan kuntoilumeiningillä kun tässä olen liikenteessä.

Mutta näin syksyllä yritän treenailla vaan monipuolisesti eniten ehkä uintiin painottuen (grr.. kirotun rähmäiset kelit ulkona). Muina lajeina sauvakävely, maastopyöräily, kuntopiiri himassa, juoksu.. ja kun kelit muuttuvat talvisemmiksi niin mukaan tulee retkiluistelu ja tän talven uutuutena mulle perinteisen tyylin hiihto.

Keväämmällä sit mukaan maantiepyöräilyä ja oheislajien määrä tippuu. Tehoja pitää alkaa hakemaan myös ajoissa kun kisakalenterissa on aktiviteettia jo kesäkuun puolivälissä. Sitkeiden jalkavaivojen takia kesän treenauksen pääpaino on ollut pyöräilyssä ja uinnissa, saas nähdä mennäänkö samalla linjalla myös ensi kesänäkin.

Link to comment
Share on other sites

Teen parhaani ja katotaan mihin se riittää!

No ei sentään, näihin fraaseihin en sorru.

Se mikä triathlonissa juuri itseäni eniten viehettää, on se että voin treenata karkeesti ottaen melkein mitä vaan (hiihto, juoksu, pyörä tai uinti) ja aina se on lajitreeniä . Eli voin kelien ja fiiliksen mukaan tehä mitä huvittaa. Tämä siis koskettaa erityisesti kuntoillakseen triathlonia harrastavia ei niinkään enemmän ja totisemmin kilpailevia triathleetteja.

Eli eipä mulla ole muuta suunnitelmaa kuin että kaikkia lajeja koitetaan harjoittaa ja treenikertoja pitäisi olla 3-6 per viikko. Paineita tästä en ota mutta kesällä katotaan mihin se on riittänyt!

Rookie

Link to comment
Share on other sites

Jep,

nyt on menossa "Pikkujoulukausi" :party0002: Eli viimesimmästä Marasta on nyt palauteltu pari viikkoa muutamalla kevyellä kävely- ja hölköttelylenkillä, uimassa olen myös käynyt muutaman kerran viikossa ja pyöräillyt töihin satunnaisesti.

Jouluun asti ajattelin "ottaa rennosti", eli uintia, työmatkapyöräilyä, lenkkeilyä, kävelyä ja jumppia ihan fiiliksen mukaan. Lähinnä ajattelin keskittyä hoitamaan noita sosiaalisia suhteita, jotka jäi tossa Maraan valmistautuessa vähän hunningolle...

Vuoden alusta alkaa sitten peruskuntokausi, jossa maltillisesti lisätään määriä, 2 kovaa - 1 kevyt viikko jaksotuksilla. Ja noin 10-8 viikkoa ennen ensimmäistä kisaa tulee alkaa sitten enemmän tehojen hakeminen.

Mulle iso juttu keväälle on toi pyörän haltuunotto. Ikinä eleämässäni en oo kilpapyörällä ajanu, joten siihen meinaan panostaa enemmän aikaa kun muihin lajeihin, vaikka juoksu on kyllä edelleen se lempilaji - ainakin toistaiseksi:smiley:

Tässähän tekeee mieli jo lähteä rynnistämään - mutta tässä iässä tää homma on otettava aika maltilla - vanhat urheiluvammat voi muuten alkaa muistuttamaan olemassaolostaan... :crutch:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Moi,

Mieli tekee jo kovasti treenaamaan systemaattisemmin ja sattuipa silmiini tälläinen mielenkiintoinen saitti. Joten ajattelin hakea vähän vinkkiä talven/kevään harjoitteluun Olympic-distance -kisamatkaa ajatellen. Mitäs pidätte tuosta harjoitusohjelmasta?

http://www.trinewbies.com/tno_18wOly.asp

Mun silmiin noi matkat/määrät näyttää ihan älyttömän vähäsiltä?! Esim. juoksua 2-3 kertaa viikossa ja kaikki lenkit reippaasti alta tunnin? Mun ajatuksena oli kyllä treenata ainakin 2-4 kertaa tollasia määriä. Eihän tollasella harjoittelulla voi mitenkään kehittyä/viedä kisaa kunnialla läpi????

Löytyiskö jostain vähän järkevämpiä /määrällisesti + laadullisesti kovempia ohjelmia?

Link to comment
Share on other sites

No mikä ettei tuolla ohjelmalla pääsisi maaliin. Se kai tuossa oli ykköstavoittena. Jos nyt yhtään osaa teknisesti noita lajeja, niin se perusmatka ei ole rasitukseltaan kestävyysmielessä läheskään esim. maratonjuoksuun verrattava suoritus. Pitää muistaa että tärkein pointti harjoitteissa on säännöllisyys ja vasta sen jälkeen kesto. Näinhän vakuuttelevat kaikki Hartsasta MArk Alleniin. Tuossa on kuitenkin n. 9 treeniä per viikko alusta alkaen (jos kaikki olisivat yhden lajin harjoituksia), joten ei se ihan helppo ohjelma ole. Ja kaikkia lajejakin on yleensä kolmesti viikossa, joten varmasti kehittyy jos on vasta-alkaja.

Enpä osaa oikein mitään valmista ohjelmaa sanoa, mutta varmasti vastaavia löytyy netistä.

Link to comment
Share on other sites

Minäkin olen vähän suunnitelmia tehnyt ensi kaudeksi. Tarkoitus olisi lähteä Joe Frielin viitoittamalla tiellä siten, että suunnitelmallinen treeni alkaa tammikuun tienoilla. Päätavoitteena on ainakin varttimatkan kisa 16.6. ja sitten ehkä Joroinen, oliko se nyt 14.7. Vähän arvoin Joroisten ja Kuopion välillä ja mieli voi tietty muuttua vielä.

Frielin systeemissä on 3 progressiivista viikkoa ja 1 palauttava. Saa nähdä, miltä tuo alkaa tuntua. Tuntimäärät olen laittanut ylös, mutten ota niistä suuria paineita. Pyrin kuitenkin siihen, että määrä olisi suurimmillaan maaliskuun kolmannella viikolla. Huhtikuussa määrä tippuu aavistuksen, tehot sitä vastoin nousevat. Toukokuu painetaan vielä tiukasti ja yritetään löytää kisakunto.

16.6.-14.7. välinen treeni on vielä suunnittelematta, mutta eiköhän triathleetin raamatusta löydy siihenkin jonkinlainen resepti. En ole aikaisemmin näin tarkkoja suunnitelmia tehnyt, joten saapi nähdä, kuinka tarkasti pystyy tuota noudattamaan.

Link to comment
Share on other sites

Aikaisempina vuosina olen panostanut juoksuun talven yli mutta nyt kantapää ei anna juosta niin harjoitellaan uintia ja pyöräilyä. Niinkuin Rookie mainitsi edellä että jos yhtä lajia ei voi treenata jonkun vamman takia niin sitten käytetään sitä hyväksi ja satsataan muihin lajeihin. Olis varmaan erilainen fiilis huhtikuussa hypätä tielle pyörän kanssa jos saisi ahmittua jonkun tuhat kilsaa trainerillä talven aikana. Saapa nähdä.

Link to comment
Share on other sites

No niin, nyt se sitten iski - ensimmäinen rasitusvamma... Voi ei!

Eli urheilulääkärin kanssa arvuuttelimme eilen että jalassa on joko rasitusmurtuma tai sitten akuutti ja ärhäkkä penikka tauti, mutta juoksukieltoa nyt kuitenkin ja parin viikon päästä sitten kuvataan jos on tarvetta. Onnex voi tehdä tosiaan noita muita laji-harjoitteita ja korvaavia!

Kyllä nyt hävettää toi pienten (pitäiskö lukea järkevien) määrien ihmettely :icon_redface: tossa Trinewbies -ohjelmassa. Miten sitä tässä iässä voi vielä unohtaa ton oman rajallisuutensa ja ahnehtia epärealistisia kilometrejä... Ei siis muuta kun kiltisti harjoittelemaan maltillisemmin.

Kiitos Pertulle kommenteista ja Capulalle tosta Joe Frielin harjotusraamattu vinkistä! Taidampa laittaa opuksen Joulupukin lahjalistalle, niin olis sitten hyvää kinkunsulatus luettavaa :smiley:

Link to comment
Share on other sites

Kyllä nyt hävettää toi pienten (pitäiskö lukea järkevien) määrien ihmettely :icon_redface: tossa Trinewbies -ohjelmassa. Miten sitä tässä iässä voi vielä unohtaa ton oman rajallisuutensa ja ahnehtia epärealistisia kilometrejä.

Itselläni on nyt hiukan vastaava tilanne, että mieli tekisi juosta paljon enemmän, mutta järki yrittää kovasti hillitä menoa. Toistaiseksi järki on vielä voittanut, vaikka muutaman kerran on ollut sortuminen paheisiin lähellä.

Sinun viestisi auttaa taas hiukan järjellisten viikkokilometrien ylläpitämiseen. Itse olen nuorempana pari kertaa maksanut kovan hinnan liiasta innostumisesta ja nyt vanhempana yritän kovasti malttaa mieleni.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sen verran on suunnitelmat muuttuneet, että aikaisemman

perus-perus-kova-kevyt

jaksotusta täsmennettiin siten, että tämä "pk2"-vaihe vedettäisiin tällaisella rytmillä:

perus- määrällisesti reipas-tehollisesti reipas- kevyt

(käytännön toteutus on sitten taas eri juttu:tongue: , miten tämä treeni sopii muuhun elämään....)

Onko joku toteuttanut tällä rytmillä?

Link to comment
Share on other sites

Kanattaa joskus myös koittaa noita määrä ja tehoviikkoja toisin päin. Määräviikon jälkeen voi olla, että ei ole oikein hehkeimmillään tehoharjoitteluun, vaan tulee rankalta tuntuva viikko, jossa silti ei mennä riittävän kovaa. Jos taas tehoviikon jälkeen määräviikko tuntuu tervanjuonnilta, niin ei se mitään tuleepahan uupuminen tutuksi, jos vaan ei mene ylirasituksen puolelle. Määrää voi tehdä väsyneenä, mutta tehoa pääosin kannattaa tehdä jokseenkin palautuneena.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy